hutch
door hutch Jun 23, 2013 om 10:41
Auto & vervoer

Autowassen op straat

De BOVAG, de overkoepelende brancheorganisatie van auto(was)bedrijven, wil gemeenten stimuleren om hun regels (verboden) m.b.t. autowassen op straat beter te handhaven dan wel de bewoners te wijzen op het 'nadelige' effect van autowassen op straat.

M.a.w. de BOVAG wil eigenlijk dat het autowassen op straat geheel verboden wordt.
En dat om een wel erg hypocriete reden: het milieu.

Uiteraard zien de (aangesloten) bedrijven graag dat iedereen zijn/haar auto laat wassen in een autowasstraat.

Wat denkt u, zou het de BOVAG alléén om het milieu gaan.... of zou de BOVAG hoofdzakelijk aan het geld denken en het milieu WÉÉR misbruiken als een drogreden om ons (nog meer) geld uit de zakken te kloppen?

De (hypocriete) BOVAG heeft zelfs een onderzoek laten doen naar het autowassen op straat.
Vorig jaar gaf 40% van de consumenten aan de auto liever op straat te wassen, terwijl dat een paar jaar eerder nog 33% was.

Deze getallen zijn natuurlijk alleen maar bedoeld om iedereen een soort van angst in te boezemen.
Als het andersom geweest zou zijn (voor zover die getallen kloppen...), zou de BOVAG dan ook van zich hebben laten horen?

Nu kan men zich natuurlijk ook afvragen in hoeverre dat onderzoek, dat betaald (!) is door de BOVAG, realistisch is en/of mogelijk gemanipuleerd is, vanwege eigen (financiële) belangen.

Wat is uw mening?

5649 21 Rapporteer

chris74
door chris74 - Jun 23, 2013 om 20:51
564 Antwoorden / 44 Vragen

De enige reden dat ze dat zeggen is GELD, milieu aan me hoela. Als die machines zijn die dan niet slecht voor het milieu. Wasstraat is ook slecht voor je auto. Je lak kan beschadigen. Zelf je auto wassen is het beste.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 23, 2013 om 22:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zo zijn er nog veel van dit soort zaken betreffend het milieu.O.a.warmte in winkel centra die willen af en toe de buitenluct verwarmen.

curly
door curly - Jun 23, 2013 om 22:33
162 Antwoorden / 18 Vragen

Vraag me af of de BOVAG DIRECTIE niets beters te doen heeft dan werkloos staande wasinstallaties werk te willen verschaffen, omwille van het milieu. Wat te denken van al die puur chemische ruitensproeivloeistoffen die vanaf de autoramen op de autowegen, dus in het milieu terechtkomt. Door autobedrijven worden miljoenen jerrycans per jaar verkocht. Misschien kan de BOVAG zich hierom eens bekommeren.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 24, 2013 om 01:15
619 Antwoorden / 29 Vragen

Zelf kan ik de auto niet wassen op de openbare weg.

Zelfs niet toegestaan in de gemeente op grond van de APV. Milieuvervuiling!

Diezelfde gemeente negeert het verbod, college B en W steken de handen uit mouwen om voor het gemeentehuis voor het goede doel auto's, milieuvervuilend, te gaan wassen in het openbaar. Dan durft de gemeentelijke veldwachter, lees handhaver BOA, geen proces-verbaal op te stellen.

curly
door curly - Jun 24, 2013 om 17:33
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op maandag 24 jun 2013, 01:15]Zelf kan ik de auto niet wassen op de openbare weg.

Ik denk dat het goed zou zijn als de BOVAG iets bedenkt om de automobilist tevreden te stellen an te roepen dat men de auto op de weg staat te wassen. Misschien voor 1 Euro een kaartje bij de wasstraat. Liefst gratis bij een volle tank. Zo maakt de BOVAG de automobilisten blij i.p.v. ze uit te jouwen omdat sommigen op straat hun auto staan te wassen vanwege de duurte van de BOVAG wasstraten.

ra
door rarabiblos - Nov 10, 2013 om 16:23
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk een feit dat auto wassen op straat niet goed voor het milieu is door de afvloeiing van diverse chemicaliën en zeepresten. Nu is het wel zo dat wasstraten enorm veel water gebruiken en niet alles wordt opgevangen om te recyclen. Daarbij komen ook schadelijke stoffen in het grondwater. Dus zo milieuvriendelijk is de wasstraat niet. Ook kan het schade brengen aan je lak en was het je auto niet echt goed schoon. Daarnaast heb je andere opties die wellicht beter zijn.

Een andere optie is het gebruik van producten waarbij je je auto kan wassen zonder het gebruik van water. Ik heb hier zelf ervaring mee omdat ik milieuvriendelijk ben ingesteld en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Deze producten zijn biologisch afbreekbaar en om deze reden niet slecht voor het milieu. Ook is een wasbeurt met dit spul velen malen goedkoper dan bij het wassen op conventionele manier. Het houdt je lak perfect in staat en het resultaat is mega mooi. Je auto lijkt net nieuw. Ook blijft je auto langer schoon door het gebruik van deze producten. Vooral dat je overal en altijd je auto kan wassen, zelf in een garage omdat je geen water nodig hebt. Echt een aanrader.

Dit is puur uit eigen ervaring en hiermee laat je aan de BOVAG zien dat er betere middelen bestaan dan je auto in een van hun wasstraten laten wassen;)

Hieronder een lijst met aanbieders van deze producten:

http://www.noh2o.nl (goedkoopste)
http://www.drywash.nl
http://www.ecogreenautoclean.nl (nieuw vanuit Amerika, zelf Google wast hun auto's hiermee)
http://www.autowassenzonderwater.nl/

Laat maar weten wat jullie ervaring hiermee is...

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2013 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De redactie is gewaarschuwd voor dit verkooppraatje.

ra
door rarabiblos - Nov 10, 2013 om 17:45
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik reageer wat er in de vraag gesteld wordt en geef daarbij ook advies en mijn mening. Jullie hoeven er niks mee te doen, puur wat ik zelf adviseer en waar ik goede ervaringen mee heb. Ik noem daarbij ook andere leveranciers en opties.

wendy-claire
door wendy-claire - Nov 11, 2013 om 00:29
619 Antwoorden / 29 Vragen

Het blijft een milieudelict het wassen van de auto op de openbare weg.

pi
door pieterwolters - Nov 11, 2013 om 10:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zo gek is het niet om wassen van auto's op de openbare weg tegen te gaan. Als je kijkt wat een rommel er van een vieze auto afkomt, wat je vervolgens met veel zeep in in de bodem spoelt... Best wel smerig.

Autowasinstallaties moeten niet voor niets voorzieningen hebben om water zoveel mogelijk te zuiveren en te hergebruiken.

hutch
door hutch - Nov 11, 2013 om 13:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als het regent, of althans het wegdek nat is, hoeveel 'smeer' zal er dan van de auto gespoeld worden...... ?

En tegenwoordig heb je zoveel biologisch verantwoorde shampoo's.

Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat het hier in hoofdzaak om de 'centen' gaat en, zoals in dit voorbeeld, de auto's de wasstraat in worden gejaagd en, uiteraard (!), tegen een vette betaling.

Er zijn meer dan genoeg voorbeelden te noemen waar het uiteindelijk in hoofdzaak om de (te betalen) 'centen' gaat, als het om de autobezitter gaat. De wasstraat is daar één van......

De titel van dat artikel is: 'BOVAG vraagt gemeenten om actie tegen straatwassen'.

Iemand die gelooft dat de BOVAG (BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders) alleen aan het milieu denkt, is wel heel erg naïef.

Ben benieuwd wat het volgende zal zijn, om de autobezitter uit te melken via een garage of aanverwant bedrijf.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien niet meer zelf de banden oppompen, maar naar de garage à € 0,50 per band? Want daar wordt de lucht hergebruikt. (Lol)

van leyden
door van leyden - Nov 12, 2013 om 15:52
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op maandag 11 nov 2013, 00:29]Het blijft een milieudelict het wassen van de auto op de openbare weg.

Ja ja, een beetje shampoo is natuurlijk heel slecht voor het milieu, want alle auto s zijn net zo vuil (of schoon...) als de wegen zelf.

Bovag zeurt.

van leyden
door van leyden - Nov 12, 2013 om 15:55
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op maandag 11 nov 2013, 00:29]Het blijft een milieudelict het wassen van de auto op de openbare weg.

van leyden
door van leyden - Nov 12, 2013 om 15:59
1289 Antwoorden / 17 Vragen

De bovag zal ongetwijfeld toch wel hun zin krijgen, want de auto is nu eenmaal de oneindige melkkoe.
Goed voor minimaal een stadion extra stadswachten.

Zaken zijn zaken.

wendy-claire
door wendy-claire - Nov 13, 2013 om 10:26
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 11 nov 2013, 10:23]Zo gek is het niet om wassen van auto's op de openbare weg tegen te gaan. Als je kijkt wat een rommel er van een vieze auto afkomt, wat je vervolgens met veel zeep in in de bodem spoelt... Best wel smerig.

Autowasinstallaties moeten niet voor niets voorzieningen hebben om water zoveel mogelijk te zuiveren en te hergebruiken.

Daarom is het een milieudelict! Wet Bodemsanering o.a. Grondwatervervuiling e.d.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 13, 2013 om 11:12
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat het niet in de wet maar APV staat dus buiten de bebouwde kom wassen... op willekeurige parkeerplaats, ook als de grond nog van gemeente is mag...
Alleen in de bebouwde kom geld de APV.

Hetzelfde geld voor wild plassen, graag tegen de paal aan plassen aan de leesbare kant mag.... en zonder boete!
Dus je verplaats alleen het probleem en hoe controleer je de achter de huizen liggende parkeerplaatsen?

Verder vind ik;
1 Wasstraten vaak erg duur.
2 Vaak file op zaterdagen en drukke uren.
3 Niet overal voldoende aanwezig, dus voor ze een boete mogen geven moeten ze eerst voor voldoende plaatsen zorgen.

pi
door pieterwolters - Nov 18, 2013 om 11:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 13 nov 2013, 11:12]
Verder vind ik;
1 Wasstraten vaak erg duur.

Tussen de 5 en 10 euro per wasbeurt. Dit valt in het niet bij andere autokosten.

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 13 nov 2013, 11:12]
2 Vaak file op zaterdagen en drukke uren.

Is dat een reden om dan de vieze zooi maar in het grondwater te laten stromen? En zo ja, zou je het in je eigen tuin doen?

re
door retsok - Dec 10, 2013 om 20:31
31 Antwoorden / 3 Vragen

Hier wordt weer het woord milieu misbruikt voor handelsdoeleinden. De viezigheid van de auto zou in het milieu terechtkomen?

Kijk eens naar die tienduizenden vrachtwagens die elk anderhalf uur ongeveer 50 gram smeervet onder hoge druk de straat op spuiten.
Dat is al 30 jaar heel gewoon. Nog nooit iemand over gehoord. Ook de Bovag niet.
Maar ja, het zijn de Bovag bedrijven die deze automatische smeersystemen in hun werkplaats moeten inbouwen en onderhouden. En natuurlijk met duur vet vullen.

Waar laat de wasstraat het vet en vuil dan?
Scheppen ze dat aan het eind van de dag in een emmer? En de zeep? Wordt deze apart van het water opgevangen? En hergebruikt?
Laat me niet lachen. Dit is een mooi verhaal om de wasstraten vol te krijgen.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 11, 2013 om 11:43
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik mijn auto was geef ik het vuil terug aan moeder natuur...
Alleen een beetje zeep erbij maar met Groen Zeep moet dat toch ook mogen.

Als mijn gemeente het via de APV gaat verbieden ga ik wel aan de andere kant van het plaatsnaambord staan...
Als je wekelijks wast in wasstraat belast je het milieu meer als ik die het om het kwartaal op straat doet.