de
door debesteman Sep 3, 2019 om 10:23
Auto & vervoer

Buren overlast

Al meerdere keren mondeling en schriftelijk de buren aangesproken over het feit dat ze op onze oprit parkeren.  (Koopwoning met beide een eigen oprit) Ook hun visite doet dit regelmatig.  Gemeente en politie zijn op de hoogte en buurtbemiddeling heeft niets uitgehaald, omdat er geen consequenties zitten aan het niet houden van gemaakte afspraken. Wat nu?

16813 21 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2019 om 10:29
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als de buren op uw oprit parkeren en niets helpt tot nu toe , dan is er feitelijk maar 1 zeer drastische methode en de auto door een sleepdienst weg laten halen.
Bekeuren etc. is in deze lastig omdat er niet wordt geparkeerd vóór de oprit. De kosten zijn dan helaas wel voor u, dus:
Een iets minder drastische oplossing is een paaltje plaatsen dat u bij afwezigheid omhoog zet. Mijn overburen hebben dat ook waar sprake is van een 'gezamenlijke'carport'. Dit is de meest eenvoudige en ook goedkoopste methode.

Het plaatsen van een paaltje (er zijn ook andere beweegbare afsluitingsvormen) is daarom mijn eerste advies aan u.

Nog een aanvulling: u heeft ook het volste recht om een afscheiding te plaatsen direct aan uw zijde van de erfgrens van uw oprit. Bijv. kan een lange metalen buis op ca. 20 cm al voldoende zijn. Dan voorkomt u ook dat men toch langs de al voorgestelde afscheiding heen rijdt.

de
door debesteman Sep 3, 2019 om 10:34
Antwoorden / 1 Vragen

De visite heeft inderdaad ook wel eens voor de oprit geparkeerd. We hebben toen hiervoor de politie gebeld en die gaf ook aan dat ze geen autos wegslepen. Voordat ze hier aankwamen, was de auto natuurlijk alweer verdwenen.

Dank u voor de tip

Topantwoord

ne
door neodutchio - Sep 3, 2019 om 10:52
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Als het voor u een onrechtmatige daad is kunt u ook een logboek gaan bijhouden met foto’s als bewijs. Dit zou in een rechtszitting gebruikt kunnen worden om een dwangsom te eisen voor elke keer dat het daarna gaat gebeuren.

Aan de andere kant, heeft u er overlast van? Ja, het is uw oprit en u mag bepalen wie er mag parkeren, maar een goede buur is beter dan een verre vriend. Onze buren parkeren ook wel eens op onze oprit. Zij hebben 2 auto’s voor de deur, onze tweede staat een eindje verderop in de straat in een parkeervak. Als de eerste buur thuiskomt en die auto moet als 2de geparkeerd worden zetten ze die even op ons pad. Andersom als ik thuis kom en er staat een auto van een ouder die hun kind komt ophalen zet ik mijn auto even op de oprit van de buren. Ik weet wanneer ze thuis komen en weer weg moeten, dus ik hinder niet. Is er een verjaardag en wij hoeven niet weg, of zijn die dag weg, dan mogen ze ook gewoon bij ons parkeren.

Het is geven en nemen. Hebben de buren wel al een reactie gegeven waarom ze bij u parkeren?

de
door debesteman Sep 3, 2019 om 11:02
Antwoorden / 1 Vragen

De reactie is dit doen we al jaren zo, ook voordat wij er woonde.  We hebben het op het begin even afgekeken maar het ging van kwaad tot erger, ze hebben 5 autos , meeste voor de verkoop, en daar hoeven wij geen hinder van te ondervinden. We hebben er wel degelijk last van omdat we de oprit niet meer kunnen verlaten, of zelf op kunnen. Elke keer vragen of ze de auto even kunnen verzetten en we dit niet fijn vinden, zijn we al gepasseerd.  Die optie is er net meer, ze blijven van mening dat dit gewoon normaal gedrag is.

