Ford Focus 1.0 Ecoboost welke erg trilt door cilinderuitschakeling. Oplossing?
Ik heb sinds juni 2019 een nieuwe Ford Focus Active 1.0 Ecoboost 125 pk. Vanaf de eerste dag trilt de auto heftig tussen de ca. 2000 - 2800 toeren. In eerste instantie dacht ik dat er onbalans in een wiel zat, maar na onderzoek bij de dealer bleek het probleem in de cilinderuitschakeling te zitten. Een bekend en vaak voorkomend probleem. Ik kreeg het advies om in de (onzuinige) sportstand te gaan rijden. Na een nader onderzoek door de after sales manager van de dealer kreeg ik te horen dat zij het probleem niet kondenoplossen en hij adviseerde mij om de importeur te benaderen. Deze hebben mij bericht dat het een fabricageprobleem is waar zij nog geen oplossing voor hebben. Verder doen zij er niets mee!!! Te gek voor woorden, want koop toch geen nieuwe auto om het gevoel te krijgen dat ik een trillende ziekte heb ( met alle respect voor de mensen welke dit helaas echt hebben). Het was geen oude 2e hands auto bij een slechte handelaar vandaan en waar je misschien problemen mee kunt verwachten, maar een gloednieuwe auto........Ik wil dat Ford het probleem oplost of anders de auto terug neemt welke zij willens en wetens met een gebrek hebben verkocht. Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe moet ik dit verder aanpakken. Sta ook open voor een juridische aanpak of publiciteit! Kan KASSA hier misschien aandacht aan schenken?
U bent nu op een openbaar forum. Voor het bereiken van Kassa kunt u naar beneden scrollen naar “Contact”.
Ik heb daar geen ervaring mee want ik rijd geen Ford. Uw dealer zal het toch per omgaande met en voor u moeten oplossen, u heeft niets met die importeur te maken.
Kijk anders nog eens op Fordforums of bij Problemcar en leg het daar ook nog eens voor als er niets over te vinden is.
En zeg svp niet weer iets over “trillende ziekte”, want behalve wat u en uw geliefden zomaar nog kan gebeuren is het erg onaangenaam om te zeggen en te lezen.
TS schrijft: met alle respect voor alle mensen die dit helaas wel hebben. Is zich dit dus welbewust.
Denk niet dat het programma KASSA hier iets aan kan doen. De Ford dealer heeft u op een totaal verkeerd been gezet: hij verkoopt de auto's dus aan hem om dit met de Ford of importeur op te lossen: niet U. Maak de dealer heel duidelijk dat dit probleem "zijn pak" aan is: niet dat u de importeur moet benaderen. Hij is de verkoper: hoe hij dit met de importeur afhandelt: daar heeft u niets mee te maken: alleen hij moet dit oplossen, niet u. En wel zo snel als mogelijk. Er zit veel langer garantie op dan de pas 5 maanden nieuwe auto.
Ik denk dat de mensen een beetje bang geworden zijn voor Ford(zie ook het camperdossier Kassa)
Maar een dealer mag u niet naar de importeur sturen, u heeft de auto immers DAAR gekocht. Dealer moet het oplossen, desnoods de koop ontbinden.
Overigens is dit niet nieuw in het laatje van Ford, ook bij de Ford Ka(nieuwe modellen 2 of 3 jaar geleden) was er een dame die een splinternieuwe kocht en diverse technische problemen had. Uiteindelijk moest Ford het kluitje weer uit het riet halen want het consumentenrecht is daar duidelijk over.
Het spul deugt niet? Dan compensatie of een andere auto. Volgens mij kunt u zelfs nog de koop ontbinden.
Overigens:
Als ik zo het Focusforum bekijk dan ben ik blij dat ik een Honda Civic gekocht heb.
Hoe was het met de proefrit? Heb je die van 2018 gekocht?
Heb je de sportstand al geprobeerd en was het trillen over?
Nu heb ik wel een vraag, ik bestuur ook de focus 1.0 125 pk versie en heb rond de 104 km/u in de 6e versnelling behoorlijk last van vibratie. Dit schijnt door de 3e cilinder die uitgeschakeld wordt, te komen. Heb er nergens iets over kunnen vinden namelijk. Als ik de modus sport selecteer is dit weer verholpen. Zou je dit kunnen testen of dit ook het geval bij jou is?
Uit:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/ford-focus-1-0-ecoboost-125pk-active-business-2019/
Misschien kun je daar een vraag stellen
Om de redactie te bereiken: kassa@bnnvara.nl maar het lijkt mij (ook) dat dit echt een probleem is voor ue garage resp. Ford.
Hoe dan ook is ook hier de consumentenbeschermingswetgeving van toepassing waarvan ik de indruk heb dat uw garage/dealer dat niet schijnt te weten of niet schijnt te beseffen.
U heeft recht op een degelijk product en als dat niet het geval blijkt heeft u recht op reparatie en als dat ook niet lut, mogelijk bij u het geval, heeft u recht op een andere auto. Hoe dan ook is en blijft het wettelijki een probleem van uw garagehouder/dealer:
voor de relkevante wettekesten en andere verwijzing:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventueel verder:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html schakel als u die heeft uw rechtsbijstandsverzekeraar in.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
Mogelijk heeft u ook hier iets aan m.b.t. uw gescil met de dealer: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/voertuigen/
U moet bij de dealer zijn want daar heeft u uw auto gekocht.
o.t.
Al die nieuwe kleine zogenaamd zuinige motoren hebben veel nadelen en is bijna bij elk merk hetzelfde. Met name uitschakelbare cilinders en 3 cilinder motoren hebben hier problemen mee. Een motor (cilinder) maakt normaal gesproken 4 slagen ( inlaat, compressie, ontbranding en uitlaat slag) en bij 4 cilinders is dat dus keurig om de beurt. Bij een 3 cilinder gaat dat dus niet op en ook niet als bij een 4 cilinder er 1 wordt uitgeschakeld en zal de motor dus onregelmatiger gaan lopen en kan trillingen veroorzaken. Ford heeft dit niet goed opgelost en daardoor trilt je auto zodra er 1 cilinder is uitgeschakeld.
Die kleine motoren maken ook veel meer toeren en bij veel merken is het al bekend dat deze motoren minder lang meegaan.
Ach alles voor het milleu he maar je moet dan wel langzamer gaan rijden anders moeten die kleine motoren teveel toeren maken en verbruiken ze meer dan grotere motoren.
Belbus is misschien ook een optie.
enkele voorbeelden staan hier.
https://kassa.bnnvara.nl/rubrieken/belbus
Na een nader onderzoek door de after sales manager van de dealer kreeg ik te horen dat zij het probleem niet kondenoplossen en hij adviseerde mij om de importeur te benaderen.
Dat is nou tipisch het werk en de plicht van de dealer, want de dealer moet het probleem oplossen.
Als daar de importeur bij nodig is dan dient de dealer dat te regelen.
Fijne after sales manager die z'n klant, als de buit binnen is, in de kou laat staan.
Laat u niet met een kluitje in het riet sturen en sta op uw strepen, want dat recht heeft u.
Om welke ballentent gaat het eigenlijk ??
Van Ford kun je niets verwachten, google maar eens op de Ford 2.2 Tdci. Deze motor heeft ook problemen. Voor mij nooit meer Ford
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer