Garantie
hoi,
vorige week heeft mijn fiets onderhoudsbeurt gehad waarbij ik heb aangegeven dat de versnelling moest worden afgesteld omdat hij vaak bij rijden vanaf stilstand de 1 ste versnelling niet oppakte. helaas is er niks veranderd en ben weer teruggegaan. daar ik een hondenmand achter en voor een fietsmand heb geplaatst,heb ik een andere standaard geplaatst in het midden die extra breed uit gaat staan als ik hem op de standaard zet en de fiets rechtop blijft staan. nu zeggen 2 monteurs dat,doordat het stuur helemaal omklapt, er spanning op de versnellingskabel komt en daardoor de versnelling niet goed zou kunnen werken. zij zeiden dat ik een veer had moeten plaatsen om te voorkomen dat het stuur omklapt. echter,ondanks mijn naspeuring op het internet ben ik nergens tegengekomen dat dit moet. ik ga ervan uit dat het zo wie zo het mogelijk moet zijn om het stuur helemaal om te klappen.
2 monteurs hebben toegegeven dat de kabel te kort is . vorig jaar is de kabel al vervangen ,want toen was de 1 ste versnelling verdwenen. ik zie dit nu als een montagefout door fabrikant veroorzaakt,want als de kabel langer was geweest,dan had dit probleem zich niet voorgedaan. op 2 mei word er een nw. kabel geplaatst en weet dus niet hoe de monteur dit financieel oplost. ik meende te horen ze beiden iets zeggen over alleen de kabel betalen. wanneer dat zo is,is dat nog geen oplossing voor mij waarmee ik kan instemmen,daar ik ervan uit ga dat de fout bij fabrikant zit.
het zal me niet de kop kosten,maar het gaat mij om het principe en zou het zien als service naar de klant toe als zij het probleem kosteloos zouden oplossen. zie ik dit verkeerd of???
nb. de fabrikant is tevens verkoper. mvg. jan
Het zou geen probleem moeten zijn om een fietsmand te plaatsen.
Blijkbaar is de kabel inderdaad aan de korte kant.
Zou even afwachten hoe ze het oplossen.
Alleen kabel betalen en verder geen montagekosten lijkt een aardige oplossing.
Maar als de kabel al een keer vervangen is hadden ze toen al een wat langere kunnen plaatsen.
Zou ze daar even op wijzen.
@schiphuis,
Het probleem ontstaat door de door u geplaatste andere standaard.
Daarmee bent u in feite de veroorzaker van het probleem.
Bij de originele zijstandaard zal dit probleem niet onstaan, aangezien het stuur niet te ver naar links zal kunnen draaien als de fiets op de standaard staat en is de originele kabellengte dus lang genoeg..
Met de door u geplaatste standaard is de originele kabellengte niet voldoende omdat het stuur, naar beide kanten, volledig kan draaien.
Dit euvel lijkt mij eenvoudig op te lossen door een langere (lang genoeg) kabel te monteren. Dergelijke kabels zijn in vele lengtes te verkrijgen.
Wie de rekening zou moeten betalen is wel duidelijk aangezien u een wijziging heeft doorgevoerd met het plaatsen van een ander type standaard.
Maar, zonder geluk vaart niemand wel en is de fietsenmaker u nogmaals goed gezind. ;-))
LET OP : Zorg er voor dat er nu een langere kabel wordt gemonteerd, anders wordt het probleem (weer) niet opgelost !!
Ik heb laatst de versnellingskabel op mijn gewone fiets laten vervangen, totale kosten zo'n €30 dus waar hebben we het in godesnaam over? U koopt een fiets bij de fabrikant (waarschijnlijk een Stella of Amslod dus), gaat de fiets vervolgens zelf aan passen met een andere standaard en nu gaat het u plotseling "om het principe"? Wat voor principes meent u te hebben?
Het principe dat een bedrijf altijd schuldig is denk ik.
ik ga ervan uit dat je een stuur helemaal om moet kunnen zetten,zonder dat er dan schade aan kabels ontstaat. het enige wat waarschijnlijk is dar hierdoor schade kan ontstaan aan het frame. het vorig jaar is de kabel vervangen en toen zat deze dubbele standaard er al onder. volgens mij hadden ze me er toen op moeten wijzen dat dit problemen op zou leveren. dit heb ik de monteur meegedeeld en hij zij dat de versnelling word afgsteld met de fiets in de takel en dat hij de fiets op de standaard heeft gezet en dus zou moeten zien dat het stuur omklapte. hij is de expert en dat heb ik hem gezegd.
Staat het voorwiel nog wel stevig op de grond als je de nieuwe standaard gebruikt? Omdat je zegt dat stuur omklapt lijkt het alsof het voorwiel de grond niet meer, of niet meer voldoende, raakt waardoor het stuur om kan klappen.
Sowieso wordt het lastig om de levercier de schuld te geven nadat je zelf het product hebt veranderd.
het voorwiel raakt niet de grond. zie boven.
Ja, dan is het het niet gek dat het stuur omslaat en de kabel beschadigd raakt. Daar zijn inderdaad speciale veren voor op de markt. Die worden ook gebruikt op de zgn. moedersfietsen die ook zo'n speciale standaard gebruiken.
Beetje onzin dat door de manden de kabel ineens te kort zou zijn. Ook al slaat het stuur haaks op de fiets dan zou de kabel de versnelling in een andere stand zetten maar bij terugzetten van het stuur zou deze dan weer in zijn 1e versnelling moeten komen zodra het wiel iets heeft gedraaid. De eerste versnelling is ingeschakeld als de kabel geheel in de ruststand staat en dan moet een monteur toch merken dat hij aan het afstel-kettingtje moet trekken om de kabel te monteren waardoor de 1e versnelling niet werkt als de kabel te kort zou zijn. Verder heeft een versnellingskabel een lengte die vaak al te lang is dus denk ik eerder dat er een remkabel is gebruikt of de afstelling is niet juist.
De fiets wordt anders gebruikt dan hoe hij ontworpen is. TS heeft immers zelf er aan zitten sleutelen.
Fiets is ouder als 2 jaar, gemodificeerd door uzelf. U zegt dat de monteur bij vervanging van de kabel erop had moeten wijzen. Nee u , ja u had vtv advies moeten inwinnen. Als u echt zo principieel bent betaal de monteur dan waar hij recht op heeft.
En daarnaast heeft u gewoon geen garantie meer.
Dat de TS een andere standaart en hondenmandjes heeft geplaatst doet niets af van het feit dat de versnelling niet goed werkt. Mag aannemen dat als de Ts aan het fietsen is deze het stuur niet in een haakse bocht heeft maar in de normale rechte stand. En dan moet een versnelling met een juiste kabel gewoon werken. Niet voor niets zitten de kabels, rem en versnelling, met een ruime bocht vanaf het stuur gemonteerd juist om de slagen van het stuur op te vangen.
dat is oa de reden waarom ik vind dat de verkoper het probleem op moet lossen,want ik ga ervan uit dat het stuur moet kunnen klappen,waarbij de kabels dusdanig lang zijn om dit op te kunnen vangen. bovendien zal dit,mijns insziens, niet het probleem oplossen van het probleem van het niet goed oppakken van de 1 ste versnelling als ik bv bij een stoplicht vanuit de 1 ste versnelling wil gaan rijden. bij een stop sta je stil met het stuur in rechte stand.
Ook m.i. ligt de oorzaak niet aan de fiets of aan de leverancier. U heeft zelf een andere standaard geplaatst. Zo u dat ook had laten doen door uw fietsenhandelaar/reparateur, dan zou u weln reden hebben om te klagen aangezein de reparateur dat dad had moeten ondertekken bij het monteren en u daarover dienen te benadere. De oplossing: simpel een langere kabel laten momteren.
stel dat ik geen andere standard had geplaatst, dan nog moet het stuur toch om kunnen klappen zonder dat dit afbreuk doet aan de versnelling-kabel? de kabel dient toch zo lang te zijn om dit op te kunnen vangen?
U heeft gelijk maar hoe dan ook blijft bij mij de vraag: waarom dan niet gewoon een alngere kabel geplaatst? Formeel zou u een beroep kunnen doen op de wettelijke consumentenbescherming zij het dat dan wel het bewijs bij u ligt dat de oorzaak aan de verkoper te verwijten is met het aan u verkopen van een fiets die niet geheel aan de verwachtingen blijkt te voldoen. De reparatie dient als de kabel inderdaad te kort is dan gratis te zijn maar mag wel rekening worden gehouden met enige afschrijving. Zie: (de wetgeving zoals die voor verkopers geldt op basis van BW art 7 jo 25) https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten
ben een leek op dat gebied,maar een andere standaard plaatsen lukt me wel. als je op welke site ook kijkt,nergens word melding gemaakt om te kontroleren of de kabels lang genoeg zijn of dat je een veer moet plaatsen. hetzelfde geld voor plaatsing voordrager. dus , ik heb in mijn onwetendheid de standaard en drager geplaatst. niet iedereen heeft verstand hiervan of in andere zaken,want anders zou een groot deel van de bevolking niet zelf een reparatie uit kunnen voeren. ik zeg dit omdat sommigen het nodig vinden om laatdunkend te doen.
stel dat ik geen andere standard had geplaatst, dan nog moet het stuur toch om kunnen klappen zonder dat dit afbreuk doet aan de versnelling-kabel? de kabel dient toch zo lang te zijn om dit op te kunnen vangen?
@schiphuis,
Klopt, maar wel tot een stuurdraaiing tot zo'n 90 graden naar links en naar rechts, maar met de standaard welke u heeft gemonteerd kan het voorwiel bijna volledig en naar beide kanten achterstevoren keren (180 graden) en daar is geen enkele standaard fiets met van origine een standaard standaard op ingericht. ;-))
Garantie en service bij de standaard srandaard, maar met een zelf geplaatste en ander type standaard bent en blijft u toch echt zelf verantwoordelijk voor de schade die er met/door uw nieuwe standaard wordt veroorzaakt.
Niet de kruimels van uw eigen bordje op die van de fietsenmaker schuiven, als die handelwijze onterecht is. ;-))
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzoek naar betrouwbare huurwoning website DH
Ik ben op zoek naar een huurwoning in Den Haag, nu heb ik er een aantal gevonden die interessant zouden kunnen zijn, echter allemaal op websites waar je een betaald account dient aan te maken alvorens je kunt reageren op een woning of een bezichtiging kunt plannen.
Zitten hier ook betrouwbare websites tussen en zo ja welke zijn dit?
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer