T.
door T. Klaassen Oct 29, 2020 om 00:51
Auto & vervoer

Auto gaat bij garage kapot

De auto van mijn moeder is oud maar op zich nog goed. Er wordt momenteel weinig mee gereden en dus was de accu leeg. 2 maanden geleden accu opgeladen met accukabels, stukje mee gereden en alles deed het weer.
Moet nu voor APK, nieuwe banden en een beurt dus gaat naar de garage, komt daar rijdend aan.
Moet paar dagen wachten want nog geen tijd, en dan blijkt de auto niet meer te rijden. Iedereen denkt dat het de accu weer zal zijn, maar nu belt de garage: de computer is kapot.
Voor 1350 euro wordt de auto gekeurd, nieuwe computer en rijklaar gemaakt.
Nu zou het natuurlijk kunnen maar ik vind het wel raar. En wie zijn verantwoordelijkheid is het als de auto rijdend aankomt en in de garage zelf ineens niets meer doet door een defecte computer?
Mijn moeder en de garage zijn te ver uit de buurt om zelf even te gaan kijken en mijn moeder heeft vertrouwen in de garage.
Ben benieuwd naar andere meningen.

6631 12 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 29, 2020 om 00:56
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte T. Klaassen,

Ik raad u aan om met een sleeptouw de auto te slepen naar een andere APK garage voor een "second opinion".

In deze crisistijden proberen veel autogarages wat extra te verdienen door zelfs vaste klanten op te lichten......

Mocht de auto het weer "plotseling" doen, dan raad ik u aan om af en toe de auto van uw moeder te lenen voor een goede lange rit over de snelweg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 29, 2020 om 02:56
1781 Antwoorden / 31 Vragen

PS:

Als de defecte auto een automaat is, mag er alleen een kort stuk worden gesleept met de automaat in "N" (neutraal = vrij). Bij grotere afstanden moeten de aangedreven wielen los. Ik zou de Wegenwacht eventueel om hulp vragen om de auto weg te slepen met een bergingsauto.

mr
door mrmoto Oct 29, 2020 om 09:21
167 Antwoorden / 4 Vragen

het onder PS vermelde is eindelijk een goed advies cq reactie uwerzijds , u gaat nu niet liggen te melken !

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 29, 2020 om 14:16
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Mr.Moto,

Ik dacht er opeens aan, dat de auto van moeder best wel eens een automaat zou kunnen zijn: dan mag je niet te ver slepen,anders kan de versnellingsbak stuk gaan.

justmeagain
door justmeagain Oct 29, 2020 om 23:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ga.
Wat is een apk garage? Bijna iedere garage doet APK keuringen, een computer heeft niets met apk te maken.
 Dan schrijft u dit
In deze crisistijden proberen veel autogarages wat extra te verdienen door zelfs vaste klanten op te lichten......

De conclusie kan zijn dat bijna iedere garage op dit moment wil verdienen dus ook de alk garage waar ze volgens u naartoe zou moeten gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 29, 2020 om 23:34
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Een APK garage is een autogarage met een APK keurmeester.

Waarschijnlijk is uw klassieke Ford Mustang ouder dan 40 jaar want u schijnt geen ervaring meer te hebben met een APK garage....... PS : betrouwbare autogarages zijn zeldzaam.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2020 om 01:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Moelijk te beantwoorden. Weinig rijden ( zelf meegemaakt) is de snellere dood van een accu. Kreeg ook hetzelfde probleem: kabels; starten en daarna: doe het zelf maar. Ligt er ook aan hoe vaak uw moeder van de auto gebruik maakt. Zo te lezen heeft uw moeder een meer up-date auto dan ik: maar ik ging er in 2018 maar mee stoppen, omdat ik te weinig de auto gebruikte. En ook: hoe ouder de auto hoe duurder de APK. Mijn Clio (van 29 Februari 2000)!! had er maar ruim 33000 km op zitten maar dat betekent natuurlijk niet dat die auto ook okay was. Ik heb er trouwens het dubbele voor gekregen dan wat hij waard was: maar dat was dan niet door een garagebedrijf maar iemand die de auto kende: dus lucky me. Ben bang dat de auto van uw moeder toch "geen kans" heeft met autobedrijf: als het teveel uit elkaar ligt heeft men toch ook weinig connectie met de garage? Die connectie had ik dan gelukkig wel.

mahadma
door mahadma - Oct 29, 2020 om 01:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Een willekeurig onderdeel van de auto kan op elk willekeurig moment defect raken. Dus ook in de garage. Ik zou wel verwachten dat er voordat dit gedaan wordt er toch minimaal effe gebeld gaat worden. En dan kiezen repareren en goedkeuren of niet repareren en afkeuren.

ne
door neodutchio - Oct 29, 2020 om 07:16
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Uw titel is verkeerd gekozen. De auto is niet bij de garage kapot gegaan, deze was al kapot. De accu was leeg, maar dat hoeft niet te betekenen dat de accu ook kapot was. Als er ergens kortsluiting is dan wordt het probleem alleen maar groter. Als de dynamo op zijn retour was en nog net genoeg werkte de eerste keer om de accu bij te laden om later tot aan de garage te komen, dan is het niet de schuld van de garage dat de accu daar weer leeg was. En als door die problemen de computer defect is gegaan, dan is dat ook niet de schuld van de garage.

Een auto is een investering die geld kost om rijdend te blijven. Als er een probleem met de auto is, dan is dat de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Tenzij u kunt aantonen dat de garagist iets gedaan heeft waardoor het probleem ontstaan in. Maar iets zegt mij dat als die auto bij uw moeder voor de deur stond hetzelfde probleem ontstaan was.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 29, 2020 om 08:47
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Spreek vooraf een maximaal bedrag af.

Eerst  een kale APK met  alle gebreken en dan beslissen.
De boord computer stuk is mogelijk maar gebruikte  zijn voordeliger....

Ook mis ik hier merk en type en bouwjaar voor goed advies.
En een oude Accu laden,  niet vervangen en dan krijg je  bij snel rijden  een doorgebrande Dynamo,  kan stroom niet kwijt....
Boordcomputer stuk geloof ik niet,  hoe deskundig is deze garage?

Wel is grote beurt + 5 nieuwe banden ook niet voordelig,  €800,- minimaal... en  als je weinig rijd is gebruikte goede
banden laten monteren betere keuze...
Graag eerst meer info  over dit  voertuig.

he
door henry1942 Oct 29, 2020 om 14:43
100 Antwoorden / 28 Vragen

En hoe deskundig is  "s.d.a.b.t.w"?
Met zijn onzin antwoord!
Het gestelde kan bij elke auto voorkomen.
Hoe kan de dynamo zijn stroom dan kwijt als er een nieuwe acu inzit ?
Dynamo blijf gewoon meedraaien alleen ,  enz..
En wat hebben de banden en de servicebeurt met de vraag te maken
Wie is verantwoordelijk, is toch de vraag !

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 29, 2020 om 10:07
2094 Antwoorden / Vragen

Tenzij u het idee heeft dat de garage het probleem in uw moeders auto op een of andere manier veroorzaakt heeft snap ik werkelijk niet wat er in uw hoofd omgaat als u vraagt wie er verantwoordelijk is. Uw moeder natuurlijk, het is toch gewoon haar auto.

rj
door rjw - Oct 29, 2020 om 19:16
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Het klopt dat de auto bij de garage kapot is gegaan. Maar het had gezien de eerdere problemen ook een dag of een week eerder bij moeders voor de deur gebeurd kunnen zijn. Op basis van de informatie die we hebben kunnen we echt niets zinnigs zeggen over de oorzaak en verantwoordelijkheid. Als de garage iets gedaan heeft waardoor de boel kapot is gegaan (bijvoorbeeld ergens tegenaan rijden) zijn zij uiteraard verantwoordelijk. Maar in dit geval blijkt dat nergens uit.

wa
door wanders.geerts - Oct 30, 2020 om 12:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

De auto kan gestart zijn door de een of de ander en de klemmen verkeerd er op gezet dus geen plus op plus en min op min. Dit omdat de auto een lege accu had . Dan is het eidresultaat inderdaad een defecte ECU <Computer>

me
door mein33 - Oct 30, 2020 om 13:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR T. KLAASSEN 29 OKT. 2020   iedereen denkt dat het de accu weer zal zijn, maar nu belt de garage: de computer is kapot.

Is de boordcomputer wel echt kapot. Als de accu wordt afgekoppeld en daarna weer wordt aangesloten zal de boordcomputer gereset moeten worden. Is dat wel gebeurt ?
Bent u bij een merkdealer of een ander soort garagist verzeild geraakt ?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 31, 2020 om 10:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De meeste garage's sluiten een Computer  aan en als die meld  Computer defect  dan gaan ze die blind vervangen.

Een echte monteur kijkt eerst of dit werkelijk de oorzaak is. Ook is een defecte nieuwe accu nooit uit te sluiten.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 30, 2020 om 15:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

TOPANTWOORD

Wat gebeurd kan zijn :

als je een auto start met behulp van startkabels, en de motor draait, dan dien je in de auto alle stroomverbruikers aan te zetten.
Groot licht, kachelmotor, en de achterruit verwarming.
Dan pas de startkabels loskoppelen.
Dat is om een te grote stroompiek op de computer te voorkomen, die kapot kan gaan.
Ik verdenk de garage ervan dat ze deze startprocedure niet hebben gehanteerd, en de computer hebben vernield.
Het is mij te toevallig dat je rijdend bij de garage aankomt, en dat uitgerekend daar de computer kapot gaat.

ro
door ronny530 - Oct 30, 2020 om 17:47
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als de accu twee maanden geleden is opgeladen en nog voldoende geladen was om mee naar de garage te rijden zal de accu niet versleten/defect zijn. Een motorcomputer gaat bijna nooit stuk maar sensoren die de computer van informatie voorzien dan weer wel. Door een verkeerde manier middels startkabels de accu laden kan de motorcomputer fatale schade oplopen maar dan was de motorcomputer direct defect geweest. Wat vaak voor komt is dat de startblokkering niet vrijgegeven wordt waardoor de auto niet wil starten of een defecte krukas sensor die de ontsteking laat vonken. Sommige auto fabrikanten leveren een sleutelset waarvan er één zonder transponder voor de startonderbreker is voorzien en als zo'n sleutel ingeleverd wordt kan de auto niet gestart worden. Het komt nog wel eens voor dat men de reserve sleutel inleverd en niet de sleutel die dagelijks gebruikt wordt. Voordat uw moeder een beslissing gaat nemen kunt u uit haar naam vragen wat er precies mis is voordat uw moeder een beslissing neemt.

1paul
door 1paul - Oct 31, 2020 om 10:36
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ja het kan natuurlijk dat deze ineens overlijd, zou wel eens gaan kijken bij de garage of het werkelijk zo is....