schiphuis
door schiphuis Apr 27, 2020 om 10:45
Auto & vervoer

Garantie

hoi,

vorige week heeft mijn fiets onderhoudsbeurt gehad waarbij ik heb aangegeven dat de versnelling moest worden afgesteld omdat hij vaak bij rijden vanaf stilstand de 1 ste versnelling niet oppakte. helaas is er niks veranderd en ben weer teruggegaan. daar ik een hondenmand achter en voor een fietsmand heb geplaatst,heb ik een andere standaard geplaatst in het midden die extra breed uit gaat staan als ik hem op de standaard zet en de fiets rechtop blijft staan. nu zeggen 2 monteurs dat,doordat het stuur helemaal omklapt, er spanning op de versnellingskabel komt en daardoor de versnelling niet goed zou kunnen werken. zij zeiden dat ik een veer had moeten plaatsen om te voorkomen dat het stuur omklapt. echter,ondanks mijn naspeuring op het internet ben ik nergens tegengekomen dat dit moet. ik ga ervan uit dat het zo wie zo het mogelijk moet zijn om het stuur helemaal om te klappen.

2 monteurs hebben toegegeven dat de kabel te kort is . vorig jaar is de kabel al vervangen ,want toen was de 1 ste versnelling verdwenen. ik zie dit nu als een montagefout door fabrikant veroorzaakt,want als de kabel langer was geweest,dan had dit probleem zich niet voorgedaan. op 2 mei word er een nw. kabel geplaatst en weet dus niet hoe de monteur dit financieel oplost. ik meende te horen ze beiden iets zeggen over alleen de kabel betalen. wanneer dat zo is,is dat nog geen oplossing voor mij waarmee ik kan instemmen,daar ik ervan uit ga dat de fout bij fabrikant zit.

het zal me niet de kop kosten,maar het gaat mij om het principe en zou het zien als service naar de klant toe als zij het probleem kosteloos zouden oplossen. zie ik dit verkeerd of???

nb. de fabrikant is tevens verkoper.  mvg.  jan

3366 42 Rapporteer

schiphuis
door schiphuis - Apr 27, 2020 om 10:51
60 Antwoorden / 30 Vragen

o ja, de fiets is ouder dan 2 jaar

edrick3
door edrick3 - Apr 27, 2020 om 10:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het zou geen probleem moeten zijn om een fietsmand te plaatsen.
Blijkbaar is de kabel inderdaad aan de korte kant.
Zou even afwachten hoe ze het oplossen.
Alleen kabel betalen en verder geen montagekosten lijkt een aardige oplossing.
Maar als de kabel al een keer vervangen is hadden ze toen al een wat langere kunnen plaatsen.
Zou ze daar even op wijzen.

me
door mein33 - Apr 27, 2020 om 11:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR SCHIPHUIS 27 APR. 2020,    heb ik een andere standaard geplaatst in het midden die extra breed uit gaat staan als ik hem op de standaard zet en de fiets rechtop blijft staan.

@schiphuis,

Het probleem ontstaat door de door u geplaatste andere standaard.
Daarmee bent u in feite de veroorzaker van het probleem.
Bij de originele zijstandaard zal dit probleem niet onstaan, aangezien het stuur niet te ver naar links zal kunnen draaien als de fiets op de standaard staat en is de originele kabellengte dus lang genoeg..
Met de door u geplaatste standaard is de originele kabellengte niet voldoende omdat het stuur, naar beide kanten, volledig kan draaien.
Dit euvel lijkt mij eenvoudig op te lossen door een langere (lang genoeg) kabel te monteren. Dergelijke kabels zijn in vele lengtes te verkrijgen.

Wie de rekening zou moeten betalen is wel duidelijk aangezien u een wijziging heeft doorgevoerd met het plaatsen van een ander type standaard.
Maar, zonder geluk vaart niemand wel en is de fietsenmaker u nogmaals goed gezind. ;-))

LET OP : Zorg er voor dat er nu een langere kabel wordt gemonteerd, anders wordt het probleem (weer) niet opgelost !!

newmikey
door newmikey - Apr 27, 2020 om 12:51
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb laatst de versnellingskabel op mijn gewone fiets laten vervangen, totale kosten zo'n €30 dus waar hebben we het in godesnaam over? U koopt een fiets bij de fabrikant (waarschijnlijk een Stella of Amslod dus), gaat de fiets vervolgens zelf aan passen met een andere standaard en nu gaat het u plotseling "om het principe"? Wat voor principes meent u te hebben?

rj
door rjw Apr 27, 2020 om 12:54
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Het principe dat een bedrijf altijd schuldig is denk ik.

schiphuis
door schiphuis Apr 27, 2020 om 14:00
60 Antwoorden / 30 Vragen

ik ga ervan uit dat je een stuur helemaal om moet kunnen zetten,zonder dat er dan schade aan kabels ontstaat. het enige wat waarschijnlijk is dar hierdoor schade kan ontstaan aan het frame. het vorig jaar is de kabel vervangen en toen zat deze dubbele standaard er al onder. volgens mij hadden ze me er toen op moeten wijzen dat dit problemen op zou leveren. dit heb ik de monteur meegedeeld en hij zij dat de versnelling word afgsteld met de fiets in de takel en dat hij de fiets op de standaard heeft gezet en dus zou moeten zien dat het stuur omklapte. hij is de expert en dat heb ik hem gezegd.

rj
door rjw - Apr 27, 2020 om 12:53
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Staat het voorwiel nog wel stevig op de grond als je de nieuwe standaard gebruikt? Omdat je zegt dat stuur omklapt lijkt het alsof het voorwiel de grond niet meer, of niet meer voldoende, raakt waardoor het stuur om kan klappen.

Sowieso wordt het lastig om de levercier de schuld te geven nadat je zelf het product hebt veranderd.

schiphuis
door schiphuis Apr 27, 2020 om 14:01
60 Antwoorden / 30 Vragen

het voorwiel raakt niet de grond.  zie boven.

rj
door rjw Apr 27, 2020 om 20:33
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, dan is het het niet gek dat het stuur omslaat en de kabel beschadigd raakt. Daar zijn inderdaad speciale veren voor op de markt. Die worden ook gebruikt op de zgn. moedersfietsen die ook zo'n speciale standaard gebruiken.

gerbera
door gerbera - Apr 27, 2020 om 16:54
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje onzin dat door de manden de kabel ineens te kort zou zijn. Ook al slaat het stuur haaks op de fiets dan zou de kabel de versnelling in een andere stand zetten maar bij terugzetten van het stuur zou deze dan weer in zijn 1e versnelling moeten komen zodra het wiel iets heeft gedraaid.  De eerste versnelling is ingeschakeld als de kabel geheel in de ruststand staat en dan moet een monteur toch merken dat hij aan het afstel-kettingtje moet trekken om de kabel te monteren waardoor de 1e versnelling niet werkt als de kabel te kort zou zijn. Verder heeft een versnellingskabel een lengte die vaak al te lang is dus denk ik eerder dat er een remkabel is gebruikt of de afstelling is niet juist.

rj
door rjw Apr 27, 2020 om 20:34
3264 Antwoorden / 5 Vragen

De fiets wordt anders gebruikt dan hoe hij ontworpen is. TS heeft immers zelf er aan zitten sleutelen.

justmeagain
door justmeagain - Apr 27, 2020 om 23:56
623 Antwoorden / 8 Vragen

Fiets is ouder als 2 jaar, gemodificeerd door uzelf. U zegt dat de monteur bij vervanging van de kabel erop had moeten wijzen. Nee u , ja u had vtv advies moeten inwinnen. Als u echt zo principieel bent betaal de monteur dan waar hij recht op heeft.
En daarnaast heeft u gewoon geen garantie meer.

gerbera
door gerbera - Apr 28, 2020 om 08:41
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de TS een andere standaart en hondenmandjes heeft geplaatst doet niets af van het feit dat de versnelling niet goed werkt. Mag aannemen dat als de Ts aan het fietsen is deze het stuur niet in een haakse bocht heeft maar in de normale rechte stand. En dan moet een versnelling met een juiste kabel gewoon werken. Niet voor niets zitten de kabels, rem en versnelling, met een ruime bocht vanaf het stuur gemonteerd juist om de slagen van het stuur op te vangen.

schiphuis
door schiphuis Apr 28, 2020 om 09:06
60 Antwoorden / 30 Vragen

dat is oa de reden waarom ik vind dat de verkoper het probleem op moet lossen,want ik ga ervan uit dat het stuur moet kunnen klappen,waarbij de kabels dusdanig lang zijn om dit op te kunnen vangen. bovendien zal dit,mijns insziens, niet het probleem oplossen van het probleem van het niet goed oppakken van de 1 ste versnelling als ik bv bij een stoplicht vanuit de 1 ste versnelling wil gaan rijden. bij een stop sta je stil met het stuur in rechte stand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2020 om 10:02
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Ook m.i. ligt de oorzaak niet aan de fiets of aan de leverancier. U heeft zelf een andere standaard geplaatst. Zo u dat ook had laten doen door uw fietsenhandelaar/reparateur, dan zou u weln reden hebben om te klagen aangezein de reparateur dat dad had moeten ondertekken bij het monteren en u daarover dienen te benadere. De oplossing: simpel een langere kabel laten momteren.

schiphuis
door schiphuis Apr 28, 2020 om 10:17
60 Antwoorden / 30 Vragen

stel dat ik geen andere standard had geplaatst, dan nog moet het stuur toch om kunnen klappen zonder dat dit afbreuk doet aan de versnelling-kabel? de kabel dient toch zo lang te zijn om dit op te kunnen vangen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 28, 2020 om 11:23
16858 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft gelijk maar hoe dan ook blijft bij mij de vraag: waarom dan niet gewoon een alngere kabel geplaatst? Formeel zou u een beroep kunnen doen op de wettelijke consumentenbescherming zij het dat dan wel het bewijs bij u ligt dat de oorzaak aan de verkoper te verwijten is met het aan u verkopen van een fiets die niet geheel aan de verwachtingen blijkt te voldoen. De reparatie dient als de kabel inderdaad te kort is dan gratis te zijn maar mag wel rekening worden gehouden met enige afschrijving. Zie: (de wetgeving zoals die voor verkopers geldt op basis van BW art 7 jo 25) https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten

schiphuis
door schiphuis Apr 29, 2020 om 14:25
60 Antwoorden / 30 Vragen

ben een leek op dat gebied,maar een andere standaard plaatsen lukt me wel. als je op welke site ook kijkt,nergens word melding gemaakt om te kontroleren of de kabels lang genoeg zijn of dat je een veer moet plaatsen. hetzelfde geld voor plaatsing voordrager. dus , ik heb in mijn onwetendheid de standaard en drager geplaatst. niet iedereen heeft verstand hiervan of in andere zaken,want anders zou een groot deel van de bevolking niet zelf een reparatie uit kunnen voeren. ik zeg dit omdat sommigen het nodig vinden om laatdunkend te doen.

me
door mein33 - Apr 28, 2020 om 10:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR SCHIPHUIS 28 APR. 2020 OM 10:17
43 ANTWOORDEN / 25 VRAGEN

stel dat ik geen andere standard had geplaatst, dan nog moet het stuur toch om kunnen klappen zonder dat dit afbreuk doet aan de versnelling-kabel? de kabel dient toch zo lang te zijn om dit op te kunnen vangen?

@schiphuis,

Klopt, maar wel tot een stuurdraaiing tot zo'n 90 graden naar links en naar rechts, maar met de standaard welke u heeft gemonteerd kan het voorwiel bijna volledig en naar beide kanten achterstevoren keren (180 graden) en daar is geen enkele standaard fiets met van origine een standaard standaard op ingericht.  ;-))

Garantie en service bij de standaard srandaard, maar met een zelf geplaatste en ander type standaard bent en blijft u toch echt zelf verantwoordelijk voor de schade die er met/door uw nieuwe standaard wordt veroorzaakt.
Niet de kruimels van uw eigen bordje op die van de fietsenmaker schuiven, als die handelwijze onterecht is.  ;-))

gerbera
door gerbera - Apr 28, 2020 om 11:05
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Ook als het stuur helemaal gedraaid zou zijn moet de lengte van de kabel dit opvangen. Bij de eerste versnelling is de kabelstand geheel in de naaf en pas bij de 2e wordt de kabel aangetrokken. Bij een te korte kabel zit de eerste versnelling net op het randje van overschakelen naar de 2e. de TS schrijft ook dat deze na stoppen, dus heeft al gefietst, in zijn eerste versnelling weg rijdt en deze dan niet pakt. En dat heeft niets met de standaart te maken want ik neem aan dat de TS niet ff zijn fiets op de standaart en stuur haaks zet tijdens stilstand. Aan de andere kant wie zegt dat het de kabel is, welke eerder al is vervangen, ook het binnenwerk van de naaf kan niet in orde zijn. Nou zou ik zelf niet zoveel problemen maken over een kabeltje en dat gewoon betalen als de versnelling daarna maar werkt.

schiphuis
door schiphuis Apr 28, 2020 om 11:21
60 Antwoorden / 30 Vragen

als leek op dit gebied,komt dit antwoord mij heel goed over. tijdens de testrit,vanuit stilstand kraakte er iets, de monteur zij iets wat ik niet goed heb verstaan want aan de ene kant ben ik doof en aan de andere kant hoor ik niks,soms gebeurt dit vaker, maar waar her vandaan komt heb ik geen verstand van. misschien de naaf. fiets heeft nog geen 5000 km gereden en als het wel de naaf is die vervangen moet worden,of kan hij worden afgesteld?, is dat dan normaal? de fiets word normaal gebruikt door een 75 jarige.

gerbera
door gerbera Apr 28, 2020 om 21:30
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Er kan altijd iets defect raken met de versnellingsnaaf ongeacht het aantal kilometers. Ik begrijp dat u de 1e versnelling gebruikt bij wegfietsen maar u zal tijdens het fietsen naar een hogere versnelling gaan neem ik aan. Dan is de vraag, hoe schakeld u terug, doet u dat bij stilstand dan kan het zo zijn dat deze tussen de 1e en hogere versnelling blijft hangen en zogauw u gaat rijden deze pas geheel in zijn 1e komt. In dat geval klopt het dat er een hapering optreed. Schakeld u bij stilstand terug moet er altijd even met de trappers terug gedraaid worden zodat de versnelling op de juiste plaats komt en pakt. Doet u dat niet dan kan er een beschadiging in de naaf optreden en zal deze vervangen moeten worden, dit is niet af te stellen en heeft ook niets met de leeftijd van de gebruiker te maken...

schiphuis
door schiphuis Apr 29, 2020 om 10:31
60 Antwoorden / 30 Vragen

het stuur kan iets meer dan 90 graden worden gedraaid want het voorrekje met bak houd het stuur tegen. dus geen volledig omklappen. ik heb de fiets van mijn vrouw bekeken,een echte-sparta, waarvan ik het stuur veel verder kan draaien zonder dat er iets veranderd. als ik van bovenaf op het stuur kijk,dan zie ik dat de remkabels een grotere bocht hebben dan de versnellingkabel. 2 monteurs zeggen dat de kabel te kort is en dan ga ik ervan uit dat de fout bij de fabrikant zit.

gerbera
door gerbera Apr 29, 2020 om 10:41
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Als 2 monteurs zeggen dat de kabel te kort is laat deze dan gewoon vervangen dat kan u de kop niet kosten. Zou mij verder niet zo druk maken of het nu wel of geen fabrieksfout is e.e.a. zal moeilijk bewijsbaar zijn anders had de fabriek daar wel eerder melding van gemaakt om de kabel te vervangen. Dus kabel vervangen en er weer lekker op los toeren.

schiphuis
door schiphuis Apr 29, 2020 om 10:43
60 Antwoorden / 30 Vragen

heb geprobeerd foto te plaatsen,maar dit lukt niet

gerbera
door gerbera Apr 29, 2020 om 11:06
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Foto is niet nodig, kan een goede voorstelling maken, probeer eens even de met de trapper een slag terug te trappen voordat u met de eerste versnelling wegrijdt en kijk of het probleem zich dan nog voor doet. En nogmaals is het probleem hiermee opgelost dan is de kabel goed en gooi uw pricype van fabrieksfout over boord.

schiphuis
door schiphuis - Apr 29, 2020 om 11:05
60 Antwoorden / 30 Vragen

het stuur kan iets meer dan 90 graden worden gedraaid want het voorrekje met bak houd het stuur tegen. dus geen volledig omklappen. ik heb de fiets van mijn vrouw bekeken,een echte-sparta, waarvan ik het stuur veel verder kan draaien zonder dat er iets veranderd. als ik van bovenaf op het stuur kijk,dan zie ik dat de remkabels een grotere bocht hebben dan de versnellingkabel. 2 monteurs zeggen dat de kabel te kort is en dan ga ik ervan uit dat de fout bij de fabrikant zit.

schiphuis
door schiphuis - Apr 29, 2020 om 11:05
60 Antwoorden / 30 Vragen

het stuur kan iets meer dan 90 graden worden gedraaid want het voorrekje met bak houd het stuur tegen. dus geen volledig omklappen. ik heb de fiets van mijn vrouw bekeken,een echte-sparta, waarvan ik het stuur veel verder kan draaien zonder dat er iets veranderd. als ik van bovenaf op het stuur kijk,dan zie ik dat de remkabels een grotere bocht hebben dan de versnellingkabel. 2 monteurs zeggen dat de kabel te kort is en dan ga ik ervan uit dat de fout bij de fabrikant zit.

schiphuis
door schiphuis - Apr 29, 2020 om 12:52
60 Antwoorden / 30 Vragen

het stuur kan iets meer dan 90 graden worden gedraaid want het voorrekje met bak houd het stuur tegen. dus geen volledig omklappen. ik heb de fiets van mijn vrouw bekeken,een echte-sparta, waarvan ik het stuur veel verder kan draaien zonder dat er iets veranderd. als ik van bovenaf op het stuur kijk,dan zie ik dat de remkabels een grotere bocht hebben dan de versnellingkabel. 2 monteurs zeggen dat de kabel te kort is en dan ga ik ervan uit dat de fout bij de fabrikant zit.

schiphuis
door schiphuis - Apr 29, 2020 om 13:36
60 Antwoorden / 30 Vragen

het stuur kan iets meer dan 90 graden worden gedraaid want het voorrekje met bak houd het stuur tegen. dus geen volledig omklappen. ik heb de fiets van mijn vrouw bekeken,een echte-sparta, waarvan ik het stuur veel verder kan draaien zonder dat er iets veranderd. als ik van bovenaf op het stuur kijk,dan zie ik dat de remkabels een grotere bocht hebben dan de versnellingkabel. 2 monteurs zeggen dat de kabel te kort is en dan ga ik ervan uit dat de fout bij de fabrikant zit.

panter22
door panter22 - Apr 30, 2020 om 13:17
6599 Antwoorden / Vragen

Wanneer zijn de problemen met de versnellingskabel begonnen?
Was dat voor of nadat je  de fietsmand er op gezet hebt.
Als de fietsenmaker alleen maar versnellingskabels kan monteren met een standaard lengte en door die fietsmand is de kabel te kort, dan die fietsmand er maar weer afhalen,
Als je een goedkope fiets koopt, dan kun je geen extra lange kabels verwachten zoals bij een Sparta.

schiphuis
door schiphuis Apr 30, 2020 om 13:48
60 Antwoorden / 30 Vragen

de problemen doen zich al voor-soms-voor plaatsing standaard en voordrager. de nw. kabel werd door de monteur op lengte gemaakt op basis van lengte bestaande kabel.

vorige week heeft mijn fiets onderhoudsbeurt gehad waarbij ik heb aangegeven dat de versnelling moest worden afgesteld omdat hij vaak bij rijden vanaf stilstand de 1 ste versnelling niet oppakte. met dit probleem ben ik teruggegaan. dit probleem doet zich oa voor bij een stoplicht waarbij ik wegrij in de 1 ste versnelling. tijdens stilstand staat het stuur recht, duas omslaan stuur staat dus dan niet ter discussie.

panter22
door panter22 Apr 30, 2020 om 14:01
6599 Antwoorden / Vragen

Dan lijkt het er op dat de monteur de kabel te kort gehouden heeft. Maar als dat 1 jaar terug gebeurd is, dan had je direct moeten klagen,

schiphuis
door schiphuis Apr 30, 2020 om 15:59
60 Antwoorden / 30 Vragen

er was mee te leven,omdat het niet regelmatig gebeurde,maar omdat het verergerde heb ik dit gemeld

gerbera
door gerbera - Apr 30, 2020 om 14:25
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Zo te zien is de kabel aan de korte kant, deze had met de bocht van de rem mee moeten lopen. Maar het lijkt mij sterk dat die lengte ook door de fabrikant is toegepast want ook in de rechtstand is die te krap. Het heeft totaal niets met het aanbrengen van het mandje te maken sterker nog het mandje vangt het te ver doordraaien van het stuur zelfs op. Ook zonder mandje moet je in staat zijn het stuur minstens 90 graden te kunnen draaien. Verder vraag ik mij af waarom de "monteur" hem op dezelfde maat heeft ingekort. Dit zal waarschijnlijk alleen de binnenkabel geweest zijn en ja dan blijft het probleem zich voor doen waarbij ik vermoed dat de versnelling in de naaf net op het randje van de 1e naar de 2e hangt. Zowel buiten als binnenkabel dienen langer te zijn maar ik heb nog steeds geen antwoordt op mijn vraag gehad, doet dit probleem zich ook voor als u na terugschakelen even met de pedalen terug draaid voor u weg rijdt. Verder is het veel makkelijker (mijn ervaring) als u de versnelling in b.v. stand 3 zet en een wat hogere ondersteuning geeft bij wegrijden en deze daarna op de door u gewenste stand terug zet. Zeker bij voorwielaandrijving is dit aan te bevelen, op uw wijze wordt de motor zwaar belast omdat die dan als "trekkracht" werkt en daar zijn ze niet op gemaakt. Men noemt het niet voor niets "trapondersteuning"

schiphuis
door schiphuis Apr 30, 2020 om 15:34
60 Antwoorden / 30 Vragen

ik draai de pedalen niet terug

gerbera
door gerbera Apr 30, 2020 om 15:58
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Doe dat dan eens een keer voor u wegrijd en kijk of het probleem zich dan nog voor doet. Juist door het terugdraaien zou de versnelling op zijn juiste plek in de naaf kunnen komen. Gebeurt dat niet dan zijn er 2 mogelijkheden, de kabel is te kort of de naaf is beschadigd. Verder heeft het voor mij geen nut meer advies te geven a;) u blijft vasthouden aan een fabrieksfout, b) u gaat niet in op mijn adviezen terwijl ik al menig fietsje inclusief versnellingen in elkaar heb gezet dus weet waar ik het over heb.

schiphuis
door schiphuis Apr 30, 2020 om 16:03
60 Antwoorden / 30 Vragen

je zegt zelf dat de kabel te kort is,dus dan toch fabrieksfout? heb net even gefietst en het probleem heeft zich niet voorgedaan. ik bemerkte dat ik om te fietsen vanuit stilstand,het pedaal terugdraai om hem op de juiste stand te zetten. zoals ik al beschreef treed de fout niet elke keer op bij schakelen. de monteur heeft tijdens rit niks negatiefs ervaren.

gerbera
door gerbera May 1, 2020 om 12:19
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de monteur niets negatiefs heeft ervaren komt dus omdat deze bij het terugschakelen ook even terug trapt. Verder schrijf ik dat de kabel aan de korte kant is en dat is wat anders dan te kort. En nogmaals het lijkt mij sterk dat men vanuit de fabriek een te korte kabel plaatst. Dat met het terugtrappen de versnelling op de juiste plaats komt is een normaal verschijnsel en die keren dat u geen probleem heeft staat het binnenwerk van de naaf toevallig in de juiste stand.