L
door L Hommes Apr 7, 2017 om 13:44
Auto & vervoer

Auto gekocht bij dealer op 13000km bij ophalen stond op 16000 wat te doen

auto getekent dat er 13000km op stond bij aflevering en na betelaing gingen we kijken stond er 16000km op de tellenhoe moet ik hier mee omgaan.
stond ook in het contract en op de offerte

10461 16 Rapporteer

Topantwoord

jo
door jorisw - Apr 7, 2017 om 13:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is die 13.000km in het contract vermeld?

L
door L Hommes Apr 7, 2017 om 13:51
Antwoorden / 1 Vragen

ja

Topantwoord

fa
door familyman - Apr 7, 2017 om 13:53
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als er op het contract 13.000 vermeld staat en direct na tekeken/leveren op korte termijn 16.000 op de teller, dan kan dit een kennelijke vergissing zijn die je onderhands met een korting op een servicebeurt bij de kennelijk vrij nieuwe auto zeker wel verrekenbaar is.

Als u echter op 1-1 getekend heeft voor 13.000 km en per 1-4 de auto afgehaald heeft zou die 3.000 km verklaarbaar zijn.

Het is geen enorm giiantisch astronomisch verschil wat ik op een vriendelijke manier met de verkoper zou oplossen. Herrie maken betekent dus ook dat wat u zou krijgen weer driedubbel betaalt bij servicebeurten.

marita5
door marita5 - Apr 7, 2017 om 13:56
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo L.Hommes ,

Lees hier wat u kunt doen , als blijkt dat bij aankoop de kilometerstand is teruggedraaid , klik op de rode regels .

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/teruggedraaide-km-stand

Lees ook hier , hoe weet ik of de kilometerstand van een auto klopt .

http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/hoe-weet-ik-of-de-kilometerstand-van-een-auto-klopt.htm

L
door L Hommes Apr 7, 2017 om 14:00
Antwoorden / 1 Vragen

kilometer stand is niet terug gedraaid het is een nieuwe auto van een betroubare dealer alleen er is in de tussen tijd mee gereden.

fa
door familyman Apr 7, 2017 om 14:01
888 Antwoorden / 1 Vragen

De teller stond op 16.000, volgens het contract op 13.000, dat is geen kwestie van terugdraaien. Of een kennelijke fout maar bij een bewuste fout levert dit geen duizenden euro's verschil op. Wel kan er bij nap nagekeken worden hoe de historie is.

marita5
door marita5 Apr 7, 2017 om 14:05
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Het kan toch ook zijn dat het 16.000 was , maar voor verkoop is teruggedraaid naar 13.000 , of zie ik dit verkeerd ?

fa
door familyman Apr 7, 2017 om 14:08
888 Antwoorden / 1 Vragen

Met alle respect, je gaat bij zo'n km stand toch niet iets terug draaien. Wat is het verschil in waarde tussen 16.000 en 13.000 km? Nihil. Ik denk eerder aan een schrijffout of een lange termijn tussen tekenen en leveren.

marita5
door marita5 Apr 7, 2017 om 14:12
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Maar voor 3000 km er bovenop moet je toch flink wat rijden .

fa
door familyman Apr 7, 2017 om 14:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom denk ik dat het vergissing is ipv opzet.

Po
door Pontiac Apr 7, 2017 om 16:10
131 Antwoorden / 5 Vragen

een keertje op en neer naar de Cote de Azur is al meer als 3000 km en dat is toch echt niet zo een heel eind rijden .

jo
door jorisw Apr 8, 2017 om 11:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik rij wekelijks zo'n 1500 km voor mijn werk. 3000km kan dus makkelijk.

marita5
door marita5 Apr 8, 2017 om 12:47
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@jorisw , maar u rijd wel in uw eigen auto , wat bij Ts niet het geval is .

fa
door familyman - Apr 7, 2017 om 14:02
888 Antwoorden / 1 Vragen

Hoeveel verschil is in de tekendatum en afleverdatum?

L
door L Hommes Apr 7, 2017 om 14:10
Antwoorden / 1 Vragen

14 dagen

fa
door familyman Apr 7, 2017 om 14:13
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ga dan vriendelijk naar de betrouwbare verkoper, leg hem de situatie uit en vraag of er iets met of de prijs of een service beurt geregeld kan worden. Dat zal uiteindelijk voordeliger uitpakken als "herrie" maken. Het verschil (of schrijffout) is geen duizendenden euro's gelet op 3.000 km. Zeker niet als u die auto tot mischien wel 100.000 of meer wilt gaan rijden.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 7, 2017 om 14:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

hoe moet ik hier mee omgaan.
Er heeft blijkbaar een redelijke (=?) tijd tussen aankoop en aflevering gezeten.
Kan me voorstellen dat de wagen als leenauto uitgegeven is, maar 3000 km .......
En trouwens: als je de wagen gekocht hebt horen ze die auto niet meer uit te lenen of er moet hierover iets afgesproken zijn geweest.
Zou even in overleg gaan met de verkoper: wat korting, gratis beurt, o.i.d.

L
door L Hommes Apr 7, 2017 om 14:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ja had hem op 13000km al gekocht dus ik voel me toch we opgelicht hierdoor ,en dat toch bij een erkende dealer met bovag.

edrick3
door edrick3 Apr 7, 2017 om 14:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kom je er niet uit met die dealer, dan zou je bij de Bovag kunnen klagen/informeren wat te doen: "https://www.bovag.nl/info/auto/klachten"

fa
door familyman Apr 7, 2017 om 14:22
888 Antwoorden / 1 Vragen

@L Hommes, er is een overduidelijk verschil tussen een kennelijke vergissing en oplichting. Zoek eens op wat smaad betekend, daar kan je een boete en celstraf voor krijgen. U gaat direct van het kwade uit, "opgelicht", terwijl er ook een vergissing optioneel is. Slechte start als u zo nog een prettige (en mogelijk betere en goedkopere lasten relatie) met uw dealer te hebben.

ha
door halex Apr 7, 2017 om 19:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom mag een garagist met een verkochte auto niet meer rijden? Als ik mijn auto inruil, maar het duurt nog twee weken tot mijn andere auto geleverd wordt, mag ik ook gewoon blijven rondrijden. Alleen moet ik de auto uiteindelijk wel in ongeveer dezelfde staat overhandigen als ten tijde van de koop.

edrick3
door edrick3 Apr 8, 2017 om 10:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@halex: dat is een heel ander geval. Je vergelijkt appels met peren.

ha
door halex Apr 8, 2017 om 10:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Graag een onderbouwing. Of is het gewoon uw mening dat een auto niet meer gebruikt mag worden door de garage en niet een vaststaand feit? In dat geval is het verstandiger om er bij te zeggen 'ik vind dat'.

fgrijder
door fgrijder Apr 16, 2017 om 11:54
55 Antwoorden / 12 Vragen

Kan me voorstellen dat de wagen als leenauto uitgegeven is volgens Edrick3
Hier kan ik mij niets bij voorstellen,  als een auto verkocht is mag deze niet meer gebruikt worden als leenauto om er mee rond te crossen zeker. Op het moment van contract ondertekenen is de auto niet meer van de garage.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Apr 7, 2017 om 14:10
16847 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft zelf dat de auto bij een betrouwbare dealer is gekocht; dan moet het ook mogelijk zijn om die extra 3000 km waarmee is gereden te verrekenen bij een (eventuele) onderhoudsbeurt. Of de dealer zou u iets meer tegemoet moeten komen qua prijs. 3000 km lijkt niet veel maar klopt natuurlijk niet als u de auto hebt gekocht met een km stand van 13000.

getty
door getty - Apr 7, 2017 om 14:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u al om een verklaring gevraagd bij de dealer?

Topantwoord

ha
door halex - Apr 7, 2017 om 17:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt de auto gekocht met een datum waarop die geleverd wordt. Tot die datum is de auto gewoon eigendom van het garagebedrijf. En mag het bedrijf doen met auto's wat men er normaal mee doet, namelijk rijden. U kunt eens op een auto-verkoopsite kijken of er een verschil in vraagprijs zit tussen uw type auto met 13.000 en 16.000 km op de teller. Als dat zo is, doe de garagist het voorstel dat hij het verschil teruggeeft aan u.

edrick3
door edrick3 Apr 8, 2017 om 10:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ben ik het dus niet mee eens.

Wi
door Wil_H Apr 8, 2017 om 11:50
270 Antwoorden / Vragen

@Halex.
Als je een auto met een afleverdatum koopt betekent dat dat de garage de auto niet meer mag gebruiken. Het kan zijn dat er bij de aflevering door proefritten een marginaal verschil tussen de geregistreerde kilometerstand op het koopcontract en de werkelijke kilometerstand is. Een verklaarbaar verschil dus.
Het is niet gebruikelijk dat een verkochte auto nog even vlug voor de aflevering door het gehele personeel wordt afgeragd.
Een groot verschil in de kilometerstanden kan een reden zijn om de koop te ontbinden. In dit geval zou ik als koper weigeren om de auto af te nemen en mijn geld terug eisen.

holstein
door holstein Apr 8, 2017 om 12:18
922 Antwoorden / 16 Vragen

De auto is verkocht op een bepaalde km stand en dan is die auto gewoon van jou, dus die 3000 km slaat helemaal nergens op, nam ik in geen geval genoegen mee.

ha
door halex Apr 8, 2017 om 14:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Leuke stellingen, maar waarop gebaseerd? Hij die een goed houdt, wordt geacht het te bezitten. Een bezitter mag een goed gebruiken. Dat is wetgeving. Pas na levering gaat het eigendom over. Tenzij er bij het tekenen van het koopcontract op een bijzondere titel geleverd is, blijft de auto eigendom van de garagist. Maar wellicht lezen jullie het bw anders. @Wil_H: overdrijven is ook een kunst, afgeragd haalt u nergens uit de feiten.

holstein
door holstein Apr 9, 2017 om 08:18
922 Antwoorden / 16 Vragen

De bezitter ja en contract en dus verkoop is getekend met 13000 km, de garage was geen eigenaar meer, de auto was verkocht.

ha
door halex Apr 9, 2017 om 09:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

*zucht*

Wi
door Wil_H Apr 9, 2017 om 11:55
270 Antwoorden / Vragen

@Halex:
Op het moment dat je een koopcontract tekent wordt bij een gebruikte auto de kilometerstand en staat van onderhoud vastgelegd.  Denk hierbij aan eventuele lakschade of andere gebruikssporen.
Het contract verplicht de garagehouder de auto af te leveren zoals beschreven. Alhoewel het bezit slechts definitief overgaat bij levering én betaling, betekent dat dus niet dat de garagehouder nu nog mag doen en laten met die auto wat hij wil. De auto is immers verkocht in een bepaalde staat en bij levering dient de auto nog steeds in die staat te zijn.
Zoals jij de wet interpreteert zou een garagehouder een auto mogen verkopen en daar in de tijd tijd tot aflevering nog vrij gebruik van mogen maken. Dus deze eventueel ook mee geven aan andere klanten als leenauto of als boodschappenauto voor zijn personeel.
M.a.w: Zoals jij het stelt moet je dus bij de koop van een gebruikte auto maar afwachten of de auto bij aflevering nog steeds in dezelfde staat verkeerd zoals jij hem gekocht hebt.
Hopelijk begrijp je dat elke rechter korte metten met deze argumentatie maakt.

ha
door halex Apr 9, 2017 om 13:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan heb je 't dus over wat anders. De auto verkeert bij levering niet meer in de te verwachte staat. En de garagist moet leveren wat hij beloofd heeft. Maar het is de garagist niet verboden de auto nog zelf te gebruiken. Dus nogmaals: waar is geregeld dat een goed dat je in de toekomst verkocht hebt, niet zelf meer mag gebruiken?

ro
door ronny530 - Apr 9, 2017 om 10:16
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Ik zelf denk meer aan een afleesfout van de tellerstand want 3000 km verschil is tussen kopen en aflevereren wel erg groot. Om zeker te zijn kunt u een tellerraport bij het rdw opvragen maar daarvoor heeft u DigiD en toegang tot mijn overheid voor nodig. Gratis is het niet want u moet middels Ideal 2 euro betalen. In dat tellerrapport kunt u zien wanneer de auto bij de dealer in de voorraad is gegaan met daarbij de km stand als ook de km stand toen u de auto op naam liet stellen. Als uit dat rapport blijkt dat er 3000 km verschil is dan heeft de dealer wel iets uit te leggen maar zal het met een afleesfout afdoen.

fa
door familyman - Apr 9, 2017 om 12:01
888 Antwoorden / 1 Vragen

Vraagsteller: Heeft u persoonlijk gezien dat de km stan 13.000 was of dat voetstoots "aangenomen". Het kan nog steeds een lees/schrijffout zijn geweest ........

ja
door janf43 - Apr 9, 2017 om 22:46
733 Antwoorden / 0 Vragen

Waar gaat dit over? Het prijsverschil tussen 13.000 en 16.000km is verwaarloosbaar.

di
door diversion Apr 10, 2017 om 12:18
103 Antwoorden / 7 Vragen

Nee, natuurlijk niet. De kilometerstand op de factuur en de werkelijke stand moeten gewoon overeenkomen. Het zou nog eventueel verwaarloosbaar kunnen zijn bij een auto die meer dan een ton gereden heeft, maar niet bij een zoals het lijkt redelijk jonge auto.

di
door diversion - Apr 10, 2017 om 12:17
103 Antwoorden / 7 Vragen

In neem aan dat u zelf ook gekeken hebt wat de werkelijke kilometerstand was, bijvoorbeeld tijdens het maken van de proefrit? En dat u dit verschil gemeld hebt bij het betalen? Maar als op het koopcontract 13000 km stond en de werkelijke kilometerstand 16000 is dan is dit waarschijnlijk een schijffout of een monteur heeft het verkeerd doorgegeven o.i.d. en zou ik (zoals anderen al aangeven) dit door een goed gesprek proberen op te lossen.

L
door L Hommes Apr 17, 2017 om 12:50
Antwoorden / 1 Vragen

Probleem  opgelost  na veel praten volgende  service beurt gratis plus er zijn nieuwe 4seasen banden  gemonteerd.

fa
door familyman Apr 17, 2017 om 12:56
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dat idee is door een aantal beantwoorders beantwoord op die manier, dank voor het melden.

no
door nobel - Apr 10, 2017 om 13:08
6 Antwoorden / 0 Vragen

Als een auto wordt gekocht als "demonstratie model" dat op een bepaalde datum wordt overgedragen dan is het normaal
dat anderen tot die datum nog gebruik maken van dat reeds "geresrveerde" model.
Veelal is een dergelijke overeenkomst aantrekkelijk omdat het aankoopbedrag daarop is afgestemd.
Ik vraag mij af of het gehele verhaal wel is vermeld

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2017 om 13:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

TS schrijft: Probleem  opgelost  na veel praten volgende  service beurt gratis plus er zijn nieuwe 4seasen banden  gemonteerd.

Mooi zo! Bedankt voor het terugmelden.