Ga
door GabiDruivensap Mar 13, 2022 om 22:03
Winkels & webshops
Behang gekrompen, door behanger geplakt

Via een interieuradviseur hebben we behang laten plaatsen op 3 plekken in onze nieuwbouw woning: een koof tussen de woonkamer en keuken, een muur in de keuken en een muur in de slaapkamer van mijn dochter. Naderhand is het behang in mijn dochters kamer gekrompen en zijn er naden ontstaan. Behanger en interieuradviseur stellen dat omdat er geen naden waren toen de behanger wegging, we zelf verantwoordelijk zijn. Er waren inderdaad geen naden toen de behanger wegging. De producent van het behang heeft (zegt de interieuradviseur) het behang onderzocht en stelt dat er geen probleem is met het product. Wij van wc-eend adviseren wc-eend...

Het standpunt van behanger en interieuradviseur is dat wij iets gedaan hebben waardoor het behang is gekrompen (bijvoorbeeld tocht), of dat de muren nog te vochtig waren. Ons standpunt is dat we niet op de hoogte waren dat het behang überhaupt kon krimpen en we hebben geen instructie ontvangen wat we moeten doen of juist niet moeten doen. De behanger was bovendien op de hoogte dat er kort ervoor was gestuct. Hij heeft zich onthouden van advies.

Behanger is langs geweest om het probleem proberen op te lossen. En daarmee bedoel ik dat hij een doosje kleurpotloden meehad en de naden ging inkleuren. Het was niet eens dezelfde kleur.

Wat is nu een redelijke oplossing? Alvast dank voor het meedenken.

5192 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 13, 2022 om 22:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Alles wat ik van een nieuwbouwwoning en behang weet is dat je het eerste jaar niet 'echt' moet behangen. Word meestal gezegd, als men al behang wil: eerst 'bouwbehang". Dus eerst iets goedkoops, want in nieuwbouw is zelden tot nooit vocht uit alle muren. Jammer dat uw interieuradviseur u daarin niet van op de hoogte gesteld heeft. Ik heb zelf in 3 nieuwbouw huizen gewoond: daar was van elke aannemer zelfs ons verteld: doe het eerste jaar met een bouwbehangetje (als men al behang wil); na een jaar is het huis wel 'opgedroogd'.)

sira
door sira - Mar 13, 2022 om 22:22
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Het is waarschijnlijk papierbehang, dat wil nog weleens last hebben van naden.
Er zijn 2 mogelijkheden, of de ondergrond is niet goed geweest, maar het kan ook aan de luchtvochtigheid liggen.

Informeer dit eerst bij een behangspeciaalzaak voor dat je er aan begint, maar misschien kun je het behang d.m.v. een plantenspuit vochtig maken en met een nadenroller weer tegen elkaar krijgen. Dan nog wil het niet zeggen dat het goed blijft. De ene keer is het vochtiger in huis en de andere keer heb je droge lucht.

Vraag een behangspeciaalzaak om een keer te komen kijken.

timber_1
door timber_1 Mar 13, 2022 om 22:46
15 Antwoorden / 5 Vragen

Er is maar 1 goede oplossing en dat is vervangen.
Behang heeft altijd de neiging om te krimpen in het opdroog proces, daarom altijd een kleine overlapping ( 1-2 mm )tijdens het behangen

tenormin
door tenormin Mar 13, 2022 om 22:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@timber_1. Er is maar 1 goede oplossing: het eerste jaar goedkoop behang, kranten ;-) erop plakken. Nog beter is natuurlijk er niets op te plakken, maar goed, iedereen heeft een andere mening.

timber_1
door timber_1 Mar 13, 2022 om 23:08
15 Antwoorden / 5 Vragen

Iets wat je nat maak zet uit , waneer het weer opdroogt krimpt het weer.
Bij nieuwbouw is voorlijmen zeker wel een optie ,zodat het niet te snel opdroogt. Overlap voorkomt veel ergenis.

