ro
door ron1951 Jun 8, 2010 om 19:21
Auto & vervoer

Gierend geluid 5e versnelling Skoda Felicia

Hoi experts,
Ik heb eeb Skoda Felicia 1999 met 93000 km op de teller. Bij het rijden in de 5e versnelling en dan alleen als ik gas geef is een hard gierend geluid te horen, dus alleen met gas geven in de 5e versnelling. 1 t/m 4e versnelling geen problemen. Voor de rest rijd auto goed. Enig idee wat dit kan zijn? Versnellingsbak?? Alvast bedankt voor de moeite,
Groeten Ron

5704 10 Rapporteer

knoop4x9
door knoop4x9 - Jun 8, 2010 om 19:58
533 Antwoorden / 0 Vragen

Koppelings platen versleten?

Mvrgrt Nico

mo
door moetdat - Jun 9, 2010 om 12:41
105 Antwoorden / 19 Vragen

Meld je aan bij problemcar en stel daar je vraag, of gebruik de zoek functie aldaar.
Het is een geweldige site voor auto problemen.
Om versleten koppelings platen te kunnen testen: trek de handrem aan en probeer weg te rijden. Slaat de motor af dan zijn ze nog goed, maakt de motor veel toeren en de auto wil niet weg dan zijn de platen versleten of drukgroep.

pino123
door pino123 - Jun 9, 2010 om 13:07
2776 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik een beetje terug kan lezen uit google, kan het zijn dat je lagers van de 5e versnelling versleten kunnen zijn.

Of dit gemakkelijk te vervangen is durf ik niet te zeggen.

tj
door tjalsma - Jun 9, 2010 om 13:31
6 Antwoorden / 1 Vragen

Vermoedelijk een tandwiel en/of lagerprobleem in de versnellingsbak. probeer eerst eens de versnellingsbakolie te vervangen. (kost weing en: baat het niet, schaden doet het ook niet.)

ro
door ron1951 - Jun 9, 2010 om 15:07
6 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=knoop4x9 schreef op dinsdag 8 jun 2010, 19:58]Koppelings platen versleten?

Mvrgrt Nico

Bedankt voor je antwoord. Zo te zien aan de andere reacties denk ik dat het de lagers 5e versnelling zijn.

ro
door ron1951 - Jun 9, 2010 om 15:09
6 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tjalsma schreef op woensdag 9 jun 2010, 13:31]Vermoedelijk een tandwiel en/of lagerprobleem in de versnellingsbak. probeer eerst eens de versnellingsbakolie te vervangen. (kost weing en: baat het niet, schaden doet het ook niet.)

Dank voor je antwoord. Ga eerst de olie even doen maar denk dat het (gezien de andere antwoorden) toch tandwiel/lagerprobleem 5e versnelling is.

ro
door ron1951 - Jun 9, 2010 om 15:11
6 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 9 jun 2010, 13:07]Wat ik een beetje terug kan lezen uit google, kan het zijn dat je lagers van de 5e versnelling versleten kunnen zijn.

Of dit gemakkelijk te vervangen is durf ik niet te zeggen.

Dank voor je antwoord. Denk dat het inderdaad lagers van de 5e versnelling ziijn.

ro
door ron1951 - Jun 9, 2010 om 15:12
6 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=moetdat schreef op woensdag 9 jun 2010, 12:41]Meld je aan bij problemcar en stel daar je vraag, of gebruik de zoek functie aldaar.
Het is een geweldige site voor auto problemen.
Om versleten koppelings platen te kunnen testen: trek de handrem aan en probeer weg te rijden. Slaat de motor af dan zijn ze nog goed, maakt de motor veel toeren en de auto wil niet weg dan zijn de platen versleten of drukgroep.

Dank voor antwoord en je tip. Zal eens gaan zoek bij problemcar.Gezien de andere antwoorden lijkt het op een lagerprobleem 5e versnelling.

ki
door kieskeurig - Jun 9, 2010 om 21:53
25 Antwoorden / 0 Vragen

Het is de versnellingsbak, de lagers van de vijfde versnelling liggen eruit.
Je kunt meer te weten komen door de olie af te tappen, deze even in de opvangbak laten staan, komt er een metaalachtige of koperkleurige gloed op, dan is de bak overleden.
Heb veel ervaring met het merk skoda, dit euvel komt regelmatig voor, alsook bij VW.
Reviseren is kostbaarder dan een bak op de sloop.

patrick555
door patrick555 - Jun 11, 2010 om 08:39
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kieskeurig schreef op woensdag 9 jun 2010, 21:53]Het is de versnellingsbak, de lagers van de vijfde versnelling liggen eruit.
Je kunt meer te weten komen door de olie af te tappen, deze even in de opvangbak laten staan, komt er een metaalachtige of koperkleurige gloed op, dan is de bak overleden.
Heb veel ervaring met het merk skoda, dit euvel komt regelmatig voor, alsook bij VW.
Reviseren is kostbaarder dan een bak op de sloop.

Tip: Zoek dan wel een goede van de sloop. Als je er 1 neemt van 90.000 km kan je dus met een paar duizend kilometer weer verwachten dat die versleten is.