Publiek voor schut gezet als vermeende winkeldief bij Poiesz Supermarkt
Op maandag 16 oktober j.l was ik rond 16:45 bij Poiesz in Duinterpen Sneek. Ik was daar met mijn 2 kinderen. Ondertussen wordt ik gebeld door mijn man die moest overwerken. Tijdens dat gesprek blijkt mijn dochter (4 jaar) een pakje Bifi- worstjes stiekem in mijn schoudertas te stoppen, die ze eerder van mij moest terug leggen. Ik was aan het bellen en het was druk in de winkel, dus niks in de gaten :(
Wie dat wel in de gaten hadden waren de vakkenvullende pubers op dat moment, die door hun oortje aan al het personeel doorgeven dat ik een winkeldief ben. Ze hadden me, blijkt achteraf, allemaal op de korrel. Gingen het gangpad blokkeren en keken me vreemd aan.
Eenmaal bij de kassa stoof de 'leidinggevende' van dat moment zijn kantoor uit. Het stoom kwam nog net niet uit zijn oren.. hij had te horen gekregen dat mijn dochter iets in mijn tas had gestopt en of ik dat even wilde afrekenen. Ik dacht: Wat??? Dus ik maak mijn tas open en ja hoor daar zitten die worstjes in! Ik had net voor €30,- afgerekend. Hij keek mij kwaad aan en bleef maar herhalen dat ik moest afrekenen.
Op zo'n tijdstip is het druk in de winkel en ik voelde iedereen mij aanstaren. Ik schaamde me kapot... Ik zei dat ik de worstjes niet hoefde maar ik kreeg nog een preek erachteraan.
Dit is niet de manier, zelf heb ik ook bijna 20 jaar in de detailhandel gewerkt en dit is erg onprofessioneel 'aangepakt'
De jonge knaap dacht mij even in de kraag te vatten en heeft mij onterecht publiek voor joker gezet ten overstaan van een hoop klanten.
Wat dacht je? Dat ik mijn dochter van 4 de instructie geef om stiekem dingen in mijn tas te stoppen ofzo?? Belachelijk! Je had me even apart kunnen aanspreken, op een normale manier.
Volgende dag heb ik de klantenservice gebeld en die zou een melding neerleggen. Ik heb gevraagd teruggebeld te worden door de Echte bedrijfsleider van het filiaal en niet zijn hulpje. De mevrouw vertelde dat haar dochter ook wel eens zoiets had gedaan en er een alarm was afgegaan. Ze zei ja dan schaam je je kapot. Ik antwoordde: maar toen bent u toch ook niet publiekelijk voor schut gezet?? Het klopt gewoon niet.
Ik ben inderdaad 1x terug gebeld, niet door de bedrijfsleider maar door die jongen... Hij wilde het even hebben over het 'akkefietje' van laatst... Goh ik voel niet echt dat hij begrijpt wat voor impact dit op mij heeft gehad op dat moment. Het paste me niet want ik was aan het werk dus hij zou de volgende dag weer contact opnemen. Nu een maand later nog geen verdere reactie en sindsdien ben ik samen met vele anderen daar nooit meer geweest.
Dit siert jullie winkel totaal niet!
Als ik feitelijk naar uw situatie aldaar kijk zijn er aan aantal punten helder. U heeft uw dochter verboden de bifi worstjes mee te nemen, die ze tijdens uw gesprek aan de telefoon stiekem in uw tas heeft gestopt, en dàt is gezien door een winkel medewerker (om nu te schrijven "vakkenvullende pubers" op een openbaar forum siert u overigens niet) die wat hij/zij zag heeft gemeld aan zijn leidinggevende. Met een confrontatie bij de kassa. Ik vermoed dat u daar ook ook meer aandacht gevraagd zou kunnen hebben door uw spraak/gedrag.
Dat u verder geen actie meer hoort/merkt ligt aan het feit (vermoed ik) dat dit soort zaken vaker gebeuren per dag/week/maand. Voor u was het de eerste en de laatste keer, voor de winkelmedewerkers was het één van de keren dat dit gebeurd. Laat het rusten en winkel elders of weer bij deze super, maar ga dan alleen en zonder kinderen, zodat u nergens op betrapt kan worden (tenzij u een winkelverbod heeft gehad).
Hoezo deze puber verdedigen. Hij/zij wist precies wat hij/zij deed. Hij/zij had ook kunnen zeggen "mevrouw weet u dat uw dochtertje iets in uw tas heeft gedaan. En dan de bewuste (wat mij betreft onbeschofte) actie van de bedrijfsleider om mevrouw bij de kassa te confronteren slaat totaal nergens op.
"Wat dacht je? Dat ik mijn dochter van 4 de instructie geef om stiekem dingen in mijn tas te stoppen ofzo?"
Er zijn genoeg mensen die dit wel doen op deze manier om op deze manier onder diefstal uit te komen.
U ontkent niet dat uw dochter het worstje in uw tas heeft gestopt, dat wordt door het personeel gezien en vervolgens wordt u er nadat u afgerekend had er terecht op aangesproken.
In feite is er dan sprake van diefstal en dient u alsnog het worstje af te rekenen omdat u voor de daden van uw dochter verantwoordelijk bent.
Het teruggeven van dat worstje is geen optie meer daar bent u inmmiddels achtergekomen en had u dit akkefietje kunnen voorkomen door het worstje te betalen en uw dochter later op haar gedrag aan te spreken.
