di
door dirk23 Sep 13, 2022 om 10:40
Auto & vervoer

Kentekenplaatje gestolen, nu boete

Een jaar geleden is mijn kenteken van mijn scooter gerukt. Nu heb ik net een boete gekregen van 180 euro voor rijden door rood om 23.30. Ik ben die tijd altijd thuis dus ik weet zeker dat ik dat niet geweest kan zijn. Er is geen foto te zien van mijn zg overtreding in de site van het CBJ.

Ik wilde bij diefstal van het plaatje aangifte doen maar de agent zei dat dat niet kon omdat ik niet zeker kon weten dat hij er niet vanzelf vanaf getrild was, Ik zei al dat dat onwaarschijnlijk was want al de schroeven zaten nog in de gaatjes op het achterspatbord. De agent zei dat hij een aantekening in het systeem zou maken.
Verder heb ik toen mijn verzekering ingelicht en de RDW gebeld. Die man van het RDW vertelde me dat ik aangifte moest doen, wat ik dus ook geprobeerd heb.
Ik heb een nieuw plaatje laten maken. Het heeft de aanduiding "1", wat betekent dat dit de 1e kopie is. De bon van het plaatje heb ik nog.

1. Kan ik aan een foto van de overtreding komen?
2. Ik nam aan dat mijn oude nummerbord was vervallen en mijn nieuwe nummerbord bij het RDW de eerste kopie zou worden. Is dit juiist?
3. Ik ben bezig met mijn beroep op de site van CJB. Dit is mijn eerste boete dus ik weet de weg nog niet. Wat raad u mij aan?

10464 18 Rapporteer

sira
door sira - Sep 13, 2022 om 10:52
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Vraag je verzekeraar of RDW wat te doen

koekeloer
door koekeloer Sep 14, 2022 om 11:24
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat heeft de verzekeraar hier mee te maken?

sira
door sira Sep 14, 2022 om 12:20
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Helemaal niets, maar die kan wel advies geven. Goed lezen. Ik geef aan "vraag je verzekeraar of RDW wat te doen". Overigens, welk advies heeft u?

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2022 om 11:04
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als er geen flitser is geweest zijn er geen foto's. Ik vermoed dat de overtreding gezien is door ambtenaren op ambtseed, dan geldt dat ook als bewezen dat uw gestolen plaatje op een foute scooter zat. Ik verwacht het laatste. Ik zou in elk geval in beroep gaan.

hutch
door hutch Sep 14, 2022 om 13:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ja hoor, hier hebben we weer (!) zo'n twijfelachtige gebruiker in de persoon van 'MUNOZ1212'.
Nummer..... zoveel.

Heb al een aantal van dit soort 'personen' / gebruikers doorgegeven aan de redactie als zijnde spammers (o.i.d.).
Redactie deed niets, dus zal ik hier maar aangeven dat deze gebruiker niet klopt.

Zij registreren zich; reageren steeds in het Engels + een linkje naar een een of andere wazige website.
Uiteraard heeft TS hier niets aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2022 om 11:05
16848 Antwoorden / 202 Vragen

In ieder geval bezwaar maken / in beroep gaan. Het kan lastig worden als u geen melding bij uw verzekeraar heeft gedaan maar hoe dan ook kan er toch ook op een foto model etc. van de scooter zichtbaar zijn. Dat behoeft echter niet aangezoen door rood licht rijden ook kan worden vastgestelt door een bevoegde verbalisant die ter plaatse was. Dan is het zaak om te bewijzen dat u niet op de 'plaats des onheils bent geweest.

Op voorhand, zo er een zitting komt bij sector Kanton en daar zou een voor u negatief oordeel vallen, ga dan in beroep bij het Gerechtshof.

Het gegeven dat u een andere plaat op uw scooter heeft met de extra aantekening 1 is op zich al goed als bewijs te benutten.
Vraag de aantekening van de door u gedane melding op, ook dat kan positief bewijs zijn en dan hoop ik dat er inderdaad sprake is geweest van de aantekening. Daarbij is absoluut aan de orde dat u wel degelijk aangifte had moeten kunnen doen en betrokken agent u 'met een kluiutje in het riet heeft gestuurd'.

