ma
door marjame Jun 3, 2019 om 15:42
Winkels & webshops

Geld retour

Dinsdag 28 mei kocht ik bij de webshop van de Media Markt een vriezer € 219 ik heb meteen betaald via Ideal , er stond bij op voorraad en voor 23.59 besteld , morgen in huis . Echter woensdag om 10.30 uur heb ik contact opgenomen met de Media Markt om te vragen hoelaat de vriezer bezorgt werd ( nou niet dus , hij was niet op voorraad en dit ging enkele dagen duren  op de site van de Media Markt stond hij echter nog , ik heb hier  ook een screenshot van gemaakt ,ik heb de aankoop geannuleerd en gevraagd om mijn geld meteen retour te storten  . Volgens de medewerker ging dit niet omdat ik met Ideal betaald heb , vraag ik mij af waarom het andersom wel werkt , mijn betaling kwam wel meteen aan , het is nu maandag 3 juni en ik heb het geld nog steeds niet retour , kan iemand mij uitleggen waarom ik niet meteen mijn geld terug krijg .

2745 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2019 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een webshop heeft maximaal 14 dagen de tijd het geld terug te storten. U maakt het even over, maar voor een bedrijf gelden meer handelingen voordat iets terugbetaald kan worden.

Dus nog even geduld.

edrick3
door edrick3 - Jun 3, 2019 om 16:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

kan iemand mij uitleggen waarom ik niet meteen mijn geld terug krijg .
Omdat dat een aantal administratieve handelingen vraagt en dat kost even tijd.

Ter info van de site van de Consumentenbond:

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet bent u verplicht om binnen veertien dagen na ontbinding van de overeenkomst het volledige aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terug te betalen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. Wilt u de regels nalezen? Kijkt u dan op de website van de ACM, www.acm.nl/bedenktijd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 3, 2019 om 17:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Maar wettelijk kan de koop eerst worden ontbonden bij koop op afstand binnen 14 dagen na de ontvangst! Dit in de herhaling. Het betekent dat er  een klein addertje onder het gras zit.

Na ontbinding, dus  binnen 14 dagen na ontvanst kan het ontvangene zonder reden worden teruggezonden met dan recht op geld retour.

Tja, soms is wet- en regelgeving lastig.
Een deel van de tekst waar ik nu naar verwijs: Bedenktermijn en ontbinding koopovereenkomst Je hebt bij een koop op afstand 14 dagen bedenktijd. De bedenktijd start één dag na de levering van het product. Je hoeft de levering echter niet af te wachten, je kunt ook eerder de aankoop annuleren. In deze periode kun je de koopovereenkomst ontbinden en heb je recht op teruggave van je geld. Het ontbinden van de overeenkomst is kosteloos en je hoeft hiervoor geen reden op te geven. De verkoper moet je wijzen op deze bedenktermijn en hij moet je een modelformulier voor ontbinding aanbieden. Dit is een onderdeel van zijn informatieplicht. Doet hij dit niet, dan wordt de bedenktermijn verlengd tot maximaal een jaar. Let op: er zijn uitzonderingen op dit recht, denk hierbij aan producten die snel bederven en losse kranten en tijdschriften. Media Markt behoort hoe dan ook melding te maken van de bedenktermijn en men heeft dat afgaande op uw vraag niet gedaan.

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2019 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, man, de Ts hoeft zich niet te bedenken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 3, 2019 om 17:50
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, het blijkt dat de info op wetboek-on line gedateerd is en de info die Maxus geeft meer up to date is.
Mijn laatste aangeschafte wetboek blijkt helaas v.w..b. dit aspect ook niet meer up to date.

Ik kan de eerdere reacties niet meer bewerken en geef nu deze verwijzing die neer komt op al eerder gegeven reacties.
https://nl.hellolaw.com/consument-geld/consumentenrecht/koop-op-afstand

edrick3
door edrick3 Jun 3, 2019 om 18:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het gaat om het retourneren van het geld!
TS wil dit METEEN, maar dat kan 14 dagen duren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 3, 2019 om 18:19
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat staat in de info waarnaar  is verwezen.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2019 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Opbouwende kritiek? U leest het topic niet. De Ts koopt en betaalt iets bij een webshop. Het is niet op voorraad, dus de Ts annuleert. Maar verwacht het geld per omgaande terug.

Waar komt u mee? Koop is koop. Dat de Ts 7 dagen de tijd heeft om het spul terug te sturen en dan ook nog iets over dat de Ts niet zou kunnen annuleren voordat het ontvangen is.

De Ts maakt helemaal geen gebruik van de bedenktijd. De Ts annuleert omdat de webshop het artikel niet heeft. Heel simpel.

Dus allemaal  grote onzin uw reactie. En als klap op de vuurpijl een vervallen wetsartikel.

Zoals ik al schreef heeft die webshop maximaal 14 dagen de tijd om geld terug te geven. Dus het enige is geduld hebben.

diumenge
door diumenge - Jun 3, 2019 om 19:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

a. Omdat de terugbetaling eerst administratief verwerkt moet worden. Je gaat nu uit van het moment dat je zelf betaalde, dat is appels met peren vergelijken.
b. De terugbetaling gaat uiteraard niet via iDEAL, tenzij je MM een betaalverzoek via iDEAL stuurt....

"Volgens de medewerker ging dit niet omdat ik met Ideal betaald heb , vraag ik mij af waarom het andersom wel werkt , mijn betaling kwam wel meteen aan , het is nu maandag 3 juni en ik heb het geld nog steeds niet retour , kan iemand mij uitleggen waarom ik niet meteen mijn geld terug krijg ."

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom iemand een vriezer koopt en als de volgende dag blijkt dat levering een paar dagen langer gaat duren deze direct geannuleerd wordt?

da
door david_bnn - Jun 4, 2019 om 14:34
13 Antwoorden / Vragen

De verkoper kan het geld niet via iDeal terugstorten, zo werkt het systeem niet. De verkopende partij zal het geld moeten overmaken via een bankoverschrijving. Maar de overschrijving duurt niet langer dan 1 werkdag. Als het wel langer duurt, heeft de verkopende partij blijkbaar meer tijd nodig om het bedrag over te maken.