Ik begrijp best dat zo'n confrontatie met het winkelpersoneel ingrijpend is maar ook dat het winkelpersoneel wel in moet grijpen als er diefstal is gepleegd.
Wat u steekt is dat nadat u zelf aangegeven heeft geen tijd voor een telefonisch gesprek te hebben niet meer teruggebeld bent en daarmee uw kans om uitleg heeft vergooid m.a.w. het akkefietje is voor de medewerker afgedaan.
Beter op je dochter letten in de winkel en minder aandacht aan de telefoon geven. En ja het is gewoon diefstal en u bent verantwoordelijk voor wat je dochter doet. Eigen schuld dus. Je bentniet voor schut gezet maar je hebt jezelf voor schut gezet.
Helaas zie je het steeds meer en meer ouders die kinderen meenemen boodschappen doen maar zelf te druk zijn met andere zaken dan hun eigen kinderen in de gaten houden, verantwoordelijkheid heet zoiets.
"Dit siert jullie winkel totaal niet! "
Wij zijn hier geen winkel maar een forum.
"Wie dat wel in de gaten hadden waren de vakkenvullende pubers op dat moment"
Wat een ronduit onbeschofte omschrijving. Zonder die vakkenvullers kon u niet eens uw boodschapjes doen.
"die door hun oortje aan al het personeel doorgeven dat ik een winkeldief ben. Ze hadden me, blijkt achteraf, allemaal op de korrel. Gingen het gangpad blokkeren en keken me vreemd aan."
Ze deden dus gewoon hun werk? En u vond dat vervelend? Hadden de vakkenvullers u dan maar moeten aanspreken? Wat wilt u nu met deze toon en opstelling?
"Publiek voor schut gezet als vermeende winkeldief"
Nee, u bent gewoon aangesproken en verzocht het gestolen produkt af te rekenen. Dat dit uberhaupt nodig was lijkt te zijn omdat u weerwoord gaf "zei dat ik de worstjes niet hoefde" dus was het terecht dat de manager "bleef maar herhalen dat ik moest afrekenen"
"Het paste me niet want ik was aan het werk dus hij zou de volgende dag weer contact opnemen."
Dus u werd op uw wenken bediend maar het schikte u niet zo? Wie denkt u eigenlijk wel dat u bent?
Wat een kansloos verhaal en arrogante opstelling. We zijn hier een forum en geen winkel maar ik zou blij zijn als ik u in mijn winkel niet hoefde toe te laten met uw tokkiegedrag.
Je weet zelf ook dat personeel tegenwoordig extra moet opletten omdat er voor een vermogen wordt gejat en ik snap u frustratie dan ook maar deels, want zonder u tekort te doen, u deed het uiteindelijk ook en dan is het u 4 jarige dochter in dit geval, waar u verantwoordelijk voor bent en of de winkelier het top heeft aangepakt, tja kun je over twisten, maar denk er eens aan wat hij wekelijks kwijt raakt.....
U heeft nog geluk dat u het gestolen product zonder tussenkomst van de politie mocht afrekenen.
Als de manager niet had geloofd dat het per ongeluk was gebeurt of als u in de winkel nog meer stampij had gemaakt en de politie erbij was gehaald, dan had u nu een mooie officiële aantekening gehad én €181,- boete moeten betalen bovenop de kostprijs van het gestolen product.
De vakkenvullers hebben duidelijk hun werk goed gedaan. Ze zien iets verdwijnen in een tas waar dat product waarschijnlijk niet afgerekend gaat worden en geven dat door. Natuurlijk wordt u dan vervolgens goed in de gaten gehouden of er niet nog meer producten "verdwijnen" zonder de bedoeling om deze af te rekenen bij het verlaten van de winkel en natuurlijk wordt u vervolgens na het afrekenen gecontroleerd.
En bij die controle bleken de vakkenvullers het dus volledig correct gezien te hebben: u had iets bij u wat uit de winkel afkomstig was en wat niet was afgerekend. En of dat nu per ongeluk is of niet, juridisch gezien is dat gewoon diefstal waaraan u zich schuldig heeft gemaakt.
Helaas hebben supermarkten hier wekelijks, en waarschijnlijk dagelijks, mee te maken. En zal het grootste deel van de mensen die betrapt worden zeggen dat het per ongeluk is gebeurd. Voor zo'n excuus is de supermarktmanager dan ook terecht niet heel gevoelig. U heeft het product meegenomen tot voorbij de kassa's en dus gestolen. Punt. En dan komt u er héél goed mee weg dat er verder geen gevolgen aan zitten nadat u het product alsnog heeft afgerekend.
Tegenwoordig hoeven supermarkten geen politie over kleine diefstallen meer in te schakelen. Als men wil maar de Supermarkt zelf een boete opleggen, uiteraard tot aan een bepaalde hoogte, en ontzegging van een jaar om in de winkel te mogen komen. De politie is tegenwoordig veel te onder bezet om dat te doen.
Het was vast een heel belangrijk telefoongesprek waardoor je je dochtertje in een hele drukke winkel niet in de gaten kon houden. Gelukkig heeft ze alleen maar wat worstjes in he tas gedaan. Het had veel erger kunnen zijn.
Tja, ook wanneer er geen opzet in het spel was, is er wel sprake van diefstal - die kon gebeuren door uw fout en u bent daar dan ook aansprakelijk voor. De winkel is coulant geweest door het bij een waarschuwing te laten.
Ik heb zo'n idee dat u er een beter gevoel aan over gehouden had als u uw fout had toegegeven en de winkel dankbaar was geweest voor de coulance.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer