je
door jesuisleroy Oct 28, 2011 om 21:57
Auto & vervoer

Auto gestolen door vorige eigenaar

Ik heb een tweedehands auto van een particulier gekocht. Die na korte tijd al gestolen werd. Als achteraf blijkt dat de auto was voorzien van valse kentekenplaten die samen met het eigendomsbewijs eigenlijk tot een ander, zelfde type auto behoorden die totaal in elkaar gereden is, maakt het dan juridisch nog uit of die auto die ik in m'n bezit had, en dus het eigenlijke kenteken niet van ken, gestolen was of niet?
Elders op internet heb ik namelijk gelezen, als je een gestolen auto gekocht blijkt te hebben van een particulier kun je fluiten naar je geld. Maar wat als het nou géén gestolen auto zou zijn? Kan ik dan juridisch aanspraak maken op vergoeding van de verzekering van de auto waarin ik GEREDEN heb? Of blijf ik niet verder komen dan vergoeding van de auto die inderdaadwerkelijk bij het eigendomsbewijs behoort? En riskeer ik geen euro uitbetaald te krijgen?

2713 8 Rapporteer

gr
door grootvader_1 - Oct 28, 2011 om 22:05
153 Antwoorden / 44 Vragen

Dit betekend...................................
Direct naar de politie, die u ook over alle consequenties kan inlichten.

De Vrije Vogel

je
door jesuisleroy - Oct 28, 2011 om 22:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=grootvader schreef op vrijdag 28 okt 2011, 22:05]Dit betekend...................................
Direct naar de politie, die u ook over alle consequenties kan inlichten.

De Vrije Vogel

Bedankt voor de reactie, dit is uiteraard meteen gedaan. De verzekering is nu ook goed op de hoogte, maar ze hebben mij nog niet goed op de hoogte gesteld van de consequenties.

Daarom deze vraag, hoe dit juridisch in elkaar steekt. Want de verzekerings-expert was zo eerlijk te zeggen dat ze natuurlijk zullen proberen zo goedkoop mogelijk mee weg te komen.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2011 om 23:19
16840 Antwoorden / 108 Vragen

ikbendekoning, misschien dat marcel75 reageert, hij is juridisch deskundig op dit forum.

sw
door swat1500 - Oct 29, 2011 om 00:45
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Uw posting is wat verwarrend. Ik probeer het samen te vatten.
- U heeft een auto van een particulier gekocht;
- Deze auto is kort na de aankoop van u gestolen;
- De door u gekochte auto bleek te zijn voorzien van valse kentekenplaten;
- De auto zelf bleek reeds eerder gestolen te zijn;
- U bent benieuwd of u thans een vergoeding kunt krijgen van de oorspronkelijke verzekeraar;

Dat laatste kan al direct met een nee beantwoord worden immers de auto is niet verzekerd maar de schade die de verzekeringnemer (en dat was niet u) lijdt wanneer de in zijn bezit zijnde auto wordt gestolen.

Alleen als u zelf de auto tegen diefstal hebt verzekerd zou u een claim kunnen indienen bij uw verzekeraar. De vraag is alleen of een als gestolen te boek staande auto verzekerd kan worden. Ik vermoed dat de eventuele verzekeraar de claim zal afwijzen omdat u verzwegen hebt dat de te verzekeren auto een gestolen voertuig betrof.

Als u als particulier van een andere particulier een auto koopt waarvan later blijkt dat deze gestolen is kan u uw geld alleen terug halen bij de verkoper, tenzij deze u bij de aankoop verteld heeft dat het een gestolen voertuig betrof.

nb
door nbw - Oct 29, 2011 om 02:02
521 Antwoorden / 24 Vragen

Ben het met Grootvader eens naar politie en aangifte doen. En rechtshulp zoeken.
En dan maar hopen dat je het financieel volhoudt ooit gelijk te krijgen. Maar je neemt ook wel een risico blind particulier een auto te kopen.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2011 om 09:55
16840 Antwoorden / 108 Vragen

nbw, hij was al direct naar de politie gegaan...

je
door jesuisleroy - Oct 29, 2011 om 12:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het meedenken.
Het is ingewikkeld, maar het zit zo:
De auto die ik gekocht had, heb ik uiteraard ook verzekerd en is niet geweigerd door de verzekeraar, want de auto behorend aan dat kenteken is niet gestolen.
En ik was ook tegen diefstal verzekerd.
Daarna is mijn auto gestolen... Nu is de verzekering erachter gekomen, dat de kentekenplaten die op de auto zaten, niet tot de auto behoorde die ik in mijn bezit had en die op de foto's stond die ik naar hun toegestuurd had. Want die zou over hele andere opties beschikken en ook ernstig in de prak gereden zijn.
Waarbij we op de zeer aannemelijke conclusie komen, dat de kentekenplaten en eigendomsbewijs die bij de auto zaten, niet tot die auto behoorden.

Mijn eerste vraag is dan natuurlijk. Krijg ik dan de auto vergoed die bij het kenteken en eigendomsbewijs hoorde, waar ik dus eigenlijk niet eens zelf in gereden heb? Of bestaat er juridisch een mogelijkheid om beroep te doen op vergoeding van de auto waar ik inderdaad WERKELIJK in gereden heb, waar echter het officiële kenteken van onbekend is, maar waar wél de originele sleutels van mij in bezit waren ?

Nu heb ik op die laatste vraag al gezien, dat als het zou gaan om een gestolen auto.. wat ik dus niet kan checken omdat ik het kenteken niet weet,.. ik sowieso zou kunnen fluiten naar mijn geld (?). Maar wat als die nou niét als gestolen te boek zou staan? Zou er dan überhaupt juridisch een mogelijkheid kunnen bestaan om wél voor vergoeding in aanmerking te komen?

je
door jesuisleroy - Nov 4, 2011 om 20:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

Kort gezegd kom ik op de volgende vragen:

Wat is het beleid van de verzekering voor auto's die ernstige schade hebben gehad? Stel je voor hij zou TOTALL-LOSS zijn geweest? Kan een auto na opknappen dan nog in aanmerking komen voor vergoeding van de verzekering? Of sluit de verzekering dat dan überhaupt uit? ..Dan hadden ze mij toch ook niet mogen toelaten tot de verzekering? Kan ik ze daar dan misschien voor vervolgen en een vergoeding eisen?

En twee, is het volgens de wet strafbaar een auto te VERKOPEN met verkeerde kentekenplaten? Zo ja, kan ik de verkoper dan vervolgen om in aanmerking te komen voor /of een vergoeding eisen?