ph
door philipvg Oct 13, 2009 om 08:31
Auto & vervoer

Kloppen die liters wel?

Normaal gesproken tank ik als mijn lampje brand en dan gaat er meestal 40, 41 liter in de tank. Vanochtend tankte ik terwijl ik nog niet leeg was (wel bijna) en er ging plots meer dan 45 liter in! Op mijn vraag hoe dit kwam kreeg ik het geruststellende antwoord 'misschien omdat het goedkoper is?' Het was bij een Shell station en die zijn normaal gesproken geijkt, maar wat kan ik hieraan doen? En zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen? Volgens mij stond de auto gewoon recht en niet schuin dus daar kan het niet aan liggen.

6608 29 Rapporteer

holstein
door holstein - Oct 13, 2009 om 08:49
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dit is een meting uit de lucht gegrepen en het verschil van die paar liter kan zomaar ontstaan, want dit is zo erg moeilijk in te schatten.
Het verschil tussen niet helemaal leeg en bijna leeg kan zo een paar liter zijn, met zo'n meting kun je niks.

zinook
door zinook - Oct 13, 2009 om 09:13
261 Antwoorden / 7 Vragen

Dat ligt eraan hoe ver je je tank leeg hebt gereden. Ikzelf heb een 60 liter tank en als ik ga tanken wanneer hij aangeeft dat hij dorst heeft gaat er ongeveer 52 a 53 liter in. Maar rijd ik zover door dat mijn tank bijna leeg is, dan gaat er al gauw 56 liter in. Soms wel eens 58 liter.

Dus het ligt er maar net aan hoever je je tank leeggereden hebt....

kenwel2
door kenwel2 - Oct 13, 2009 om 13:50
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag philpvg, dat lampje zegt niet zoveel. Als tip kan iok je maar een ding aanbevelen: Als je zo twijfelt over je tankinhoud, zet dan eens volgende keer precies op het moment dat het tank bijna leeg lampje gaat branden eens je dagteller op 0 (nul) zeten, en kijk dan eens hoeveel km's je telkens nog doorrijd, voordat je gaat tanken.(of noteer je km stand,als je lampje gaat branden, indien je geen dagteller hebt) Je zult er dan achter komen, dat het telkens andere afstanden zijn. Je tankinhoud en de pomp staan geheel los daarvan, en geijkt zijn ze bij elke pomp! Je rekent toch echt je getankte liters af. Probeer maar het eens...

Mvgr. Henri

bond007
door bond007 - Oct 13, 2009 om 14:08
25 Antwoorden / 20 Vragen

Los van de discussie of de bezinepomp wel degelijk geijkt zijn, maar het is m.i. niet echt verstandig om je bezinetank altijd bijna leeg te rijden (of op het lampje te wachten voor een tankbeurt..). Alle nog 'zwevende' troep onderin de benzinetank wordt hierdoor gedwongen om, weliswaar via het benzinefilter, naar de motor te gaan.

Wanneer je dan ook nog 'ns een situatie heb waarbij het benzinefilter niet regelmatig wordt verwisseld (bij 'eigen' uitgevoerde kleine beurten wordt dit meestal vergeten..) dan kan je op de duur problemen gaan ondervinden (niet goed starten door geblokt benzinefilter, of erger, schade aan de motor..)

Dus heb een 'beetje' vertrouwen in de mensheid/pomphouder en tank daarom altijd bijtijds, nog voor er een lampje gaat branden..

m.vr.gr. bond007

poltol
door poltol - Oct 13, 2009 om 18:15
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Neem een notitieboekje en schrijf steeds op bij welke KM stand u tankt. Noteer de liters en bereken het verbruik. Dan weet u alles in één keer. Er bestaan ook handige boekjes voor met voorgedrukte kolommen.

Succes, poltol

pa
door pappakraai - Oct 14, 2009 om 13:21
24 Antwoorden / 0 Vragen

Houd maar aan om te gaan tanken als de naald van de tankmeter op een kwart staat: de brandstofopvoerpomp, die ìn de tank zit, koelt zich met behulp van de benzine die hem omringt, en als hij bijna leeg is, is dit te weinig, dus naast de troep die bovenop drijft en wordt aangezogen als je bijna leegrijdt, kan je je opvoerpomp ook slopen door hem te oververhitten!
(ik rij op LPG, maar hou mijn benzinetank op dat minimumpeil omdat de benzinepomp in mijn tank, die om technische redenen toch blijft draaien niet te heet te laten worden)

be
door bertb - Oct 14, 2009 om 13:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb problemen met het tanken. Ik heb sinds 1 maand een nieuwe auto. De tankinhoud is vlgs het boekje 45 liter. Na aflevering gaan rijden en na 600 km had ik nog een kwart voorraad benzine en de boordcomputer gaf aan nog 180 km te kunnen rijden. Er ging dus geen lampje branden en ook geen signaal gekregen. Ga ik tanken gaat er 46 liter in!! Kan dus nooit. Dagteller na tanken weer op 0 gezet. Na 300 km te hebben gereden was er slechts 1 streepje van de benzinemeter af. Dus vlgs de benzinemeter had ik nog meer dan 3/4 voorraad. Ik gaan tanken. Gaat er meer dan 22.5 liter in!!!! Kan toch niet. De tankinhoud is 45 liter. Dus ik had de helft al verreden. Meter gaf aan nog meer dan 3/4 voorraad. Al,bij de dealer geweest maar weet geen oplossing. Wie heeft ook deze ervaring?

Groetjes

A Brugman

du
door dubbelzout - Oct 14, 2009 om 13:45
100 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt: "Het was bij een Shell station en die zijn normaal gesproken geijkt.." waarmee u iets suggereert wat niet mogelijk is. ELKE benzinepomp MOET geijkt zijn. Als de ijking verlopen is, mag er feitelijk niet eens benzine geleverd worden met die pomp. Voor al het overige hebt u al afdoende antwoord gekregen, merkte ik uit uw terugkoppeling.

du
door dubbelzout - Oct 14, 2009 om 13:50
100 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijven onbetrouwbare systeempjes met een electronische vlotter. De enige betrouwbare meetmethode is:  Dagteller gebruiken voor verbruiksmetingen. En dat elke pompbeurt invullen. Overigens merk ik uit uw voorbeeld berekening dat u met 300 km 22,5 liter verstookt. Gooi eens een spons onder uw gaspedaal, of bestudeer eens "het nieuwe rijden"  1 op 13 is stevig voor een brandnieuwe auto.  ( ja, ja, milieufreakje ben ik, ik erken schuld)

sb
door sbouman - Oct 14, 2009 om 13:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil graag op alle problemen meer liters tanken reageren!

Denkt u er verder ook over na, dat u ook brandstof verbruikt, als u in de file heeft gestaan, airco aan, meer u lichten aan gehad, sneller opgetrokken en langer in een verkeerde versnelling heeft gereden.

En dan lijkt het of u geen extra kilometer meer heeft gereden, maar het kost u wel degelijk u brandstof.

MVG mevrouw Bouman

pierre60
door pierre60 - Oct 14, 2009 om 13:54
132 Antwoorden / 14 Vragen

De Nederlands pompen zijn alijd geijkt maar in België is dat vaak niet het geval. Ik heb dat zelf eens gaan meten nadat ik dat gehoord had. Met een 10 liter kruik ben ik gaan tanken net over de grens bij Maastricht. Op de pomp stond 10 liter maar de kruik was helemaal niet vol. Later hebben we  hetzelfde gaan doen in Maatricht en de kruik was wel vol. Je zou dat ook een kunnen proberen bij jullie. Wie weet mankeerd er toch wat aan een van die pompen. Een kruik benzine kan je altijd gebruiken.

na
door namaste - Oct 14, 2009 om 14:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

De benzinepompen zijn geijkt. Het verschil heeft niets te maken met de teller van de pomp. Het verschil kan zitten in je rijgedrag of de temperatuur. Bij koud weer kan de auto meer verbruiken. Dat kan ook het geval zijn als meer of minder korte of lange ritten maakt of je rijstijl verandert door onzuiniger rijden( harder optrekken, hoog toerental etc)

Houd de kilometers en de getankte liters bij en bereken je gemiddelde verbuik. Je zult zien dat je verschillen gaat ontdekken per tankbeurt.

Groetjes, Wim

enrique
door enrique - Oct 14, 2009 om 14:04
68 Antwoorden / 17 Vragen

Heeft u er wel eens aangedacht dat dat metertje in de auto gewoon een vlottertje is? dat betekent dat als u uw auto een beetje scheef of schuin hebt staan de meter meteen een andere stand zal aangeven. Ook als u op een helling als is die nog zo klein, uw meter reageert daarop. Dus. Wat zegt zo'n metertje uiteindelijk? Het is tijd om te gaan tanken, dat is alles.

karelstromph
door karelstromph - Oct 14, 2009 om 14:14
95 Antwoorden / 5 Vragen

Je krijgt ook verschillen in verbruik bij onjuiste bandenspanning.

Groet, Karel

karelstromph
door karelstromph - Oct 14, 2009 om 14:16
95 Antwoorden / 5 Vragen

vreemd, ik gaf net een commentaar maar ik zie hem niet staan.

Mijn commentaar was: er kunnen ook verschillen ontstaan bij onjuiste bandenspanningen.

Groet, Karel

geer56
door geer56 - Oct 14, 2009 om 14:42
100 Antwoorden / 9 Vragen

Alle tanken worden geijkt dat is waar er zit echter wel een marge in ook licht het er aan wat voor slang je hebt er zijn er die afsluiten en ook die blijven uit druppelen. Je banden spanning heeft hier niks mee te maken. Het beste is wat er al gezegd werd gewoon bij houden op je zelf. Ik doe op mijn PC met een zelf gemaakt spreadsheet en daar reken ik dan ook op uit wat ik per ltr betaal

en gek is het dat daar nogal eens verschil in zit zelfs bij de

zelde pomp het is niet veel maar toch

lo
door lonius - Oct 14, 2009 om 16:14
1 Antwoorden / 3 Vragen

Mijnheer Poltol werkt zeker voor de Shell.  Regelmatig moet ik konstateren dat het vullen van mijn bij de Shelle dramatisch afwijkt van bv Total, BP en andere tankstations.

Ik houd dit al jaren bij en mijn conclusie is: er wordt weleens met liters gesjoemeld.

fr
door fransklaus - Oct 14, 2009 om 16:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

De liters zullen wel kloppen. Maar in het verleden heb ik bij aankomst in Dover wel meegemaakt dat ik 4 gallon (ruim 18 liter) tankte, terwijl ik verwachtte dat het ongeveer 3 gallon (ruim 13,5 liter) zou zijn. Hier werd gespeeld op de onbekendheid met de gallons. Even opletten, en ik zag iemand gaan tanken. De meter begon op 1 ! (Ik was met de motor, daarom die geringe inhoud)

Ik ben naar de kassa gegaan en heb gezegd dat het niet klopte. Uiteraard accepteerde men dit niet en dreigde met de politie. Ik had geen zin lang te wachten en heb gezegd weg te rijden, nadat ik ze eerst heb verteld dat ze nooit 4 gallon uit mijn tank zouden krijgen. De maximale inhoud was namelijk slechts iets meer dan 3,5 gallon (16 liter). Ik ben weggereden, nooit meer iets gehoord. UIteraard bang voor de politie.

Maar ik kan me voorstellen dat ze hier ook zulke truukjes uithalen, niet op nul maar op bv. 2 zetten.

Verder heb je uit diverse reacties begrepen dat je eigen meter onbetrouwbaar is. Dat heb ik met de auto ook. Als het lampje gaat branden kan dat enkele liters (tot ±4) schelen. Maar als ik de getankte liters vergelijk met de afstand klopt dat wel met de verwachting t.a.v. het verbruik.

gr
door grootcjf - Oct 14, 2009 om 17:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Soms heel soms heb ik het idee dat de .

Een hogere temp geeft meer volume voor een liter niet van belang maar voo 10.000 liter

 De stroom  er ruimschoots uit

 Wie controleert dit het meetinstituut?

 Hoe groot zijn de temp. marges?

nu
door nuvervara - Oct 14, 2009 om 17:22
43 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn ervaring is dat ook na ijking de pompdruk per station sterk verschilt. Voor mijn grasmaaier tank ik vaak 5 liter. Soms knijp ik als proef 3x snel achter elkaar de handle in Dan staat de teller al boven  1 euro terwijl er nauwelijks benzine ingespoten is. Door de hoge pompdruk is de eerste aanslag hoger dan bij lage.Verder wordt bij hoge druk meer lucht ingespoten en meegeteld.Bij hogedruk, het tankje met 5 liter volgens de pomp getankt; inderdaad de benzine in het tankje staat op de 5 liter streep. Een kwartiertje laten rusten en er zit dan  nog maar 4,5 lter in. De meegespoten en meegemeten lucht is ontsnapt! Ongeveer de werking van een waterbesparende douchekop

ij
door ijsvogeltje_1 - Oct 14, 2009 om 21:51
13 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dit is zeer goed mogelijk. Dat de pomp geijkt is, wil niet zeggen dat het goed is. er mag namelijk een percentage afwijking inzitten. Het loont zeer de moeite om eens rond te shoppen, dus tanken bij verschillende pompen. U zult verbaasd zijn hoeveel verschil er in zit. Ik ben er achtergekomen, omdat ook ik meer liters tankte dan er officieel maximaal in mijn brandstoftank paste, terwijl de tank nog niet leeg was. tros radar heeft hier ooit ook een onderzoekje naar gedaan. Dus niet Alleen op de prijs letten,maar ook op het aantal liters dat je krijgt. Wel is het belangrijk dat je de dagteller op nul zet als je getankt hebt, en dan zal blijken dat je bij de ene pomp veel meer kilometers per liter maakt dan bij de andere. Zo kom je er gemakkelijk achter waar het echt het voodeligst is.

re
door reignman - Oct 14, 2009 om 23:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk wel bij Shell
Alle oliemaatschappijen mogen alleen
brandstoffen verkopen met geijkte pompen.

Deze worden periodiek gekeurd en goedgekeurd
door officiele instanties (geen Shell of wie dan ook).
Zij plakken bovendien keuringsstickers op de
pompen zelf.
Ik zou voor de zekerheid deze sticker raadplegen wanneer
betreffende pomp is gekeurd.

Wordt een beetje moe van de verhalen dat de pompen niet
deugen.
Als er al een afwijking in zou zitten, dan is 4 a 5 liter wel
heel erg veel hoor. Ik heb me wel eens laten vertellen door iemand van het ijkwezen dat wanneer een pomp wordt afgekeurd, er
hooguit tiendes van liters afwijkt. Hier hebben we het over zo'n 10%.
Wat wel een feit is, dat geen enkele pomp precies dezelfde afstelling heeft. De een slaat wat eerder af, dan de ander.
Wat ook een feit is, dat de tank dan wel 45 liter is (je verteld er trouwens niet bij wat de maximale tankinhoud is, dat is wel essentieel in het verhaal), je hebt ook nog het leidingwerk van de tank naar de motor en daar gaat ook wat brandstof doorheen. Als je de tank leegrijdt...niet doen nee..dan rijdt je ook het leidingwerk leeg.
Het gaat er niet om hoeveel liter je er normaal indoet, maar hoe groot de tank is. Als je normaal 40 liter tankt, en nu 45 liter, kan het zo maar zijn dat je misschien meer hebt verbruikt dan anders. Te hard gereden? Dat zou het verklaren...

po
door posthuma - Oct 15, 2009 om 00:00
15 Antwoorden / 9 Vragen

Dhr Brugman

Het kan zijn dat de tank vacuum gezogen is, of gedeeltelijk vacuum gezogen. De tankinhoud wordt dan kleiner en zeker in het begin denk je dat je heel erg zuinig rijdt....

Ik heb ook al eens 1 op 60 gereden met een nieuwe diesel. Achteraf bleek dat de bodem van de brandstoftank zowat tegen de bovenkant van de tank zat....

Ik zou het zeker zeer goed in de gaten houden, en wanneer de dealer blijft volhouden dat er niets aan de hand is toch maar even naar een andere garage

ph
door philipvg - Oct 15, 2009 om 05:36
2 Antwoorden / 3 Vragen

Je laatste opmerking klopt niet, het gaat er niet om hoe hard ik heb gereden. Of ik nu 1 op 10 rijd of 1 op 15 kan nooit te maken hebben met hoeveel liter er in mijn tank gaat. Ik heb alleen aangegeven dat ik bij dezelfde pomp normaal niet meer dan 41 liter tank (domweg omdat er niet meer in gaat). 10% is wel degelijk veel (en is 10% van 40 niet dat verschil van 4 liter?). Dat komt neer op zo'n 5,5 euro. Reken maar uit wat dat oplevert bij 100 klanten per dag.

bloemsma
door bloemsma - Oct 15, 2009 om 16:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

meestal kloppen de liters maar als men de benzine koelt tot ongeveer 15 graden heeft men een preciese meting.D.W z.de temperatuur buiten,als het warm is zet de brandstof uit.daardoor krijgt u verschil.de winter is voor ons een positief verhaal.dus hoe kouder de hoe minder verlies.gr.foppe

re
door reignman - Oct 16, 2009 om 23:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoelde niet dat de afwijking van de pomp 10% is.
Jouw afwijking bedraagt 10%. Die 4 liter die je nu meer hebt getankt.
De afwijking waarop een pomp wordt afgekeurd door het meetinstituut (Verispect), zal hooguit tiendes van een liter zijn.
Bij de slager ga je er toch ook van uit dat zijn weegschaal geijkt is?
Dat issie ook, want ook daar zijn regels voor.

Ik weet nog steeds niet wat de maximale tankinhoud van je auto is.
Dat zou al een hoop onduidelijkheid en variabelen wegnemen.

Neem van mij aan, een afwijking bij de pomp van 4 a 5 liter is onmogelijk, of de pomp moet echt stuk zijn.
Als je zegt dat verbruik niks uitmaakt met wat je tankt, dan zou ik je zeker adviseren om met begin- en eindstand van je dagteller te werken. Dan weet je hoeveel kilometer je op hoeveel liter rijdt. Als je normaal 400 kilometer op 40 liter rijdt (1 op 10) en nu ineens 45 liter op 400 kilometer (1 op 8,8). Dan zou je eens kunnen kijken of je hard hebt gereden, of korte stukjes. Dat zou het verschil in verbruik evt verklaren. Maar als je niet anders als anders hebt gereden, bv woon- werk, dan zou het pas echt vreemd zijn. Maar zoals ik zei, dan zul je wel wat cijfertjes moeten gaan noteren. Anders blijft het natte vinger werk, nergens op gebasseerd. Want wie zegt niet dat je bij die tank van 45 liter ook 450 kilometer hebt gereden (weer 1 op 10).

ho
door hortensia - Oct 18, 2009 om 16:03
16 Antwoorden / 2 Vragen

Heel frappant!!!!!! wij tankten gisteren in duistsland en naar mijn gevoel klopte dit ook niet. Dus na mijn gevoel stonden er meer liters op de rekening als dat de meter ging aangeven. Maar hoe maak je dit hard!? Al vaker heb ik juist in het buitenland dit gevoel gehad!  Dit was ook een kleine pomp volgende keer zoek ik alleen maar de grotere bekenden op misschien zijn die safer.

jpm
door jpm - Oct 22, 2009 om 12:37
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou zeggen; Ga eens wat meer met je fiets. Dan vallen de tegenvallers opeens weer mee en blijft het milieu ook wat schoner.

Zijn alle andere argumenten al twee keer gebruikt? Ik denk dat deze discussie moet gaan over wat je moet doen als het afwijkt, niet meer over hoe het komt dat het afwijkt. Bijv. eens actie ondernemen tegen de mensen/bedrijven die hieraan verdienen.

ho
door hortensia - Oct 22, 2009 om 13:31
16 Antwoorden / 2 Vragen

jpm niet ergens over oordelen waar jij niks vanaf weet!!!!! Ben jij o.a. hartpatient? Nee dus want dan reageer je niet zo!!!!! En mag ik even lekker zelf uitmaken of ik de auto neem!!!!!!! Moeten we dan maar allemaal de auto laten staan!!!! Filevorming op  de fietspaden!!!!! Werkloosheid!!!!!!!!! Ga lekker zelf fietsen en doe niet zo jaloers want ik denk dat je geen auto hebt!!!!!!! Maar gun een ander het wel. En reageer niet op onderwerpen die je  niet intereseren!!!!!!!! En kwets andere mensen hier niet mee!!!!! Kassa zulke reacttie's eigenlijk niet plaatsen?????