sv
door svkaster Jul 17, 2018 om 14:45
Winkels & webshops

Pakket vanuit buitenland is retour afzender gegaan. kosten voor mijn rekening!

Ik heb een pakket besteld in Oostenrijk van een online webshop omdat het hier in Nederland niet te koop is. Het pakket is tijdens mijn vakantie tot twee keer toe door Post NL aangeboden bij mij thuis. De buren wilden het in ontvangst nemen maar dit was niet mogenlijk omdat de Oostenrijkse post een blokade heeft gezet op afleveren bij buren of PostNL ophaalpunt. Het pakket is vervolgens naar Post NL Nieuwegein gestuurd CSI@postnl.com. Bij thuiskomst heb ik PostNL gebeld en ben van het kastje naar de muur gestuurd en na een dag heb ik contact gehad met het depod in Nieuwegein. Zij zouden het pakket nog een keer aanbieden. Echter is het pakket terug naar Oostenrijk gestuurd. Als ik het nu nog een keer wil ontvangen moet ik de retour kosten van  20€ + de 15€ voor het opnieuw sturen vanuit Oostenrijk betalen aan de internet shop terwijl ik al voor verzendkosten heb betaald. (Door meer dan 80€ te bestelen was de verzending in Europa gratis)  Wat zijn mijn rechten? Kan ik de 90€ waarde van het pakket terug eisen?
Of moet ik deze 35€ kosten betalen om alsnog het pakket te ontvangen?

graag advies

m.v.g

Stefan

6917 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2018 om 14:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat staat er in de Voorwaarden van deze webshop betreffende de retourkosten?
Lijkt me dat je voor de transportkosten gaat opdraaien.
Is ook niet handig om iets te bestellen als je op vakantie gaat. ;-)

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2018 om 14:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe kom je aan die € 90,00 pakketkosten?

sv
door svkaster - Jul 17, 2018 om 15:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

waarde vande aankopen was 90€ met gratis verzenden. Nu wil hij de extra kosten van 35 euro an mij invoicen om het pakket nog een keer te versturen.

Stefan

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2018 om 15:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lastig, feitelijk is het pakket niet ontvangen en zou je dus gewoon je betaalde 90 euro terug moeten krijgen. E.e.a. had tenslotte gewoon bezorgd kunnen worden als er niet zo'n rare blokkade op de verzending zat (tenzij je daar zelf om gevraagd hebt).

Indien het pakket terecht retour is gegaan, dan kan je volgens mij twee dingen doen, de 20 euro retourkosten betalen en je geld terugvragen (of per saldo 70 euro terugvragen) of 35 euro betalen en het pakket alsnog ontvangen. Tenzij er inderdaad van te voren stond aangegeven dat de webshop de retourkosten voor zijn rekening neemt, dan is het 90 euro terug of 15 euro betalen om het alsnog te ontvangen.

ro
door ron503 - Jul 17, 2018 om 17:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het pakket is twee maal tervergeefs aangeboden maar u was niet thuis om het pakket in ontvangst te nemen dus gaat u zelf ook niet vrijuit. Binnen een aantal dagen gaat het pakket als zijnde onbestelbaar retour afzender en daar zijn retourkosten aan verbonden. Wat u eigenlijk wenst is dat de verkoper het pakket nogmaals zonder kosten verstuurt gaat worden terwijl de verkoper aan zijn verplichtingen heeft voldaan en u niet want u was met vakantie gegaan en had wellicht kunnen weten dat het pakket in uw vakantie geleverd zou kunnen worden. U hoeft de bestelling niet meer af te nemen maar het kan zijn dat de retourkosten van het aankoopbedrag in mindering gebracht worden.

ne
door neodutchio - Jul 17, 2018 om 18:14
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Het verzenden is inderdaad gratis als u genoeg besteld. Maar 2 keer gratis verzenden gaat niet op. PostNL is geen opslagloods en alle onafgeleverde pakketten gaan na 14 dagen weer retour afzender.
U kunt aan de verkoper vragen het pakket terug te nemen, maar geen idee hoe het in Oostenrijk geregeld is met herroepen. Andere optie is het opnieuw laten verzenden, maar daar zitten kosten aan. Het is namelijk de schuld van 1 persoon die het pakket niet aangenomen heeft. En die moet er ook voor betalen.

panter22
door panter22 - Jul 17, 2018 om 18:52
6599 Antwoorden / Vragen

De oostenrijkse post zet geen blokkade op het afleveren. De afzender vraagt een handtekening voor ontvangst. Kan ook in Nederland. Bestel maar bij de Zara, moet je ook voor tekenen bij thuisbezorging.
Niet zo handig om voor vakantie nog iets te bestellen. De retourkosten moet je betalen. Je hebt het pakket niet aangenomen.
En de webshop gaat niet 2 keer de verzendkosten voor zijn rekening nemen.
Als je zeker weet dat je de inhoud van het pakket wilt houden, dan die €35 maar betalen. Het spul is hier toch niet te krijgen.
Wil je wat terugsturen als je het pakket ontvangen hebt, dan gaat het je weer €20 kosten.
Die €90 krijg je niet terug. Daar gaan de retourkosten vanaf.
Je hebt helemaal niet voor de verzendkosten betaald. Het was  gratis verzending.

mo
door mof - Jul 18, 2018 om 16:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De verzendkosten zijn voor u. De kosten van het produkt, mits niet gepersonaliseerd, zou u terug moeten krijgen.

sv
door svkaster - Jul 24, 2018 om 12:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allen voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels het pakket thuis bezorgd gekregen en ik ben overeen gekomen met de verkoper dat we de kosten zouden delen.
Ik wilde toch nog even reageren op wat somige van jullie zeggen wat betreft het bestelen van producten tijdens je vakantie.

Als je iets in Nederland besteld dan wordt een zending (bij PostNL) altijd in de MyPostNL app geladen en tenminste 2x aangeboden. Bij niet thuiswordt het pakket tenminste twee weken bij het "postkantoor" aangehoeden waarna je het gewoon kunt ophalen. Ook kun je normalieter na de eerst epoging of zelfs al voordat er een aflever poging wordt gedaan kun je het aflever adres veranderen naar afhaalpunt. Wat ik echter niet wist is dat ee nbuitnland zending meestal niet in de app te zien is en dat ze die niet bij de buren of een agentschap mogen achterlaten. Ik weet nu inmiddels beter en zal iig geen bestellingen doen tijdens mijn vakantie tenzij ik het direct bij het post agentschap kan laten bezorgen :)

marita5
door marita5 Jul 25, 2018 om 11:06
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@svkaster , probleem opgelost , bedankt voor het terugmelden .