Mogelijk kan, als al gezegd, uw verzekeraar u van dienst zijn en u kunt zich voor juridisch advies zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl   Zie ook: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Verkeersovertredingen/Paginas/Strafprocedure-kantonrechter.aspx

gr
door gravin2 Sep 13, 2022 om 11:19
24 Antwoorden / Vragen

Heremiet "Het kan lastig worden als u geen melding bij uw verzekeraar heeft gedaan."
Wat heeft de verzekering hier mee te maken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 13, 2022 om 11:12
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dirk,

Heeft u al contact opgenomen met het  CJIB met uw vraag over de foto?

Klik op de volgende link:

https://www.cjib.nl/contact

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2022 om 11:24
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zou dat soort zaken ook altijd melden bij mijn verzekeraar ter voorkoming van onverwachte problemen hetgeen ook schade kan zijn, veroorzaakt door een berijder van een voertuig met een gestolen kenteken. Even doordenken dus!

di
door dirk23 - Sep 13, 2022 om 12:44
249 Antwoorden / 137 Vragen

Heb net met het CJB gechat. Heb bovenstaande vraag volledig in de chat geplakt Die had weinig antwoorden. Heeft geconstateerd dat er geen foto was.
Dat ik kontakt moet opnemen met RDW om te verifieren dat mijn nieuwe plaatje daar geregistreerd staat. Moet zoveel mogelijk bewijs aanleveren, kort gezegd.

Belangrijk: op de boete staat mijn oude kenteken, zonder aanduiding "1"  van mijn huidige. Moet dit ook zo staan bij het RDW de dag dat ik hem heb laten drukken? Zo ja, dan is dat sterk bewijs dat  de agent mijn oude, gestolen kenteken heeft geregistreerd?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 13, 2022 om 13:37
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is dan toch al bewijs? Het is niet het kenteken van uw scooter dat op het verbaal staat en het verbaal is dan onjuist.
Stel dat heel duidelijk in uw bezwaar en zo er onverhoopt dan toch een probleem blijft zal hoger beroep bij het Hof naar mijn mening gunstig voor u uitvallen.

Samengevat: het verbaal betreft niet u resp. uw scooter. Uw scooter heeft aantoonbaar een ander kenteken!

Mogelijk is er wel een advocaat in uw omgeving die u in deze kort en gratis wil bijstaan indien nodig. Een aspect dat wel van belang kan zijn: uw kenteken zonder 1 is niet afgemeld maar mogelijk kan dat ook niet eens. Een vervolgadvies: ga met uw bevinding naar de politie en leg het daar uit. Mogelijk is dat al afdoende. Doe daarbij aangifte van fraude met uw gestolen kenteken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 13, 2022 om 13:22
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dirk

Ik raad u aan om een aangetekende brief te sturen naar het CJIB.

Bewaar een kopie voor uzelf.

Maak desnoods foto's van uw scooter met uw huidige kentekenplaat en stuur ze mee in de envelop.

Zie het adres in de bijgevoegde foto.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2022 om 13:44
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik herhaal mijn reactie toch even hier en vooral met betrekking tot de laatste zin: aangifte doen met betrekking tot het rijden van een ander met een scooter met een van u ontvreemd kenteken. Die scooter is waarschijnlijk ook niet verzekerd. Zorg dat die aangifte ook wordt opgenomen en laat u niet 'met een kluitje in het riet sturen'zoals eerder het geval was. Het is gelet op de € 180,00 zeker de moeite waard!

Wanneer de politie weigert om uw aangifte op te nemen is het belangrijk dat u een klacht indient. U kunt een schriftelijke klacht indienen bij de korpschef van het politiebureau waar uw aangifte is geweigerd. Daarnaast is het belangrijk dat u ook een klacht indient bij de officier van justitie van het arrondissement waaronder het korps valt.

panter22
door panter22 - Sep 13, 2022 om 15:00
6599 Antwoorden / Vragen

Even rustig aan. Het is schrikken dat iemand met jouw kenteken rondrijdt en een overtreding heeft gemaakt.

Je kenteken was dus wel gestolen.
Een foto is er niet, anders was het gemakkelijk geweest.
Jammer dat je geen aangifte hebt kunnen doen, dat had je online kunnen doen. En dan was het eenvoudig op te lossen geweest. Nu moet je er wat meer moeite voor doen.
Je hebt een nieuwe kentekenplaat gekocht. Die krijg je niet zomaar. Dat weet je wel. Gelukkig heb je de bon  nog.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/de-kentekenplaat/kentekenplaat-verloren-of-gestolen

Je hebt je verzekering ingelicht toen je kentekenplaatje gestolen was. Kun je even mailen of bellen en vragen om een schriftelijke bevestiging die je naar het CJIB kunt sturen. Samen met die bon kom je al een heel eind.
En natuurlijk daarbij je verhaal schrijven, zodat duidelijk is, wat er met je kentekenplaat is gebeurd.
Kijk even online of je alsnog aangifte kunt doen, want het kan nog wel een keer gebeuren.

En  stuur een bewijs van je aangifte mee.
Dan er eerst maar een nachtje over slapen voor je in beroep gaat. Let even op de termijn waarbinnen je in beroep moet gaan. Te laat is te laat.

di
door dirk23 - Sep 13, 2022 om 17:50
249 Antwoorden / 137 Vragen

Had vrijdag al het RDW gemaild met het verhaal maar was vergeten mijn kenteken door te geven.... Dus dat heb ik alsnog gedaan en ook gevraagd om alle relevante stukken naar mij door te mailen. Ik kan tot 22 oktober in beroep. Het aangifte verhaal bij de politie moet ik idd weer achteraan.

panter22
door panter22 Sep 14, 2022 om 07:28
6599 Antwoorden / Vragen

Aangifte kun je online doen. Je hoeft niet naar het politiebureau

Zjeng3009
door Zjeng3009 - Sep 14, 2022 om 10:49
11 Antwoorden / Vragen

Als reactie op jouw antwoord.
Als u zijn verhaal had gelezen had u niet niet behoeven te schrijven dat hij ff moet doordenken.

hij schrijft in zijn verhaal:
Verder heb ik toen mijn verzekering ingelicht en de RDW gebeld.

Lezen......kan moeilijk zijn voor sommige mensen.

panter22
door panter22 Sep 14, 2022 om 14:37
6599 Antwoorden / Vragen

Hij heeft een boete gekregen van CJIB. Of hij betaalt of hij gaat in beroep.

Dat hij de RDW en zijn verzekering heeft gemeld dat zijn verzekeringsplaatje was gestolen weet het CJIB niet.
Wat wil jij dan? Dat hij niets doet?

Gr
door Grunn1 Dec 6, 2022 om 12:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lezen is ook moeilijk hoor zeker als je nu nog eens op een vraag van 3 maanden oud reageert

Topantwoord

agapon1951
door agapon1951 - Sep 14, 2022 om 16:18
170 Antwoorden / Vragen

U heeft een boete gekregen op het oude kenteken volgens U.
Vervolgens een nieuw kenteken met de 1 erop.
Staat op de boete ook deze 1, zoniet is het geen rechtsgeldige boete, immers het complete kenteken is niet vermeld.

1paul
door 1paul - Sep 15, 2022 om 08:56
3147 Antwoorden / 0 Vragen

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/172678-flitsfoto-opvragen-na-verkeersboete-en-online-bezwaar-maken.html#:~:text=%2DSA%2D3.0)-,Waarom%20zou%20je%20een%20flitsfoto%20opvragen%3F,Centraal%20Justitieel%20Incassobureau%20(CJIB).

g
a in ieder geval al in bezwaar en vraag de foto op, omkleed je bezwaar met redenen en geef ook aan dat je melding gemaakt hebt van het verlies van je kentekenplaatje.

di
door dirk23 - Sep 22, 2022 om 10:21
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik denk dat mijn ultieme bewijs mijn nieuwe plaatje is. De rest is waarschijnlijk ondersteunend bewijs. Ik denk dat ik tenminste een redelijke kans maak op intrekking van de boete. Zo niet, dan moet ik denk ik een ander kenteken aanvragen om dit een volgende keer te voorkomen. Misschien had ik dat vanaf het begin moeten doen maar door schade en schande...............

Ik maak nog een foto van mijn blauwe kenteken en stuur het digitaal mee met de rest. In november pas uitslag denk ik maar ik laat het hier nog weten.

di
door dirk23 - Dec 6, 2022 om 11:58
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik heb toen dus bezwaar gemaakt. Ik heb zoveel mogelijk bescheiden meegestuurd zoals boven beschreven. Nu een brief gekregen dat men meer info nodig heeft.

"Een recent proces verbaal van aangifte of een verklaring van de politie. U moet bewijzen dat het voertuig op het moment van de verkeersovertreding niet in uw bezit was"

Ik had toen ik bezig was met mijn bezwaar, ingelogd op de politie site en gekeken of mijn telefoontje van april/pasen 2021 geregistreerd was. Nee, helaas niet. Daarover heb ik in mijn bezwaar dan ook niks kunnen bijvoegen. Heb net de politie gebeld en die dame zegt wel een registratie van mijn telefoontje te hebben maar dat er niks inhoudelijks over in staat. Ook mag zij mij niet een bewijs sturen van diezelfde registratie. Zij vond het ook raar dat mijn nieuwe plaatje niet genoeg bewijs was, zij zag het in haar systeem staan. Zij laat de betreffende agent die de registratie gedaan heeft mij terugbellen.

Gijs116
door Gijs116 - Dec 6, 2022 om 13:29
21 Antwoorden / 2 Vragen

Zeg tegen de politie dat aangifte toch echt nodig is, omdat u anders problemen krijgt met cjib, en dat destijds RDW ook aangifte adviseerde. Dus alsnog aangifte gaan doen, politie heeft aantekening dat u contact met ze had, gewoon beetje aandringen, en niet laten afschepen door politie.

br
door bravehenk - Dec 6, 2022 om 21:41
206 Antwoorden / 0 Vragen

Als je geflitst zou zijn dan moet er een foto zijn.
Als een agent je door rood zag  rijden dan is de volgende procedure van kracht

Ik heb laatst een bekeuring ontvangen. Maar ik ben helemaal niet staande gehouden. Mag dat?

Nee, u mag in principe geen boete zonder staandehouding ontvangen. Als zich een redelijke mogelijkheid tot staandehouding voordoet, dan mag de verbalisant daarvan niet afzien. De verbalisant moet dus een staandehouding verrichten, als deze mogelijkheid zich voordoet. En wat nu als de verbalisant tóch afziet van een staandehouding? Dan is de boete opgelegd in strijd met de wet. De boete wordt dan vernietigd: u hoeft de boete dus niet te betalen.
Dit is de algemene regel

Dan had het  men het juiste kenteken moeten in voeren dus zonder 1 ,want dit was het verdwenen plaatje.

Ik zou protest aantekenen waar, dat staat op de kennisgeving  lukt dat niet wel betalen en voor laten komen 99% kans dat je wint en geld terug krijgt
Boete zonder staandehouding | Verkeersboete.nl

Kijk eens op die site staan ook een aantal arresten

di
door dirk23 - Jan 3, 2023 om 16:30
249 Antwoorden / 137 Vragen

Heb in december  aangifte gedaan bij het buro. Het hele verhaal zoveel mogelijk in de aangifte meegenomen. Dit doorgestuurd via de site. Nog geen maand later krijg ik bericht dat "er voldoende aannemelijk is gemaakt dat...."

De boete is gelukkig komen te vervallen. Viva de digitale snelweg!