Coromi
door Coromi Jan 10, 2023 om 20:27
Winkels & webshops

Prijsopgave juwelier

Ik heb van mijn ouders de trouwringen en de trouwring van mijn oma een ring van mezelf en een armband. Hiermee ben ik naar een juwelier gegaan om te kijken of er 3 ringen van gemaakt kunnen worden. Voor mij en mijn dochters. Ik heb er uitdrukkelijk bij gezegd ik wil eerst weten wat het kost voor ik over ga tot een beslissing. De dame heeft dit ook netjes op het zakje gezet.
1.5 week later krijg ik telefoon dat dit € 1100,00 gaat kosten.
Daarop heb ik gezegd dan kom ik de ringen ophalen want dat is voor nu boven mijn budget. Waarop de dame mij verteld dan heb ik een probleem. Toen kreeg ik te horen dat alles al was omgesmolten.. en ik mijn ringen niet meer in de staat hoe ik ze gebracht had terug kon krijgen. Vervolgens zei de dame dat ze het voor €500,00 wilde maken. Ik ben hier niet mee akkoord gegaan. En  heb hierover nagedacht, ik heb haar terug gebeld dat ik akkoord zou gaan met een bedrag van € 300,00. Waarop haar antwoord was dat ze hiermee akkoord gaat maar het van mij niet zo netjes vond, waarop ik erg boos werd omdat ze mij de schuld in mijn schoenen wilde schuiven. Nu zijn we bijna halfweg jjanuari ik heb met kerst nog eens gebeld met de vraag of er al wat bekend is. Waarop ik als antwoord kreeg we bellen als het klaar is. Mijn vraag wat moet ik hiermee ben er erg verdrietig onder dat mijn ringen en armband weg zijn de emotionele waarde niet meer te vervangen is. Graag een advies.

8459 11 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jan 10, 2023 om 20:36
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Stuur een brief, een aangetekende brief en een gelijke email naar de juwelier.
Eis dat de ringen binnen 14 dagen klaar zijn en als dat niet gebeurd u verdere juridische stappen gaat nemen op kosten van de juwelier.
Na 14 dagen geeft u de vordering uit handen aan een deurwaarder, ook voor kosten juwelier.

Coromi
door Coromi Jan 10, 2023 om 21:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je ik ga ermee aan de slag.

justmeagain
door justmeagain Jan 10, 2023 om 23:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

Lijkt me kansloos, ts kan nooit bewijzen dat ze op een prijsopgave wachtte. De sierraden waren al bij de juwelier achtergelaten. Juwelier geeft 800 euro coulance dat doet het bij een rechtbank ook altijd goed.

Coromi
door Coromi Jan 11, 2023 om 17:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik kan wel aantonen dat ik een prijsopgave heb gevraagd daar heb ik bewijs van op papier dat ik gekregen heb toen mijn spullen daar achter bleven in een zakje waar de dame dit heeft opgeschreven.
de dame heeft ook toegegeven dat ze sieraden nadat ik weg was uit de winkel ze fe sieranden in een ander zakje heeft gedaan wat naar de goudsmit gestuurd is en daar is ze vergeten op te schrijven dat het om een prijsopgave ging. en als reden geeft ze aan dat ze het zo druk had ivm dat ze op het punt stond om op vakantie te gaan.

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jan 10, 2023 om 20:44
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Hebt u de sieraden gewogen voor u ze afgaf. Ik vraag me namelijk af of u wel dezelfde hoeveelheid terugkrijgt. Zeker omdat ze nu al zo geheimzinnig doen

Coromi
door Coromi Jan 10, 2023 om 20:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik heb ze gewogen dank je

justmeagain
door justmeagain Jan 10, 2023 om 23:23
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar ts kan wegen wat ze wil, ze zal aan moeten tonen hoeveel goud, zilver of platina er was en hoeveel karaat aan welke stenen.

Coromi
door Coromi Jan 11, 2023 om 07:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb van de juwelier een kaart met daarop wat ik bij hun heb afgegeven. Maar niet wat t weegt en welke stenen en het karaat. Maar dat weet ik wel.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2023 om 20:57
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op hetgeen @MAHADMA al als antwoord gaf: zie https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en is deze als voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ te benutten. Simpelweg had men naar mijn mening op basis van de melding dat u eerst de kosten wilde weten niet mogfen omsmelten!

U kunt eventueel zich ook nog voor nader advies wenden tot - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

  den mogelijk is de juwelier aangesloten bij een brancheverenigeing/gescillen commisie https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/sieraden-en-uurwerken/
Aanvullend, zoals ik het lees heeft de juwelier uitdrukkelijk tegen uw wens in gehandels d om eerst een prisopgave te krijgen.

Coromi
door Coromi Jan 10, 2023 om 21:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je ik ga ermee aan de slag.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 10, 2023 om 21:53
2055 Antwoorden / Vragen

U bent verdrietig vanwege de emotionele waarde terwijl u zelf aangegeven heeft de zaak om te willen laten smelten om ringen te maken als de prijs gunstig was. Sorry, ze hebben zeker iets doms gedaan maar dat is een raar argument.

Coromi
door Coromi Jan 10, 2023 om 22:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Om een prijsopgave vragen geeft de juwelier dus het recht alvast alles om te smelten?
In mijn ogen kunnen ze dan beter een bedrag vragen voor de prijs opgave als ik het er niet mee eens ben, zoals ik ook aangegeven heb bij voorbaat. En de dame ook zo genoteerd heeft!
En ik heb niet aangegeven het te willen omsmelten, ik ben daar heen gegaan voor een prijsopgave.
Jij praat t zelfde als de dame die mij geholpen heeft. Zij probeerde op dezelfde manier mij de schuld te geven met dezelfde rede als jij. Ze heeft haar fout ook toegegeven nadat ik weg gegaan ben heeft ze alles in een ander zakje gedaan en vergeten erop te zetten dat t om een projsopgave ging. Omdat ze het zo druk had en op vakatie ging.

rj
door rjw Jan 11, 2023 om 08:09
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Hij zegt niet dat ze het recht hebben om dat te doen maar dat ze iets doms hebben gedaan. Het blijft mensenwerk en mensen maken wel eens (domme).fouten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 11, 2023 om 12:11
2055 Antwoorden / Vragen

Je vraagt om een prijsopgave, dat doe je toch omdat je VAN PLAN BENT dat goud nieuwe ringen te laten maken. Nu maakt die juwelier een fout, maar dat verandert toch niets aan UW PLAN om er nieuwe ringen van te laten maken? Natuurlijk heeft die juwelier een fout gemaakt maar hoe kun je klagen over de emotionele waarde van iets dat je ZELF al van plan was om om te laten smelten?

Coromi
door Coromi Jan 11, 2023 om 16:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik een auto ga kopen vraag ik ook bij meerdere garages een prijsopgave en dan ben ik altijd zelf nog degene die beslis waar ik de auto koop of ben ik dan verplicht om bij al die garages een auto te kopen omdat ik dat toch al van plan was.
Beetje kort door de bocht vindt je dat zelf ook niet.
En ik klaag niet over emotionele waarde het wordt me nu door de strot geduwd dat ik verpicht ben om bij deze juwelier mijn ringen te laten maken en ik kan je vertellen dat voelt niet fijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 11, 2023 om 16:21
2055 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar betekent "ben er erg verdrietig onder dat mijn ringen en armband weg zijn de emotionele waarde niet meer te vervangen is" iets anders dan ik denk. En nogmaals, die juwelier zit gewoon fout, dat stel ik echt niet ter discussie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 10, 2023 om 23:41
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Coromi,

Dit is een ernstige kwestie.

Over welke juwelier gaat het?

tenormin
door tenormin Jan 11, 2023 om 00:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Meestal vraag je veel, maar in dit geval ben ik het wel met je eens: welke juwelier (of keten) is dit. Hoop dat je antwoord krijgt. Als TS de waarheid schrijft had men nooit voor, toestemming, mogen omsmelten. Dus ook benieuwd welke juwelier dit is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 11, 2023 om 00:46
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Klachten over juweliers komen niet vaak voor op dit forum.

Het is een net beroep en vaak bestaan juweliers al jaren en hebben een goede naam.

Coromi
door Coromi Jan 11, 2023 om 07:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is ook een goede juwelier en bestaat  al heel lang. Maar ook die kunnen fouten maken. Ik wacht nog even met de naam van de juwelier maar deze is gevestigd in Tilburg.

va
door vanlotjegetikt - Jan 11, 2023 om 08:36
809 Antwoorden / Vragen

Deze juwelier is wel erg buiten het boekje gegaan door ongevraagd de spullen om te smelten.
Wat betreft de kosten kan ik geen wijsheid geven. Manuren zijn een berg geld en de emotionele waarde speelt ook mee..
Neem dit op met de Ferderatie Goud&Zilver. Juwelier heeft zich wel aan regels te houden.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 11, 2023 om 08:59
7188 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt beter zonder verdere woordenwisseling het bedrag van 300 € euro betalen.
De dame reageerde teleurgesteld omdat zij nu de ontbrekende 200 € euro moet bijleggen.
U krijgt dus bericht als de ringen klaar zijn, laat het verder rusten.