sira
door sira Mar 14, 2022 om 08:47
2361 Antwoorden / 24 Vragen

@Timber1 Behang met een motief laat je niet overlappen, dat zou geen gezicht zijn, de stroken worden tegen elkaar geplakt. Het advies van Tenormin had achteraf beter geweest.

user123
door user123 - Mar 13, 2022 om 23:10
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Zulke verse muren moet je niet behangen. Wat tenormin zegt: bouwbehang toepassen en volgend jaar opnieuw doen.

de oplossing ?

opnieuw behangen is zinloos, eraf en in de latex zetten is een optie.
kleurpotloden is wel grappig gevonden, maar dan met de juiste kleuren.

in elk geval zou het redelijk zijn wanneer de kosten voor het behangen worden terugbetaald. (Tenzij men u op de risico's heeft gewezen)

ne
door neodutchio - Mar 14, 2022 om 07:16
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Krimpen kan verschillende oorzaken hebben. Er kan verkeerde lijm gebruikt zijn, de inweektijd kan te kort geweest zijn, maar het kan ook zijn dat u te snel de verwarming aangezet hebt waardoor het drogen te snel gegaan is. De eerste 2 opties is dan de schuld van de behanger en de derde optie had aan u verteld moeten worden.
U zou een expert kunnen laten komen om daar alle mogelijkheden van krimpen te bespreken en met die uitkomst naar de verkoper kunnen gaan.

panter22
door panter22 - Mar 14, 2022 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Vergeet niet dat jij de opdrachtgever bent.
De interieuradviseur heeft zich aan de opdracht gehouden. Advies gegeven over het interieur.
De schilder heeft zich ook aan zijn opdracht gehouden, behang geplakt en keurig zonder naden.
De behanger was niet alleen op de hoogte dat kort daarvoor gestuct  was, maar jij als opdrachtgever ook.
Waar is jouw verantwoordelijkheid in deze?
Heb je de stucadoor gevraagd wanneer je kon behangen?
Heb je de aannemer gevraagd of je direct kon behangen?
Tenormin weet het wel en als je even gegoogeld had, dan had je het ook kunnen weten: Je moet minstens 6 maanden wachten voor je kunt behangen. Dat wordt lastig om al je schade vergoed te krijgen.
https://www.vtwonen.nl/verbouwen/muren-verbouwen/dit-zijn-de-beste-oplossingen-voor-de-muren-van-een-nieuwbouw-huis/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 14, 2022 om 09:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas en als ook al eerder gezegd kunnen de muren nog te vochtig zijn geweewst en is het normaliter zo dat dat nieuwbouwwoningen, vooral indien er sprake is van beton en gipsmuren specifiek bouwbehang wordt benut en eerst later als het zeker is dat alles goed droog is ander behang. Niet bedoeld als reclame zie Behangen, hoe begin je er aan? - Meubelen Moens (moensmeubelen.be)  en Is het vochtprobleem eenmaal hersteld, dan moet de vochtige muur natuurlijk eerst drogen alvorens je hem terug kan schilderen of behangen. De droogtijd voor muren bedraagt gemiddeld 2 à 3 maanden. Na de droogtijd kan je alles herstellen en de muren verfraaien.

Het lijkt er dus sterk op dat de muren in de kamer van uw dochter nog echt niet goed genoeg droog waren. Dat is iets dat de behanger/specialist had moeten weten of van te voren nagaan en vooral omdat u kenbaar heeft gemaakt dat er kort voor nog is gestuckt. Het lijkt er dus op dat deze in gebreke is gebleven.

En in gebreke blijven betekent recht op schadeloosstelling c.q. schadevergoeding rep. gratis herstel. Ben u lid van Vereniging Eigen Huis, schakel die dan in https://www.eigenhuis.nl/ of uw rechtsbijstandsverzekeraar. Eventueel nadere juridische actie na een ingebreke stelling kan kostbaar zijn en kan ook langere tijd in beslag nemen. Ook is dan altijd de uitspraak van een rechter aan de orde.  U kunt zelf beginnen met een brief op basis van https://www.eigenhuis.nl/ en deze voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ te benutten.

