kr
door krbb66 Jul 18, 2023 om 20:59
Winkels & webshops

Abonnement opzeggen wegens verhuizing naar het buitenland

Ik heb een kappersabonnement afgesloten in febr 2023, dit loopt voor 12 maanden.
Wegens verhuizing naar het buitenland wil ik dit abonnement nu opzeggen, maar dat word door de kapper niet geaccepteerd, domweg omdat het een jaar abonnement is.
In de voorwaarden staat niets over een verhuizing of andere voorwaarden waaronder het abonnement opgezegd kan worden , laat staan verhuizing naar het buitenland.
Het is in mijn ogen onlogisch en onjuist van de kapper om toch te verlangen het abonnement door te betalen, dit zijn onvoorziene omstandigheden, op alle regeltjes en gewoontes zijn uitzonderingen natuurlijk.
Alle andere instanties zien in dat verhuizing naar het buitenland het logischer wijze onmogelijk maakt gebruik te blijven maken van de diensten via het abonnement, dus is het niet reeel om voor niet geleverde diensten toch doorbetaald te krijgen.
Wat is mijn recht in deze?
ANKO geeft alleen maar aan naar de geschillen comissie te stappen, dat is toch absurd en buiten alle redelijkheid voor een kappersabonnement ?

2075 14 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jul 18, 2023 om 21:08
11557 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou de kapper voorstellen om op moment van definitief vertrek nog 1 maand (als opzeg termijn) te betalen en ze daarna veel plezier te wensen. Het is absurd en onlogisch om bij vertrek buitenland je zo te gedragen als kapper.

Topantwoord

rj
door rjw - Jul 18, 2023 om 21:20
3271 Antwoorden / 5 Vragen

Als het andersom zou zijn zou je dat dan ook gewoon accepteren? Stel je hebt een jaarcontract en je werkgever stopt er mee en gaat na 3 maanden naar het buitenland en verbreekt alle overeenkomsten.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jul 18, 2023 om 21:23
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Een verhuizing onvoorzien noemen? Zoiets plan je. En zeker naar het buitenland doe je niet even.
U bent een overeenkomst aangegaan. Voor beide partijen gelden regels waar beide partijen zich aan moeten houden. En dat voor de duur van de overeenkomst. De kapper kan en wil zijn deel van de overeenkomst nakomen en dat is ook zijn plicht. Dat u dat niet meer wilt wil niet zeggen dat u onder de overeenkomst uit kan.

Stel dat u een baan hebt met een jaarcontract. En na een paar maanden zegt de werkgever dat die gaat verhuizen en u op straat zet. Zou u dat accepteren? Of in dit geval dat de kapper na een paar maanden wil opzeggen, wat had u dan gedaan?

U vindt het niet redelijk, maar wat is er niet redelijk aan het willen nakomen van een overeenkomst? Het enige recht dat u hebt is betalen tot einde contractdatum. Tenzij in de overeenkomst staat dat verhuizen een reden is tot opzeggen.

mahadma
door mahadma Jul 18, 2023 om 22:09
11557 Antwoorden / 51 Vragen

Een verhuizing over de grens kan in mijn visie best wel opkomen als k*kken, en dan zou er minimaal "over te praten moeten zijn". Als de "vriendelijke" kapper dan zijn hakken in het zand zet kan hij/zij in theorie alles kunnen laten betalen, echter of dàt nu goede reviews zou geven en fijne klanten overhoud is voor mij de vraag. Daarom zie mijn eerdere reactie.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 19, 2023 om 16:07
169 Antwoorden / Vragen

Ik heb je bericht honderd keer gelezen ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met kakken. Wat zeg je in hemelsnaam? :P

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 18, 2023 om 21:48
2081 Antwoorden / Vragen

Contract is contract, u wilde de korting dan krijgt u ook de verplichting. Wel een beetje rigide van die kapper, kunnen jullie het verschil niet delen?

mahadma
door mahadma Jul 18, 2023 om 22:10
11557 Antwoorden / 51 Vragen

Als u 1 maand extra betaald terwijl de kapper er niets voor hoeft te doen, zal dàt voordeel wel snel verdampen.

kr
door krbb66 - Jul 18, 2023 om 22:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

beste mensen, het gaat om een simpel kapperscontractje.... nogal een verschil met serieuze zaken zoals een arbeidscontract met andere rechten en plichten ..alsof de kapper failliet gaat of ernstige schade lijdt door een contract opzegging... te gek voor woorden, je kunt zoveel voorwaarden verzinnen als je kunt bedenken, dat wil nog niet zeggen dat het redelijk en toepasselijk is in alle gevallen , de voorwaarden van de kapper zijn slecht en onvolledig te noemen daar er geen enkele gangbare onrtbindende voorwaarden in staan, deze houding van de kapper staat in geen enkele verhouding tot de geldige en aanneembare reden voor opzegging , nml vertrek uit NL
Het gaat niet om de abonnements kosten , maar de houding en onredelijkheid van de kapper in deze, typisch nederlandse bekrompenheid, een van de redenen waarom we weg gaan... alles moet, en niets mag... hokjes mentalitiet ten top !

ne
door neodutchio Jul 19, 2023 om 07:53
5159 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat niet om verzonnen voorwaarden, het gaat om de wet. En de wet is heel helder, een overeenkomst is een overeenkomst. En beide partijen moeten zich hieraan houden. Daar mag in positieve zin van afgeweken worden, maar dat is een keuze van de professionele partij. Geen verplichting dus.

Er is hier een overeenkomst voor de duur van 12 maanden, dan zit je daar dus ook 12 maanden aan vast. Sterker, zelfs bij overlijden kan de overeenkomst doorgaan op erfgenamen. Wettelijke gezien dan.

tenormin
door tenormin Jul 19, 2023 om 12:35
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@KRBB66, als u een jaarabonnement op een krant had genomen had u, geloof mij maar, ook het hele jaar uit moeten zitten, lees ervoor betalen. Vergeet vooral niet om uw abonnement bij de kapper op te zeggen, anders zou u er zomaar nog langer aan vast blijven zitten.

JanF42
door JanF42 Jul 19, 2023 om 16:12
31 Antwoorden / Vragen

Typische Nederlandse bekrompenheid? Naar welk land emigreert u en denkt u dat daar geen regeltjes gelden?

JMA2
door JMA2 - Jul 18, 2023 om 23:50
118 Antwoorden / 2 Vragen

Zou het kunnen dat de kapper uw verhaal ongeloofwaardig vindt en daarom niet mee wil werken. Meestal zijn dit soort verhuizingen niet binnen een paar maanden geregeld en twijfelt hij hieraan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 19, 2023 om 04:01
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte KRBB66,

Om welke kapper gaat het?

CP
door CPV Jul 19, 2023 om 11:20
21 Antwoorden / Vragen

Wat maakt dat uit? Ga je er zelf even heen?

Dr
door Driver56 Jul 19, 2023 om 11:40
1 Antwoorden / Vragen

Waarom wil de Geboren Amsterdammer altijd weten om wie of welk bedrijf het gaat?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 19, 2023 om 12:29
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte CPV en Driver56,

Misschien staat er iets in de algemene voorwaarden?

CP
door CPV Jul 19, 2023 om 15:31
21 Antwoorden / Vragen

Vraag dat dan, dat kan zonder naam en adres van de kapper.

Iv
door Ivo W - Jul 19, 2023 om 06:40
731 Antwoorden / Vragen

Als in de voorwaarden niets vermeld staat over "verhuizen" of "tussentijds opzeggen" dan is het contract simpelweg niet tussentijds op te zeggen. Ook niet vanwege een verhuizing.

En nee, daar is niets onredelijks aan. Die keuze voor de verhuizing maak je als klant zelf, met alle gevolgen die dat heeft.

Bovendien bedenk je een verhuizing naar het buitenland doorgaans niet zomaar ineens.

Ja
door JannyBoe - Jul 19, 2023 om 07:44
520 Antwoorden / Vragen

U vind een 'kapperscontractje' geen 'serieuze zaak' maar daar zou de kapper maar zo eens heel anders tegenaan kunnen kijken.
De abonnementsvoorwaarden van het Kappersabonnement zien er helder en redelijk uit: u krijgt scherpe tarieven vanwege een abonnement en u kunt na 12 maanden maandelijks opzeggen. Daar hoeft niks over verhuizen in te staan, het mág wel.

Consuwijzer schaart dit ook onder gangbare voorwaarden en meldt: 'Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt het bedrijf vragen of u eerder mag stoppen. Maar u hebt hier geen recht op.'

De kapper houdt zich aan het contract. Dat getuigt niet van veel flexibiliteit.
Maar hij/zij heeft wel het recht dat te doen.

pino123
door pino123 - Jul 19, 2023 om 08:51
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als een kapper abbonement een simpel dingetje is, waarom leest u dan de voorwaarden pas achteraf en niet vooraf?

va
door vanlotjegetikt - Jul 19, 2023 om 09:16
809 Antwoorden / Vragen

Mocht u ervoor kiezen de boel de boel te laten en gewoon tevertrekken.
Mocht u ooit terugkeren dan staat men bij de Douane op u te wachten voor wat financiele afhandelingen.
En inderdaad verhuizen naar het Buitenland doe je niet effe.

mahadma
door mahadma - Jul 19, 2023 om 09:21
11557 Antwoorden / 51 Vragen

Na lezing van de reacties: er zijn dus geen voorwaarden in het contract. Dan heb ik de vragen aan de vraagsteller: hoeveel betaald de klant aan de kapper per maand, wat is de korting per maand of totaal, was de verhuizing te voorzien of (binnen de privésfeer weggelaten) de reden van de verhuizing, anders gezegd, had de klant kennis van de verhuizing bij het tekenen? En als de verhuizing binnen nl was geweest maar van noord naar zuid nl, was het ook ondoenlijk geweest om voor een kapper beurt effe 5 tot 600 km te rijden. Ik bespeur bij de houding van de kapper enige onwil, maar met de antwoorden kunnen wij eerlijk kijken hoe het zit.

Ja
door JannyBoe Jul 19, 2023 om 10:25
520 Antwoorden / Vragen

Die voorwaarden zijn er wel hoor.
Die zijn bondig en helder.

mahadma
door mahadma Jul 19, 2023 om 10:28
11557 Antwoorden / 51 Vragen

Als de klant dan het voordeel wat zij niet kan opnemen aan de kapper betaald, is m.i. de zaak recht getrokken. Verder kunnen wij zonder verdere info niet oordelen of de klant op moment van tekenen kennis droeg vande verhuizing. In 4 maanden kan veel gebeuren. Het is any way niet een kapper waar ik klant zou worden.

Ja
door JannyBoe Jul 19, 2023 om 13:05
520 Antwoorden / Vragen

Nee, ik vind het ook niet bijster klantvriendelijk.
Maar nadere info doet eigenlijk niet terzake: de klant heeft een abonnement afgesloten en beroept zich op iets wat niet gedekt wordt door algemene voorwaarden.
De kapper doet niks verkeerds, de klant wil iets op basis van eigen overwegingen.
Maar afspraak is afspraak als de kapper dat zo wil.

pa
door pancraz - Jul 19, 2023 om 14:32
5 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon betalen en niet zo zeuren.

ro
door ronny530 - Jul 19, 2023 om 16:01
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Ik zou willen dat ik beter nieuws voor u had maar helaas vertrek naar het buitenland is geen reden om van het abonnement af te komen.
Het zit namelijk zo u, bent beide een leveringsafspraak aan gegeaan, de kapper kan die afspraak nakomen maar u kan zich niet meer aan die afspraak houden omdat u naar het buitenland vertrekt om wat voor een reden dan ook.
U bagatelliseert het probleem dat u heeft want ach zo'n kapper heeft klanten genoeg dus ééntje meer of minder daar ligt de kapper echt niet wakker van.
Draai het eens om, de kapper vertrekt naar het buitenland en verteld aan u 'het was leuk voor zolang het duurde maar ik sluit de tent en u kunt naar uw geld fluiten' geheid was u zeer boos geworden maar in feite doet u hetzelfde en wenst ook nog een een deel van de abonnementskosten terug te ontvangen.
Wie weet is de kapper genegen om een achterblijvend familielid in uw plaats te knippen en dan kunt u met dat familielid een bedrag overeen komen.