Coromi
door Coromi Jan 11, 2023 om 15:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik wacht nu al 2.5 maanden hoe lang moet ik nog wachten dan. T kan toch niet zo zijn dat er een half jaar overheen gaat? Deze juwelier heeft mijn goud en briljanten.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 11, 2023 om 16:35
7188 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt dat de juwelier goed is en zijn zaak al heel lang bestaat, het zal een precisiewerkje zijn dat tijd vergt en ook nog uitbesteed kan zijn.
Neem anders ondertussen nog eens contact op maar blijf rustig want het werk dat een goede juwelier is toevertrouwd mag niet afgeraffeld worden.
Niet de moed verliezen,
Uiteindelijk komt het wel goed.

Coromi
door Coromi Jan 21, 2023 om 16:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Immiddels 2x gebelt de desbetreffende dame was op het moment dat ik belde druk met klanten dus werd er gezegd dat ze mij zou terugbellen. Je kunt het al raden ze belt niet terug.

agapon1951
door agapon1951 - Jan 11, 2023 om 11:00
171 Antwoorden / Vragen

Iets wat een emotionele waarde heeft geef je niet uit handen, ook niet om het te laten omsmelten.
op het zakje staat dat U de ingen terug wilt hebben en alleen afgeeft voor een kosten waardebepaling = bewijs zo afgegeven.
Er is een fout gemaakt bij en juwelier - hoewel dit niet de bedioeling is geweest - niet terug te draaien.
UIeindelijke doel was omsmelten en 3 ringen van te maken - in feite doel bereikt - kosten echter te hoog - wordt een tussenweg aangeboden - dit is een stuk lager dan de werkelijke kosten - ondanks dat het fout ging - accepteren en de emotionele waarde in de nieuwe ringen leggen, die hebben ook dan hun waarde behouden vanwege de herkomst. Helaas is fouten maken een menselijke zaak en kan voorkomen.

mo
door mof - Jan 11, 2023 om 11:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U gaat naar de juwelier omdat u eventueel de ringen en armband wilt laten omsmelten tot drie ringen voor u en uw dochters. Ergens gaat in de communicatie iets mis en de juwelier heeft de gouden voorwerpen al omgesmolten, of in ieder geval onherstelbaar veranderd. Eerst merk ik op dat uw verdriet om "emotionele waarde" alleen maar krokodilletranen zijn. U heeft serieus de ringen en armband willen omsmelten dus de emotionele waarde zit hem hooguit in het materiaal en niet langer in de verschijningsvorm. U geeft aan de ringen voor 300 EUR te willen afnmen. De juwelier gaat akkoord, u ook. Dan kunt u zich hoogstens nog beroepen op wanprestatie omdat het zo lang duurt. Stel de juwelier in gebreke, laat de overeenkomst ontbinden en eis uw goud terug en laat dit ergens anders tot de drie ringen bewerken.

Coromi
door Coromi Jan 11, 2023 om 16:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat nergens dat ik de ringen heb willen omsmelten. Ik heb een prijsopgave gevraagt wT het eventueel kost. Ik heb niets toegezegd.
WT er mis gaat i  deze is en dat heeft de dame in kwestie ook gezegd en toegegeven dat het haar fout is dat de ringen e.d. nadat ik ben weggegaan uit de winkel verwisseld zojn met een ander zakje en ze hier dus geen prijsopgave heeft opgezet. Dit was ze vergeten omdat ze het druk had en op vakantie ging. Dus de goudsmit waar het is heen gestuurd wist niks van een prijsopgave.

He
door Helen 66 - Jan 11, 2023 om 16:10
119 Antwoorden / Vragen

U levert 4 ringen en een armband in en wilt daar 3 ringen voor terug. En dan zou u in 1e instantie 1100 euro moeten bijbetalen? Dat is een  heel hoog bedrag.Wat voor armband was het? Een massieve gouden slaven armband is immers veel zwaarder dan bijv. een schakel armband. Heeft u het goud niet laten wegen toen u er was? Dat had de juwelier wel moeten doen. Is een nalatigheid van zijn/haar kant.. En dan omsmelten zonder dat u ervan wist. Dit is een heel vreemde gang van zaken.Uieindelijkomt u telefonisch overeen dat u 300 euro gaat bijbetalen, maar na weken wachten heeeft u nog steeds geen ringen. Ik zou een aantegekende brief schijven en een email met precies(woordelijk) dezelfde inhoud en eisen dat binnen 14 dagen de ringen klaar zijn om opgehaald te worden en zo niet dat u vervolgstappen gaat ondertnemen.
Heeft u een voorbeeld laten tekenen van hoe de nieuwe ringen eruit gaan zien, zodat u kunt vergelijken of dit klopt als u ze ophaalt?

Coromi
door Coromi - Jan 21, 2023 om 16:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

21 januari update, inmiddels 2x gebeld met deze juwelier gevraagd naar de desbetrefende dame deze was allebei de keren druk met klanten er zou een notitie worden klaargelegd voor haar dat ze mij zou terug bellen .
Ze laat niks meer van zich horen.
Ik denk dat ik er nu toch werk van moet gaan maken.