U kunt ook, na het wel vragen van advies als hiervoor aangegeven, besluiten om het nu even zo te laten en over enige tijd opnieuw te behangen, al is dat dan wel de meest gemakkelijke 'weg'.

panter22
door panter22 - Mar 14, 2022 om 10:20
6599 Antwoorden / Vragen

Wanneer heb je de behanger op de hoogte gesteld dat er kort van tevoren gestuct was? Toen hij al met het behang en lijmkwast klaarstond in huis? Of heb je hem ruim voor de afspraak om advies gevraagd?
Als je hem ter plekke hebt gemeld en hij kon niet behangen, dan mag hij wel de verloren werktijd in rekening brengen.
Het is niet zo dat als hij niet kon behangen, dit voor eigen rekening van de behanger is.

pe
door pebk - Mar 14, 2022 om 13:05
583 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend voor u dat u gescheurd behang heeft. Netjes dat de behanger nog geprobeerd heeft het op te lossen en daarvoor langs is gekomen, al helpt het u niets.

De behanger lijkt mij echter niet verantwoordelijk voor de scheuren. Zoals anderen al gezegd hebben zou deze beter moeten weten, maar u hebt zelf ook een onderzoeksplicht. Een eenvoudige google op "behang nieuwbouw" had u veel kunnen besparen. Ik geef u weinig kans. Hooguit kan men iets doen uit coulance, maar dat zal van uw communicatie afhangen.

En wat wc-eend betreft; dit lijkt me niet van toepassing. Het probleem lijkt uw muur, niet het behang.

ro
door ronny530 - Mar 14, 2022 om 14:07
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Behangen op een nieuw gestucte muur kan wel maar dan dient de muur circa acht uur voor het begin met een behang voorstrijkmiddel behandeld te worden. De behanger kon weten dat het nieuwbouw woning betrof en kon daarmee gevoegelijk aannemen dat de muren van een nieuwe stuclaag voorzien waren. Behang heeft de nare eigenschap om bij vocht uit te gaan zetten en bij drogen te gaan krimpen en bij contrasterende kleuren worden naden zeker op een wit gestucte muur zichtbaar. Het drogen van het behang dient geleidelijk te gebeuren en daar had de behanger u op dienen te wijzen of als de interieuradviseur het behang heeft ingekocht u er op had moeten wijzen hoe het gelijkmatig drogen in zijn werk ging. De behanger erkend dat er weldegelijk naden ontstaan zijn maar de adviseur verschuilt zich achter de producent van het behang en zo te lezen heeft de producent enkel de Batch van het behang gecontroleert en is niet te plekke geweest. Ik ga met de reactie van Heremietkreeft mee door als eerste de interieuradviseur die het behang geadviseerd heeft te benaderen want die heeft contact met de producent van het behang gehad en is er klakkeloos van uit gegaan dat u injuist heeft gehandeld.

1paul
door 1paul - Mar 15, 2022 om 08:57
3173 Antwoorden / 0 Vragen

pas gestucte muren moet je niet behangen, daar had de behanger u op moeten wijzen, dit heeft deze niet gedaan dus klop daar aan met uw klacht en wijs ze op dit feit.

panter22
door panter22 - Mar 15, 2022 om 10:19
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe ben je aan die behanger gekomen?
Was het onderdeel van een pakket met interieurverzorger.
Heb je zelf een behanger gezocht en is die behanger bij je thuis geweest , heeft de muren bekeken en een offerte gemaakt?
Of heb je iemand via internet besteld en alleen de maten van de muren opgegeven.
Alle omstandigheden hebben invloed of je schadevergoeding kunt eisen.