Ti
door Timba Feb 13, 2017 om 13:16
Winkels & webshops
Kapot horloge teruggestuurd wegens geheime richtlijnen

De secondenwijzer van mijn quartz horloge van 300 euro tikt niet op de seconden. Ik heb het horloge 2 keer naar de winkel waar ik het gekocht heb teruggebracht, en de 2e keer kreeg ik te horen dat hier niets aan gedaan gaat worden omdat de afwijking binnen de marge valt die Seiko hanteert.

Ik heb dit horloge dus in een Seiko winkel, vol met Seiko specialisten gekocht en niemand heeft mij hier iets over verteld (anders had ik zelf wel even goed gekeken of het horloge in orde is). Ik heb op internet gezocht en er is niets te vinden over hoeveel de marge precies is die getolereerd wordt, en het blijkt nu dat Seiko deze informatie ook helemaal niet op internet zet omdat het "bedrijfs-vertrouwelijke" informatie is.

Naar mijn mening functioneerd een horloge van 300 euro gewoon niet goed als de secondenwijzer niet op de seconden tikt, heel veel meer hoeft een horloge namelijk niet te doen. Iedereen kan de afwijking zien, soms staat ie een halve seconde naar voren en soms een halve seconde naar achteren.

Ik vind het niet kunnen dat mijn kapotte horloge naar mij wordt teruggestuurd omdat het voldoet aan richtlijnen waar ik nooit iets over verteld ben, en die nu niet verduidelijkt kunnen worden. Ben ik de enige die er zo over denkt? Want bij Seiko doen ze alsof ik gewoon niet zo moet zeuren.

6459 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2017 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zullen beslist wel richtlijnen zijn over hoeveel een horloge mag afwijken. Tenslotte is dit land vergeven van de richtlijnen voor van alles en nog wat.

De prijs van een horloge hangt echter niet alleen af van het binnenwerk.

Maar afgezien daarvan, lijkt mij een afwijking van een halve seconde in de plus of min niet echt relevant, behalve natuurlijk als u bij NASA werkt of zo en een lancering plaatsvindt aan de hand van uw horloge.

Cookies
door Cookies - Feb 13, 2017 om 13:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry hoor, maar een afwijking van maximaal 1 seconde? Waar heb je het over? TIP: koop volgende keer een horloge zonder secondewijzer, hoef je je daar niet meer druk om te maken.

soms staat ie een halve seconde naar voren en soms een halve seconde naar achteren

newmikey
door newmikey - Feb 13, 2017 om 13:29
830 Antwoorden / 0 Vragen

"soms staat ie een halve seconde naar voren en soms een halve seconde naar achteren"

Dat lijkt mij inderdaad niet zo'n groot probleem dat u daarom zou kunnen argumenteren dat het horloge niet goed functioneert. Als het horloge per dag achter- of voorloopt zou het anders zijn. De eisen die aan een horloge gesteld worden hangen er ook vanaf of het horloge "chronometer" gecertificeerd is. (zie onder)

So what makes a mechanical watch a "Chronometer" or "Certified Chronometer?"

Fine watchmakers often have their mechanical watch movements individually certified by the Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres. COSC is the official Swiss institute responsible for certification of wristwatch movements. Only watch movements certified with a COSC 'bulletin de marche' (certificate of watch performance) are allowed to bear the internationally protected label "Official Swiss Chronometer" or even use the word "Chronometer" anywhere on the product, packaging or advertising.

The standard used by COSC is to test the accuracy of a mechanical wristwatch movement--before it is assembled into a watch--for consistent accuracy under a range of position and temperatures. COSC actually peforms seven tests as part of the certification. But the most commonly mentioned is the "mean daily rate" test for which a standard men's watch size mechanical movement, the watch must maintain an accuracy within -4 to +6 seconds of variation per day (that's +99.994% accuracy!).

The other six less mentioned measurements are: mean variation in rate, greatest variation in rate, horizontal and vertical difference, greatest deviation in rates, rate variation due to temperature and resumption of rate. Overall, these tests measure not only the overall daily accuracy but also the consistency under various normal ranges of conditions.

It is also important to note that a "COSC certified chronometer" is not the Holy Grail of watchmaking. With the high quality of modern manufacturing, this test is nowhere near as important as it was several decades ago. Most decent modern watches, when adequately adjusted, should be able to match the performance specified by COSC.

A chronometer certificate is not a guarantee of future accuracy. Watch movements that have been certified can get out of adjustment and perform poorly. Movements that were not certified may still exceed the COSC standards--the manufacturer may simply have simply chosen to bypass the expense of the certification process.

Ti
door Timba - Feb 13, 2017 om 13:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Een afwijking van een halve seconde is de grootst mogelijke afwijking die een secondenwijzer kan hebben mensen.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, het gaat om de secondewijzer, die tikt consequent niet op de seconden maar de afwijking varieert.

Het is een quartz een horloge, waarschijnlijk geeft ie de tijd over een jaar nog steeds nauwkeurig weer. het gaat erom dat de wijzer steeds niet op het streepje tikt. Als dit gewoon normaal is voor een horloge van 300 euro dan zal het allemaal wel aan mij liggen en moet ik inderdaad niet zo zeuren.

@H
door @HENK@ Feb 13, 2017 om 16:30
159 Antwoorden / 1 Vragen

inderdaad!

ph
door philip36 - Feb 13, 2017 om 13:38
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind het heel vreemd van Seiko en slordig dat de secondewijzer niet precies de secondemarkeringen aanwijst.
Dacht dat de secondewijzer op de as gedrukt zit en deze wat verdraaid kan worden zodat deze precies de sconden aanwijst.

Ti
door Timba - Feb 13, 2017 om 13:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben 'm zo goed mogelijk afgesteld en meer kunnen ze niet doen is het antwoord.. Nouja de afwijking zit er nog steeds goed in maar valt dus binnen een geheime marge waar ik niets van kon weten.

tenormin
door tenormin - Feb 13, 2017 om 13:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk gewoon dat, als het horloge niet voor topsport is gekocht, waar een zoveelste van een seconde telt, u er, m.i. toch een beetje een te groot probleem van maakt. Hoeveel verschil maakt de tijd b.v. na 24/7 en u checkt dit op uw P.C., tablet of Wereldklok, hoewel, zelfs die kunnen wel eens (zelden) er een seconde per dag naast zitten). Misschien ietsje luchtiger over de seconde-fout heenspringen, zelfs bij de slogan: ieder seconde telt, is het goed genoeg.

ne
door neodutchio - Feb 13, 2017 om 14:00
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Kijkt u dan precies recht op uw horloge? Als ik kijk, kijk ik de ene keer wat schuiner als de andere keer. En hoe schuiner je kijk, hoe meer de secondenwijzer niet het streepje aantikt. Alleen als je loodrecht op het horloge zou kijken zou een afwijking zicht baar zijn. Maar is uw horloge daardoor onbruikbaar? Sorry dat ik het zeg, maar als dit uw enige probleem is dat u heeft in uw leven, moet u wel een geweldig leven hebben.

Ti
door Timba - Feb 13, 2017 om 14:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nouja volgens mij hoeft een horloge maar 2 dingen te doen, de tijd accuraat weergeven en op de seconde tikken. Als ik 300 euro (wat voor mij heel veel geld is) besteed aan een horloge van zo'n groot merk dan kan ik me er wel druk om maken als het horloge 1 van die 2 dingen niet doet ja.

ne
door neodutchio Feb 13, 2017 om 14:13
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Hij tikt ook elke seconde, alleen de secondewijzer schijnt niet altijd op het streepje te blijven stilstaan.

vd
door vdlieuw - Feb 13, 2017 om 14:22
212 Antwoorden / 6 Vragen

Alle reacties ten spijt, (en sommigen lachen u zelfs een beetje uit, waar hebben we het over, een secondenwijzer !) u heeft volkomen gelijk. In deze maatschappij hebben we, vanaf dat de eerste horloges op de markt kwamen, een bepaalde kwaliteit aan een uurwerk meegegeven, wellicht nooit op papier gezet maar gewoon, zo hoort het te zijn. Als het 5 uur is en de grote wijzer staat daar niet recht op, dan is er een afwijking.
Als de secondenwijzer zich niet op de streepjes verplaatst, is er een afwijking. En van een Seko en van een klokje van 300,- mag men verwachten dat deze "normaal" voldoet aan de geaccepteerde normen,niets meer en niets minder. Zelfs een 5,- klokje uit China loopt ook volgens de regels.
En die regels zijn wereld wijd vastgelegd en elke horlogemaker, waar ook ter wereld, kent de normen, dus als een ander merk wel correct loopt, waarom dan die cvan Seiko niet ? Heeft niets te maken met de normen van Seiko, ook Seiko heeft zich te houden aan de richtlijnen om een klokje 100% te laten functioneren.
Als ik in uw schoenen stond zou ik (weet niet hoe oud dit klokje is of hoe lang de afwijking al speelt), een aangerekende brief met bericht van ontvangst naar de importeur van Seiko sturen. De kans is n.l.heel groot dat deze nog nooit van uw probleem heeft gehoord omdat de winkelier wel zegt dat enz. maar uw klokje heeft nooit de winkel verlaten en de importeur weet van niets. En of u met het klokje de Mount Everest wil beklimmen of wat u er dan ook mee wilt doen, dat gaat verder niemand wat aan, een Seiko klokje hoort normaal = 100% te functioneren. Succes !

ne
door neodutchio Feb 13, 2017 om 15:32
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het horloge functioneert ook 100%. Het laat exact de tijd zien dat het is op het moment. Daar hoeft geen aangerekende brief voor verstuurd te worden hoor.

@H
door @HENK@ Feb 13, 2017 om 16:32
159 Antwoorden / 1 Vragen

natuurlijk heeft hij GEEN gelijk !

vd
door vdlieuw Feb 13, 2017 om 17:37
212 Antwoorden / 6 Vragen

Sorry "Neodutchio" en "Henk", hij laat exact de tijd zien en daarmee is dus het horloge 100% in orde,
helaas werkt het zo niet, in vergelijking met een auto, je rijdt er mee van A naar B alleen doet de 2e versnelling het niet, kan je dan zeggen hij brengt je toch maar van A naar B ? Of in uw visie dan maar gewoon accepteren dat die 2e versnelling het niet doet.
Een, en zeker een merk, horoge van dat bedrag moet gewoon voldoen aan de verwachting die het merk heeft geschapen en die algemeen geaccepteerd is. Ooit een reclame van Seiko (of welke horloge merk dan ook) gezien dat de secondenwijzer verspringt maar niet op de streepjes van de seconden, nee natuurlijk niet om de doodeenvoudige reden dat dit niet hoort. Als een verkoper in de winkel dat van te voren tegen de klant zegt, koopt geen klant het, maar u wel...?  U koopt toch ook in de winkel geen jack waarvan een knoop niet dicht kan ? Of bij de supermarkt een fles frisdrank waarvan de dop los zit ?
Het product voldoet niet aan de geaccepteerde normen, zo simpel is het.

ne
door neodutchio Feb 13, 2017 om 20:08
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De foto is genomen vanaf een hoek, Natuurlijk staat de secondenwijzer niet op een streepje dan. Alleen als je er loodrecht opkijkt kan je zien of het wel of niet goed is.
Uw vergelijking met een auto klopt niet, alle onderdelen werken netjes. Er zit ook geen los onderdeel op zoals bij de fles en er ontbreekt ook niets. Het is natuurlijk niet mogelijk dat een secondewijzer de ene keer wel op het streepje staat en dan weer ertussen terwijl de grote wijzer nergens last van heeft.

hansje klein
door hansje klein - Feb 13, 2017 om 14:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ermee kunnen/willen leren leven ... (?)

Ik vind het óók opmerkelijk slordig dat het SEIKO merk-horloge niet correct werkt (na een reparatie).

Voor iemand die alles wil/moet controleren en is dat een ramp, die steeds groter wordt des te langer je ermee bezig bent. Misschien kunt u deze 'ramp' leren relativeren met een nieuw antwoord op de vraag waarvoor je een horloge nodig hebt.

Ik denk om te kunnen zien hoe laat het is en dáárbij speelt de oncorrecte stand van de secondenwijzer géén grote rol ....

Máár ik zie op watchlounge, een forum met horloges als thema, dat er méér mensen met dit probleem, óók bij andere merken over discussiëren. De Starters noemen zich 'perfectionisten'. Ik denk dat SEIKO hiermee toch serieus rekening moet houden.

wi
door wilhelmina59 Feb 13, 2017 om 14:42
512 Antwoorden / 0 Vragen

Niet als het om plaatsbepaling gaat, dan kan een seconde verschil inhouden dat je wel of niet een ravijn in donderd.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2017 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilhelmina, maar gelukkig heeft de Ts zijn ogen nog om dat ravijn te zien.

wi
door wilhelmina59 - Feb 13, 2017 om 14:38
512 Antwoorden / 0 Vragen

Afwijkende secondewijzer , schrikkelseconde, GPS , afwijkingen mbt het onderwerp tijd. Ga eerst eens Goegelen omtrent uitleg rotatiesnelheid van ons planeetje en de afwijkingen ervan. Zelfs al het horloge gekoppeld is aan het atoomgestuurd loopwerk, loopt dit nog styeeds niet synchroom met onze planeet.  O ja in dit linkje staat wat uitgebreidere uitleg omtrent deze materie  Veel  leesplezier.

 https://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system.

Ti
door Timba - Feb 13, 2017 om 14:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het horloge gekocht in de Seiko-boutique in Amsterdam, dat is dus een officiele winkel van Seiko die vol staat met Seiko-specialisten. Omdat zij mij alleen konden vertellen dat ze het horloge na de 2e keer weer van de fabriek hadden teruggekregen met de afwijking er nog in, maar niet hoeveel die afwijking precies mocht wezen, heb ik wat mailtjes naar Seiko verstuurd waar ik te woord werd gestaan door iemand van de customer service. Zij vertelde mij dat het horloge voldoet aan de richtlijnen van Seiko Japan, en dat ze me niet kon vertellen wat die richtlijnen precies inhouden want dat is geheime informatie die Seiko niet verspreid. En dat was dan het antwoord waar ik het verder mee moest doen.

Oftewel dit is iets waar Seiko 100% achter staat, en ook niet gaat veranderen. Aangezien Seiko nergens iets over deze richtlijnen publiceerd en zelfs in een winkel vol Seiko-specialisten men hier geen woord over rept, kunnen verder ook alleen "gedupeerde" mensen zoals ik hier iets van weten.

Ti
door Timba - Feb 13, 2017 om 14:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wilhelmina, lees de reacties nog eens door. Het gaat erom dat de secondewijzer niet op het streepje tikt.

wi
door wilhelmina59 Feb 13, 2017 om 14:53
512 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps het is laat, kom net uit mijn vroege dienst. ;-)

hansje klein
door hansje klein - Feb 13, 2017 om 14:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

AANRADER: op het nederlandse horlogeforum verder hierover discussiëren ...

vr1944
door vr1944 - Feb 13, 2017 om 15:07
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hoop geneuzel om niets.Het ligt niet aan de secondewijzer maar aan de wijzerplaat. De secondewijzer maakt  zeker stapjes van een seconde , maar helaas niet exact op het streepje van de wijzerplaat.Als je  vanuit andere hoek naar de horloge kijkt zie je hem wel op het streepje.Gelukkig kijken de meeste mensen naar de grote en kleine wijzer om te bepalen hoe laat het is. Bij een chronografisch horloge heb je wel afstel mogelijkheden na het verwisselen van een batterij.

gerbera
door gerbera - Feb 13, 2017 om 15:09
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan ik het verkeerd zien maar als ik goed kijk zit de wijzerplaat niet geheel juist en is deze iets gedraaid.

@H
door @HENK@ Feb 13, 2017 om 16:34
159 Antwoorden / 1 Vragen

de wijzer gaat daar "bergop".... wanneer hij de andere kant (voorbij de 12 dus) op gaat zal hij voorbij het streepje staan.... dat is normale speling van de tandwieltjes!

gerbera
door gerbera Feb 13, 2017 om 16:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@HENK, bergop bergaf ? de wijzer staat tussen de sec  punten en dat blijft zo. Dus voorbij een puntje en voor het andere puntje.

ne
door neodutchio - Feb 13, 2017 om 15:35
5152 Antwoorden / 12 Vragen

We kijken hier onder een hoek naar de wijzerplaat. Kantel deze iets en hop, de secondewijzer staat er wel recht op. Ik hoor nergens klachten dat de grote wijzer niet op de streepjes zou staan, maar dat is ook net hoe je erop kijkt.

betgemeline5
door betgemeline5 - Feb 13, 2017 om 15:54
33 Antwoorden / 20 Vragen

waarmee maar weer eens duidelijk is, dat een horloge geen € 300 hoeft te kosten............
Maar goed, misschien voor mensen die teveel geld hebben en niet weten wat ze er mee moeten doen......
Ik ben zeer tevreden met mijn horloge van € 15.  Het ziet er mooi uit, netjes afgewerkt en het loopt perfekt.

@H
door @HENK@ Feb 13, 2017 om 16:28
159 Antwoorden / 1 Vragen

dat klopt ook, een echt seiko uurwerkje kost pak weg €5,- en je betaald verder voor naam, model, uitvoering en materiaal

hansje klein
door hansje klein - Feb 13, 2017 om 15:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Obsessie ...

Voor een perfectionist kan dit beschreven verschijnsel echter een tòch redelijk grote ramp zijn (afgezien van in een ravijn te kunnen vallen), want omdat de wijzer òf te vroeg òf te laat aangeeft kan er helemaal nooit meer sprake zijn van exact de juiste tijdsaangave ...

Eerlijk gezegd, daarom koopt je juist een SEIKO van € 300,- die af en toe ook nog de juiste tijd kan aangeven.

aurora1
door aurora1 - Feb 13, 2017 om 15:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Seiko heeft gelijk. Het horloge is n.a.v. uw klacht getest, gecontroleerd en nog weer eens goed bekeken en in orde bevolden. Dus het is niet kapot.
Geen enkel bedrijf vertelt het fijne van richtlijnen binnen het bedrijf. Het daar onrechtmatig achter willen komen heet bedrijfsspionage.
Mij verbaast het dat u kennelijk tijd heeft om alsmaar naar die secondenwijzer te staren. En hoe meer u dat doet des te meer heeft u er "last" van.
Ik zou eerder een atomatic of een mechanische versie gekocht hebben, wel zo gemakkelijk en voor een veel lagere prijs verkrijgbaar voor zover ik weet.

Bo
door Bobby123 Feb 13, 2017 om 16:18
1 Antwoorden / Vragen

Ik zou deze persoon juist geen automaat of mechanische uurwerk adviseren. Door de complexiteit van het uurwerk kent deze uurwerken een veel groter afwijkingen.

@H
door @HENK@ Feb 13, 2017 om 16:25
159 Antwoorden / 1 Vragen

BOBBY123, klopt helemaal !! elk tandwiel heeft (noodzakelijke) speling.

aurora1
door aurora1 Feb 13, 2017 om 16:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het gaat niet over afwijkingen in een uurwerk maar dat de secondewijzer niet altijd op het streepje staat bij het verspringen van een seconde.
Met mechanisch en automatisch lopen de seconden/wijzers vloeiend en niet met schokjes.

Bo
door Bobby123 - Feb 13, 2017 om 16:09
1 Antwoorden / Vragen

In de toekomst adviseer ik u een Quarts uurwerk te kopen. Dit is het meest betrouwbare uurwerk die ooitgemaakt is. En kent maar een afwijking van één seconden per maand. Een automatische uurwerk is voor u totaal ongeschikt, omdat dit een complex uurwerk is en daar door een afwijking kent van vijf minuten per maand.
U heeft nu een Kentic, een door Seiko zelf ontworpen uurwerk. De afwijkingen van dit uurwerk weet niet.

aurora1
door aurora1 Feb 13, 2017 om 16:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is een kentic uurwerk? Of bedoelt u kinetic? Vraagsteller heeft niet zo een horloge. Hij zou dan ook niet het probleem hebben met het verspringen van de secondewijzer want die loopt dan vloeiend. Een quartz horloge zoals vraagsteller heeft gekocht werkt op een batterijtje.

jo
door jorisw Feb 13, 2017 om 17:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

QuartZ uurwerken zijn helemaal niet zo nauwkeurig. Als het echt nauwkeurig wordt moet je gewoon een klok nemen die via NTP altijd de juiste tijd heeft.

@H
door @HENK@ - Feb 13, 2017 om 16:23
159 Antwoorden / 1 Vragen

Op tandwielen zit normaal altijd een kleine speling, zonder die speling zou alles super perfect moeten zijn om nog te kunnen draaien.

elk asje slingert uiteraard een heeeeel klein beetje en er is ook nog zoiets als maatverschillen die opgevangen moeten worden.
Bij heel nauwkeurige tandwieloverbrengingen zoals b.v. meetklokjes en dergelijke word die speling vaak naar een kant geduwt maar wanneer dat niet noodzakelijk is geeft dat alleen maar onnodige en ongewenste wrijving.

Wanneer nu b.v. zo'n tandwieltje een speling zou hebben van pak weg 0,01 mm, er in de reekst van aandrijving naar secondenwijzer misschien wel 3 of meer tandwieltjes zitten ( maakt de speling dus al 0,03 mm) en daar bovenop nog de uitvergroting van de speling door de lengte van de wijzer op zich ( 0,03 op zeg 3mm is dan zo'n 0,15 op 15 mm) en dat is al best zichtbaar!

Elk normaal horloge heeft hier min of meer last van, de super dure en/of super nauwkeurige (stopwatch enz.) uiteraard minder dan de huis tuin en keuken massaproduct klokjes

gerbera
door gerbera Feb 13, 2017 om 16:46
7364 Antwoorden / 14 Vragen

mijn pulsar geeft het exact aan op de sec. puntjes. Kosten slechts € 75,-

@H
door @HENK@ Feb 24, 2017 om 14:01
159 Antwoorden / 1 Vragen

kan kloppen Gerbera, ik heb ook een paar klokjes die het prima doen maar dat is echt niet in alle gevallen zo

hansje klein
door hansje klein - Feb 13, 2017 om 16:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Timba.

Lees het verhaal van iemand met hetzelfde probleem (duits): HIER

Heeft u een reparatie- opdracht of bon gezien/meegekregen bij uw SEIKO-horlogehandelaar?

Neem anders eens contact op met de importeur: HIER

ha
door halex - Feb 13, 2017 om 18:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb dat ook bij mijn Seiko horloge in dezelfde prijsklasse. Als ik de tijd naar voren draai, is het weer goed. (dus eerst een kwartiertje terug en dan vooruit weer op de juiste tijd zetten). Eens in de zoveel tijd valt 't mij op dat de secondewijzer weer tussen, ipv op de streepjes stilstaat. En dan pas ik dit trucje weer toe.
Het is nooit in mij opgekomen dat dit een productiefout oid zou zijn. Zelfs nu niet.

ro
door ronny530 - Feb 13, 2017 om 18:36
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Volgens mij heeft gerbera gelijk. De wijzerplaat of het uurwerk heeft een afwijking waardoor de secondewijzer niet precies op het seconde streepje aftikt. Gelukkig tikt mijn 50 euro horloge wel precies op de streepjes want als je er op gaat letten kan het best irritant worden zeker als je 300 euro voor een horloge hebt uitgegeven.