Zalando wil betaling 2,5 jaar na aankoop?
Ik heb nu voor de tweede keer in een jaar tijd van Zalando het bericht gekregen dat een betaling per creditcard niet gelukt is, en dat ik alsnog 2 weken heb om te betalen. Maar het gaat om een aankoop van 2,5 jaar geleden!
Ik ben ondertussen verhuisd en ivm hypotheek van bank gewisseld, en ik kan het daarom niet meer checken. Dat heb ik Zalando ook geschreven maar zij zeggen dat ik het bewijs dat ik indertijd wel betaald heb maar bij mijn oude bank moet gaan opvragen.
Ik vind dit heel raar. Ik mag er na zoveel jaar toch wel vanuit gaan dat betalingen goed zijn gegaan? Zalando heeft kennelijk haar administratie niet op orde maar waarom maakt ze daar mijn probleem van?
Ze dreigen met een incassotraject als ik niet betaal. Het gaat om best wel veel geld, bijna 250 euro.
En het is ook niet voor het eerst. Een tijd terug kreeg ik eenzelfde bericht en toen heb ik maar betaald. Dat ging om een aankoop van een jaar of 1,5 terug en dat kon ik dus nakijken.
Kan Zalando dit zomaar doen?
Topantwoord
Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.
Er is dus in uw geval sprake van 2 jaar verjaring. Echter (om om een mooi rijdende rechter woord te gebruiken), Ik heb nu voor de tweede keer in een jaar tijd van Zalando het bericht gekregen dat een betaling per creditcard niet gelukt is, Daardoor is de 2 jaar termijn gestuit. Ergo, u moet betalen. En Ja, Zalando kan dit "zomaar" doen. Een welgemeend advies, controleer eens in de maand of u alles betaald heeft wat u moet betalen. En ja, ze kunnen u dwingen, deurwaarder enz, met allemaal kosten voor u extra.
Thanks! Ter verduidelijking: de vorige 'aanmaning' betrof een andere aankoop en die heb ik gewoon betaald. Dit laatste bericht betrof een heel andere aankoop.
Topantwoord
Als uw aankoop meer dan 2 jaar geleden besteld en geleverd is en dus NIET gestuit is door enige actie van Zalando, dan zou u dus niet meer hoeven te betalen.
Dit is correct echter heeft TS Zalando geïnformeerd over zijn nieuwe adres en heeft Zalando tussentijds nog aanmaningen gestuurd?
Als Zalando de aanmaningen heeft verzonden naar het oude adres omdat ts heeft verzuimd zin nieuwe adres door te geven dan heeft elke aanmaning van Zalando de verjaring gestuit.
Zalando kan in dat geval niet verweten worden het verkeerde adres te hebben gebruikt.
Aanmaning is per email gestuurd en Zalando heeft mijn nieuwe adres.
Hebben ze je nieuwe adres na een adreswijziging of heb je een nieuw account aangemaakt?
Topantwoord
Hallo Laurard ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://schuldinfo.nl/verjaring/
Als u zeker weet dat de aankoop 2 ½ jaar geleden is , en niet gestuit , kunt u een klacht indienen bij Thuiswinkel.org , Zalando is hierbij aangesloten .
https://www.thuiswinkel.org/leden/zalando-nl/certificaat
https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/
@mahadma, Uw suggestie dat de factuur niet betaald hoeft te worden vanwege verjaaring lijkt me niet correct. Want dat zou betekenen dat als ik een rekening niet betaal, deze automatisch na 2 jaar zou verjaren. Verjaren van een factuur gaat er over het feit dat de factuur voor een artikel, pas 2 jaar na levering wordt gestuurd. Wetende hoe Zalando werkt, neem ik aan dat de factuur gestuurd is naar TS, binnen enkele dagen na bestelling. Dus dan blijft er een betaalverplichting ook na 2 jaar
@Laurard, als u denkt dat u wel betaald heeft, dan zou ik er veel moeite insteken om uit te zoeken of dat ook werkelijk het geval is. Dus probeer de bank afschriften te krijgen van uw vorige creditcard. Als zalando het incassotraject ingaat en het blijkt uiteindelijk dat er niet betaald is, dan gaat de rekening behoorlijk oplopen. Maar houdt u zelf niet bij of een bestelling betaald wordt ja dan nee? Ik vind Eur 250 veel geld en dan wil ik zeker weten dat het betaald is.
Als de levering met factuur bijgesloten was, plaatsgevonden heeft bij ontvangst van het artikel, dan gaat de 2 jaar termijn ook dan lopen. Omdat wij geen exacte data hebben qua levering kunnen we ook geen verdere uitspraken doen.
Het betrof een bestelling van 21 februari 2021. Die zal ik incl factuur enkele dagen later ontvangen hebben.
Op 8 mei 2023 kreeg ik bericht dat de betaling 'wegens een technische storing' niet gelukt is.
Aan de tip om voortaan mijn rekening te controleren heb ik nu natuurlijk niet zoveel. Nogmaals, ik heb nu een andere bank en om oude afschriften bij mijn vorige bank op te vragen moet ik betalen. Dat zie ik niet zo zitten.
Ik ga eens informeren naar die verjaringsregel.
Thanks Maritas voor de links! Zo te zien is de vordering inderdaad verjaard. Als Zalando toch een incassobureau op me afstuurt, zal ik een klacht indienen via thuisorg.
Dank iedereen!
U geeft aan van bank te zijn gewisseld maar bent 7 dan ook van creditcard gewisseld. U geeft aan dat iets misging bij betaling via CC.
Als u een datum vraagt aan Zalando is een belletje naar uw creditcard maatschappij voldoende.
Als er niet geïnd jon worden van de creditcard dan bent u degene die de administratie niet op orde had.
Met mijn cc was niets mis. Zalando heeft er vlak voor en vlak na de betreffende datum gewoon van geïncasseerd. Ze geven aan dat zij een technische storing hadden.
Dan nog kunt u waarschijnlijk een kenmerk van de betaling opvragen. Mijn ervaring is dat creditcard maatschappijen graag meewerken.
Als u dit op papier heeft laat dan Zalando naar lekker dreigen, ze maken dan geen kans.
Ergens van uit gaan heeft nog nooit iemand vrij gesproken. U hebt een behoorlijke bestelling gedaan waarbij het mij vreemd lijkt dat het niet zou opvallen als dat bedrag niet afgeschreven zou zijn. En als u dat gezien had zijn er 2 opties. Doen alsof uw neus bloed en voor meer kosten komen staan of netjes melden. U weet welke keuze u toen gemaakt heeft. Tenzij u nooit de afboekingen controleerde, maar dat is ook enkel u aan te rekenen.
De bal ligt nu bij u. U moet aantonen dat er betaald is. Wat staat er in de persoonlijke omgeving van Zalando? Staan daar nog facturen open? En anders zit er inderdaad niets anders op dan afschriften opvragen.
Niets doen, een incassobureau aan de broek krijgen, daarna een deurwaarder en naar de rechter gaan gaat zonder bewijs van uw kant heel veel geld kosten.
en toen heb ik maar betaald en dit kon ik nakijken, bij dit nakijken heeft u vast gezien dat u nog niet betaald had en u dus gewoon deze centen nog verschuldigd was!!
ga naar uw oude bank en vraag afschrift op van zalando, op die manier kunt u zien dat u nog moet betalen of niet!!
aangezien u al voor de tweede keer gemaand word en de eerste keer was binnen de termijn van 2 jaar is er geen verjaring ingetreden!!
Ja, Zalando kan ten alle tijden een betalingsherinnering sturen wegens een in hun administratie voorkomende niet betaalde rekening. Echter, als Zalando niet binnen de eerste twee jaar een herinnering stuurt of heeft gestuurd dan kan Zalando bij de rechter niets meer beginnen vanaf 2 jaar. Als u een rekening heeft gekregen na 1,5 jaar dan bent u gehouden die te betalen of aan te tonen dat u die al heeft betaald. Als het gaat om een aankoop van 2,5 jaar geleden dan wordt de verjaring gestuit door de eerste betalingsherinnering. Heeft u die gehad binnen 2 jaar dan is de verjaring gestuit en moet u nog steeds kunnen aantonen dat de rekenin is betaald.
n.m.m. is er geen aanmaning geweest binnen de 2 jaar over de rekening ad. 250 EURO daar is dan het verjaring gebeuren van toepassing. Het andere bedrag is een aanmaning geweest van binnen de 2 jaar, dus moet betaald worden als tegendeel niet bewezen kan worden.
Toen heb ik maar betaald........???? Komt over alsof U regelmatig "rekeningen vergeet te betalen" en toen maar hebt betaald.
Als dat geval is, is bovenstaande een vraagstelling waar U zelf het antwoordt wel op weet. Dan is sprake van oneerlijke praktijken m.i.z.
die niet dor de beugel kunnen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Retourtermijn bij C&A webshop minder dan 28 dagen
C&A adverteert op haar website met een retourtermijn van 28 dagen. Op zich prima, vergelijkbaar met het europese herroepingsrecht - je moet bij een online bestelling binnen 14 dagen na ontvangst schriftelijk melden dat je iets retourneert en hebt dan nog 14 dagen het product te retourneren. Bij elkaar 28 dagen.
C&A hanteert niet 14 dagen voor de herroeping + 14 dagen voor verze
...
Lees meer
Houtworm in TV meubel
Begin dit jaar via een officiële mango houten winkel een tv meubel gekocht van mango hout. Echter merkte ik op dat er elke keer "zaagsel" lag in de binnenkant van het meubel. Eerst niets achter gezocht maar nu ik ook gaatjes opmerkte ben ik er achter gekomen dat er houtworm in het meubel zit. Ik heb met het betreffende bedrijf contact gezocht hierover en zij kwamen met de volgende oplossing - ... Lees meer
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer