Mi
door Mispoes86 Apr 3, 2016 om 12:45
Auto & vervoer

Auto gekocht zonder apk

Op 18 februari heb ik een BMW uit 2002 gekocht in Heerhugowaard van het bedrijf Jonkheer.

De verkoper vertelde dat er APK op zat en geldig was tot volgend jaar. Ik kreeg ook 3 maanden garantie.

Na een maand viel de auto tijdens het rijden plotseling uit op de linkerrijbaan van de snelweg. Ik heb letterlijk in doodsangst gezeten voor mijn leven. De verkoper zei toen ineens dat het 3 maanden garantie met 50/50 deal was. Ik kreeg dan korting en moest 200 euro van 630 euro betalen.

Met een takelwagen heb ik de auto terug naar Jonkheer gebracht, zij hebben de auto gemaakt. Aangezien ik erg verdrietig was omdat ik al mijn spaargeld in de auto heb gestopt en ik nu ook weer veel kosten heb, hebben zij het toch gerepareerd op hun kosten en mocht ik zo wegrijden.

Aangezien ik toch een soort trauma heb opgelopen, voel ik mij niet meer veilig in de auto. Na een maand te hebben stilgestaan en ik er niet in durf te rijden, werd het tijd dat ik de auto ging verkopen (zodat ik een andere kan aanschaffen, waar ik mij hopelijk wel veilig in voel) Toen ik via RDW een kentekencheck deed, om te kijken wat de precieze vervaldatum was van de APK was, kwam ik erachter dat de vervaldatum al op 24-12-2015 was. Ik heb de auto dus gekocht terwijl er geen APK op zat!

Ik voel mij erg naïef dat ik het geloofde en het niet heb gecontroleerd, maar als een occasion dealer dat zegt, dan mag je daar vanuit gaan lijkt mij.

 Van het RDW heb ik ook een boete gehad, naar het RDW heb ik een brief naar gestuurd met een uitleg en hopelijk ontzien zij mij van de boete.

Ik ben benieuwd wat ik het beste kan doen mbt de dealer? Liefst wil ik de koop ontbinden aangezien deze ook onder valse voorwendselen is verkocht aan mij. Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

14715 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 3, 2016 om 13:25
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mispoes86 ,

Lees deze informatie eens door van consuwijzer , klik op de rode regels

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto .

Lees ook deze informatie van Anwb , en de rechterkolom .

http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 3, 2016 om 14:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Jonkheer staat in deze regio erg slecht aangeschreven. Waarom kopen mensen daar een auto......... Juist, vanwege de lage prijzen, maar dan nog doe een aankoopkeuring, of neem een kennis mee die er verstand van heeft en maak een goede proefrit.
En zet gemaakte afspraken op papier, apk, garantie enz.
Maar om na uw eigen naïeve miskoop nu te schrijven dat u een trauma heeft vind ik wat ver gaan.
Wat gaat u aan een eventuele koper van deze BMW vertellen? U moet mankementen melden, als u dat niet doet kunt u nog meer problemen krijgen of zelfs een ongeval op uw naam krijgen,of erger.
Diewilik

ja
door jackyh - Apr 3, 2016 om 14:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Neem je verlies en let voortaan beter op. Ga naar een dealer van een bepaald merk dan heb je veel meer zekerheid.  Wie koopt nou een 14 jaar oude BMW, BMW rijders zijn meestal racers dus 14 jaar is wel erg oud.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 3, 2016 om 23:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Oei nu voel ik me aangesproken, ik rij al heel lang diverse BMW modellen. Koop ze altijd tussen 6 en 18 maanden oud.
Tegen de tijd dat ik weer inruil hebben de kopers een volledig onderhouden, goed verzorgde en niet afgetrapte auto.

ja
door jackyh Apr 3, 2016 om 23:54
953 Antwoorden / 4 Vragen

Uitzonderingen bevestigen nog geen regel.

brainless
door brainless Apr 4, 2016 om 10:06
324 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt er aan welk type je koopt.
De "oude" 3 serie is wel degene die geliefd is bij (scheurende) jongeren.
Maar de 5 serie is degene die veel door ouderen wordt gereden en daardoor meestal beter zijn onderhouden.

ja
door jackyh Apr 4, 2016 om 10:28
953 Antwoorden / 4 Vragen

Maar toch, wie koopt nou zo'n oude auto en zeker een BMW. Koop dan een VW, Ford of Opel. Alle mensen die ik ken en die BMW rijden kochten dat merk voor de eigenschappen. Snel optrekken, lekker racen en toch nog redelijk betrouwbaar. Verder kun je geen garantie verwachten en moet je zeker niet uitgaan van mondelingen toezeggingen e.d. Dom en dus neem je verlies.

brainless
door brainless Apr 5, 2016 om 18:54
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ehhh ik?!
Heb een 520i uit 99, maar die heb ik absoluut niet gekocht om te racen en snel op te kunnen trekken.
Ik zocht een veilige gezinsauto en na een (oudere) Opel Omega en een Ford Mondeo, welke drama waren; ben ik voor een BMW gegaan.
Wilde dus absoluut geen 3 serie ivm scheurende jongeren, en heb nu (sinds ruim een jaar) een BMW incl boekjes met hele onderhoud erin.
En mijn 2 liter motor is echt geen sneller optrekken toebedeeld; dan was de omega heel veel sneller mee.

Daarnaast kreeg ik er ook nog gewoon 3 maanden garantie op.

latevogel
door latevogel - Apr 3, 2016 om 14:45
86 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hier maar een antwoord op; Hard aanpakken die JONKHEER uit Heerhugowaard. Hij heeft jou een auto verkocht met apk en dan nu er achter komen dat dit niet zo is? Mondelinge overeenkomsten zijn ook geldig, buiten dat; wie koopt een auto zonder apk? Je had de papieren beter moeten controleren.
Toch kan je met die JONKHEER overleggen en dreig maar een beetje met Kassa. Helpt dat niet, misschien wil Kassa met de "Belbus" misschien iets voor jou doen?
In elk geval wens ik jou succes en hoop dat je jouw recht kunt halen!!!

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 3, 2016 om 23:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als je bij dit bedrijf gaat dreigen met kassa of juridische stappen lachen ze je gewoon uit en roepen "tot dan".  Dit soort gasten zijn daar totaal niet van onder de indruk.
Ze zijn al een keer op tv geweest en zelfs toen werd het niet goed opgelost.
Diewilik

Claudia Strammer Max ducissa Bäver
door Claudia Strammer Max ducissa Bäver Apr 4, 2016 om 02:52
20 Antwoorden / Vragen

Het zal geen indruk maken op het bedrijf.

jo
door jorisw - Apr 3, 2016 om 15:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap de doodsangst niet helemaal. Ja, het is niet leuk als je auto er op de snelweg mee stopt, maar als het goed is weet je hoe je moet handelen in zo'n geval. Het kan immers met iedere auto gebeuren, ook met een spliksplinternieuwe. Dit hoort bij autorijden. Gewoon rustig naar de kant rijden (je hebt altijd nog wat vaart), knipperlichten aan, gevarendriehoek neerzetten en hulpdiensten bellen.

r.kemperman
door r.kemperman Apr 4, 2016 om 06:44
423 Antwoorden / 4 Vragen

TS schreef dat hij op de linkerbaan stil kwam te staan.
Kan me voorstellen dat je je dan absoluut niet prettig voelt.

besseldekker
door besseldekker - Apr 4, 2016 om 01:07
123 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af of u een getuige had die kan bevestigen dat de APK-mededeling is gedaan? Overigens kunt u niet blindelings op de woorden van de verkoper vertrouwen: u hebt ook zelf onderzoeksplicht. Maar dat is al te lezen in de links van Marita.

Nog een andere vraag is: wat heeft ontbinding van de koop voor consequenties? Het bedrijf heeft inmiddels een reparatie verricht; kan het u daarvoor alsnog een rekening sturen, als u ontbinding wenst? (Dit is een vraag; het antwoord weet ik niet.)

Overigens kan ik me uw schrik juist wél goed voorstellen, met name nu u op een linkerrijbaan reed.

Claudia Strammer Max ducissa Bäver
door Claudia Strammer Max ducissa Bäver - Apr 4, 2016 om 02:51
20 Antwoorden / Vragen

De RDW zal u niet ontzien.

U had onderzoeksplicht m.n. ook voor de APK.

Naïviteit is aan uzelf te wijten geweest.

De linkerbaan is baan 1!

pe
door pebk - Apr 4, 2016 om 10:43
581 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van de RDW kunt u voor niets controleren wat de status is van onder andere de APK. Gewoon het kenteken invoeren en klaar.

Valse voorwendselen in de autohandel is altijd lastig. Het kan best zijn dat de verkoper geen idee had dat de auto zomaar uit kon vallen. Dat kan immers bij elke auto gebeuren. En ook worden er wel eens foutjes gemaakt bij mantage of reparatie. Ook bij betrouwbare garages.

Maar wat me eigenlijk verbaast is dat u een auto koopt van al uw spaargeld en daardoor niet eens 200 euro meer kunt ophoesten (los van dat het nog onder de garantie zou moeten vallen). Hoe denkt u de auto dan te kunnen onderhouden?

Als u nu toch een andere auto gaat kopen, koop een kleinere die u u wel kan veroorloven. De aanschaf is maar een deel van de kosten. Brandstof, verzekering, belasting en met name afschrijving; daar zitten de meeste kosten. Hier staat een indicatie.

le
door leenpres - Apr 4, 2016 om 12:35
79 Antwoorden / 7 Vragen

Geen geld maar wel BMW rijden . En wat verwacht je nu van een auto van 12 jaar oud

killroy
door killroy - Apr 4, 2016 om 12:42
87 Antwoorden / 10 Vragen

Het is allemaal duidelijk, U hebt een auto gekocht waar geen geldige APK meer op was, u had wel de plicht om te controleren of er nog APK. op was, dit hebt u toch achteraf ook gedaan? Maar de verkoper had ook de plicht u er op te wijzen dat de APK, verlopen was, dan had u ter plekke een nieuwe APK. op de auto kunnen laten maken in overleg met de verkoper. Maar u steld dat de RDW. U een kennisgeving heeft gedaan van het verzuim om tijdig een APK. op de auto te laten doen maar toen was het al te laat, u schrijt dat u daar al een kennisgeving van hebt gehad, ze dreigen met een Proces verbaal, zo werkt het niet, ze stuurden u een brief waarin stond dat men deze gegevens door zouden sturen naar de Officier van Justitie en dat het dan € 400.00 zou gaan kosten, u schrijft dat u hoopt dat men u zou ontzien maar dit kunt u vergeten, deze mensen gaan over Lijken en zien hun kans schoon om € 400.00 van u te vangen, dus dit komt u aan het betalen hier helpt geen lieve maren meer aan, hier zit men op te wachten, ik bedoel op zulke mensen die in zulke situaties terecht komen, en dan te bedenken dat uit deze hoek de vraag komt om toch zeer zeker Woensdag maar ja te gaan stemmen, laat ze barsten en ga niet stemmen uit protest of ga tegen stemmen, als u begrijpt wat ik bedoel? Mvgr: K.

hutch
door hutch Apr 4, 2016 om 13:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zo zit je met een APK-probleem........ en zo zit je in de Oekraine. Als die auto geexporteerd wordt naar de Oekraine, heb je ook geen APK-probleem meer ;-)

ja
door jackyh Apr 4, 2016 om 20:00
953 Antwoorden / 4 Vragen

Killroy, als de verkoper de auto verkocht had met geldig APK dan was hij ongetwijfeld een stuk duurder geweest. Laat het op papier zetten anders heb je geen poot om op te staan. Dit zou u niet overkomen maar u denkt ook na zoals a.s. woensdag.  Natuurlijk nee stemmen is het beste. Dus allen kom naar de stembus en noteer nee.

Je
door Jendek - Apr 4, 2016 om 12:45
7 Antwoorden / 1 Vragen

Even googlen naar reviews over bedrijven is soms vooraf al zeer verhelderend! Dat had het volgens mij ook in dit geval geweest. Kennelijk past dit een beetje bij Heerhugowaard? Hopelijk en waarschijnlijk heb ik hier ongelijk in maar er is eveneens in Heerhugowaard "betrouwbare caravanverkoper" met verkoop-/en inkooppraktijken waar volgens de reviews de honden geen brood van lusten.

ka
door kassajo - Apr 4, 2016 om 17:53
21 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat je het beste twee dingen kan doen:
1. Jonkheer vergeten
2. De BMW apk-waardig en technisch in orde maken en verkopen.

Koop voortaan een auto mbv een deskundige, en check de kilometerstand, auo's zonder NAP sowieso niet kopen.
Een mooie androïd app is 'Kenteken opzoeken', daarin kan je ook zien hoeveel eigenaren het ding gehad heeft, en of de km-stand logisch is: de app is sneller en makkelijker dan de RDW-site.
Een harde les, zeker als je spaargeld eraan op is gegaan, maar het is niet anders.
Ga het ding niet helemaal picobello op willen knappen, dan kom je meestal van de regen in de drup/ loop je op leeg.

Succes!