Kan een bedrijf zich verschuilen achter slechte levering onderdelen?
Ik heb in mei van dit jaar een nieuwe Qwic e-bike gekocht. In augustus viel de motor uit. Fiets is nog maar 3 maanden gebruikt en nog geen 500 km mee gefietst. De fiets staat nu 6 weken bij de dealer. Ik bel wekelijks, het antwoord dat ik krijg is: Qwic kan op dit moment niet de noodzakelijke onderdelen leveren.
De fiets is voor mij belangrijk voor woon-werk verkeer. Ik ga nu met de auto/openbaar vervoer en heb dus extra reiskosten. Heel vervelend. De dealer en Qwic geven niet thuis wanneer ik ze confronteer met dit probleem. Het heeft te maken met slechte aanvoer van onderdelen uit het buitenland, zegt de dealer.
Ik heb Qwic benaderd, na lang en veel aandringen krijg ik het antwoord dat ze hun servicedienst vragen er naar te kijken. Maar verder komt het niet.
Mijn vraag is nu: kan dit? Mag een dealer en fabrikant zich, in een garantieperiode, verschuilen achter 'overmacht' dat er geen onderdelen zijn om de fiets te repareren? Met als gevolg dat de consument veel kosten moet maken en geen uitzicht heeft op een oplossing??
Ja, kan best. Maar zo te lezen "on line" gekocht? Jammer, de plaatselijke fietsverkoper was er blij mee geweest en.... had zijn service verleend. Excuus als u het wel bij een "gewone fietswinkel" heeft gekocht.
Het is bijna in elke branche hopeloos, niet alleen met fietsen, maar ook autobrache, computeronderdelen, en ga zo maar door. We kunnen beter zeggen "wie heeft er geen leveringsproblemen"?
Tijdens de corona gingen in Azië de fabrieken op slot. In Europa sloten er ook fabrieken de deuren, en de fabrieken die wel doorgingen draaiden op halve kracht.
Uw fietsonderdelen zullen ook wel uit China komen. Dan heeft het schip de Ever Given nog vastgezeten in het Suezkanaal en toen het eindelijk los was, werd het aan de ketting gelegd.
Het is allemaal heel vervelend, ook voor u, maar het is niet anders.
Toen een paar maanden geleden mijn vaatwasser stuk ging, kon ik met pijn en moeite aan een nieuwe komen. Miele Vianen had geen voorraad, zelfs Duitsland niet. Ik heb de laatste die op voorraad was bij Bol kunnen kopen. Ik vind niet kunnen fietsen minder erg dan afwassen.
Als ik het juist heb betreft het een Bafang motor en die hoeft niet van zo ver te komen, deze worden nml in Duitsland (eifel) gemaakt. Deze motor wordt tegenwoordig veel gebruikt voor de E-bike dus zou de aanvoer best problemen kunnen geven door te grote vraag.
Geachte Barend,
Er is al eerder op dit forum geklaagd over de service van Qwic.
U had eigenlijk beter onderzoek moeten doen naar de service van dit bedrijf voordat u er een fiets koopt.
Klik op de volgende link:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/klacht-qwic-fiets
Uiteraard heeft u voor wat betreft uw recht op garantie alleen te maken met de leverancier van uw fiets en niet met de fabrikant.
De leverancier dient de garantie claim voortvarend af te handelen. Doet hij dat niet dan kunt u na een in gebreke stelling eventueel de koop ontbinden.
Er is echter een maar. De leverancier zou zich in dit geval wellicht kunnen beroepen op overmacht. Hij wil wel maar kan niet omdat de noodzakelijke onderdelen niet verkrijgbaar zijn.
Afhankelijk van de aankoopwaarde van de fiets zou je wellicht wat service verwachten door het beschikbaar stellen van een leenfiets. Helaas is dat geen recht.
Bewandel gewoon de juiste weg. Stuur ze een officiële/aangetekende brief waarin u ze in gebreke stelt en een ultimatum waarbinnen u een oplossing wil zien en kijk of u inderdaad moet rechten om ontbinding van de koop te bewerkstelligen. U kunt altijd nog kijken of u dat door wil zetten of niet.
Overmacht is een verweer dat de verkoper kan inzetten bij een geval van wanprestatie
of verzuim. In dit geval meent de verkoper dat hij zijn
verplichtingen niet kan nakomen maar u heeft daardoor schade. Ongeacht of de verkoper
terecht een beroep doet op overmacht ( ik meen van niet zij kunnen u namelijk een leen
fiet aanbieden) maakt u nu nog meer kosten. Deze kosten kunt u als gevolg of vertragingsschade
schade verhalen doordat de verkoper zijnerzijds in verzuim is met het aanbieden van
alternatieven. U moet hem daarvoor wel in verzuim zetten, maar dat kan met een datum
in het verleden, waarin het verzuim is ingetreden volgens u. Over de hoegrootheid van de
kosten kan dan nog worden getwist.
Dus je gaat weer als vanouds met de auto naar je werk. Of met de auto naar de trein. Voor de trein krijg je een vergoeding via je werkgever, dan blijft er alleen het stukje met de auto naar de trein over.
In deze tijd werk je meestal niet elke dag. Hoe groot is je schade?
Lees dit artikel eens over overmacht:
https://penrose.law/corona-is-overmacht/
Zie o.a de al gegeven reactie m.b.t. overmacht waarachter de verkoper zich zou kunnen verschuilen indien onderdelen van een product (dat kennelijk in Duitsland wordt vervaardigd) niet leverbaar blijken omdat die onderdelen mogelijk uiu 'Verwegisstan'komen.
Hoe dan ook kunt u als ook al gezegd de verkoper in gebnreke stellen en zie dan deze info:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl) en voor de wetgeving waarop dit is gebaseert:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
We zitten met een wereldwijd logistiek probleem dus laten we vooral een kleine dealer die daar net zo goed slachtoffer is als consumenten kapot maken middels alle juridische middelen die we hebben.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
2 stoelen niet goed winkel doet niets wat kan ik nog doen
6 stoelen gekocht bij 2 is de vulling gezakt zouden omgeruild worden maar wordt niet gedaan
na veel gepraat konden we 6 nieuwe uitzoeken alles op papier gezet
nu blijkt dat dat ook niet gedaan wordt
wat kunnen we doen reageren doen ze niet aangetekende brief gedaan
maar geen antwoord
Lees meer
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Zomerbloesen met borstzakje moeilijk te krijgen
Ik heb altijd wat in mijn borstzakje ,diabetes meter ,maar bloezen met zo'n zakje zijn bijna niet meer te krijgen in NL Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer