Avan Regio Taxi niet klantvriendelijk
Graag verneem ik van jullie wat jullie mening in deze is en eventueel advies,wat ik hier aan kan doen.
Alvast bedankt.
Hallo Janam ,
Heeft niks met vriendelijkheid te maken , maar wel met veiligheid ,
Het staat ook in hun vervoersreglement
62. Betreden voertuig en overstap naar zitplaats Reizigers die reizen met een scootmobiel of opvouwbare rolstoel mogen niet in of op dit hulpmiddel vervoerd worden. Zij moeten tijdens de rit op een reguliere zitplaats plaatsnemen.
Ook voor overige rolstoelgebruikers geldt dat als zij de overstap kunnen maken naar een reguliere zitplaats, dit in verband met de veiligheid altijd de voorkeur heeft.
Een reiziger mag niet lopend/staand via de lift het voertuig betreden, ook niet als er gebruik wordt gemaakt van een looprek of rollator.
63. Inrijden scootmobiel In alle gevallen draagt de chauffeur zorg voor de verplaatsing van de scootmobiel het voertuig in. De reiziger stapt lopend in en neemt plaats op een reguliere zitplaats. De reiziger mag niet lopend/staand of zittend op de scootmobiel via de lift het voertuig betreden.
https://www.avan-vervoer.nl/media/j0zowlxq/vervoerreglement-wmo.pdf
Als eerste: Avan is niet klantonvriendelijk. Het mag niet, wat u wilt.
Als ex taxi chauffeur, ook met rolstoel bussen met lift zou u bij mij niet zittend in uw scoot de lift op komen. Stelt u zich heel even voor wat de consequenties voor de chauffeur/bedrijf zijn als u met scoot door welke oorzaak dan ook er af valt. DIT is de reden dat u niet in de scoot kan blijven zitten. Niets klantonvriendelijk, het mag gewoon niet.
En om uw vraag te beantwoorden, nee, u kunt er niets aan doen.
Of een eigen aangepaste auto/bus te kopen met ervaren chauffeur, als u vast in een rolstoel zit omdat zelfstandig lopen echt niet gaat gelden andere regels, zowel de passagiers als de stoelen moeten noodstop veilig en VAST staan..
Gelukkig denken met alle chauffeurs er zo over.
@Janam, met bijna 10 jaar gelukkig nooit een probleem gehad met rolstoel/scoot. Ik heb mij altijd aan de regels gehouden. En best wel eens een passagier in opdracht van de centrale geweigerd.
Avan blijkt de service die u nodig heeft niet te kunnen leveren, ze gaan namelijk volkomen terecht geen dingen doen waarbij ze niet zijn verzekerd. U moet dus terug naar de gemeente en de WMO voor een passende oplossing, als die bestaat.
Je kunt ook je taxi aanpassen zodat dat wel mogelijk is.
En wat kost dat en wat levert het op? Verwacht u nu echt dat het taxi bedrijf speciaal voor u 1 auto aanhoud?
Om rekening te houden met je gehandicapte medemens,ja, dat kost geld en niet voor maar een taxibus. Mogen we als gehandicapte nog meedoen in deze wereld.
Maar helaas,ikke, ikke.
Natuurlijk kun je dingen bedenken, alleen moet de gemeente daar dan wel opdracht toe geven. Daar zit natuurlijk het probleem, het taxi bedrijf moet tegen de allerlaagste prijs werken, daar zit geen rek in dus moet je bij de gemeente zijn. En nee is ook een antwoord.
Bedankt voor je suggestie w.b. WMO. Daar heb ik al contact mee opgenomen.
Scootmobielen wegen nogal wat en zijn niet tegen te houden als ze eenmaal gaan. Dus het lijkt mij logisch dat ze dit risico niet gaan nemen. Dus je kan wel zeuren over klantvriendelijkheid, dit is voor JOUW veiligheid want dat is HUN verantwoordelijkheid. Vind ik best klantvriendelijk.
Je kunt ook je taxi aanpassen zodat dat wel mogelijk is.
Hoe dan? En wie gaat dat betalen?
Ik stel voor dat u belangeloos de bussen gaat (laten) aanpassen, zodat voortaan op veilige wijze ook nog mensen op scootmobielen de taxibus in getild kunnen worden. En dan ook nog veilig vervoerd kunnen worden.
Indien ik miljonair zou zijn!!???
Maar dan had ik dit probleem niet gehad.
@janam: kan je eens een linkje plaatsen naar site waarop een aangepaste taxi is te zien. Ik ben wel benieuwd wat voor constructie je moet maken om dit absoluut veilig te kunnen doen binnen een beperkte ruimte.
Er zijn zat filmpjes online te vinden dat iemand met scootmobiel en al achteruit van de lift afvalt. Wie is dan verantwoordelijk? En buiten de verantwoordelijk, wilt u het risico lopen op verder letsel?
Een normale taxi kunt u niet in met uw scootmobiel, zijn zij dan ook niet klantvriendelijk? U wilt iets dat zij niet kunnen bieden. Dus zal u op zoek moeten gaan naar een alternatief. Wellicht zijn er wel taxibusjes met oprijplank. Bussen hebben veelal ook een oprijplank en zijn lager.
Niet alles is mogelijk. En wat voor u niet mogelijk is is niet meteen klantonvriendelijk.
Die bussen met opklapbare oprijplaten kom met de moderne Mercedes bussen niet meer tegen. Ook zijn die bussen eenvoudiger en veiliger vast te klikken en met 1 druk op de knop staat rolstoel en passagier veilig geborgd.
Je kunt ook je taxi aanpassen zodat dat wel mogelijk is.
De laatste jaren heb ik geen oprijplaten bussen gereden, wel de moderne bussen (voorbeeld Mercedes Sprinters) die ook met snelle vastzet werken. Dus als u een oprijbus treft, is dit een oud voertuig.
Ik doelde op een stads of streeksbus in het openbaar vervoer. Deze heeft bij de deur in het midden een oprijplank.
Ronduit schandalig om een bedrijf dat zich netjes aan de veiligheidseisen houdt te beschuldigen van klantonvriendelijkheid.
Het mag al jaren niet meer wat jij wilt, je zult het er mee moeten doen.
2023 , bijna 2024, zo ga je om met je medebewoner , die gehandicapt raakt.
De oplossing is niet zo moeilijk .
Je kunt ook je taxi aanpassen zodat dat wel mogelijk is.
Je hebt zelf een auto en een scootmobiel. Lijkt mij voldoende. Iemand zonder armen kan ook niet aan de rekstok gaan hangen of moeten ze de rekstok dan maar aanpassen?
@janam, wat denkt u dat die ombouw kost en oplevert?
Marbelle,wat een beschamende vergelijking.
Dat is helemaal geen beschamende vergelijking, maar slechts een vergelijking. Mensen met wat voor handicap dan ook zullen altijd tegen zaken aan lopen die onmogelijk en onhaalbaar voor ze zijn. Zoals iemand anders ook al schrijft: niet voor ieder probleem is nu eenmaal een oplossing.
Er zijn overigens, zoals Inno1 schrijft, geen uitzonderingen op die veiligheidsmaatregel. Hoef je niet van mij aan te nemen, daar kun je ook zelf achter komen door de vele informatie die hierover al op het internet staat.
Hoe hoopvol klinkt dat: Het mag niet. Zelf heb ik laatst een stuk gepubliceeerd waarin ik helder heb aangetoond dat "Het mag niet" (volgens de wet, de regels, de rechter) veelal niet klopt. Het vraagt wel een vorm van dwarsdenken - richting je klant - om dingen juist wél te doen en om persoonlijk maatwerk te kunnen regelen. Want elke wet heeft uitzonderlinsgregels, maar het is natuurlijk veel gemakkelijker om te zeggen dat iets niet mag. Een voorbeeld: "Het mag niet volgens de AVG" (de privacywet) klopt vaker niet dan wel. Maar ons kabinet heeft er in een paar jaar voor gezorgd dat bijna iedereen dat slikt. Net zoals de mensen die hier reageren. Maar vind maar eens iemand die gewoon de kant van dienst wil zijn...
Samengevat: Avan is niet klantonvriendelijk (want het mag niet wat u wilt), maar beter meedenken met de klant waarom het wél zou kunnen, zou erg fijn zijn.
Je laatste opmerking is passend voor ons als gehandicapte. Dank je.
Het bedrijf voert een contract uit, er kan ook een ander contract worden gemaakt maar dan moet de gemeente wel in beweging komen. Of de gemeente moet meneer vertellen dat ze niets voor hem kunnen betekenen, dan kan je daarmee eventueel weer een procedure starten.
Meedenken zou kunnen, maar dat moet ook wel van twee kanten komen. Als de klant zegt dat het overtreden van de veiligheidsregels allemaal prima moet kunnen en het onvriendelijk is als dat niet gebeurt, dan is het meestal snel klaar met meedenken.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat deze ingevoerde regel absoluut nut heeft. Als een bestuurder van een scootmobiel van de lift afvalt, wie draagt de verantwoording? De taxi onderneming wil het risico niet lopen en de klant kan je niet verantwoordelijk houden voor dergelijke zaken. Daarbij is een scoormobiel lading en geen zitplaats in een bus. Het is dus niet noodzakelijk dat iemand met de scoormobiel in de bus moet.
Hoe het wel zou kunnen zal een flinke opgave zijn. Je kan niet met verschillende busjes gaan rondrijden die verschillende manieren van beladen hebben. Een lange oprijplaat kan, maar daar belemmer je weer rolstoelgebruikers mee. Deze laatste catagorie kan en mag dan weer wel in bepaalde autoliften simpelweg omdat de rolstoel eerst verankerd word. Een scootmobiel is ook geen vervanger van een rolstoel.
Geachte Ts kijk eens naar meldpunt van Max daar is uw probleem uitgebreid aan de orde geweest. Even op google zoeken naar meldpunt en u kunt het op uw gemakkie terug kijken.het is niet alleen bij Avan zo.Het loont om eens meer naar consumenten programmas te kijken,en niet alleen een vraag daarop te stellen
want dat had in uw geval overbodig geweest.
Maar lost mijn probleem niet op.
Nee, maar niet voor elck probleem is een oplossing.
Oog houden voor uw veiligheid is niet klantonvriendelijk. Het is juist zéér klantvriendelijk. Dat het voor u op dit moment niet het gewenste resultaat heeft doet daar niets aan af.
Wat u kunt doen is samen met het taxibedrijf en/of uw WMO contactpersoon in overleg gaan over wat er wél op verantwoorde wijze mogelijk is.
Gezien u wel zichzelf van de ene zitplaats naar de andere kunt verplaatsen, denk ik dan bijvoorbeeld aan het gebruik van een rolstoel tijdens de taxiritten. De WMO taxidiensten hebben immers wel wagens en bussen die geschikt zijn voor het vervoer van personen die in een rolstoel zitten. En die personen in rolstoel kunnen zonder opstaan in de bus gezet worden.
En die begeleing voor rolstoelen kan met een beetje mazzel (weet niet zeker) gratis mee reizen. Deze oplossing is alleen voor rolstoelgebruik en NIET voor scoots.
Janam,
Leg uw vraag neer bij het WMO loket van uw Gemeente.
Zij kunnen u de juiste info verstrekken wat uw mogelijkheden zijn.
En ik zou als de hazewinden de aanhef van uw topic veranderen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Tarieven domeinnaam
Ik wil een domeinnaam registreren bij Transip.nl. Nu zie ik daar bij de tarieven die ze rekenen alleen het actie tarief staan. 0,49 euro cent voor het eerste jaar voor een .nl domeinnaam. Maar wat het verlengen na een jaar gaat kosten, vermelden ze er niet bij. Na lang zoeken kom ik uit op een link waar volgens hun de tarieven zouden moeten staan, maar ook daar staat niet wat het kost.
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer