jd
door jdieleman Mar 5, 2007 om 11:42
Auto & vervoer

Autoschade-verzekering

Door een ongeval (buiten mijn schuld-auto totallos) moest ik een auto huren. Ik heb gelukkig een rechtsbijstandverzekering, deze zei; dat ik maar 75% van de huurkosten vergoed krijg, daar ik mijn auto in deze tijd niet gebruik. Ik kan dit haast niet geloven, ik heb al hoge kosten door dit ongeval buiten mijn schuld.

1257 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 5, 2007 om 11:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het klopt dat u maar 75% van de autohuur vergoed krijgt.

U hebt gedurende de tijd dat u een auto huurt, niet de kosten van bandenslijtage etc. aan de auto, die stil staat. Deze "minderkosten" worden dus op de autohuur in mindering gebracht. De verzekeraars hebben onderling afgesproken deze minderkosten vast te stellen op 25%. Daarom wordt er maar 75% vergoed.

Een manier om dit te omzeilen is om een hogere huur (100% + de 25% die niet vergoed wordt) in rekening te brengen voor de huurauto. Deze nota wordt dan ingediend bij de verzekeringsmaatschappij. Privé ontvangst dan de huurder een creditnota van 25% zodat de huurder de volledige huur vergoed krijgt.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2007 om 16:37
16950 Antwoorden / 202 Vragen

en is afhankelijk van de polisvoorwaarden waar u toch mee bekend moet zijn geweest toen u de verzekering afsloot.

grindweg
door grindweg - Mar 5, 2007 om 21:12
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat vorige schrijvers vermelden klopt maar als je een polo rijd vergoeden zij geen bmw. zij  hebben daar staffels voor je kunt er wel bv 2 weekeinde bijtellen maar let op het aantal rep dagen ze zijn niet echt gek.succes

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 6, 2007 om 01:41
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het advies om een hogere nota en creditnota te laten opstellen zal niet door verhuurders of verzekeraars op prijs worden gesteld en mogelijk tot ongewenste problemen kunnen leiden als er uitvoering aan wordt gegeven, daar hogere of afwijkende nota's gecontroleerd zullen worden.

vladja
door vladja - Mar 6, 2007 om 09:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Dit is niet afhankelijk van je eigen polisvoorwaarden. Als je een vergoeding van huurauto claimt, dan dien je die claim in bij tegenpartij, die schuld heeft aan de aanrijding. Daar hebben je eigen polisvoorwaarden dus helemaal niets mee te maken.

Wel is het zo dat bepaalde verzekeringsmaatschappijen een vervangende auto tijdens de reparatie aanbieden in hun polisvoorwaarden, bijv. als je bij een door hun gecontracteerde (groep van) garages laat repareren. Dat is dan vervangend vervoer en geen huurauto.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 6, 2007 om 09:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tonieboy,

Het is geen advies om een hogere huurnota te laten uitschrijven. Het is wat in de praktijk voorkomt.

Vladja