fe
door ferna Aug 26, 2011 om 11:24
Auto & vervoer

Mag Kruidvat biljet van € 100,- weigeren

Toen ik gisteren in een Kruidvat winkel liep, zag ik een bordje staan waar ik kon lezen, dat biljetten van 100-200-500 Euro geweigerd werden als betaalmiddel.
Ik vraag mij af, of een winkel een wettig betaalmiddel wel mag weigeren bij aankoop.
Stel ik heb voor € 65,- aan spulletjes gekocht, en ik leg een biljet van € 100 op de toonbank, dan zou ik hier niet mee kunnen betalen ??

8295 26 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Yep, zo werkt het. Een bedrijf mag weigeren wat hij wil. Lees hier meer informatie.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, dat mag.Het staat elke winkel vrij om biljetten te weigeren.Wel moeten ze het duidelijk in de winkel aangeven.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, dat mag.
Het is netjes van een bedrijf als Kruidvat als dit bij de kassa aangegeven wordt.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, de goede antwoorden zijn gegeven. Wat ik wel wil toevoegen is, alleen omdat dit met geld te maken heeft, mijn groenteboer geeft me nog 1 en 2 centen terug en als ik die weiger rond hij het niet naar beneden af (bij 2 cent) maar naar boven. Maar IK kan die centen nergens meer kwijt. Ja, ik heb nu een bloempotje vol. Andere groenheer is oplossing, alleen: zijn spullen zijn zo goed.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

tenormin schreef op vrijdag 26 aug 2011, 11:33: Ja, de goede antwoorden zijn gegeven. Wat ik wel wil toevoegen is, alleen omdat dit met geld te maken heeft, mijn groenteboer geeft me nog 1 en 2 centen terug en als ik die weiger rond hij het niet naar beneden af (bij 2 cent) maar naar boven. Maar IK kan die centen nergens meer kwijt. Ja, ik heb nu een bloempotje vol. Andere groenheer is oplossing, alleen: zijn spullen zijn zo goed.

Ga een keer naar de aldi daar kan je de ceten besteden.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

valerius-2 schreef op vrijdag 26 aug 2011, 11:40:
tenormin schreef op vrijdag 26 aug 2011, 11:33: Ja, de goede antwoorden zijn gegeven. Wat ik wel wil toevoegen is, alleen omdat dit met geld te maken heeft, mijn groenteboer geeft me nog 1 en 2 centen terug en als ik die weiger rond hij het niet naar beneden af (bij 2 cent) maar naar boven. Maar IK kan die centen nergens meer kwijt. Ja, ik heb nu een bloempotje vol. Andere groenheer is oplossing, alleen: zijn spullen zijn zo goed.

Ga een keer naar de aldi daar kan je de ceten besteden.

En bij de C1000 in het fotocopieer apparaat.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Valerius- en tdehond, Allebei bedankt,alleen een C1000 is hier niet (wist niet dat kopieërapparaat centen pakte) en een ALDI is in aanbouw, haha. "Spaar" gewoon door tot ALDI er volgend jaar is. Allebei, nogmaals dank.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

En als je nou voor 95 euro koopt, zouden ze het dan ook niet aannemen?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nee, want er hangt geen briefje met "biljetten van 100 euro worden niet geaccepteerd, tenzij het af te rekenen bedrag 95 euro is" ;-).

De kassajuf maakt de regels natuurlijk niet, en als ze uitzonderingen beginnen te maken is het hek van de dam. Het gaat ook meestal niet (alleen) om het wisselgeld, maar ook om een (soort van) boodschap af te geven aan (mogelijke) overvallers dat er niet zoveel geld in de kassa's zit.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

sonjaatje schreef op vrijdag 26 aug 2011, 11:56: En als je nou voor 95 euro koopt, zouden ze het dan ook niet aannemen?


Krijg uit bovenstaande reacties het idee: nee, 2 x € 50,00. Weet je dat ik nog nooit een honderd, tweehonderd, enz. biljet heb gezien?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

In veel winkels, denk aan supermarkten, worden "grote biljetten", zoals E 50,00 direct in een aparte geldkluis bij de kassa geschoven, die geregeld oor de chef o.i.d. geleegd wordt. Er is daardoor ook niet een enorme cash buit voor "boeven".

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

sonjaatje schreef op vrijdag 26 aug 2011, 11:56: En als je nou voor 95 euro koopt, zouden ze het dan ook niet aannemen?


Ik denk dat de kassa het niet accepteert (deze biljetten gaan immers niet in de lade, maar in zo'n speciale gleuf waar het ook meteen gecheckt wordt).

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@tenormin je kan de centen en twee cent stukken gewoon bij elke winkel gebruiken mits je ze maar afpast op 5 cent eenheden. Ze hebben immers geen briefje bij de deur hangen dat ze 1 en 2 eurocentstukken niet meer accepteren.

Verder in het topic: Meestal staat er bij een winkel een briefje met 100/200/500 met de mededeling: Hier hebben wij niet van terug. Koop voor je voor iets meer dan 100 euro dan kan je hier dus gewoon met een biljet van 100 euro betalen, ze hoeven over die 100 euro namelijk geen wisselgeld te geven en is dus niet in strijd met hun winkelvoorwaarden.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Jaapje, er mag dan bij mijn PLUS geen briefje hangen, maar accepteren doen ze het echt niet. 5 cent, verder basta. Was ook weer zo'n vooruitziende blik van de regering hè, toen de euro werd ingevoerd. Zelfs de bank accepteert het niet, ja, als je ze in rolletjes aanlevert. Maar deze plastic, niet goed sluitende rolletjes zijn een pure ellende, vandaar mijn bloempotje.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@tenormin Bij de bank kan ik wel degelijk al mijn muntjes inleveren. Al jaren gooi ik al mijn muntjes van 1,2,5,10,20 en 50 eurocent in een pot.Als de pot vol is mag ik hem bij de bank leegkiepen in een telmachine en wordt het bedrag gelijk op mijn rekening gestort.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=ikkenietweet schreef op vrijdag 26 aug 2011, 15:44Als de pot vol is mag ik hem bij de bank leegkiepen in een telmachine en wordt het bedrag gelijk op mijn rekening gestort.
Wat kost dat?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@tdehond Dat kost niets. Gewoon service.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

jaapje schreef op vrijdag 26 aug 2011, 15:31: @tenormin je kan de centen en twee cent stukken gewoon bij elke winkel gebruiken mits je ze maar afpast op 5 cent eenheden. Ze hebben immers geen briefje bij de deur hangen dat ze 1 en 2 eurocentstukken niet meer accepteren.

Verder in het topic: Meestal staat er bij een winkel een briefje met 100/200/500 met de mededeling: Hier hebben wij niet van terug. Koop voor je voor iets meer dan 100 euro dan kan je hier dus gewoon met een biljet van 100 euro betalen, ze hoeven over die 100 euro namelijk geen wisselgeld te geven en is dus niet in strijd met hun winkelvoorwaarden.


Wrong answer... de winkelier mag wel 0.01 en 0.02 cent weigeren, mits dit aangegeven staat!

Kan ik als klant wel blijven betalen met munten van 1 en 2 eurocent?

Ja, tenzij de winkelier vooraf duidelijk heeft aangegeven geen 1- en 2-eurocenten te accepteren. Het staat een winkelier namelijk vrij om zelf te bepalen met welke munten of biljetten er in de winkel wordt betaald
Bron: http://www.nvb.nl/index.php?p=11823#Hoe_werkt_het

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ikkenietweet
bij welke bank doe je dat? Gratis? Een bank? Vandaag de dag? Ik moest met mijn losse centjes, stuivers, dubbeltjes, dus voor 2002, al betalen om mijn centen in te leveren.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

rjw schreef op vrijdag 26 aug 2011, 13:08:
sonjaatje schreef op vrijdag 26 aug 2011, 11:56: En als je nou voor 95 euro koopt, zouden ze het dan ook niet aannemen?


Ik denk dat de kassa het niet accepteert (deze biljetten gaan immers niet in de lade, maar in zo'n speciale gleuf waar het ook meteen gecheckt wordt).


Ik zou graag eens een keer de proef op de som willen nemen, ware het niet dat ik nooit zo rijk ben :-)

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

tenormin schreef op vrijdag 26 aug 2011, 11:33: Ja, de goede antwoorden zijn gegeven. Wat ik wel wil toevoegen is, alleen omdat dit met geld te maken heeft, mijn groenteboer geeft me nog 1 en 2 centen terug en als ik die weiger rond hij het niet naar beneden af (bij 2 cent) maar naar boven. Maar IK kan die centen nergens meer kwijt. Ja, ik heb nu een bloempotje vol. Andere groenheer is oplossing, alleen: zijn spullen zijn zo goed.
Je kan die centen toch gewoon de volgende keer bij diezelfde groenteboer inleveren? Als hij ze teruggeeft zal hij ze ook wel accepteren.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2011 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, doe ik ook maar tegenwoordig gaat dit verrekte langzaam omdat ik nu een 1-persoons huishouden heb.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2011 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Allen die gereageerd hebben, mijn hartelijke dank.

Het is mij uit de reacties duidelijk geworden, dat het wel degelijk is toegestaan dat winkels betalingen met briefjes van € 100 en hoger mogen weigeren.
Ik blijf het vreemd vinden, dat dit mag, maar dat ligt dus blijkbaar aan mij.

Vriendelijke groeten,

Ferna

ve
door verwijderd - Aug 27, 2011 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ferna schreef op zaterdag 27 aug 2011, 21:47: Allen die gereageerd hebben, mijn hartelijke dank.

Het is mij uit de reacties duidelijk geworden, dat het wel degelijk is toegestaan dat winkels betalingen met briefjes van € 100 en hoger mogen weigeren.
Ik blijf het vreemd vinden, dat dit mag, maar dat ligt dus blijkbaar aan mij.

Vriendelijke groeten,

Ferna


Op zich niet zo vreemd, als iedereen dat doet zitten ze in no time zonder wisselgeld.....

ve
door verwijderd - Aug 27, 2011 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Gijssie81 geeft hetzelfde antwoord als ik. Zoek het verschil - ja hoor, ik ben weer de sjaak; wat is ze toch fair en onpartijdig.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2011 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

tenormin schreef op zaterdag 27 aug 2011, 22:27: Gijssie81 geeft hetzelfde antwoord als ik. Zoek het verschil - ja hoor, ik ben weer de sjaak; wat is ze toch fair en onpartijdig.


?:?

Waar heb jij het nou allemaal weer over ?!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

JTA
JTA - May 14, 2024 om 12:22
Huishouden & energie

Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???

Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract  heb betaald? 
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!

Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri ... Lees meer

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer