-j
door -jan- Jan 18, 2011 om 16:23
Winkels & webshops

Niet meer automatisch een kassabon?

Sinds enige tijd wordt in de winkel van Dirk vd Broek bij het afrekenen de vraag gesteld of je de kassabon wilt. Dit doen ze nog voordat de kassabon is geprint. In hun lijfblad heb ik een keer gelezen dat dit is om papier te besparen........ Als je toch een bon wilt dan wordt er niet blij gekeken.

Is het niet zo, dat je gewoon automatisch een kassabon dient te krijgen?

Want:
1. hoe kun je controleren of de juiste artikelen zijn afgerekend (per ongeluk dubbel of 1 vergeten)
2. hoe kun je controleren of de juiste prijzen zijn gerekend
3. hoe kun je bewijzen dat je alles hebt afgerekend als je de winkel verlaat
4. hoe kun je aantonen dat je hebt betaald voor deze artikelen als je een andere winkel in hetzelfde winkelcentrum binnengaat waar ze dezelfde artikelen verkopen (bv Dirk vd Broek, Dirx)
5. hoe kun je achteraf nog je artikel ruilen als je niet tevreden bent of er een klacht over hebt

Dit heb ik een keer gevraagd aan een kassiere en haar antwoord was: "daar dient de klant allemaal rekening mee te houden...."

Volgens mij is het gewoon beter om standaard altijd een kassabon aan de klant te geven, dan heb je nooit discussies achteraf over de genoemde punten.

6369 37 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 18, 2011 om 16:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

JIJ vindt dat er gewoon altijd een kassabon gegeven moet worden, ik denk daar anders over. IK beslis zelf wel in welke gevallen ik een bon wil of niet, dat hoeft een ander niet voor mij te doen.

Vladja

pavoordf
door pavoordf - Jan 18, 2011 om 16:33
519 Antwoorden / 73 Vragen

Niks mis mee. Ik zeg altijd ja en de kassière blijft gewoon blij kijken (Jumbo)
En ook zonder bon worden mijn klachten in behandeling genomen.
Verder kan je dikwijls meekijken op een scherm, wanneer artikelen worden gescand

mahadma
door mahadma - Jan 18, 2011 om 16:53
11548 Antwoorden / 51 Vragen

@-jan-,
Quote: "Volgens mij is het gewoon beter om standaard altijd een kassabon aan de klant te geven, dan heb je nooit discussies achteraf over de genoemde punten.". Dat kost a: geld, en b: bomen. Dus een goed geste om te vragen wel of niet. Groet, MG.

erik008
door erik008 - Jan 18, 2011 om 16:58
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Alles moet milieu vriendelijk tegenwoordig.
Er is 1 supermarkt mee begonnen, nu volgt de rest.
Een bon die niet gewenst is, wordt nu niet meer geprint.

mhofman
door mhofman - Jan 18, 2011 om 17:17
530 Antwoorden / 93 Vragen

Vind het prima dat ze het vragen,en vaak hoef ik de bon niet.Bij diefstal moeten zij dan maar bewijzen dat je niet hebt afgerekend en dat kunnen ze.Vaak is het ruilen geen probleem,maar hangt ook van de winkel af.Zou bij grotere aankopen wel een bon vragen meestal is dit ook het garantie bewijs.Maar voor een brood en een pak melk hoef je denk ik geen bon.

rj
door rjw - Jan 18, 2011 om 17:22
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Het scheelt ook een hoop rotzooi. Veel mensen gooien het bonnetje meteen weg, sommigen zelfs gewoon op de grond (zouden ze dat thuis ook doen?).

Ik vraag zelf alleen een kassabon als het wat grotere bedragen zijn (meestal zo boven de 30 euro) of als ik het kan declareren ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Jan 18, 2011 om 19:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja een fout is gauw gemaakt dus wil ik altijd controleren of de rekening juist, plus als ik thuis kom wil ik omdat ik pin mijn administratie van mijn rekening bijhouden, wat is dan makkeleker dan de kassabon bij de hand te hebben.

ro
door ron530 - Jan 18, 2011 om 19:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Over die kassabon zijn vele topics geplaatst zowel voor als tegen. Huidige kassa units kunnen niet twee maal de zelfde code scannen dus zijn er weinig fouten. Een goede kassiere geeft wel ongevraagd een bon als je bijv. kleding aanschaft maar voor de dagelijkse boodschappen vraagt hij/zij of je er een wil hebben, is het zo moeilijk om ja te zeggen dacht het niet. Waar ze wel van balen is als je muntgeld op het gladde stuk naast de band legt en zij dat mogen op pakken.

th
door theodorusme - Jan 21, 2011 om 13:13
111 Antwoorden / 7 Vragen

Vaak betalen wij in de supermarkt door te pinnen. En dan is de bon tevens het controlemiddel thuis om de bankafschriften te verifiëren.
Als er gevraagd wordt of we een bon willen (hebben we nog niet vaak meegemaakt) zullen we in de meeste gevallen (pinnen) ja zeggen.
Vaak staat er op de bon "Reclames alleen met bon". Dus....

an
door ankhor - Jan 21, 2011 om 13:32
122 Antwoorden / 0 Vragen

Tja allemaal goede punten.

Of je afgerekend hebt kan altijd gecontroleerd worden, aangezien die kassa's
tegenwoordig alles opslaan.
Zelf controleren wordt inderdaad moeilijker. Maar ook daar kunnen ze wat aan doen zeker als je een bonus(of de soortgelijken)kaart hebt, tenslotte kan ik ook zien op mijn appie app wat ik gekocht heb aan artikelen, dus aldaar of op een e-mailadres een bon sturen moet echt niet al te onmogelijk zijn.
Zonder zo'n kaart wordt die oplossing natuurijk wat moeilijker.

Maar inderdaad, als je naar een andere winkel gaat, dan is die bon wel handig
maar bewijst niets. Ik kan namelijk die produkten X wel in de achterbak van mijn auto gedaan hebben en die naderhand bij de nieuwe winkel weer in mijn tas.
Bij oplichters ontmaskerd werd die truc al eens getoond, je koopt een produkt
brengt dat weg, komt terug pakt hetzelfde produkt uit het schap en gaat naar de geld terug balie, en daar kom je met een verhaal dat je vrouw hem niet mooi vond of dat ze hem elders al gekocht had, en of je nu je geld terug kan krijgen.
Zo heb je je produkt en je geld terug. Dus die bon zegt eigenlijk niets.

Ruilen is inderdaad een probleem, maar meestal gaat het dan niet om dagelijkse boodschappen etc. dus dan wil ik sowieso een bon ook voor de garantie.

pl
door plebpleb - Jan 21, 2011 om 14:13
113 Antwoorden / 60 Vragen

Bij de Aldi en Lidl, krijgt men altijd automatisch de kassa-bon...
Dat vind ik klantvriendelijk...
Bij andere supers vragen ze steeds of je de kassa-bon wil hebben en dat vind ik klantonvriendelijk en misschien hebben ze ook wat te verbergen...
Oudere klanten blijven nog steeds kritisch, omdat men nog vaak op de kleintjes let en andere generatie leven er maar op los...
Daarom leven die mensen vaak in schulden en hebben nergens besef hoe de ellende verder kan verlopen...Tot 't te laat is....

testcase
door testcase - Jan 21, 2011 om 14:19
189 Antwoorden / 1 Vragen

non issue

quantas
door quantas - Jan 21, 2011 om 14:20
670 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een gezwets toch weer, als je schulden hebt of wat dan ook heeft dat 0,0 met de kassabon te maken.

Hoezo klantonvriendelijk, nee het is fijn als men de kassabon geeft en die gewoonweg op de grond geflikkerd word en er weer iemand kan gaan vegen.
Vragen is gewoonweg erg klantvriendelijk.

Misschien heeft die klant wel wat te verbergen zullen we het zo eens stellen want het gebeurt maar al te vaak dat ze thuis iets hebben staan over de datum en dan hetzelfde kopen en het oude terugbrengen omdat het net gekocht is en over de datum al.

Dit komt vaker voor.

Maar ja sommige mensen horen onder curatele die zien in de winkel al een oplichter omdat er netjes gevraagd of u een bon wilt.

=plebpleb schreef op vrijdag 21 jan 2011, 14:13: Bij de Aldi en Lidl, krijgt men altijd automatisch de kassa-bon...
Dat vind ik klantvriendelijk...
Bij andere supers vragen ze steeds of je de kassa-bon wil hebben en dat vind ik klantonvriendelijk en misschien hebben ze ook wat te verbergen...
Oudere klanten blijven nog steeds kritisch, omdat men nog vaak op de kleintjes let en andere generatie leven er maar op los...
Daarom leven die mensen vaak in schulden en hebben nergens besef hoe de ellende verder kan verlopen...Tot 't te laat is....

audb
door audb - Jan 21, 2011 om 14:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de Dirk van de broek waar ik kom (Broek Y-Plein) vragen ze al direct bij het scannen of ik de kassa bon wil of niet en daar is het geen probleem als ik hem wel zou willen.
Alleen als ik een "kassa koopje" heb welke mogelijk geruild moet worden neem ik de bon wel mee.
Maar daar het de enige winkel in de buurt is kan het voor mij geen probleem opleveren met andere winkels :)

th
door theodorusme - Jan 21, 2011 om 14:31
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=quantas schreef op vrijdag 21 jan 2011, 14:20]Wat een gezwets toch weer, als je schulden hebt of wat dan ook heeft dat 0,0 met de kassabon te maken.

Hoezo klantonvriendelijk, nee het is fijn als men de kassabon geeft en die gewoonweg op de grond geflikkerd word en er weer iemand kan gaan vegen.
Vragen is gewoonweg erg klantvriendelijk.

Misschien heeft die klant wel wat te verbergen zullen we het zo eens stellen want het gebeurt maar al te vaak dat ze thuis iets hebben staan over de datum en dan hetzelfde kopen en het oude terugbrengen omdat het net gekocht is en over de datum al.

Dit komt vaker voor.

Maar ja sommige mensen horen onder curatele die zien in de winkel al een oplichter omdat er netjes gevraagd of u een bon wilt.

[quote=plebpleb schreef op vrijdag 21 jan 2011, 14:13]Bij de Aldi en Lidl, krijgt men altijd automatisch de kassa-bon...
Dat vind ik klantvriendelijk...
Bij andere supers vragen ze steeds of je de kassa-bon wil hebben en dat vind ik klantonvriendelijk en misschien hebben ze ook wat te verbergen...
Oudere klanten blijven nog steeds kritisch, omdat men nog vaak op de kleintjes let en andere generatie leven er maar op los...
Daarom leven die mensen vaak in schulden en hebben nergens besef hoe de ellende verder kan verlopen...Tot 't te laat is....
Het wordt al weer een escalerende discussie!

quantas
door quantas - Jan 21, 2011 om 14:33
670 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat is nergens voor nodig maar sommige zien echt SPOKEN vliegen lijkt het wel.

be
door bevertje - Jan 21, 2011 om 15:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb heel graag de kassabon, het gebeurt soms dat het niet klopt en wordt de eventuele aanbieding niet berekend. De ene keer is het zo dat er gelijk het aanbiedingsbedrag op de bon staat en de andere keer wordt de korting onderin verrekend, ik kijk dat altijd heel graag na !
Dus geef mij die bon maar en ik controleer hem voor ik de winkel uitga.

ha
door hansyvonne - Jan 22, 2011 om 10:11
36 Antwoorden / 8 Vragen

@vladja; behoorlijk botte reactie op een vriendelijk gestelde vraag.

Ikzelf vind het een goede zaak om een kassabon te krijgen als bevestiging van een transactie en als check voor mijn administratie.

kleinepier
door kleinepier - Jan 22, 2011 om 12:43
42 Antwoorden / 0 Vragen

wees maar blij dat je een kassabon krijgt als er door de bevijleging gecotroleerd word hoe kan je dan bewijzen dat je betaald heb want n hoop merken worden overal verkocht en dan sta je daar met je goede gedrag je kan niks aantonen want je heb geen bewijs en als er iets niet klopt of bij thuiskomst niet meer goed is heb je geen bewijs dus ik vind het heel DOM ZONDER die kassabon je heb geen POOT om op te staan als er wat is

ma
door marscholl - Jan 22, 2011 om 13:39
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vind dit een positieve ontwikkeling. I.d.d. kijk ik zoals hier al gezegd bij het scannen mee in het scherm en als er geen bijzonderheden zijn hoef ik geen bon. Wij mensen verspillen al veel te veel grondstoffen uit de natuur, egoïstisch als we zijn. Het is maar een klein bonnetje maar alle beetjes helpen. Als ik al eens iets moet terugbrengen is dat hier geen probleem, zowel bij de grote olifant als bij Appie. Bij de Duitse ketens wil ik wel een bon want deze doen echt niets zonder. Gr., Martin.

th
door thijsje - Jan 22, 2011 om 17:48
10 Antwoorden / 6 Vragen

@ plebpleb
Bij de Aldi en Lidl, krijgt men altijd automatisch de kassa-bon...

Bij mijn Lidl wordt gevraagd of je de bon wilt, Bij nee wordt hij weggegooid.
Ik neem hem altijd mee. Ik ben een van de weinigen (?) die een kasboek bijhoudt.

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 22, 2011 om 18:22
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Bij onze Appie en Jumbo krijg je nog gewoon standaard een bon. Ik wil hem wel want ik check hem altijd na, en regelmatig gaat er iets fout dus maar goed.

ac
door acadabrajamm - Jan 23, 2011 om 11:34
27 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de koper en de verkoper geldt nog steeds: "Vertrouwen is goed, contrôle is beter." Daartoe moet de mogelijkheid zijn.

edwardus
door edwardus - Jan 23, 2011 om 12:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is voor mij niks nieuws, bij de C1000 en AH waar ik kom doen ze dit al zo lang dat ik met niet kan herinneren wanneer het begon. Er is ook niks mee, want als ik alleen maar een pak melk koop heb ik geen bon nodig. Voor de rest kun je gewoon altijd ja zeggen om al die eerder genoemde redenen te omzeilen. Voor al die kleine aanschafjes waar de klant geen bon nodig had hoeft geen inkt en papier te worden verspild, want ga maar eens kijken hoeveel kassabonnen er in de vuilnisbak bij de kassa liggen.

erik008
door erik008 - Jan 23, 2011 om 12:22
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De idee is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Supermarkten storten zich op bio producten en goed voor het milieu spul enzo.
Daar hoort de milieu bewuste klant bij, die zou weg kunnen blijven als hij niet de keuze heeft om geen bon te printen.
Ook printen en weggooien is geen optie voor deze klant.
De supermarkt voorziet in deze behoefte.

ac
door acadabrajamm - Jan 23, 2011 om 14:12
27 Antwoorden / 1 Vragen

De milieu/budget bewuste koper èn de milieu/budget bewuste verkoper
zijn gebaat met te controleren afrekeningen, anders zouden ALLE contracten
in papier, zowel bij de overheid, notaris, advocaat enz. enz. moeten verdwijnen.
En niet te vergeten de massale Valentijn-, Kerst- en Nieuwsjaarskaarten, Geboorte- en Condoleancekaarten, ALLES ingeblikt in mechanica, willen we dat?!

Bomen groeien en mensen ook, 'milieu'gerecht, vooralsnog plant eens een boom voor het milieu.

edwardus
door edwardus - Jan 23, 2011 om 14:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@acadabrajamm: you have to know when to quit.
Je draaft door. Als je geen kassabon wenst, dan kan dat nu, als je die wel wilt kan dat ook nog steeds. Problem solved.

ac
door acadabrajamm - Jan 23, 2011 om 14:43
27 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 23 jan 2011, 14:26]@acadabrajamm: you have to know when to quit.
Je draaft door. Als je geen kassabon wenst, dan kan dat nu, als je die wel wilt kan dat ook nog steeds. Problem solved.

OKAY, problem solved. echter met de toevoeging: nòg wel, maar ook dàt zal tot het verleden gaan behoren. Men MOET! kijk maar naar in paniek rakende
computerloze ouderen die geacht worden een computer aan te schaffen vanwege afschriften die ze niet meer kunnen inzien. ja tenzij 'betalen' ten gunste van diegene voor wie het rendabeler is.
Per saldo: 'De klant is koning"!
Out of date?

rj
door rjw - Jan 23, 2011 om 15:31
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Wat mij gisteren opviel bij de AH: veel mensen vragen een bonnetje om dat vervolgens te laten liggen op de band of op de grond gooien na een korte blik erop te hebben geworpen. Waarom vraag je dan in godsnaam een bonnetje?

th
door theodorusme - Jan 23, 2011 om 16:03
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 23 jan 2011, 15:31]Wat mij gisteren opviel bij de AH: veel mensen vragen een bonnetje om dat vervolgens te laten liggen op de band of op de grond gooien na een korte blik erop te hebben geworpen. Waarom vraag je dan in godsnaam een bonnetje?
Bij AH krijgen wij altijd ongevraagd de kassabon. De kassa kan volgens mij niet eens de transactie voltooien zonder bon te printen. En dat op de grond gooien zegt iets over het (ontbreken van) fatsoen van die mensen.

