Co
door Corine1168 May 11, 2016 om 15:09
Auto & vervoer

AAnkoop auto met volle apk

Ik heb op 14-3 een auto bij een garage gekocht met jawel een volle apk tot 2-2-1017
Na een maand stond ik met panne langs de weg.De Remblokken zijn al op!!!
De een zegt ...dat konden zij (van de garage) niet zien.
En dat is voor je eigen onderhoud.
De ander zegt..ja dat kunnen ze zien.

Ik heb de garage er op aan gesproken en zei dat ik geen garantie wilde.
Wilde ik wel maar zat een behoorlijk prijskaartje aan! 300 euro incl.(afleverkosten) ( van deze tijd zeker)
Verder ging hij er niet op in..
Bij nader inspectie zijn mn banden heel slecht (binnenkant zo gesleten bijna geen profiel meer)
Dus ik voel me bedrogen.
Heb hem gemaild maar zegt daar niks over
Ja dat ik een specialist (volgens de garage) had meegenomen die had er toch naar gekeken?

Verder wil de garage mij tegoed komen (hij wil dat verrekenen met een kleine onderhoudsbeurt)met de helft van de kosten van de remblokken.Maar ik kom er liever niet meer.
Als er een steekproef was geweest was de auto afgekeurd (dat weet ik bijna zeker)

Wat stelt dan een apk voor?  Dacht voor de veiligheid ??
Wie kan mij hier raadplegen .
Bedankt alvast

3516 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 11, 2016 om 15:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat had je toch ook VOOR de aankoop kunnen zien? En ik begrijp dat je nog iemand had meegenomen, ook die had dat kunnen constateren.

Bij nader inspectie zijn mn banden heel slecht (binnenkant zo gesleten bijna geen profiel meer)

Co
door Corine1168 - May 11, 2016 om 16:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee heb ik niet gezien op 1 band na..En die iemand ik meegenomen had,was even te makkelijk daarin geweest.
Dat is ook mijn les geweest.En nu weet ik inmiddels waar ik op moet letten.
Ik ga toch ook op volle vertrouwen van de garage plus het feit een jaar apk.

di
door divert - May 11, 2016 om 16:26
16 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Corine,

Een APK keuring is een momentopname. Wanneer jouw auto op het moment van keuring aan de minimale wettelijke eisen voldoet, dan wordt de auto goedgekeurd. Zo moet een band nog minimaal 1,6 mm profiel hebben tijdens een APK keuring. Maar als je een maand na de APK meet dan zal die 1,6 mm er al niet meer op zitten.

Als je een gebruikte auto koopt kun je beter een aankoopkeuring laten doen, door bijvoorbeeld de ANWB. Dan krijg je een beter beeld over de te verwachten kosten in de toekomst (maar ook geen garantie dat het daarbij blijft).

Co
door Corine1168 May 16, 2016 om 16:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oke bedankt voor je reactie en het is duidelijk.Bijna iedereen zegt hetzelfde.

hansje klein
door hansje klein - May 11, 2016 om 16:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Onduidelijk blijft of diezelfde garage óók de APK-keuring eerder had gedaan.........

PS. Er zijn nog onafhankelijke APK-keurders  HIER

Co
door Corine1168 May 16, 2016 om 16:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Die garage heeft de auto overgenomen van iemand (inruil) En heeft de keuring zelf gedaan.
En nee ik denk niet eerder.
Bedankt voor je reactie

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - May 11, 2016 om 16:58
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hoeveel heeft u voor de auto betaald en hoe oud is de auto. Wat heeft de verkoper u verteld voor de aankoop van de auto. En dan bedoel ik wat heeft hij over de kwaliteit van de auto gezegd?

Cookies
door Cookies May 11, 2016 om 17:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT: foto van je toyboy?

zoekster1
door zoekster1 May 11, 2016 om 17:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Was het maar waar! Douwe Bob!

edrick3
door edrick3 May 11, 2016 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT
Carola83 aan een (lees)bril toe? ;-) Of totaal niet geïnteresseerd in Eurovisie songfestival. ;-) (Dat is ook niet zo onverstandig.)

zoekster1
door zoekster1 May 11, 2016 om 18:35
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik na de opmerking van carola.83 een andere foto van Douwe Bob heb geplaatst. Eentje waarop je hem beter herkent.

akkerdistel
door akkerdistel May 11, 2016 om 21:25
1790 Antwoorden / 3 Vragen

http://static1.q-music.vmmacdn.be/6/e4/0f/3c/1327190/db1350.jpg foto ietsjes groter (NSFW ;-)).

Cookies
door Cookies May 12, 2016 om 09:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT@edrick3: Beide vragen: Nee. Door de andere foto zie ik nu wel wie het is.

Co
door Corine1168 May 16, 2016 om 16:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi hij heeft niets gezegd over die banden.Mijn eigen garage deed dat wel altijd en nog steeds zegt hij hoe en wat en wanneer.
hij zei dat hij de auto niet echt heeft nagekeken omdat ik geen 300 extra wilde betalen voor het rijklaarmaken hoe ze dat ook noemen.De auto heeft 2300 gekost en komt uit 2005 en stond tekoop voor 2900 er zit nu inmiddels 90.000 km op.
Bedankt voor je reactie en ik sluit het nu ook af.

holstein
door holstein - May 11, 2016 om 18:03
922 Antwoorden / 16 Vragen

Als de banden zo slecht zijn dan had hij nooit goedgekeurd mogen worden natuurlijk, dus dat is wel raar.
Vaak hikken mensen tegen dat garantiebedrag aan, maar kost die auto dan niks, calculeer dat bedrag dan in bij een evt aankoop, want geen garantie bijkopen is geen garantie, je hebt zelf de keus.
Tweedehands auto's is bijna altijd wel iets mee en met 1 bezoek aan de garage heb je dat vaak al dubbel en dwars terugverdiend.

akkerdistel
door akkerdistel May 11, 2016 om 21:29
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wettelijk gezien heb je al altijd 6 maanden garantie. Daarnaast had ze met -overbodig- gekochte 'garantie' ook niets gekregen, opdat remblokken onder slijtage vallen echter na één maand is dat wel 'n beetje veel discutabel. Advies aan TS dan ook beantwoord de vragen van Zoekster.

jo
door jorisw May 12, 2016 om 08:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voorwaarde voor die garantie is wel dat je als consument aan je controleplicht hebt voldaan. Daarnaast geldt de garantie voor de auto zoals deze is verkocht. Als het profiel of remmen net goed zijn op het moment van aankoop, betekent dat niet dat je op basis van de wettelijke garantie nieuwe remblokken of banden kan krijgen als deze binnen 6 maanden niet meer voldoen.

Co
door Corine1168 May 16, 2016 om 16:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wettelijk 6 maanden garantie  oke nou daar kan ik wel naar fluiten.
Het is gewoon mijn pech dat er geen steekproef is geweest.

Maar als dat onder slijtage valt dan heb ik er niks meer aan toe te voegen.
Bedankt voor jullie reactie

vd
door vdlieuw - May 11, 2016 om 21:32
213 Antwoorden / 6 Vragen

UIteraard kan je aan de buitenkant (en natuurlijk helemaal als het wiel er af is) zien hoe de remvoering is.
Als APK zou zijn uitgevoerd zoals bedoeld dan had de garage meteen al nieuwe remblokken moeten monteren, idem
voor de banden, een APK goedkeuren met dezxe slechte banden is een misdaad.
Als garage blijft weigeren u tegemoet te komen dan gewoon aanmelden bij RDW als zijn een sjoemelgarage met vals APK
afgiften.

Co
door Corine1168 May 16, 2016 om 16:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zo denk ik ook wel...Maar het schijnt dat de banden dan toch nog "goed"waren  voor de apk.
Ik kan wel naar RDW gaan maar de kosten zijn voor mij.Het onderzoek en de nieuwe apk weer.
Voor de winter koop ik nieuwe
Bedankt voor je reactie

sw
door swat1500 - May 12, 2016 om 01:41
3799 Antwoorden / 0 Vragen

De dikte van de remvoering van remblokken is geen onderdeel van de apk keuring. Bij de apk keuring wordt alleen gecontroleerd of de auto goed remt. Met bijna versleten remblokken kan een auto nog steeds prima remmen dus geen afkeur.
De apk keuring is een keuring waarbij gekeken wordt of de auto op dat moment voldoende veilig is om op de weg te gebruiken.
De apk is geen aankoop keuring.
De slijtage aan de banden had u zelf moeten waarnemen maar ook hier geld dat het mogelijk is dat deze op het moment van de keuring nog net aan de vereisten voldeden.
Bijna 3 maanden later kan niet meer vastgesteld worden dat op het moment van apk keuring de auto afgekeurd had moeten worden.
Remblokken zijn slijtage onderdelen die zowiezo niet onder de garantie vallen.

Co
door Corine1168 May 16, 2016 om 16:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie en ik zal in het vervolg beter opletten betreft banden..Dat weet ik ondertussen

ro
door ronny530 - May 12, 2016 om 09:40
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Apk stations rijden de auto op een remmentestbank en controleren de remwerking van al de vier wielen in één keer, is de remwerking in orde dan volgt goedkeuring. Het is dus niet zo dat de wielen gedemonteerd worden om de remmen op slijtage te controleren want daar is de keuring niet voor bedoeld. Wat de banden betreft de profieldiepte zal ten tijde van de keuring ook voldoende zijn geweest maar door een slechte wieluitlijning (een stoeprand raken kan al voldoende zijn) ontstaat overmatige slijtage. Remmen en banden zijn aan slijtage onderhevig en daardoor uitgesloten van garantie.

Co
door Corine1168 May 16, 2016 om 16:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

oke duidelijk antwoord.Bedankt voor je reactie ik zal beter opletten in het vervolg

zoekster1
door zoekster1 - May 16, 2016 om 16:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ook al wilt u het afsluiiten, ik raad u aan mijn antwoord bij een soortgelijke vraag goed door te lezen!

klik HIER