ja
door jantiemes Nov 5, 2015 om 22:02
Auto & vervoer

Aanrijding met fietser

Hallo ,
Onlangs heeft een vriend van mij met zijn auto een behoorlijk beschonken fietser aangereden , fietser vlak voor hem sloeg ineens linksaf , zonder te kijken en zonder hand uit te steken .
Gelukkig alleen wat materiele schade , deukje en krassen .
Politie komt voor simpele aanrijdingen niet meer opdagen .
Een dag later ontkent de fietser schuld en zegt niet dronken te zijn geweest . Dus vriend krijgt geen centen en kan de schade zelf betalen .

Een bestuurder van een motorrijtuig moet minimaal een W.A. verzekering hebben , maar een fietser is wettelijk niet verplicht om een ( aansprakelijkheids ) verzekering te hebben .
Hoe regel je dan de schade ?

Dit beeld speelt al jaren door mijn hoofd , zit zelf ook veel op de weg en de fietsers van vandaag zijn niet meer de fietsers van 30 jaar geleden , tegenwoordig fietsen zij met oordopjes of zitten te whats appen , rijden door rood en denken dat zij altijd voorrang hebben . Als automobilist houd je hier dus rekening mee , zij zijn immers de zwakkere verkeersdeelnemers .

Dus wat moet je doen als een fietser een automobilist schade toebrengt en de fietser voor 100% fout is ?
Wat als de fietser meewerkt maar niet verzekerd is ?
Wat als de fietser onverzekerd is ?
Wat als de fietser niet meewerkt ?

Groet

6261 20 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 5, 2015 om 22:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier de informatie van de ANWB.
Wat betreft de geschetste situatie had die vriend de slingerende fietser beter in de gaten moeten houden, net zoals je dat doet met slingerende kinderen of andere fietsers of ze nu wel of niet slingeren.

aurora1
door aurora1 - Nov 5, 2015 om 22:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog vergeten te melden dat politie voor zover ik weet wel komt als er gemeld wordt dat er sprake is van dronkenschap of onder invloed van drugs. Of dat iets veranderd zou hebben in de geschetste situatie kan ik niet beoordelen.

mahadma
door mahadma - Nov 5, 2015 om 22:59
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Als zwakkere partij is de fietser altijd in het voordeel, (bijna een vrijbrief zou je denken) voor zover mij bekend, kan een fietser maximaal voor 50% geclaimd worden mits zijn schuld onomstotelijk vast staat. Maar wegens gebrek aan dat bewijs draait de autobestuurder op voor de schade in dit geval.

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2015 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In zulke gevallen, dus bijvoorbeeld ern aanrijding met ern fietser is artikel 185 van de WvW van toepassing.

Waarbij er dus van uitgegaan wordt dat de auto bestuurder in principe asnsprakelijk is, behoudens in geval van overmacht.

Een dronken en slingerende fietser is geen overmacht, daarvan moet men flink afstand houden.

Overmacht is als die fietser bijvoorbeeld ern hartasnval krijgt en voor de auto omvalt, of als die fietser een poging tot zelfmoord doet door tegen die auto asn te rijden. En die overmacht moet de bestuurder van de auto dan ook nog aantonen.

En hoeft dus niet per se sprake te zijn van schuld, terwijl men toch asnsprakelijk is.

Er zijn autoverzekeringen die de schade asn de fietser vergoeden zonder verlies van no-claim voor de autobestuurder als hij er echt niets asn kon doen, terwijl hij toch asnsprakelijk is. Schade aan de eigen auto tast altijd de no-claim aan.

Dus het antwoord op uw vier vragen is, dat u niets kunt doen.

sw
door swat1500 - Nov 6, 2015 om 00:25
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet kent de verplichting dat motorvoertuigen bij gebruik op de weg WA verzekerd dienen te zijn. Deze verplichting geldt dus niet voor voertuigen (waaronder de fiets) en voetgangers.
In geval van schade zijn bestuurders van voertuigen en voetgangers dus persoonlijk aansprakelijk voor de ontstane schade indien deze hen te verwijten is.
Wetgeving stelt dat bij schade in het verkeer de zwakke verkeersdeelnemer niet meer dan 50% aansprakelijk gesteld kan worden.

edison
door edison - Nov 6, 2015 om 09:05
64 Antwoorden / 0 Vragen

Toch is een fietser niet zomaar vrij van schuld, want je moet kunnen bewijzen dat hij een verwijtbare fout heeft gemaakt en dan komt hij er niet zomaar mee weg.
Het is niet zo dat de fietser kan doen wat hij wil, dat is een verkeerde veronderstelling.

hutch
door hutch - Nov 6, 2015 om 09:35
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tja... het door Tijger1 genoemde schrijft het volgende voor:

"Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is."

De bewijsplicht ligt dus bij de bestuurder van de personenauto.
En in geval van TS maakt het op zich niet zoveel uit of die fietser 'dronken' was, of dat hij nuchter was. De fietser maakte een voor de (auto)bestuurder plotselinge, niet te verwachten, manoeuvre, waardoor de bestuurder een aanrijding niet kon voorkomen (hoewel een bestuurder daar altijd op bedacht dient te zijn). Het is niet voor iedereen even duidelijk of iemand 'dronken' is of niet. Iemand kan bijv. ook een niesbui hebben en daardoor plotseling slingeren.

Overmacht dus. En dat moet bewezen worden....... Dit kan door (onafhankelijke) getuigen of...... d.m.v. een camera in de auto.

Als mosterd na de maaltijd.... maar wel verstandig voor de toekomst, klik * * eens.

En * * camera is als beste uit de ANWB test gekomen.
Voor dit soort zaken een, in mijn ogen, perfecte camera.
Hij slaat automatisch de datum, tijd, kaartcoördinaten en snelheid van uw voertuig op (zichtbaar op het filmpje).

Deze camera is ook nog eens goedkoper te krijgen (als bij de ANWB aangegeven), indien u goed googelt.

Uiteraard bepaalt uiteindelijk de rechter (mocht het zover komen) of bepaald bewijsmateriaal gebruikt mag worden.

De fietser kan altijd (!) civielrechtelijk aangepakt worden. Dat bepaalt, in dit geval, die vriend van u. En als er getuigen zijn kan (formeel gezien) die fietser zelfs een proces-verbaal krijgen voor artikel 5 WVW.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 09:52
11559 Antwoorden / 51 Vragen

En juist in mijn woonplaats met erg veel verkeer, waaronder fietsers, die hun eigen verkeersregels hebben, ben ik blij met mijn dashboardcam.

mo
door mousevdm - Nov 6, 2015 om 12:56
21 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon is toen hij een jaar of 9 was een aanrijding gehad. Hij gleed weg met zijn fiets op een net geasfalteerde weg met gravel en raakte een tegemoet komende auto. Fiets had geen schade maar de bumper van de auto wel. Bestuurder van de auto heeft mijn zoon aansprakelijk gesteld voor zijn schade en mijn WA verzekering heeft gewoon de schade betaald. Je kunt er dus best wel iets mee.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2015 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mousevdm

Dat was dus overmacht voor de bestuurder van de auto.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 6, 2015 om 14:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mooi al die antwoorden.
Maar de fietser ontkent.
Dan heb je geen poot om op te staan.

Ik heb een dash camera : uit China, 10 euro inclusief verzenden.
Via Aliexpress.
Betalen met creditcard.

jo
door jorisw - Nov 6, 2015 om 15:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Automobilisten van tegenwoordig zijn ook niet meer als die van 30 jaar geleden. Als fietser ben je vogelvrij tegenwoordig. Zelfs op het fietspad moet je uitkijken dat je niet van je sokken wordt gereden. Maar dit terzijde.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2015 om 16:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar juist een dronken fietser is geen overmacht, die slingert. Dus wegblijven daar.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 16:12
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Jorisw,

Automobilisten van tegenwoordig zijn ook niet meer als die van 30 jaar geleden. Als fietser ben je vogelvrij tegenwoordig. Zelfs op het fietspad moet je uitkijken dat je niet van je sokken wordt gereden. Maar dit terzijde.

Kijkend naar het verkeer: voor hardlopers gelden (kennelijk) in NL dat rode verkeerslichten groen zijn, fietsers zitten bijvoorkeur rijdend te appen, sms sen of op een andere manier met een koptelefoon op te spelen met hun telefoon en verwachten dat de rest van de weggebruikers wel oppassen dat de fietsers niet platgereden worden, zelfs zonder licht in het donker en als het even kan met 3 of 4 naast elkaar, wielrenners kennen de kleur rood ook niet en rijden je ook met graagte van de sokken en worden boos als je daar wat van zegt, maar zitten hoogstwaarschijnlijk met hun wielrenfiets weer op de auto onderweg naar huis weer te schelden op de wielrenners, brommers rijden bijvoorkeur te snel en als het even kan zonder helm terwijl dat bij brommers moet, automobilisten met auto's van vele tienduizenden euro's hebben geen geld voor een oortje wat gratis bij de telefoon zit of een paar tientjes voor een handsfree setje, en snelheidsbeperkende borden/doorgetrokken strepen zien ze niet. Zo kan ik wel even doorgaan.

Ja, ik maak verkeersfouten, maar het is niet één partij die alleen maar fouten maakt.

sc
door schorpioen58 - Nov 6, 2015 om 20:54
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bij een aanrijding met een dronken weggebruiker ( in dit geval de fietser ) de politie bellen en melden dat er (vermoedelijk) alcohol in het spel is. Ze komen dan wel.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 6, 2015 om 21:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Gisteren is woordelijk hetzelfde al verteld.
++++++++++++++++++++========

=schorpioen58 schreef op vrijdag 6 nov 2015, 20:54: Bij een aanrijding met een dronken weggebruiker ( in dit geval de fietser ) de politie bellen en melden dat er (vermoedelijk) alcohol in het spel is. Ze komen dan wel.

jo
door joentje1978 - Nov 7, 2015 om 22:30
367 Antwoorden / 6 Vragen

Zal al sowieso een schadeformulier invullen en deze door de fietser laten tekenen zodat hij in dit geval bekend schuldig te zijn.
Dan kan jouw verzekering de schade op hem verhalen.

Mocht je het sterke vermoeden hebben dat de fietser dronken heeft dan kan je beter de politie bellen, die komen daar vast wel voor langs,
Kunnen ze meteen een blaasproef uitvoeren en als vaststaat dat de fietser inderdaad teveel gedronken heeft heb je naast de schuldbekentenis nog een extra stok om mee te slaan.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2015 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met het invullen van een schadeformulier erkent men geen schuld. Daarop worden alleen de feitelijke omstandigheden vermeld.

lo
door lotty1@telfor.nl - Dec 16, 2015 om 12:52
2 Antwoorden / Vragen

De ware schuldige is m.i. onze lakse overheid.

Er zou een wetswijziging moeten komen die alle verkeersdeelnemers die van de rijbaan gebruik maken zoals bijv. auto's, fietsers, brommobielen, 30 km auto's als weggebruikers gelijk behandelt.

D.w.z. verzekering, een soort rijbewijs, kenteken, wegenbelasting, kortom alle regels die nu alleen voor auto's en motoren gelden.

Een heleboel problemen zouden hiermee uit de wereld zijn.

Voedt de mensen beter op en leer ze 'toleranter' te zijn ten opzichte van andere weggebruikers d.m.v. vele tv-spotjes.

sw
door swat1500 - Dec 16, 2015 om 17:50
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de Wet kan de fietser niet 100% fout zijn. De automobilist is altijd aansprakelijk voor 50% van de schade bij de fietser en voor de overige 50% niet als hij overmacht van zijn zijde kan aantonen.
Een fietser (en voetganger) hebben geen plicht tot het afsluiten van een WA verzekering. De Wer bepaalt dat voor  motorvoertuigen wel een WA verzekering moet worden afgesloten. Die verzekering geldt voor het voertuig en niet voor de bestuurder!
Als de fietser/voetganger geen WA verzekering hebben moeten ze persoonlijk voor de schade opdraaien en dus uit eigen zak betalen.

Betrokkenen bij een verkeersongeval zijn verplicht hun personalia bekend te maken. Werkt een van de partijen niet mee, bel de politie.
Als de fietser/voerganger aansprakelijkheid niet erkent zal je naar de (civiele) rechter moeten stappen.