La
door LauraRD Jul 16, 2023 om 18:32
Winkels & webshops

Zalando wil betaling 2,5 jaar na aankoop?

Ik heb nu voor de tweede keer in een jaar tijd van Zalando het bericht gekregen dat een betaling per creditcard niet gelukt is, en dat ik alsnog 2 weken heb om te betalen. Maar het gaat om een aankoop van 2,5 jaar geleden!

Ik ben ondertussen verhuisd en ivm hypotheek van bank gewisseld, en ik kan het daarom niet meer checken. Dat heb ik Zalando ook geschreven maar zij zeggen dat ik het bewijs dat ik indertijd wel betaald heb maar bij mijn oude bank moet gaan opvragen.

Ik vind dit heel raar. Ik mag er na zoveel jaar toch wel vanuit gaan dat betalingen goed zijn gegaan? Zalando heeft kennelijk haar administratie niet op orde maar waarom maakt ze daar mijn probleem van?

Ze dreigen met een incassotraject als ik niet betaal. Het gaat om best wel veel geld, bijna 250 euro.

En het is ook niet voor het eerst. Een tijd terug kreeg ik eenzelfde bericht en toen heb ik maar betaald. Dat ging om een aankoop van een jaar of 1,5 terug en dat kon ik dus nakijken.

Kan Zalando dit zomaar doen?

5661 13 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jul 16, 2023 om 18:38
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.

Er is dus in uw geval sprake van 2 jaar verjaring. Echter (om om een mooi rijdende rechter woord te gebruiken), Ik heb nu voor de tweede keer in een jaar tijd van Zalando het bericht gekregen dat een betaling per creditcard niet gelukt is, Daardoor is de 2 jaar termijn gestuit. Ergo, u moet betalen. En Ja, Zalando kan dit "zomaar" doen. Een welgemeend advies, controleer eens in de maand of u alles betaald heeft wat u moet betalen. En ja, ze kunnen u dwingen, deurwaarder enz, met allemaal kosten voor u extra.

La
door LauraRD - Jul 16, 2023 om 18:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks! Ter verduidelijking: de vorige 'aanmaning' betrof een andere aankoop en die heb ik gewoon betaald. Dit laatste bericht betrof een heel andere aankoop.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jul 16, 2023 om 19:06
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als uw aankoop meer dan 2 jaar geleden besteld en geleverd is en dus NIET gestuit is door enige actie van Zalando, dan zou u dus niet meer hoeven te betalen.

sw
door swat1500 Jul 17, 2023 om 00:32
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is correct echter heeft TS Zalando geïnformeerd over zijn nieuwe adres en heeft Zalando tussentijds nog aanmaningen gestuurd?
Als Zalando de aanmaningen heeft verzonden naar het oude adres omdat ts heeft verzuimd zin nieuwe adres door te geven dan heeft elke aanmaning van Zalando de verjaring gestuit.
Zalando kan in dat geval niet verweten worden het verkeerde adres te hebben gebruikt.

La
door LauraRD Jul 17, 2023 om 01:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Aanmaning is per email gestuurd en Zalando heeft mijn nieuwe adres.

rj
door rjw Jul 17, 2023 om 12:15
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Hebben ze je nieuwe adres na een adreswijziging of heb je een nieuw account aangemaakt?

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 16, 2023 om 21:32
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Laurard ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://schuldinfo.nl/verjaring/

Als u zeker weet dat de aankoop 2 ½ jaar geleden is , en niet gestuit , kunt u een klacht indienen bij Thuiswinkel.org , Zalando is hierbij aangesloten .

https://www.thuiswinkel.org/leden/zalando-nl/certificaat

https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

Janzegt
door Janzegt - Jul 16, 2023 om 22:22
127 Antwoorden / Vragen

@mahadma, Uw suggestie dat de factuur niet betaald hoeft te worden vanwege verjaaring lijkt me niet correct. Want dat zou betekenen dat als ik een rekening niet betaal, deze automatisch na 2 jaar zou verjaren. Verjaren van een factuur gaat er over het feit dat de factuur voor een artikel, pas 2 jaar na levering wordt gestuurd. Wetende hoe Zalando werkt, neem ik aan dat de factuur gestuurd is naar TS, binnen enkele dagen na bestelling. Dus dan blijft er een betaalverplichting ook na 2 jaar

@Laurard, als u denkt dat u wel betaald heeft, dan zou ik er veel moeite insteken om uit te zoeken of dat ook werkelijk het geval is. Dus probeer de bank afschriften te krijgen van uw vorige creditcard. Als zalando het incassotraject ingaat en het blijkt uiteindelijk dat er niet betaald is, dan gaat de rekening behoorlijk oplopen. Maar houdt u zelf niet bij of een bestelling betaald wordt ja dan nee? Ik vind Eur 250 veel geld en dan wil ik zeker weten dat  het betaald is.

mahadma
door mahadma Jul 16, 2023 om 22:59
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als de levering met factuur bijgesloten was, plaatsgevonden heeft bij ontvangst van het artikel, dan gaat de 2 jaar termijn ook dan lopen. Omdat wij geen exacte data hebben qua levering kunnen we ook geen verdere uitspraken doen.

La
door LauraRD Jul 16, 2023 om 23:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het betrof een bestelling van 21 februari 2021. Die zal ik incl factuur enkele dagen later ontvangen hebben.

Op 8 mei 2023 kreeg ik bericht dat de betaling 'wegens een technische storing' niet gelukt is.

Aan de tip om voortaan mijn rekening te controleren heb ik nu natuurlijk niet zoveel. Nogmaals, ik heb nu een andere bank en om oude afschriften bij mijn vorige bank op te vragen moet ik betalen. Dat zie ik niet zo zitten.

Ik ga eens informeren naar die verjaringsregel.

La
door LauraRD Jul 16, 2023 om 23:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks Maritas voor de links! Zo te zien is de vordering inderdaad verjaard. Als Zalando toch een incassobureau op me afstuurt, zal ik een klacht indienen via thuisorg.

Dank iedereen!

JMA2
door JMA2 - Jul 17, 2023 om 00:14
117 Antwoorden / 2 Vragen

U geeft aan van bank te zijn gewisseld maar bent 7 dan ook van creditcard gewisseld. U geeft aan dat iets misging bij betaling via CC.

Als u een datum vraagt aan Zalando is een belletje naar uw creditcard maatschappij voldoende.
Als er niet geïnd jon worden van de creditcard dan bent u degene die de administratie niet op orde had.

La
door LauraRD Jul 17, 2023 om 01:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Met mijn cc was niets mis. Zalando heeft er vlak voor en vlak na de betreffende datum gewoon van geïncasseerd. Ze geven aan dat zij een technische storing hadden.

JMA2
door JMA2 Jul 17, 2023 om 23:58
117 Antwoorden / 2 Vragen

Dan nog kunt u waarschijnlijk een kenmerk van de betaling opvragen. Mijn ervaring is dat creditcard maatschappijen graag meewerken.
Als u dit op papier heeft laat dan Zalando naar lekker dreigen, ze maken dan geen kans.

ne
door neodutchio - Jul 17, 2023 om 08:13
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ergens van uit gaan heeft nog nooit iemand vrij gesproken. U hebt een behoorlijke bestelling gedaan waarbij het mij vreemd lijkt dat het niet zou opvallen als dat bedrag niet afgeschreven zou zijn. En als u dat gezien had zijn er 2 opties. Doen alsof uw neus bloed en voor meer kosten komen staan of netjes melden. U weet welke keuze u toen gemaakt heeft. Tenzij u nooit de afboekingen controleerde, maar dat is ook enkel u aan te rekenen.

De bal ligt nu bij u. U moet aantonen dat er betaald is. Wat staat er in de persoonlijke omgeving van Zalando? Staan daar nog facturen open? En anders zit er inderdaad niets anders op dan afschriften opvragen.
Niets doen, een incassobureau aan de broek krijgen, daarna een deurwaarder en naar de rechter gaan gaat zonder bewijs van uw kant heel veel geld kosten.

1paul
door 1paul - Jul 17, 2023 om 10:14
3161 Antwoorden / 0 Vragen

en toen heb ik maar betaald en dit kon ik nakijken, bij dit nakijken heeft u vast gezien dat u nog niet betaald had en u dus gewoon deze centen nog verschuldigd was!!

ga naar uw oude bank en vraag afschrift op van zalando, op die manier kunt u zien dat u nog moet betalen of niet!!

aangezien u al voor de tweede keer gemaand word en de eerste keer was binnen de termijn van 2 jaar is er geen verjaring ingetreden!!

mo
door mof - Jul 17, 2023 om 11:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, Zalando kan ten alle tijden een betalingsherinnering sturen wegens een in hun administratie voorkomende niet betaalde rekening. Echter, als Zalando niet binnen de eerste twee jaar een herinnering stuurt of heeft gestuurd dan kan Zalando bij de rechter niets meer beginnen vanaf 2 jaar. Als u een rekening heeft gekregen na 1,5 jaar dan bent u gehouden die te betalen of aan te tonen dat u die al heeft betaald. Als het gaat om een aankoop van 2,5 jaar geleden dan wordt de verjaring gestuit door de eerste betalingsherinnering. Heeft u die gehad binnen 2 jaar dan is de verjaring gestuit en moet u nog steeds kunnen aantonen dat de rekenin is betaald.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 17, 2023 om 12:40
173 Antwoorden / Vragen

n.m.m. is er geen aanmaning geweest binnen de 2 jaar over de rekening ad. 250 EURO daar is dan het verjaring gebeuren van toepassing. Het andere bedrag is een aanmaning geweest van binnen de 2 jaar, dus moet betaald worden als tegendeel niet bewezen kan worden.
Toen heb ik maar betaald........???? Komt over alsof U regelmatig "rekeningen vergeet te betalen" en toen maar hebt betaald.
Als dat geval is, is bovenstaande een vraagstelling waar U zelf het antwoordt wel op weet. Dan is sprake van oneerlijke praktijken m.i.z.
die niet dor de beugel kunnen.

cv
door cvert - Jul 17, 2023 om 13:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

"Wie eist bewijst."

Indien Zalando u herinneringen en aanmaningen heeft gestuurd op het door u verstrekte (e-mail)adres ná de levering dan stuit elk schrijven opnieuw de verjaring. Als zij dit kunnen overleggen dan hebben ze het als eiser bewezen.

Dan speelt eventueel als 2e mee: wanneer heeft u de betaal- en (e-mail)adreswijzigingen doorgegeven aan Zalando? Heeft u naast uw fysieke adres ook uw emailadres gewijzigd? U bent zelf altijd verantwoordelijk voor voldoende saldo en doorgeven van het juiste en actuele (e-mail)adres.

Het is een kleine moeite om even aan Zalando te vragen wanneer ze u de factuur, herinneringen en aanmaningen hebben gestuurd én op welk fysiek adres of welk emailadres.

Zo kunt u gemakkelijk bekijken of de stuiting danwel de verjaring geldig is. (Even los van het feit dat u een factuur niet heeft betaald - ook bij een storing blijft U verantwoordelijk voor betaling - en het bedrijf kan besluiten om u te weren als klant.)

wg
door wgmleenders - Jul 17, 2023 om 13:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Laurard
Je kan altijd meer dan 2 jaar terug bij je oude bank je betalingen terug zien/op vragen  Dit zal wel een kl vergoeding worden maar het bewijs heb je dan van betalen... succes

Me
door Meindo - Jul 17, 2023 om 16:39
64 Antwoorden / Vragen

Als je wat besteld en ontvangen hebt dan dan zorg je toch dat je ook de rekening betaalt. Als je na 2,5 jaar een aanmaning krijgt dan neem ik aan dat je meerdere herinnering gehad hebt en dan zou je toch moeten weten of iets wel of niet betaald is? Of zie ik dat verkeerd?
Of hebben ze misschien bij Zalando de boel niet op orde?