noraburema
door noraburema Mar 31, 2017 om 16:50
Auto & vervoer

Klacht

Buitenlandse vrienden hebben precies één jaar geleden een tweedehandse auto gekocht met APK keuring. Nu moet de auto gekeurd worden, maar het blijkt dat de auto zo verroest van onderen is, dat het niet door de keuring komt. Bij de reparatiegarage zeggen ze dat het niet mogelijk is dat de auto één jaar geleden door de keuring kon. Is er iets dat mijn vrienden kunnen doen?

1116 5 Rapporteer

fa
door familyman - Mar 31, 2017 om 16:53
888 Antwoorden / 1 Vragen

Nee. Een apk keuring behoort naar eer en geweten te worden uitgevoerd en is een momentopname. Overigens, over welke auto, merk, model, bouwjaar, km stand, bij wie gekocht (garage of particulier bedoel ik dan) en toen betaalde prijs hebben wij het hier? "Een tweedehands auto" is een rekbaar begrip. Uw vrienden kunnen beter een nieuwe tweedehandse auto kopen met een "aankoop keuring".

ne
door neodutchio - Mar 31, 2017 om 17:09
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als de roest dusdanig is dat het een jaar geleden al een aandachtspunt was, hadden uw vrienden dat kunnen zien. Een auto koop je niet 'op zicht', maar moet je zelf grondig bekijken.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2017 om 17:23
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dom van de vrienden een auto (met roest)  te kopen. Die APK keuring, tot hoe lang was die dan nog geldig? Want roest komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Er zijn puntjes van roest waar een auto nog wel door de keuring heen komt, maar dat zijn er weinig. Misschien beter een nieuwe tweedehands kopen, lijkt mij 'voordeliger' dan laten repareren.
http://autoapkkeuring.nl/apk-keuring-carrosserie-en-roest/

noraburema
door noraburema - Mar 31, 2017 om 18:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, onervaren kopers waren ze, makkelijke prooi.
De auto is een Ford Ka, bouwjaar 2002, gekocht bij Autres Cars voor €1.425 in Apeldoorn.

sw
door swat1500 - Mar 31, 2017 om 22:02
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Tja voor 1425 euro mag je niet heel veel verwachten. Zoals al gezegd een apk keuring zegt niets over de algehele staat van een auto.