Albert Heijn: Geen korting zonder bonuskaart maakt ons data-slaafjes
Hallo,
Steeds vaker als ik bij de kassa van een Albert Heijn ben en ik mijn AH bonuskaart niet bij me heb wordt er gezegd dat de persoon achter de kassa geen korting mag geven (door hun eigen bonuscode in te voeren) omdat dit beleid is. Ik vind dit echt bizar. Er is korting, dus geef gewoon die korting, zonder dat al ons consumentengedrag moet worden opgeslagen en worden geprofileerd, zoals ze bij BigTech bedrijven zoals Faaceboek doen. Is het verzamelen van data voor Albert Heijn echt zo belangrijk om zulk kwalijk en klantonvriendelijk beleid te voeren? Het feit dat er geen identiteit hoeft te worden gekoppeld aan de kaart is natuurlijk geen excuus omdat ook op deze manier consumenten worden geprofileerd en hun data wordt opgeslagen. Verder is het simpelweg absurpt dat consumenten geen korting krijgen als ze dit onnozele pasje of appje niet hebben.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
U doet het voorkomen alsof dit iets nieuws zou zijn. Met de Bonus kaart krijgt men de korting, anders niet. Vroeger was het nog wel eens zo dat, als men de kaart vergeten was iemand achter haar/zijn kaart wel bij zich had je dat kon gebruiken. Dat kan ook al lang niet. meer. U moet er toch mee leren leven dat kortingskaarten en wat dan ook altijd identiteit van data over de klant worden opgeslagen. Anders moet u maar zonder alle kortingen gaan leven. Bij Primera spaar ik voor loten van de Staatsloterij, (daar heb ik jaren voor nodig ☺), bij de PLUS spaar ik voor alles wat er op dat moment voor spaaractie er ook is. Anoniem door het leven gaan gaat toch al niet meer. Dus zal het mij inmiddels een saucijzenbroodje zijn.
door Thecla58Apr 21, 2022 om 14:13
862 Antwoorden / 3 Vragen
Bij de AH XL waar ik sporadisch boodschappen doe, vragen ze naar de bonuskaart en aangezien ik dat ding altijd niet bij me heb zeggen ze dat dat niet erg is en tikken een of andere toets op de kassa aan en dan krijg ik toch korting.
door tenorminApr 21, 2022 om 14:35
16849 Antwoorden / 108 Vragen
@thecla58, prima joh. De ene AH XL is kennelijk de andere niet. Maakt toch niets uit. Maar ik bedoelde eigenlijk voor de TS, waarom je druk maken over je gegevens, alsof al die toko's waar men regelmatig koopt niets over je weten.
door mahadmaApr 21, 2022 om 15:28
11569 Antwoorden / 51 Vragen
Net zoals afgesproken is dat rood licht stoppen betekend en groen licht rijden betekend, moge het bekend zijn dat als er staat dat die kortingen voor bonuskaart gebruikers zijn is het even logisch dat niet-bonuskaart gebruikers dus ook die kortingen niet krijgen.
U kunt ook foto's maken op uw telefoon van uw winkel kaarten, dus wat is het probleem ........ of te wel uw probleem.
Merkwaardig omdat men bij uw AH winkel dus mogelijk minder klantvriendelijk is dan dat ik bij diverse andere vestigingen gewend ben. Daar is toch normailter sprake van het feit dat indien ik geen bonuskaart bij mij had of anderen in mijn nabijheid bij de kassa om af te rekeken de kassamedwerkster dan normaliter spontaan een 'eigen' kaart benut.
Ik stel in mijn geval bewust 'had'omdat ik de bonuskaart op mijn mobile telefoon heb, zowel bij de AH app en ook bij 'stocard' en het komt dan al heel zelden voor dat ik de bonuskaart niet bij de hand heb. Daarbij, evenals @TENORMIN al aangeeft is AH niet de enige winkel met een kortingskaart. Er zijn er vele naast al genoemde: GAMMA, KARWEI, Praxis (airmiles die u overigens ook spaart met de AH bonuskaart), Keurkoop, AVIA, HEMA, Holland & Barret, IKEA Family, Kruidvat, Media Markt, Lidl en in Duitsland bijv. de DM kaart die bij veel bedrijven kan worden benut. Degene die ik noem staan allemaal in mijn telefoon dus behoef ik niet al die kaarten mee te slepen.
Heb jij op de hei geleefd? Dit is echt niet iets van de laatste paar jaren. Dit vindt zijn oorsprong ergens halverwege de vorige eeuw.
Verder ... wat let je om naar een winkel te gaan waar ze niet van dat soort fratsen hebben? De enige die mij zo te binnen schiet die daar niet aan meedoet is de Aldi.
De korting is voor klanten met een bonuskaart. Bij de kassa of infobalie liggen altijd wel nieuwe bonuskaarten. Vraag er 1 en je krijgt de wekelijkse korting. Je persoonlijke korting natuurlijk niet. Het is jouw keus om een bonuskaart te nemen. Je kunt ook zonder winkelen. Alleen dan mis je de bonuskorting. Het komt er op neer dat je wel korting wilt, maar er niets voor wilt doen. Dat gaat niet bij AH. Dus stop die bonuskaart in de portemonnee en haal hem er niet meer uit. En als je de app van AH op je laptop zet, dan hoef je niet meer om zegels te vragen. Sparen gaat automatisch.
Ik denk daar altijd heel simpel over, bedrijven moeten zich aan de wet houden. Alles wat u verder niet bevalt dient u mee te wegen onder uw eigen verantwoordelijkheid en dient u zelf consequenties aan te verbinden. Dus in uw geval, zoek een andere supermarkt die u wel bevalt en als geen enkele supermarkt u bevalt zit het probleem waarschijnlijk bij u zelf.
Ik vind hier niets klantonvriendelijk aan. Ik heb geen bonuskaart, dus ik krijg geen korting. U hebt wel een kaart en dan moet u hem ook meenemen, anders krijgt u ook geen korting. Zo eenvoudig is het.
Goedemiddag J. Mulder. Het is toch simpel wilt u profiteren bonuskorting dan dient simpel uw bonuskaart op de man/vrouw te hebben. Over en sluiten maar.
Als een ondernemer korting geeft dan moet dat weer terugkomen in zijn of haar boekhouding dus ook AH moet dit doen, géén keuze. Punt.
De Belastingdienst accepteerd namelijk geen "I owe You" briefjes of blauwe ogen.
►ander puntje: "kaart niet bij je hebben"? Ik durf te wedden dat je wel een smartphone hebt? Regel die AH app en dan heb je ook ALTIJD je bonuskaart bij je.
door juliomarinerApr 22, 2022 om 22:00
1330 Antwoorden / 2 Vragen
waarom zou dat moeten terugkomen in de boekhouding. De belastingdienst interesseert het helemaal niet of je wel of geen korting geeft. Uw antwoord klopt dus van geen kanten.
Er is maar één juist antwoord te geven en die is als u in bezit bent van een bonuskaart toon die dan ook als u af gaat rekenen. U kunt er van alles bij halen maar kortingen zijn voor bonuskaarthouders van toepassing en niet voor klanten die niet aan die onzin mee willen doen maar wel zeggen dat ze de bonuskaart vergeten zijn.
U bent vrij om korting te krijgen tegen een bepaalde prijs. Een win-win zou je het kunnen noemen. Een bedrijf geeft korting om klanten te trekken, niet omdat ze willen dat u goedkoper uit bent. Het is geen liefdadigheid.
Het feit dat er geen identiteit aan hoeft te worden gekoppeld kunt u ook gebruiken om het systeem dwars te zitten. Als u een paar verschillende kaarten neemt en deze door elkaar gebruikt bent u moeilijker te volgen. Als u deze ook nog eens met vrienden en familie ruilt met enige (on)regelmaat, dan maakt u het volgen nog lastiger. De winkel kan nog steeds met de data een groot deel van de analyses doen. Worden er meer wortels gekocht als de cola in de aanbieding is. Het zou maar zo kunnen.
Let op dat voor het gebruik van de zelfscan, de bonuskaart ook gebruikt wordt. Bij de eerste keer in een bepaalde winkel wordt er altijd gecontroleerd, daarna onregelmatig. Geen ramp want u heeft netjes alles gescand, maar als u haast heeft kan het vervelend zijn.
Zoals u het beschrijft heb ik het nog niet bekeken maar vind wel dat u een punt hebt. Bonuskaart bezitters krijgen wel vaak een mail met de voordeeltjes als u zich daarvoor opgeeft.
Bij de AH in mijn woonplaats heeft de kassa medewerker altijd een kaart liggen die wordt gebruikt als je hem niet bij je hebt. Ik heb die kaart nooit bij me en zo lang die kaart bestaat scannen ze de eigen kaart bij de kassa, zo simpel is het.
En het meest bizarre is dat TS kennelijk wel in het bezit is van een bonuskaart maar de voorwaarden niet schijnt te accepteren... Verder is het een non-issue...onnoemelijk veel bedrijven hanteren een klantenkaart. Heeft TS die dan ook niet? Absurpt...!
De Albert Heijn werkt al jaren met de bonuskaart. Het is zelfs mogelijk om de bonuskaart op uw telefoon te laten zien. U kunt de bonuskaart gewoon in uw portemonnee stoppen? Net als uw pinpas.
Beste Mulder, ga nog eens bij uzelf te rade hoe treurig uw situatie is. U bent al decennia - voor u onbewust - afhankelijk van data om uw leven te leiden. Maar blijkbaar heeft u nu op een voor ongelukkig, maar oh zo logisch vergeetmoment het licht gezien. Dus besluit u maar om niet te begrijpen dat korting bij een kaart hoort en geen korting niet. Ik vergeet ook wel eens mijn bonuskaart. Ik haal er dan een bij de AH-balie, gratis, anoniem en binnen twee minuten. En dan krijg ik alsnog mijn korting. Test dus uw besluitvaardigheid nog een keer, of span anders een bodemprocedure aan tegen het AH-concern (laat de uitspraak hier even weten over een jaar of acht), en koop voortaan ergens anders bij een winkel zonder onnozele pasjes en mensen die u niet begrijpen. Succes!
Je kan gewoon een bonuskaart hebben zonder enige data. Met de app van AH kan je nog wat extra aanbiedingen krijgen maar dan moet je wel je gegevens invoeren.
Vergeet je steeds je kaart dan kan je de streepjescode op je arm laten tatoeëren of 1 van de andere gegeven tips gebruiken.
De tijd die je nodig had om je hier te registreren en te komen klagen is bijna oneindig veel langer dan even bij de klantenservicebalie een anonieme kaart te halen. Maar TS zal wel weer zo iemand zijn bij wie het om "de principes" gaat. Komt op mij meestal over als mensen die geen zak te doen hebben en zich stierlijk vervelen. Het zal je partner of collega zijn....
Het is gewoon een rare ontwikkeling en helemaal de reacties hierzo. Er wordt nu gedaan of de vraagsteller verkeerd is en niet AH. Deze manier van kortingen tasten de vrijheid en democratie aan. Deze gegevens kunnen tegen mensen gebruikt worden en iedereen reageert of het gewoon is. Straks een uitdraai als je ziek wordt even terug kijken wat iemand gegeten en gedronken heeft wel gezond was? Deze vorm is digitale dictatuur aan het worden van gevaarlijke omvang en mensen slapen gewoon. Een account of naam is namelijk helemaal niet nodig om kortingen te geven. Waarom stemmen mensen zo makkelijk toe?
Dit zal echt liggen aan uw Albert Heijn winkel. Bij de Albert Heijn hier heb ik vaak last dat men al zelf een code heeft ingevoerd waardoor de Bonuskorting wordt verwerkt voordat ik de kans heb gekregen om mijn pasje te scannen. En dat wil ik niet. Ik spaar nl ook Airmiles. Dan moet de hoofdcassiere er weer worden bijgehaald om de Bonus te crediteren. Vervolgens kan ik dan mijn pasje alsnog scannen, waaraan ook mijn Airmiles zijn gekoppeld.
Dit is trouwens een franchiser van Albert Heijn. Mogelijk dat daar een verschil ik zit.
In ruil voor data over je koopgedrag krijg je korting en die korting kan best veel zijn. De ene week een paar euro, maar soms wel bijna 20. Dat vind ik persoonlijk de moeite waard als AOW-er. Als je een AH app installeert, krijg je nog meer aanbiedingen, die je met alleen een bonuskaart niet krijgt.. Dus en en. Dat doe ik zelf niet, want ik neem mijn telefoon niet overal mee naar toe. Maar dat is dan mijn keus. Ik kijk ook altijd mijn bon na, want bij mijn AH heb ik regelmatig dat het niet klopt. Bij de klantenservice krijg je dan het geld terug. Netjes en vriendelijk.
AH is begonnen met een niet anonieme bonuskaart. Dat mocht niet van de rechter want alle klanten zouden gebruikmogen maken van korting , dus ook die klanten die hun persoonsgegevens niet aan de kaart wilden koppelen. Het nut van AH is dus beperkt, alleen klanten die kiezen hun gegevens te delen kunnen meer persoonlijke aanbiedingen krijgen. Voor de overige klanten geldt dat de kassa's zlef al opslaan wat wordt verkocht, dat hoeft dus niet middels bonuskaart. Bij de COOP wordt bij ons nooit om de kaart gevraagd, iedereen krijgt korting. Bioj ons bij de AH wordt wel altijd eenbonuskaart gevraagd en anders geen korting gegeven. Terwijl het geen nut heeft. Nu gaat AH de bonus app invoeren: daar zul je ook de nodige inlog en persoonsgegevens voor moeten afstaan aan AH .... dit is een omzeiling van het vonnis van de rechter waar een niet anonieme bonuskaart verplicht was. En tevens krijgen mensen met een smartphone meer korting met de app dan mensen met een standaard bonuskaart. Ook dat is bedenkelijk te noemen.
Ik ben het helemaal met u eens! AH zou zich niet op deze manier moeten verkopen aan klanten.
door Grunn1Apr 22, 2022 om 12:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen
Achzoiets gebeurd steeds meer. De Praxis heeft de plus app waarbij je extra korting kan krijgen bovenop de reguliere aanbiedingen Bij AH kan je via de app ook extra kortingen krijgen die persoonlijk zijn (mooi toch dat je als man geen maandverband aanbiedingen krijgt maar wel scheerzeep)
Omdat iedereen wel kan zeggen dat hij/zij een Bonuskaart heeft...... Dit soort kaarten heten ook wel 'Loyalty' kaarten. Dat betekent dat de klant en het bedrijf een vorm van 'loyaliteit' voor elkaar voelen en zo'n kaart, meestal in ruil voor wat persoonlijke gegevens, verschaft de klant dan (o.a) bepaalde kortingen. Geen kaart = Geen korting en dat is heel normaal. U mag kiezen! U vindt het belangrijk dat niet 'iemand van het promotie-team in Zaandam' te weten zou kunnen komen dat (voorbeeldje) u 2 pakken toiletpapier en 6 pakjes roomboter in een week gebruikt? Tja, dan schaft u geen kaart aan. De bewoordingen waarin u uw betoog verder voert zouden mij trouwens kunnen laten denken dat u helemaal geen Bonuskaart heeft en 'denkt' dat de kassa-medewerkster u op uw mooie ogen (ongeacht welke kleur) gelooft en wel korting zal geven... (daarmee bent u dan het 'boefje' door zaken te willen hebben waar u GEEN RECHT op heeft) . Heeft u inderdaad wel een Bonuskaart.... Niet meer vergeten dan!
Gelukkig doen ze hier in Valkenburg aan de Geul niet zo moeilijk. En gaan we nou als klanten ook zo onvriendelijk doen naar elkaar met, regels zijn regels? Ik bied meteen mijn bonuskaart aan als ik zie dat iemand die niet bij zich heeft, maar meestal is degene die achter de kassa zit me al voor. Heerlijk toch? Dat doet de klant die hem vergeten was goed, positieve energie noemen we dat!
Aanvullend; Ik verwonder me toch dat iemand (zoals de TS) zich druk maakt over wat een supermarkt met een duidelijk beleid ontrent de doeleinden en registratie van (al dan niet) anonieme bonuskaartjes doet, in ruil voor wat korting (https://www.ah.nl/privacy), terwijl het gros van de mensen tegenwoordig rondloopt met een smartphone, die continu bijhoudt hoeveel stappen waar worden gezet en met welke snelheid u zich verplaatst.
Bovendien sturen de telefoons (ook de dumb phones) met grote regelmaat een signaal naar de masten van waar u zich bevindt. Bovendien houden google (android) en apple (iOS), tenzij u het uit zet, exact bij waar u bent. Uw telefoonprovider gebruikt de data ook, zodat als u wilt bellen of gebeld wordt, exact weet hoe over de wereld de communicatielijnen moeten lopen.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog legio apps die uw data naar hun servers sturen; leuke berichtjes, foto's, etc. Facebook, Insta, WhatsApp, google, Microsoft en legio andere clubs houden exact bij wie u bent, wat u doet enz. Nog los van alle cookies die uw surfgedrag bijhouden in web browsers.
Nagenoeg iedereen is inmiddels een dataslaaf. De dagelijkse boodschapjes lijken me nu niet echt het grootste gevaar. Hooguit zorgen ze er voor dat mijn favoriete drop altijd te koop is als ik het wil hebben. Misschien neem ik wel een extra zak mee, omdat die in de bonus is.
Wat ik niet begrijp is dat de AH niet gewoon even de moeite neemt om je pasnummer op te zoeken. Als ik mn pasje vergeet bij bijv de ANWB of Rituals zoeken ze onder postcode en huisnummer mn pasnummer op.
Waarschijnlijk heb je deze tip al gehad: de app Stocard. Daar kan je al je passen inscannen en heb je altijd de pasnummers bij de hand. Succes!
Ik kan me echt zo vinden in uw opmerking en ik ben een tijdje geleden op zoek gegaan naar een anonieme kaart en die heb ik gevonden op [EDIT REDACTIE: Link verwijderd]. Daarnaast kan je tegenwoordig ook een anonieme app downloaden in de playstore van android die geen data van je opslaat. Daarmee heb je dus wel de korting maar niet het de ellende van dat AH meekijkt met wat je koopt!
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen. Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar Wat ik vind is
...
Lees meer
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest
...
Lees meer
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst. Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij. Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer