Abo
door Abo Sep 26, 2023 om 08:10
Auto & vervoer

Distributieriem Peugeot 2008 uit 2017 ineens kortere levensduur dan normaal is, wat te doen?

Ik heb een Peugeot 2008 van 2017 met een natte distributieriem. In juli ontving ik een brief over een terugroepactie i.v.m. mogelijke problemen met de oliedruk en de distributieriem. Gisteren controle gehad bij peugeot-dealer. Alles in orde kreeg ik te horen. Echter wel met het dringende advies dat mijn distributieriem in december dit jaar te laten vervangen. Normaal gaat een distributieriem 175.000 km of 10 jaar mee. Nu krijg ik te horen dat het advies is dit eerder te doen maar het ligt niet aan Peugeot volgens Peugeot zelf. Wat nu? deze kostenpost komt wel drie jaar vroeger dan normaal is maar ze claimen dat er niks verkeerd is aan de distributieriem. Het is alleen een dringend advies. Zijn er meer mensen die dit herkennen en nu vervroegd tegen onvoorziene kosten aanlopen? Is hier collectief iets aan te doen richting Peugeot? Op het moment dat je een auto koopt mag je uitgaan van een normale levensduur van 10 jaar of 175.000 km voor distributieriem dus eigenlijk is er naar mijn mening sprake van slechte kwaliteit riem of van iets anders dat niet deugd OF ze hadden destijds in 2017 meteen moeten zeggen dat bij deze auto de distributieriem al na 6 jaar of 90.000 km vervangen moet worden. Dat is echter destijds niet gebeurd want het is pas een 'probleem' dat dit jaar pas bekend is geworden. Wat te doen?

6929 15 Rapporteer
A van Kampen
door A van Kampen - Sep 26, 2023 om 09:28
22 Antwoorden / Vragen

Het kan aan mij liggen maar wat een raar terugroepactie.
De garage onderzoekt de auto maar repareert niets(?) maar adviseert (dringend) de distributieriem te laten vervangen.
Dat vervangen hoort toch bij de terugroepactie?

Nu lijkt het er meer op dat ze (wel/niet onnodig) werk binnen willen halen.

Van wie was deze terugroepactie precies?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 26, 2023 om 10:46
2087 Antwoorden / Vragen

Daar doet u weinig aan tenzij u zin heeft om erom te gaan rechten en dan is het nog verre van zeker dat u dat wint.

in
door inno1 - Sep 26, 2023 om 11:26
120 Antwoorden / Vragen

Peugeot dekt zich duidelijk in en wil geen extra kosten maken. U kunt de garage vragen wat de 'tool' van Peugeot om de slijtage te meten heeft opgeleverd. En maak de vervanginsvraag eens persoonlijk: 'Wat zou u als garagist zelf doen? Doorrijden of vervangen?'

Hier nog een link naar Ford, zelfde motor en dezelfde problemen. https://www.focusclub.nl/index.php?threads/riem-in-de-olie-toch-niet-zo-goed-idee.118134/

Het is overigens niet vreemd dat vervanginsgtermijnen worden verkort, maar wel dat de fabrikant geen verantworodelijkheid neemt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 26, 2023 om 12:32
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Abo,

U heeft een auto met een problematische motor.

Ik raad u aan om het advies van uw garage op te volgen.

Lees ook even de volgende link:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/zaterdag-in-kassa-de-probleemmotor-van-peugeot-citroen-ds-en-opel

sira
door sira - Sep 26, 2023 om 12:47
2356 Antwoorden / 24 Vragen

Weliswaar geen antwoord op uw vraag, maar als u hem werkelijk om de 6 jaar moet vervangen dan zou ik er klaar mee zijn en de auto inruilen.
Naar mijn idee dekt de dealer van Peugeot zich in.

Misschien is dit artikel ook interessant voor u: https://www.anwb.nl/experts/juridisch/59/vervroegde-vervangingstermijn-distributieriem-peugeot-2008-1.2-puretech

Ja
door JannyBoe Sep 26, 2023 om 17:18
520 Antwoorden / Vragen

Zie de allereerste reactie.

ne
door neodutchio - Sep 26, 2023 om 12:50
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Wat van belang is is de oorzaak van het vroegtijdig vervangen. Als de auto zeer weinig rijd, dan kan de riem uitdrogen op de plek waar die niet "nat" zit. Het kan natuurlijk ook zijn dat de riem zelf niet voldoet.

Ook is het de vraag of dit bij alle autobezitters zo is. Iedereen rijd anders, het wil dus niet zeggen dat bij iedereen er sneller dan verwacht vervangen moet worden.
Dat de riem normaal gesproken 10 jaar kan meegaan wil niet zeggen dat het altijd zo is.

ro
door ronny530 - Sep 26, 2023 om 14:03
2790 Antwoorden / 41 Vragen

Het klopt inderdaad dat Stellantis het moederbedrijf van Peugeot voor Peugeots die vanaf ik meen in het derde kwartaal 2017 met deze motor de distributieriem wissel met 4 jaar heeft ingekort en heeft dat ook aan de eerste eigenaren gecommuniceerd waarna er al veel commotie ontstond.
De terugroepactie betreft het inspecteren van de distributieriem en de bijbehorende olie en oliepomp en als er geen gebreken aangetoond worden wordt de distributieriem niet preventief vervangen.
De meest voorkomende oorzaak is het gebruik van een verkeerde soort motorolie en het laten versloffen van regelmatig onderhoud waardoor de distributieriem eerder gaat slijten en deeltjes loslaten waardoor de oliepomp verstopt raakt met alle gevolgen vandien.
Uw auto is na de inspectie in goede staat bevonden en dat betekent dat de distributieriem niet aangetast is en als de auto regelmatig door de dealer onderhouden wordt ook niet in dit jaar preventief vervangen hoeft te worden.
Het is echter wel zo dat als u weinig kilometers met de auto rijdt de distributieriem door gebrek aan smering uit kan gaan drogen waardoor de kans op breken ook groter wordt en om dat te voorkomen is het preventief vervangen voor de voorgeschreven interval wel aan te raden want een distributieriem heeft niet het eeuwige leven.
Tegenvraag, heeft u de Peugeot aangeschaft vanwege de distributieriem interval van 10 jaar of omdat de auto u beviel want ik ben in reclame's van dit model nog nooit tegen gekomen dat het lange meegaan van de distributieriem als reclame argument is gebruikt.
Kan het niet zo zijn dat u pas na de terugroep actie het onderhoudsboekje er bij gepakt heeft want in dat boekje staan de service intervallen en toen kwam u er blijkbaar achter dat er in uw onderhoudsboekje nog 175.000 of tien jaar vermeld stond.

wi
door willem3116 - Sep 26, 2023 om 16:29
1 Antwoorden / Vragen

Ook ik heb een Peugeot 2008 met een 1.2 PureTechmotor gehad. Ook ik zat in de terugroepactie in verband met de distributieriem. Niet teruggeroepen overigens, maar in april 2023 zelf maar initiatief genomen. Softwareupdate en riemcontrole gehad. Riem was nog goed, maar dringend advies gehad deze uiterlijk eind november 2023, wanneer de auto 6 jaar zou zijn, te vervangen op eigen kosten.

Toen ik de auto kocht, heb ik hem niet gekocht omdat de distributieriem 10 jaar of 175.000 km mee zou gaan. Wanneer in de praktijk echter blijkt dat de gekozen techniek toch niet is als verwacht, en daardoor de vervanging naar 6 jaar of 100.000 km terug moet gaan, verwacht ik zeker als eerste eigenaar toch wel enige coulance van de dealer/importeur of moederbedrijf Stellantis (maakte de afgelopen jaren miljarden winst). Ik heb 30 jaar Peugeot gereden, maar door gebrek aan coulance - al hadden ze maar 40% van de kosten betaald omdat de vervanging van 10 naar 6 jaar teruggezet is -  ben ik bij Peugeot weggegaan en rijd ik nu een nieuwe Toyota Yaris Cross.

Acties: de kleine lettertjes zijn zodanig, dat dit kennelijk mag. En de zakken van Peugeot om juridische kosten te betalen zijn veel en veel dieper dan de mijne.

Ovrigens heft Kassa eerder (zie de diverse links bij andere antwoorden) uitgebfeid aandacht geschonken aan dit onderwerp (ook bij Citroën en Opel).

sjoerd keulen
door sjoerd keulen - Sep 27, 2023 om 11:53
5 Antwoorden / Vragen

Of een riem vervangen moet worden hangt van verschillende factoren af. Zo slijt een riem harder als er veel stadsritten gemaakt worden. Een garage kijkt naar de riem en geeft een advies. Dat kunt u ter harte nemen, of negeren.
overigens wordt er in de commentaren gesproken over probleemmotoren. Dat is absoluut niet het geval. Mijn Opeldealer heeft op eigen initiatief de riem bij 60.000 km vervangen, maar goed ik laat  mijn auto ook niet onderhouden door een Kwikfit o.i.d. Dat wordt gepromoot door de ANWB, maar die doen zaken met hen. Ik heb die fout een keer gemaakt en daardoor liep de motor van mijn BMW X1 in de soep (0% coulance).
Kassa heeft een rel proberen te veroorzaken en bleef doof voor berichten die positief voor Stellantis uitvielen. Ik neem hen dat zeer kwalijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 27, 2023 om 12:23
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjoerd,

Als je veel rijdt ,dan wordt het onderhoud wel erg duur met uw motor.

Hoe duur was het vervangen van de distributie riem?

wi
door willem3116 Sep 27, 2023 om 15:36
1 Antwoorden / Vragen

@Sjoerd, er zijn wel degelijk problemen in de PureTech 1.2-motoren die van halverwege 2017 tot halverwege 2018 gebruikt zijn voor onder meer de Peugeot 2008 (en nog andere types, en verschillende types van Citroën en Opel). Er is een mogelijkheid van versnelde slijtage van de distributieriem geconstateerd en daarom was de terugroepactie ook: aanpassing van de software en controle op slijtage van de distributieriem. Bovendien is de vervangtijd van de distributiriem van 10 jaar en 150.000 kilometer teruggezet naar 6 jaar en 100.000 kilometer. Dat heeft dus niets met onderhoud door KwikFit te maken, met veel stadritten enzovoort.

Fijn dat jouw Opeldealer de riem op eigen initiatief bij 60.000 km heeft vervangen; mijn Peugeotdealer wilde dit dus niet doen, ook geen enkele coulance bieden. Alleen al het feit dat jouw Opeldealer op eigen intitiatief de distriburieriem al bij 60.000 km heeft vervangen, overigens, laat zien dat er wel degelijk iets met deze motoren aan de hand is.

Stellantis heeft alleen haar verantwoordelijkheid genomen (onder voorwaarden als alleen onderhoud bij eigen merkdealer), wanneer bij de terugroepactie zou blijken dat de riem al vóór het 6e jaar of 100.000 km vervangen zou moeten worden. Er is geen coulance geboden wanneer de riem bij regulier onderhoud na 6 jaar of 100.000 km vervangen zou worden..
Het feit dat na vervanging van de riem na 6 jaar of 100.000 km door een nieuwe riem de ouderhoudsinterval weer 10 jaar en 200.000 km is, laat naar mijn idee zien dat de eerder te vervangen serie riemen van mindere kwaliteit was.
Ik vond de acties van Kassa geen rel, maar opkomen voor consumentenbelangen. Ik heb in Kassa-uitzendingen ook een vertegenwoordiger van Stellantis aan het woord gezien; die bood echter weinig en bleef, vond ik, heel erg op de vlakte.

th
door thieu - Sep 27, 2023 om 13:42
148 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik de link van @Maritas volg dan is het maar een vreemd verhaal. De oudere typen houden hun langere vervanginstermijn en bij de nieuweretypen is dat ingekort. Lijkt er op dat de fabrikant bang is voor claims als iedereen zijn riem veel eerder moet vervangen.

Lo
door Lotje551961 - Sep 27, 2023 om 15:01
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde vernomen.
Riem gecontroleerd bij de Peugeotgroep Arnhem in juni 2023, loopt goed in de mal, software-update uitgevoerd. Auto uit 2017 ik kreeg ook te horen na 6 jaar de riem  vervangen, lekker ik heb pas 40.000 km op de teller en de verkoprnde garage had mij dit ook niet verteld.
Mijn garage voor de onderhoudsbeurt zegt zolang er niet meer olie wordt verbruikt dan normaal niets doen, zij controleren het ieder jaar bij de beurt, tja wat is wijsheid en door wie werd of wordt je nu eigenlijk belazerd!!??

1paul
door 1paul - Sep 27, 2023 om 15:28
3164 Antwoorden / 0 Vragen

dit is een bekend probleem bij deze motoren, de riem valt uit elkaar doordat ie door de olie loopt en de residu blokkeert dan het oliefilter waardoor de motor in een keer uit kan vallen.

het lijkt mij dat de garagist deze kosten niet op zich wil nemen om de riem preventief te vervangen en U daarom "adviseert" deze te laten vervangen en dan uiteraard op UW kosten, hier is nog wel iets van te zeggen, bijvoorbeeld een ondeugdelijk product geleverd!

lees dit ook eens, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is

ze
door zeemannetje - Sep 27, 2023 om 15:29
120 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit niet afgelopen seizoen bij Kassa behandeld? Weet iemand dat misschien?

msermo
door msermo - Sep 27, 2023 om 19:41
9 Antwoorden / Vragen

Onder andere Peugeot, Opel / Stellantis-motoren heeft door het gebruik van een natte distributieriem een wanproduct verkocht, dat was van tevoren al duidelijk, en dat weten zij zelf zeer goed.
Peugeot, Opel / Stellantis-motoren gedraagt zich als een slechte en nalatige autoleverancier, gebruikt slechte onderdelen, en je recht halen is zo goed als onmogelijk.

Zolang mensen auto's kopen, waarvan vanaf het begin duidelijk is dat deze auto's en motoren van slechte kwaliteit zijn, zal er niets veranderen.

Koop altijd een auto waarvan de autofabrikant een gedegen jarenlange garantie geeft op de auto en de motor!

JMA2
door JMA2 Sep 27, 2023 om 23:15
119 Antwoorden / 2 Vragen

En daar zou ik nu weleens een voorbeeld van willen hebben. Welke autofabrikanten geven 10 jaar of 175.00km garantie op distributie?
Die 10 jaar of 175.000 km zijn Richtlijnen geen keiharde cijfers.

1paul
door 1paul Sep 28, 2023 om 09:04
3164 Antwoorden / 0 Vragen

vergeet ook de koreanen niet !!