ne
door neodutchio Sep 3, 2019 om 12:20
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is al een stuk duidelijker. Dit zal je dus kunnen scharen onder overlast. Dan is het bijhouden van een logboek voor een gang naar de rechter de enige optie. Of, op een dag dat u de auto niet nodig heeft, de auto van de buren blokkeren. Als ze weer op uw pad staan deze afsluiten. Nu ben ik zelf niet zo van kwaad met kwaad bestrijden, maar soms moet je gewoon.
Bewijs blijven verzamelen en in gesprek blijven met de wijkagent. De buren er niet meer op aanspreken, maar met de foto in de hand meteen de politie bellen.

panter22
door panter22 Sep 3, 2019 om 16:09
6599 Antwoorden / Vragen

Als de buren handelen in auto's, dan mogen ze maar een beperkt aantal auto's aan de openbare weg zetten.
Is er in de straat geen ruimte genoeg om al die auto's te parkeren?

he
door henkie.penkie Sep 6, 2019 om 18:47
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het is in Nederland wettelijk verboden om auto's aan de openbare weg te koop aan te bieden !

jo
door jorisw Sep 6, 2019 om 20:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet toch ook al naar je auto lopen. Dan moet je toch al dat hele eind door weer een wind (ik neem dat je een forse oprijlaan hebt als het zo'n probleem is.

Maar er zijn ook paaltjes die je op afstand omhoog en omlaag kunt doen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2019 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zet aan het einde van uw oprit, aan de stoepkant, twee zware plantenbakken of zo neer. Hang daar een ketting met slot tussen.

de
door debesteman Sep 3, 2019 om 11:03
Antwoorden / 1 Vragen

De planten bakken staan er al, maar daar ondervinden wij dus zelf last van zodat de oprit een stuk smaller wordt.  Ook elke keer door wind en wind een ketting of paaltje omhoog zetten is niet prettig. Ik hoop dat er een andere oplossing is met rechten en regels maar als het niet anders kan zal dat inderdaad een oplossing moeten worden

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2019 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan maar twee palen met een ketting  ipv plantenbakken. Die buren lijken wel gek geworden.

Als ik bij mijn zoon ben, mag ik mijn auto op de oprit van de buren aan de overkant zetten, heel weinig parkeergelegenheid in dat straatje, maar uiteraard eerst gevraagd en hij kent mijn auto, dus zou hij weg moeten, haal ik hem zo weg.

Maar zomaar iemands oprit voortdurend gebruiken, compleet idioot.

de
door debesteman Sep 3, 2019 om 11:30
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik vraag me ook af wat er in die mensen omgaat. Verhalen worden compleet verdraaid en buurtbemiddeling heeft niets uitgehaald. Het lijkt wel dat we dit maar gewoon moeten accepteren omdat zij dit kennelijk normaal vinden, en dat gaat mijn pet te boven. Als iemand meerdere keren aangeeft iets niet prettig te vinden en het niet wil, lijkt me dat duidelijke taal. Elke keer de politie bellen, is al meerdere keren uit de hand gelopen.

panter22
door panter22 Sep 3, 2019 om 18:51
6599 Antwoorden / Vragen

Ook elke keer door wind en wind een ketting of paaltje omhoog zetten is niet prettig
Je zult toch wat moeten, Als de oprit vrij is, staan de buren er. Dat wil je niet en praten helpt niet,

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Sep 3, 2019 om 11:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Debesteman,

Ik zou toch nog een gesprek aangaan met de buurtregisseur/wijkagent.

Vraag eventueel om diens mobiele nummer om hem/haar persoonlijk te bellen als je weer burenoverlast hebt.
Een goed gesprek van de buurtregisseur met de buren kan helpen hun gedrag te verbeteren.

de
door debesteman Sep 4, 2019 om 11:48
Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag gedaan. We kunnen naar het officiële nummer bellen als we overlast ondervinden. Maar hij gaat dit niet voor ons oplossen. Waar zijn ze nog voor? Moeten we dan maar accepteren dat dit zo is, te gek voor woorden

Magnum007
door Magnum007 Sep 4, 2019 om 23:16
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Debesteman,

Wat een vreemde houding van die buurtagent....

Ik zou mijn klacht “opschalen”: schrijf een brief/mail  aan de betreffende wethouder en een kopie aan de buurtagent.

Als je de buurtagent echt wilt aansporen zou je ook nog een kopie kunnen sturen naar de hoofdcommissaris van het betreffende korps....

Om welke plaats gaat het eigenlijk?

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 3, 2019 om 12:23
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Debesteman ,

Wat èèn asociaal volk , neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , niet goedschiks dan maar kwaadschiks .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Sep 3, 2019 om 17:16
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Blokkeren een optie? Eigen auto er achter zetten zodat ze niet weg kunnen?
Sleepwagen bellen is ook een optie?

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2019 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sleepwagen komt niet gratis.

lo
door lovewinnie Sep 3, 2019 om 19:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zou dat er voor over hebben. Auto ophalen kost de buren meer. En dan de opstal etc.
Kan natuurlijk niet in hun portemonee kijken

de
door debesteman Sep 4, 2019 om 11:31
Antwoorden / 1 Vragen

Onze auto staat dan op de oprit dus kan er niet af helaas

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Sep 3, 2019 om 18:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er zijn voorwaarden verbonden aan auto’s als handelswaar op de openbare weg parkeren. Verder voor uw oprit: palen plaatsen met een ketting met hangslot ertussen of iets vergelijkbaars regelen.
Wie gaat uw oprit bijwerken/ophogen als die op den duur slecht wordt?

aurora1
door aurora1 Sep 3, 2019 om 20:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou overigens voor de zekerheid wel aan dossieropbouw doen.
Dus foto’s van de op uw oprit geparkeerde auto’s maken, ook als het vaker dezelfde auto is voor de data. Nummerplaat duidelijk zichtbaar. En gesprekken opnemen. Alles is eenvoudig te doen met uw smartphone.
U zou ook nog bij uw gemeente kunnen uitzoeken wat de regels zijn voor het parkeren op de openbare weg van de handelswaar in de vorm van auto’s. Bewaar (kopieën van) correspondentie.

de
door debesteman Sep 4, 2019 om 15:05
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zijn we inderdaad al een tijd mee bezig.  Onzeop is nu gevestigd op de gemeente, hopelijk kunnen die een oplossing bieden.

aurora1
door aurora1 Sep 4, 2019 om 22:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Doe maar palen met een ketting en hangslot. De gemeente zal het niet oplossen w.b uw oprit.

Topantwoord

Ka
door Kassagebruiker - Sep 4, 2019 om 13:14
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zet een bord met UW kenteken(s) en "eigen terrein, niet parkeren" + "wegsleepregeling" op uw gebied.

Pi
door PimJoris Sep 5, 2019 om 00:11
78 Antwoorden / Vragen

En u denkt dat ze dat wél respecteren? Ik heb er een hard hoofd in....

Ka
door Kassagebruiker Sep 5, 2019 om 09:28
683 Antwoorden / 5 Vragen

Moet je eens opletten als er een foute auto staat, bel je aan met de vraag: "Weg laten halen of zelf wegrijden?", laten ze hem staan en er komt een takelwagen, tja, dàn geloven ze het zeker! Èn kijken ze wel uit. Een gewaarschuwd mens telt voor drie dan.

Topantwoord

Pi
door PimJoris - Sep 5, 2019 om 00:31
78 Antwoorden / Vragen

Lastige kwesties zijn dat. Je kunt natuurlijk schermen met contracten, procedures starten etc. etc. Maar dat zal de verstandhouding met uw buren niet ten goede komen. Of u daar vrolijker van wordt? Ik denk het niet. U zou de wijkagent kunnen vragen te bemiddelen. Levert dat niets op dan kunt u ook voor een praktische oplossing kiezen: plaats een afscheiding tussen de beide opritten (check wel evt. regels mbt erfafscheiding in uw koopcontract en gemeentelijke regels mbt erfafscheiding van de gemeente (APV) en dan zo, dat auto's niet via de oprit van de buren op uw afrit kunnen komen en ga op zoek naar een mooi tuinhek mét slot voor aan de straat.
Natuurlijk, dat kost wat en u moet dan zelf ook bij vertrekken en thuiskomen dat hek openen en sluiten, maar u bent wel van de auto's en de ergernissen af. En dat levert heel wat meer rust en woongenot op dan een voor altijd verstoorde of nog erger, escalerende  verstandhouding met uw buren.  Wees de verstandigste. U wilt er immers graag nog lang prettig blijven wonen

de
door debesteman Sep 5, 2019 om 14:21
Antwoorden / 1 Vragen

Uit de hand gelopen is het al , dreigementen van hun zijde , dus negeren is voor nu en de toekomst de beste oplossing. Wat mij betreft is het ook klaar na alle energie die ik erin gestoken heb dus ik denk dat u een goede oplossing geeft. Een andere keuze is er niet

Pi
door PimJoris Sep 8, 2019 om 06:38
78 Antwoorden / Vragen

Een wijs besluit. Ik hoop van harte dat u het dan achter u kunt laten en de rust kan terugkeren.

Topantwoord

aw
door awm - Sep 5, 2019 om 16:44
44 Antwoorden / 8 Vragen

Niet zo netjes van de buren. Ik zou er gewoon mijn eigen auto parkeren of eventueel op slot doen met een ketting. Of een kliko neerzetten of enz.

Topantwoord

wimmi20
door wimmi20 - Sep 6, 2019 om 13:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het antwoord van Heremietkreeft een topantwoord ?
Echt niet : je mag niet de auto van de buren laten wegslepen.
En een takelbedrijf begint hier ook niet aan.

kl
door klaas.deuzeman@kpnmail.nl - Sep 6, 2019 om 13:44
2 Antwoorden / Vragen

Indien u geen auto bezit, kunt u ook de stenen er voor de helft uithalen, dan heeft de vreemde buren  bestuurder toch een probleem om er uit te komen.

Topantwoord

el
door eland - Sep 6, 2019 om 13:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ons ook gebeurd, wij hebben onze auto zo geparkeerd dat zij niet weg konden komen en dat een heel weekend volgehouden, toen ze bij ons aan de deur kwamen hebben wij gezegd dat het de volgende keer een hele week zou zijn, de politie gaf ons groot gelijk en trad dus niet op, het moet gezegd wij hebben 2 auto,s in het gezin....

Ka
door Kassagebruiker - Sep 6, 2019 om 13:50
683 Antwoorden / 5 Vragen

In hoeverre dat het legaal is weet ik niet, maar als iemand zijn of haar auto op uw gebied zet met een waarschuwing van een wielklem plaatsen zou kunnen helpen. U zou dan een klem kunnen plaatsen en dat moeten ze wel bij u aanbellen om "verlost" te worden.

wimmi20
door wimmi20 Sep 6, 2019 om 14:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kassagebruiker,

dat mag niet !

Topantwoord

audb
door audb - Sep 6, 2019 om 13:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als uw pakeerplaats niet is afgezet dan mogen ze helaas voor u daar gewoon pakeren.

Aleen als de pakeerplaats is "afgebakerd" dan pas staat u in uw recht.

Immers is een niet gesloten terrein gewoon openbare weg.

En zoasls hier al vermeld is alleen goed afsluiten de enige mogelijkheid maar doe dat wel TEGEN de erf grens en niet zoals velen denken op de erfgrens omdat de buren daar toestemming voor moeten geven.

Een stevige stalen ketting die u vast zet op de muur en op een paar paaltjes is genoeg plus een aan de voorzijde van de pakeer plaats met een goede slot er op.

Hier door geeft u aan dat het uw pakeerplaats betreft en zonder uw toestemming niet gepakeerd mag worden.

Doen ze dat wel dan kan u zelfs de pakeerplaats waar de auto staat afsluiten en ook weigen om de bezitter van de auto op uw grond toe te laten treden.

Deze zal dan eerst de politie er bij moeten halen en dan heeft u ook bewijs dat ze de auto op uw terrein hebben geplaast zonder uw toestemming.

Nog een tip, plaats een camera aan de gevel en wel zo hoog dat u uw eigen terrein kan zien en zorg er voor dat niet de gehele grond van de buren er op komt te staan dat hoeven hun ook niet te tollereren.

Pi
door PimJoris Sep 8, 2019 om 06:42
78 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin. Eigen terrein is eigen terrein.

de
door debesteman Sep 9, 2019 om 12:31
Antwoorden / 1 Vragen

Ja eigenlijk te bela gelijk dat je een huis koopt met een oprit en alles maar moet toleren

1paul
door 1paul - Sep 6, 2019 om 14:43
3146 Antwoorden / 0 Vragen

zet een garagedeur op je oprit die je op afstand kunt bedienen!!!

Topantwoord

ev
door evertgd - Sep 6, 2019 om 17:08
41 Antwoorden / 0 Vragen

Een heel onorthodoxe oplossing: 2 grote spijkers schuin tegen de banden plaatsen.... Parkeren ze er nooit meer. Maar uiteindelijk is dat geen oplossing. Gewoon een rood/witte ketting van kunststof ophangen tussen 2 houten palen, die u aan weerszijden van uw oprit plaatst. Met aan de ketting een bordje 'verboden te parkeren' of 'verboden voor onbevoegden - priveterrein. Of, zoals iemand anders hier suggereert, een ketting tussen 2 bloembakken.

Toch blijft het te gek voor woorden, dat u maatregelen moet nemen om uw buren en hun visite van uw terrein af te houden. Al zijn de kosten voor 2 houten palen, een kunststof ketting en een bordje nog wel behapbaar. Met 50 euro komt u denk ik een heel eind.

agapon1951
door agapon1951 - Sep 6, 2019 om 20:29
170 Antwoorden / Vragen

1. plank met spijkers is immers eigen terrein, oeps was net aan het vebrouwen en verloren
2. indien het een deel van de openbare weg zou zijn is het niet strafbaar
3. eigen terrein is te vergelijken met de inbraak in een woning dus u kunt gewoon aangifte doen en erop staan dat er wat aan gedaan
    wordt via b.v. de wijkagent. Deze heeft tot taak, indien buurtbemiddeling niet helpt dergelijke zaken aan te pakken en op te lossen
4. schakelijk een rechts en bijstandverzekering indien U huierover beschikt.
5. oplossing kan ook zijn twee paaltjes met een ijzeren ketting met hangslot erop ervoo plaatsen, indien deze verwijderd worden of
    kapot gemaakt zijn ze zeer zwaar in overtreding aangezien het dan bnetreft zonder toestemming het betreden van een andersmans
    erf oftwel ook andersmans wining wat dus op huisvrede breuk aankomt

succes, maar een goed gesprek zou toch de oplossing moeten zijn via b.v. de rijdende rechter

ro
door ron503 - Sep 8, 2019 om 10:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De tolerantie voor elkaar is ook hier weer ver te zoeken en loopt danig uit de hand maar terzijde. U kan en mag de oprit voor de buren afsluiten en dat kan middels een hek of een ketting die de toegang belemmerd. Nadeel is dan wel dat u pas na verwijderen van de belemmering uw oprit kunt gebruiken maar als u dat er voor over heeft u de oprit voor u zelf en kunnen de buren de auto's niet meer op uw oprit parkeren. In mijn optiek speelt er veel meer dan enkel ongewenst parkeergedrag omdat buurtbemiddeling ook niets heeft opgeleverd.