Ba
door Barend62 Oct 6, 2021 om 21:28
Auto & vervoer

Kan een bedrijf zich verschuilen achter slechte levering onderdelen?

Ik heb in mei van dit jaar een nieuwe Qwic e-bike gekocht. In augustus viel de motor uit. Fiets is nog maar 3 maanden gebruikt en nog geen 500 km mee gefietst. De fiets staat nu 6 weken bij de dealer. Ik bel wekelijks, het antwoord dat ik krijg is: Qwic kan op dit moment niet de noodzakelijke onderdelen leveren.
De fiets is voor mij belangrijk voor woon-werk verkeer. Ik ga nu met de auto/openbaar vervoer en heb dus extra reiskosten. Heel vervelend. De dealer en Qwic geven niet thuis wanneer ik ze confronteer met dit probleem. Het heeft te maken met slechte aanvoer van onderdelen uit het buitenland, zegt de dealer.
Ik heb Qwic benaderd, na lang en veel aandringen krijg ik het antwoord dat ze hun servicedienst vragen er naar te kijken. Maar verder komt het niet.

Mijn vraag is nu: kan dit? Mag een dealer en fabrikant zich, in een garantieperiode, verschuilen achter 'overmacht' dat er geen onderdelen zijn om de fiets te repareren? Met als gevolg dat de consument veel kosten moet maken en geen uitzicht heeft op een oplossing??

3557 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2021 om 22:02
16838 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, kan best. Maar zo te lezen "on line" gekocht? Jammer, de plaatselijke fietsverkoper was er blij mee geweest en.... had zijn service verleend. Excuus als u het wel bij een "gewone fietswinkel" heeft gekocht.

sira
door sira - Oct 6, 2021 om 22:17
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Het is bijna in elke branche hopeloos, niet alleen met fietsen, maar ook autobrache, computeronderdelen, en ga zo maar door. We kunnen beter zeggen "wie heeft er geen leveringsproblemen"?
Tijdens de corona gingen in Azië de fabrieken op slot. In Europa sloten er ook fabrieken de deuren, en de fabrieken die wel doorgingen draaiden op halve kracht.

Uw fietsonderdelen zullen ook wel uit China komen. Dan heeft het schip de Ever Given nog vastgezeten in het Suezkanaal en toen het eindelijk los was, werd het aan de ketting gelegd.

Het is allemaal heel vervelend, ook voor u, maar het is niet anders.
Toen een paar maanden geleden mijn vaatwasser stuk ging, kon ik met pijn en moeite aan een nieuwe komen. Miele Vianen had geen voorraad, zelfs Duitsland niet. Ik heb de laatste die op voorraad was bij Bol kunnen kopen. Ik vind niet kunnen fietsen minder erg dan afwassen.

gerbera
door gerbera - Oct 6, 2021 om 22:25
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het juist heb betreft het een Bafang motor en die hoeft niet van zo ver te komen, deze worden nml in Duitsland (eifel) gemaakt. Deze motor wordt tegenwoordig veel gebruikt voor de E-bike dus zou de aanvoer best problemen kunnen geven door te grote vraag.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 6, 2021 om 23:24
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Barend,

Er is al eerder op dit forum geklaagd over de service van Qwic.

U had eigenlijk beter onderzoek moeten doen naar de service van dit bedrijf voordat u er een fiets koopt.

Klik op de volgende link:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/klacht-qwic-fiets

sw
door swat1500 - Oct 7, 2021 om 00:11
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard heeft u voor wat betreft uw recht op garantie alleen te maken met de leverancier van uw fiets en niet met de fabrikant.
De leverancier dient de garantie claim voortvarend af te handelen. Doet hij dat niet dan kunt u na een in gebreke stelling eventueel de koop ontbinden.
Er is echter een maar. De leverancier zou zich in dit geval wellicht kunnen beroepen op overmacht. Hij wil wel maar kan niet omdat de noodzakelijke onderdelen niet verkrijgbaar zijn.
Afhankelijk van de aankoopwaarde van de fiets zou je wellicht wat service verwachten door het beschikbaar stellen van een leenfiets. Helaas is dat geen recht.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 7, 2021 om 00:29
2076 Antwoorden / Vragen

Bewandel gewoon de juiste weg. Stuur ze een officiële/aangetekende brief waarin u ze in gebreke stelt en een ultimatum waarbinnen u een oplossing wil zien en kijk of u inderdaad moet rechten om ontbinding van de koop te bewerkstelligen. U kunt altijd nog kijken of u dat door wil zetten of niet.

rechtinjestad
door rechtinjestad - Oct 7, 2021 om 08:53
7 Antwoorden / 0 Vragen

Overmacht is een verweer dat de verkoper kan inzetten bij een geval van wanprestatie
of verzuim. In dit geval meent de verkoper dat hij zijn
verplichtingen niet kan nakomen maar u heeft daardoor schade. Ongeacht of de verkoper
terecht een beroep doet op overmacht ( ik meen van niet zij kunnen u namelijk een leen
fiet aanbieden) maakt u nu nog meer kosten. Deze kosten kunt u als gevolg of vertragingsschade
schade verhalen doordat de verkoper zijnerzijds in verzuim is met het aanbieden van
alternatieven. U moet hem daarvoor wel in verzuim zetten, maar dat kan met een datum
in het verleden, waarin het verzuim is ingetreden volgens u. Over de hoegrootheid van de
kosten kan dan nog worden getwist.

panter22
door panter22 - Oct 7, 2021 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je gaat weer als vanouds met de auto naar je werk. Of met de auto naar de trein. Voor de trein krijg je een vergoeding via je werkgever, dan blijft er alleen het stukje met de auto naar de trein over.
In deze tijd werk je meestal niet elke dag. Hoe groot is je schade?
Lees dit artikel eens over overmacht:
https://penrose.law/corona-is-overmacht/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2021 om 17:26
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Zie o.a de al gegeven reactie m.b.t. overmacht waarachter de verkoper zich zou kunnen verschuilen indien onderdelen van een product (dat kennelijk in Duitsland wordt vervaardigd) niet leverbaar blijken omdat die onderdelen mogelijk uiu 'Verwegisstan'komen.
Hoe dan ook kunt u als ook al gezegd de verkoper in gebnreke stellen en zie dan deze info:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)  en voor de wetgeving waarop dit is gebaseert:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

rj
door rjw - Oct 7, 2021 om 20:41
3269 Antwoorden / 5 Vragen

We zitten met een wereldwijd logistiek probleem dus laten we vooral een kleine dealer die daar net zo goed slachtoffer is als consumenten kapot maken middels alle juridische middelen die we hebben.

tommd
door tommd - Oct 8, 2021 om 15:21
9 Antwoorden / 0 Vragen

Het hoeft overigens geen Bafang moter te zijn. Qwic gebruikt heel veel Brose motoren die helaas ook veel defect gaan. Indien u zo lang moet wachten dient u zich bij de verkopende partij te melden. Dat de fabrikant geen onderdelen levert is helaas noet uw probleem maar die van de fabrikant naar de leverancier. Uw leverancier kan dus zolang een acceptabele vervanger leveren of uw fiets omruilen voor een gelijkwaardig model. Daarna kan uw leverancier op basis van regresrecht zijn schade claimen bij zijn leverancier ; de fabriek in dit geval. Wil hij dat niet stuur dan een ultimatum bijvoorrbeeld 3 weken waarin de dealer met een acceptabele oplossing kan komen. Anders hebt u het recht wegens wanprestatie de koop te ontbinden..

Op
door Opa Eus - Oct 12, 2021 om 17:00
41 Antwoorden / 18 Vragen

Dit speelt niet alléén bij QWic - e bike. Wij hebben 2 nieuwe Koga  e-bikes gekocht met een waarde van bijna €. 8.000,00 en hebben vanaf de aankoop in juli 2020 tot op de dag van vandaag al diverse klachten gehad. Nu na ca. 1 jaar is 1 fiets redelijk maar de andere zit nog klacht op. Fietsvoordeelschop.nl ( wel in fysieke winkel gekocht) heeft moeite gedaan maar komt nu alléén maar met oplossing dat de fiets, met bijbetaling, kan worden ingeruild. Afschrijving ongeveer €. 500,00 voor een periode van ruim een jaar waarbij de fiets zeker totaal 4 maanden voor nazien en reparatie is opgehaald en zelfs bij Koga geweest schijnt te zijn(kan ik niet nazien)
Koga doet helemaal NIETS en verschuilt zich achter de leverancier.
Ik vind dit schandalig en zal ook zeker niet nalaten dit op alle soc.media en kassa,radar etc. melden.
Al met al ben je dus een nummer en geen echte  "klant" meer tegenwoordig of het nu gaat om een "goedkopere "fiets of dure.
Succes.