ID
door IDMB Aug 4, 2018 om 20:56
Auto & vervoer

Iemand ervaring met door rood licht rijden in Duitsland?

Heeft iemand ervaring met door rood licht rijden in Duitsland. Met de auto.
We hebben een brief gekregen over de Bussgeldprocedure.

Heeft iemand tips? Wat gaat er gebeuren?

11073 13 Rapporteer

Thijs12
door Thijs12 - Aug 4, 2018 om 20:57
538 Antwoorden / Vragen

Daar zal het dan wel instaan.

Ge
door Genee - Aug 4, 2018 om 21:04
1509 Antwoorden / 1 Vragen
ID
door IDMB - Aug 4, 2018 om 21:08
18 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de link.

Heeft iemand ervaring met waar er daarna gebeurt?
En hoe je het beste het formulier kunt invullen?

marita5
door marita5 - Aug 4, 2018 om 21:09
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Idmb ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/informatie/verkeersboetes

ID
door IDMB - Aug 4, 2018 om 21:10
18 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt, Marita.

marita5
door marita5 Aug 5, 2018 om 09:33
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

ID
door IDMB - Aug 4, 2018 om 21:37
18 Antwoorden / 4 Vragen

Krijg je altijd strafpunten op je rijbewijs?

marita5
door marita5 Aug 5, 2018 om 09:36
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@jdmb , ja , n.a.v hetgeen u op het formulier heeft ingevuld , kan worden besloten het Bussgeldbescheid te wijzigen of te seponeren

ID
door IDMB Aug 5, 2018 om 20:33
18 Antwoorden / 4 Vragen

oef. OK.

marita5
door marita5 Aug 5, 2018 om 22:26
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Jdmb , lees de tweede link van mij 4 aug om 22.38 ( bussgeldkatalog) daar staan de punten beschreven , ook of u bezwaar kunt maken . U kunt in deze link ook een test doen of het de moeite waard is om bezwaar te maken / of klik achter een beschrijving op kijk hier ..Ps : ik gebruik Google Chrome de site word bij mij automatisch vertaald .

aurora1
door aurora1 - Aug 4, 2018 om 22:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie de website van de ANWB. Over het algemeen zijn boetes in Duisland lager dan in Nederland helaas. Er wordt gelukkig wel flink beboet bij doorrijden als er een ongeluk gebeurd is of bij kijken naar ongelukken, en die fotograferen. Het eerste wordt weleens in scène gezet en voor het tweede regelt men extra dienders opdat iedereen in de kraag gevat wordt.

ID
door IDMB - Aug 5, 2018 om 09:14
18 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor het meedenken. We hebben het formulier ingevuld en verstuurd. Ben benieuwd wat er komen gaat...

marita5
door marita5 Aug 5, 2018 om 09:24
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Jdmb , wacht maar af , zie hier de boete :

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Door rood licht rijden. 90 200 240
Door rood licht rijden, bij langer dan één seconde roodlicht. 200 320 360
Door rood licht rijden bij pijl voor rechts afslaan. 70 100 120
Hinderen van voetgangers en/of fietsers bij een groene pijl voor rechts afslaan. 100

aurora1
door aurora1 Aug 5, 2018 om 12:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

TS, ik zou me niet al te druk maken en blij zijn dat er geen ongelukken gebeurd zijn. Zie het als een tip voor oplettendheid.

ID
door IDMB Aug 5, 2018 om 19:25
18 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt, Marita.

@Aurora: ik maak me er eerlijk gezegd wel druk om. Het was geen onoplettendheid. We zagen duidelijk dat het licht op rood stond, maar het was geen 'gewoon' verkeerslicht. Het was een verkeerslicht waarvan het groene licht ontbrak. We stonden te twijfelen: wat moeten we doen? Helaas reed mijn vriend toch door toen het licht rood was.

tijger1
door tijger1 Aug 5, 2018 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus eigenlijk nog erger, maar dat wordt dan € 200.

aurora1
door aurora1 Aug 6, 2018 om 11:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Doorrijden met rood licht is dom en kost boetes. Doelbewust dan doorrijden is gestoord en bewust risico's nemen. Van mij mag die boete zo hoog mogelijk worden en ook wat punten kosten. Je zou bijna gaan denken dat uw vriend geen rijbewijs heeft. Waarom hij nu in zijn rats zit is me inmiddels duidelijk geworden.

tenormin
door tenormin - Aug 5, 2018 om 19:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@IDMB, wat bedoelt u met "het was geen gewoon verkeerslicht"? Omdat groen ontbrak of omdat de lamp kapot was? Want dat gebeurd hier ook uiteraard. En als het rood was, normaliter stopt men, ook als er geen groen licht komt. Dat weet men pas als men weer oranje ziet. Maar het bleef waarschijnlijk niet op rood staan, dus lamp kapot. Maar goed, u bent (uw partner dan) er doorheen gereden. Wacht het maar rustig af. Is nu toch niet veel meer aan te doen.

ID
door IDMB - Aug 5, 2018 om 20:27
18 Antwoorden / 4 Vragen

Het was een verkeerslicht met twee lampen, alleen oranje en rood. 'Normale' verkeerslichten hebben er drie.

tijger1
door tijger1 Aug 5, 2018 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bij beide betekent rood echt stoppen.

oo
door oogklacht Aug 5, 2018 om 20:50
Antwoorden / 1 Vragen

In Duitsland zijn de verkeerslichten anders afgesteld, dan in Nederland.
Net zoals van een rood eerst een oranje en dan pas groen is.

Na een groen komt eerst een oranje en rood.
Bij deze constelatie kan je nog over de streep rijden, maar ik denk, dat het oranje al verdwenen was,anders wordt je niet geflitst!
De lussen in het wegdek zijn alert!

ID
door IDMB Aug 5, 2018 om 20:52
18 Antwoorden / 4 Vragen

@ Tijger, ja, dat is ons bekend.

@ Oogklacht, we kennen de 'normale' Duitse verkeerslichten, maar hier waren er slechts twee lampen ipv drie.

oo
door oogklacht Aug 5, 2018 om 21:01
Antwoorden / 1 Vragen

@IDMB
Er branden toch nooit drie lampen tegelijk!
Oranje en rood betekend, dat de face groen voorbij is,

ID
door IDMB Aug 5, 2018 om 21:05
18 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet prima hoe 'normale' Nederlandse en Duitse verkeerslichten werken, echt waar.

Zoals ik hier schreef, gaat het hier om een verkeerslicht met TWEE lampen ipv DRIE. Alleen oranje en rood. Dus geen groen.
Die brandden niet tegelijk, dat doen verkeerslichten gelukkig nooit. Dan snapt niemand het meer.

oo
door oogklacht Aug 5, 2018 om 21:46
Antwoorden / 1 Vragen

En mag ik vragen, waar dit twee lampen stoplicht dan staat.

Gr
door Grunn1 Aug 5, 2018 om 23:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@oogklacht, dat soort lampen zie je staan bij bijvoorbeeld oversteek plaatsen. Er is geen licht en dan kan je gewoon doorrijden, er komen voetgangers, licht wordt oranje en dan rood en dus stoppen. Voetgangers zijn overgestoken en het rode licht gaat uit en dus weer doorrijden.

oo
door oogklacht Aug 6, 2018 om 09:10
Antwoorden / 1 Vragen

Daarom vroeg ik waar is de plek/Plaats waar het twee lampen stoplicht staat!
En daar is dan een flitser geplaatst? Het is in het Bußgeldbescheid de plaats zeker vermeld!

oo
door oogklacht Aug 6, 2018 om 12:17
Antwoorden / 1 Vragen

Het is dan blijkbaar een spoorwegovergang en daar staat dit als boete op:

Verstoß gegen die Wartepflicht, obwohl rotes Blinklicht oder gelbe bzw. rote Lichtzeichen gegeben wurden.
Bußgeld € 240 und 1 Monat Fahrverbot

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2018 om 23:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hebt in Nederland ook plekken waar een goederenspoor een weg oversteekt, met een oranje en rood licht. Daar stop je bij rood dus ook gewoon, en in principe al eerder bij oranje. Daar is ook geen groen licht.

tenormin
door tenormin Aug 6, 2018 om 00:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, wist ik niet, verkeerslichten met alleen oranje en rood. Weer iets geleerd, hoewel.... rijd niet meer.

Gr
door Grunn1 Aug 6, 2018 om 01:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Klopt maar ook hier zijn voetgangers oversteekplaatsen met zulke lichten.

Ra
door Raadgeverij - Aug 6, 2018 om 13:47
16 Antwoorden / 1 Vragen

Het boetebedrag is verschillend. Ga je door geel of rood licht bij een voetgangersoversteekplaats betaal je de hoofdprijs + ontzegging rijbevoegdheid in Duitsland + strafpunten. Laatste onderdeel is niet zo interessant voor ons. Ook ligt het eraan of je in je eigen (op naam gesteld) voertuig rijdt. In Duitsland wordt de bestuurder beboet en niet de eigenaar. Voorbeeld: U rijdt in de auto die op naam staat van uw echtgenote. U krijgt een vragenlijst (Fragenbogen) toegezonden. Wat de meesten niet weten is dat aan de achterzijde een belangrijke vraag staat. Daar wordt gevraagd wie de auto heeft bestuurd. Welnu, u hoeft niet uw familieleden (tot de 3e graad) aan te geven als bestuurder. Dus, is het de auto van uw echtgenote maar u bent de bestuurder geweest dan moet je invullen dat je geen informatie west te verstrekken aangezien het een "Angehörige" betreft. Dat formulier  terugsturen en u hoort er niets meer van terug. Als grensbewoner hebben wij ons voertuig op naam van mijn echtgenote gezet terwijl ik veelal in Duitsland de auto bestuur. Hoewel  ik mij behoorlijk aan de verkeerswetgweving hou kan het voorkomen dat ik bijv. net iets te hard heb gereden. Dus, formulier netjes naar waarheid ingevuld en klaar is het het.

oo
door oogklacht Aug 6, 2018 om 14:10
Antwoorden / 1 Vragen

Wat als  een actiefoto is, waar de bestuurder opstaat?

tijger1
door tijger1 Aug 6, 2018 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@raadgeverij

U hoeft dan blijkbaar niet uw familie aan de schandpaal te nagelen, maar het komt mij voor dat dan toch die boete op uw mat valt. Anders kan iederen wel beweren dat er een “Angehörige” reed.

Ra
door Raadgeverij Aug 6, 2018 om 19:02
16 Antwoorden / 1 Vragen

@OOGKLACHT . Uiteraard krijg je veelal actiefoto's bijgeleverd. Men stelt vast dat de auto op de naam van mjn echtgenote staat en zien vervolgens een manspersoon achter het stuur zitten. De inleiding van de brief (gericht aan Frau.....) is dan meestal: Wij stellen vast dat u als eigenaar niet de bestuurder van het voertuig bent. Wilt u aangeven wie de bestuurder is geweest. Die vraag staat aan de voorzijde brief waarbij je ook het antwoord moet geven. Echter, als je het blad omslaat zie je de passage dat Laut Gezets (op basis van de wet) enz enz , u niet verplicht bent te antwoorden indien het een familielid (1e, 2e en 3e graad) betreft. Vervolgens zet u een kruisje dat je om die reden weigert antwoord te geven.

Uiteraard @TIJGER1 kan men de NL-politie verzoeken om dit te controleren maar dat heb ik in tientallen jaren met zo'n 8 á 9 boetes nog niet meegemaakt. De bewijslast ligt bij de verzender van de boete.

oo
door oogklacht Aug 7, 2018 om 09:15
Antwoorden / 1 Vragen

@raadgeverij
jou verhaal klopt wel, alleen vind ik persoonlijk, dat je de boel met opzet belazerd.

De regel is bedoeld om familie te beschermen, maar niet op deze manier.