Lsk520
door Lsk520 - Jan 23, 2011 om 17:18
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=theodorusme schreef op zondag 23 jan 2011, 16:03][quote=rjw schreef op zondag 23 jan 2011, 15:31] De kassa kan volgens mij niet eens de transactie voltooien zonder bon te printen. (

Kul, het een heeft niets met het ander te maken...

th
door theodorusme - Jan 23, 2011 om 18:05
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tp schreef op zondag 23 jan 2011, 17:18][quote=theodorusme schreef op zondag 23 jan 2011, 16:03][quote=rjw schreef op zondag 23 jan 2011, 15:31] De kassa kan volgens mij niet eens de transactie voltooien zonder bon te printen. (

Kul, het een heeft niets met het ander te maken...
Waardevol. Hier kan ik wat mee.

Lsk520
door Lsk520 - Jan 23, 2011 om 19:19
827 Antwoorden / 2 Vragen

Moet je geen nonsens schrijven. Zal het nog eens uitleggen; het afronden van een betaling staat los van het wel of niet printen van een kassabon. De kassa gaat echt wel open als je aangeeft geen bon te willen hebben, en je krijgt ook gewoon je wisselgeld...
Zo goed?

rs
door rs22 - Jan 23, 2011 om 23:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf 2,5 jaar ooit bij een supermarkt gewerkt, echter is er maar een zeer klein percentage die de kassabon mee wil en levert het standaard uitprinten van bonnetjes veel kosten op qua afvalverwerking. Het gaat dan ook niet op dat je garantie weg is, want alle kassabonnetjes worden bewaard via de computer. Onderaan elk bonnetje staat standaard een; kassanummer, datum, tijd en bonnummer. Deze combinatie kunnen ze opzoeken. Dus als je weet bij welke kassa je geweest bent, en in ieder geval de datum en tijd, dan zoeken ze het voor je op (bij Albert Heijn tenminste wel) en kun je alsnog garantie krijgen.

Tegenwoordig heb ik een eigen bedrijf (massagepraktijk) waarbij ik zelden een factuur hoef te maken voor een particuliere klant. Ook bonnetjes via de pinterminal hoeft maar een enkeling mee te nemen. Helaas zit daar geen "print-knop" op, waarbij je zelf kunt bepalen ene bon te printen ja of nee; waardoor je het milieu kunt besparen.

ac
door acadabrajamm - Jan 24, 2011 om 07:49
27 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zijn die afrekenbonnen qua afvalverwerking in vergelijking met de overbodige
'lappen' grote reclame die wekelijks worden verspreid? -waar praten we over.
De afrekenbonnen blijven noodzakelijk voor de KLANT.

edwardus
door edwardus - Jan 24, 2011 om 12:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@acadabrajamm: je moet het een niet laten en het ander vooral doen.
Elke week een stapel folders ter dikte van een telefoonboek hoeft ook van mij niet, maar het niet meer ongevraagd ongewenste bonnen afdrukken is ook een goed initiatief en ik zeg het voor de derde keer: je mag nog steeds "ja" blijven zeggen. Volgend mij is het nu wel volledig uitgekauwd, ik ga er in elk geval geen spelletje "laatste woord" van maken.

ac
door acadabrajamm - Jan 24, 2011 om 19:00
27 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 24 jan 2011, 12:18]@acadabrajamm: je moet het een niet laten en het ander vooral doen.
Elke week een stapel folders ter dikte van een telefoonboek hoeft ook van mij niet, maar het niet meer ongevraagd ongewenste bonnen afdrukken is ook een goed initiatief en ik zeg het voor de derde keer: je mag nog steeds "ja" blijven zeggen. Volgend mij is het nu wel volledig uitgekauwd, ik ga er in elk geval geen spelletje "laatste woord" van maken.

Ik ben geen mens van "het laatste woord" willen hebben en
ik houd so wie so niet van spelletjes maar ik zeg wat ik zeg,
zoals u.
Schluss.

Vriendelijke groet.