ro
door ronald1992 Sep 7, 2011 om 22:36
Auto & vervoer

Meer contact geld in het vliegtuid

Ik ben onlangs op vakantie geweest naar het buitenland waarbij ik meer dan 12.000 euro mee had genomen.
Dit geld was bedoeld voor een renovatie van een huis waar ik samen met een ouder iemand mee samen doe om als einddoel het pand te verhuren.

Dit geld heb ik gespaard door te werken, door klusjes te doen zo als auto in en verkopen, en mijn familie heeft me ook aardig ondersteund.

Bij de Duane werd ik aangehouden en ze vroegen mij waar het geld vandaan kwam en heb alles verteld. Vervolgens mocht ik met mijn geld door lopen. Wat gaat er nu gebeuren? Krijg ik nu een enorme boete toegestuurd?

Ik wist niet eens dat je een limiet had

2500 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2011 om 22:47
16872 Antwoorden / 108 Vragen

Ronald1992,
Je mag tot €10.000 meenemen; alles boven dat bedrag zul je moeten aangeven bij de douane; ook aandelen en/of andere waardepapieren. Het ligt uiteraard aan het gesprek dat je hebt gevoerd met de desbetreffende douanebeambte. Is het naar je "gevoel" goed verlopen of kreeg je iets te horen van "ik krijgt nog bericht thuis". Ik denk niet, nou je verhaal gelezen te hebben dat je er nog iets van hoort, maar dát weet IK natuurlijk niet zeker.

ro
door ronald1992 - Sep 7, 2011 om 23:08
7 Antwoorden / 6 Vragen

Ik moest eerst al mijn gegevens opgeven en de reden dat ik zoveel bij me had vertellen en hoe ik er aan kwam, en hij zij tegen mij volgende keer moet je het aangeven als je zoveel geld bij je hebt, en toen mocht ik doorlopen met het geld als nog op zak, maar ik ben bang dat ik een enorme boete krijg of gevangenisstraf

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2011 om 23:23
16872 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ronald1992 schreef op woensdag 7 sep 2011, 23:08]Ik moest eerst al mijn gegevens opgeven en de reden dat ik zoveel bij me had vertellen en hoe ik er aan kwam, en hij zij tegen mij volgende keer moet je het aangeven als je zoveel geld bij je hebt, en toen mocht ik doorlopen met het geld als nog op zak, maar ik ben bang dat ik een enorme boete krijg of gevangenisstraf

Nee, ik denk echt niet na wat je nu schrijft, er een vervolg op komt. Je hebt een waarschuwing gekregen en bent er nu van op de hoogte. Werk jezelf niet in de zenuwen, denk echt dat het hier bij blijft. Ik ben ervan overtuigd, dat, als de bewuste douanier je niet geloofde je het geld had moeten overhandigen en dat is gelukkig niet gebeurd.

harrie
door harrie - Sep 7, 2011 om 23:38
765 Antwoorden / 36 Vragen

De gegevens zullen ze aan de belastingdienst doorgeven.
Die zal wel willen controleren of het geen zwart geld was en vergelijken met bankopname's/tegoeden.

Ex-Haagsche Harrie

tenormin
door tenormin - Sep 8, 2011 om 00:06
16872 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=harrie schreef op woensdag 7 sep 2011, 23:38]De gegevens zullen ze aan de belastingdienst doorgeven.
Die zal wel willen controleren of het geen zwart geld was en vergelijken met bankopname's/tegoeden.

Ex-Haagsche Harrie

Dat dit gedaan wordt is wel zeker, maar zijn verhaal werd zeker geloofd, anders was hij wel naar een andere plek geloodst. Hij mocht immers zijn weg wel vervolgen en in het vliegtuig stappen?

pino123
door pino123 - Sep 8, 2011 om 08:28
2768 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem aan, dat indien het verhaal niet wordt geloofd, het geld in beslag genomen zou worden en het verder uitgezocht wordt. Dit is niet gebeurd, je mocht gewoon op het vliegtuig je weg vervolgen. Ik zie dus geen problemen verder.

do
door dorahaesneut - Sep 8, 2011 om 15:17
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ze controleren met betrekking tot geld vooral op witwassen en belastingontduiking. Je hoeft nergens bang voor te zijn.
Als je bijvoorbeeld teveel sigaretten meeneemt ligt dat anders: Immers zou je accijns moeten betalen als je ze gewoon had aangegeven.
Als je 12000 euro meeneemt naar een ander land, hoef je dat alleen aan te geven. Je hoeft daarover geen heffing of zo te betalen. Je had misschien een boete kunnen krijgen omdat je het niet hebt aangegeven. Ze hadden eventueel ook het geld in bewaring kunnen nemen. Dat is allemaal niet gebeurd, dus maak je geen zorgen

abarth
door abarth - Sep 8, 2011 om 21:47
845 Antwoorden / 19 Vragen

Zie hier:

Wanneer neemt de Douane liquide middelen in bewaring?
Is uw aangifte liquide middelen onvolledig? Of hebt u geen aangifte gedaan terwijl u dat wel moest doen? Dan kan de Douane uw liquide middelen in bewaring te nemen. U krijgt ze terug zodra u de ontbrekende gegevens naar overtuiging van de Douane, hebt verstrekt.

U heeft dus voldoende aangetoond waar het geld vandaan kwam en waarvoor het bedoeld is

Meer info