Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was helemaal naar onze wens en we hebben de overeenkomst getekend en tevens de private lease geregeld.
Helemaal blij weer 100 km naar huis gereden.
2 uur later worden we gebeld dat er slecht nieuws is. De auto was al verkocht door iemand op een andere vestiging.
HUH, hij was toch voor ons gereserveerd en we hebben toch de overeenkomst getekend???
ja maar helaas het gaat niet door.
Punt is dat het een voorraad auto betreft waar een 1000euro cashback actie op geldt.
Nergens was deze meer te krijgen dus helaas geen oplossing.
Wij hebben voorgesteld dat zij de auto dan voor ons bestellen, we moeten dan wel langer wachten tot we de auto kunnen gaan rijden. Op de site van de aanbieder kan ik de auto configureren en voor dezelfde prijs als getekend gewoon bestellen echter hebben we dan de 1000euro cashback niet.De dealer wil de 1000euro niet betalen en komt verder dus niet met een oplossing.
Weet iemand wat onze rechten zijn?
En zijn wij nu onredelijk?
Topantwoord
De overeenkomst kan de dealer nog steeds nakomen, alleen verliest hij €1000.
Jammer voor de dealer, maar ik zou er geen genoegen mee nemen,
Jij bent niet verantwoordelijk voor een rommelige administratie bij de dealer en zijn collega's.
Neem contact op met een juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering als de dealer bij zijn standpunt blijft.
https://www.juridischloket.nl/
als ze op een andere vestiging de auto hebben gereserveerd dan moet dit in de computer staan waar elke vestiging ik kan kijken. Dit heeft deze verkoper ook gedaan en heeft niey gezien dat de auto gereserveerd was. Foutje dealer dus.
Topantwoord
De dealer heeft hier een groot probleem, volgens helt geldende civiele recht want hij is nalatig in het naleven van een overeenkomst.
Spreek de dealer daar op aan en wijs hem op de inhoud van artikel http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html
In dat arikel is geregeld dat hij nu schadeplichtig is als hij de € 1.000,00 niet levert. Kort en krachtig is dat uw wettelijk recht.
U bent dus helemaal niet onredelijk, de dealer zit als gezet 'goed fout'.
U kunt ook de klachtregeling van de BOVAG benutten aannemend dat de dealer bij de BOVAG is aangesloten.
Topantwoord
Pleeg eens overleg met de BOVAG.
Deze organisatie houdt de leden graag aan de regels.
U heeft immers een door beide partijen getekende koopovereenkomst!
De dealer zal zijn verlies van 1000 euro moeten nemen.
Topantwoord
Mijns inziens staat u gewoon in uw recht. Die dealer zal ook wel bij de Bovag aangesloten zijn. Neem ook daar eens contact mee op.
Koop is koop, als het andersom was geweest zou hij ook nakoming vorderen, u heeft gewoon recht op nakoming van de overeenkomst TENZIJ er een clausule in het koopkontrakt is opgenomen waarin deze reden vermeld staat voor eventuele ontbinding...
Wees blij, koop nooit een citroen.
Wat een dom gelul. Mijn vorige had bijna 4 ton op de km teller
Normaalgesproken koopt u een product dat dan binnen 30 dagen geleverd moet zijn. Als dit niet zo is kunt u d3 koopovereenkomst ontbinden en uw geld terugvragen.
in dit geval had de dealer dertig dagen kunnen wachten tot u uw gwld terugeiste. Heeft hij niet gedaan, maar meteen duidelijk gemaakt dat de auto niet naar u gast.
Het is een tweedehands auto dus kan niet gegarandeerd in dezelfde kwaliteit voor dezelfde prijs worden geleverd. Uw al betaalde geld en kosten die u heeft gemaakt kunt u vorderen, meer niet. De cashback, dat is pech voor u.
Het is een nieuwe auto. En dat ding is niet op internet gekocht.
Als een verkoper ( werkend bij die dealer ) de auto heeft verkocht, staat er vaak op de koopovereenkomst e.e.a. onder goedkeuring van de directie.
Kijk dus eerst maar eens goed op de koopovereenkomst, staat daat er nit op dan moet de dealer leveren enz..
Het is niet uw schuld, mijn motto voor de dealer is als je nog nooit wat verloren heb heb je ook nog nooit wat gewonnen Als je een foutje maakt moet je op de blaren zitten, dus dealer wees een vent en los het op !
Bovag, geschillencommissie leg het daar voor.
Je hebt een contract ondertekend, mits zowel jij als de dealer hebben getekend is ook hij gehouden aan de overeenkomst.
Dus dan zou je gewoon kunnen eisen dat de dealer de betreffende auto volgens overeenkomst levert.
Waarschijnlijk betekent het wel, dat je relatie met deze dealer nooit meer goedkomt.
Wel zou ik voor de zekerheid in je contract/overeenkomst even nakijken of er ontbindingsvoorwaarden zijn.
En of er ook in staat of en wanneer de dealer de overeenkomst zou mogen ontbinden (vaak als je bv. niet betaald etc.)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer