Hallo, Ik heb het gevoel dat mij een verhaal op de mouw is gespeld, maar ik wel eens weten wat jullie er van vinden (of misschien klopt het wel).
Ik heb sinds een half jaar een nieuwe fiets (Batavus, Mambo, Supreme) Hij bevalt wel goed, ik heb wat mankementen gehad (standaard stuk, snelbinder gesprongen, fietsbel defect), maar die zijn door de fietsenmaker verholpen. Recentelijk ging mijn zadel stuk. Een lipje vooraan zat scheef en daardoor schoot hij uit de beugel waar hij op steunde. Ik terug naar de fietsenmaker en die vertelde mij dat ik de fiets had 'opgepakt aan het zadel'. En dan bedoel ik om het te verplaatsen, dus in je ene hand de zadel en in je ander het stuur. Ik zei dat ik daar nog nooit van gehoord had dat dat niet mocht, maar hij zei dat iedereen dat wist. Je mocht geen enkele fiets zo oppakken (behalve met een extra stevig zadel; Brooks) ik moest hem maar oppakken aan de bagagedrager. Ik heb het in mijn omgeving nagevraagd en daar had ook nog nooit iemand gehoord dat dit met je fiets niet mocht.
Ik heb wel een nieuw zadel gekregen, uit coulange, voor de helft van het geld. Maar ik heb dus het gevoel dat hij mij wat wijs wilde maken, maar is dat ook zo?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Wat een onzinverhaal van die fietsenmaker, vooral als hij dan nog zo'n Brooks zadel erbij haalt. Zo'n zadel zit op dezelfde manier bevestigd als ieder ander zadel.
ik heb pas geleden een nieuw zadel gekocht in een fietsenwinkel, en daar werd gezegd, dat ik de fiets niet mocht optillen bij het zadel. het is dus inderdaad mogelijk, dat het met de tegenwoordige zadels niet meer mag, maar dan moeten ze dat er wel bij vermelden.
[quote=potboon36 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 19:50]
Ik heb wel een nieuw zadel gekregen, uit coulange, voor de helft van het geld. Maar ik heb dus het gevoel dat hij mij wat wijs wilde maken, maar is dat ook zo?
Bedankt voor jullie reacties.
Leo
Je reinste onzin. Een zadel is gemaakt om te belasten, 100 kilo moet geen enkel probleem zijn. Een fiets weegt een kilo of 15, moet dus geen enkel probleem zijn. Zelf nog nooit meegemaakt, sterker nog: een fietsenmaker gebruikt twee haken om de fiets omhoog te takelen tijdens onderhoud...eentje voor het stuur en eentje voor het zadel.
Als je een zadel niet mag belasten, mag je er ook niet opzitten, ik kan mij wel voorstellen als er in de handleiding of specifiek door de fietsenhandelaar wordt aangegeven niet de fiets aan het zadel op te tillen.
Er klopt niks van zijn verhaal, je moet echter wel goed uitkijken waar je je fietsenmaker vastpakt en het is natuurlijk beter om dat helemaal niet te doen.
Klets van die "fietsenmaker"! Leg dat tilprobleem maar eens voor aan de Fietsersbond en/of ANWB, Fietsend Nederland grijpt al sinds mensenheugenis onder het zadel om de fiets te verplaatsen of op te hangen. Betreft het hier een zadel met Chinese veren ? Zo ja, dan kan je alles verwachten.
zelf til ik mijn fiets altijd aan de bagagedrager op. zitten op de zadel is anders dan de zadel optillen. maar ik kan me voorstellen dat mensen dat niet weten. de zadel zou niet zo snel kapot mogen gaan. het moet tegen een stootje kunnen. de fietsenmaker heeft niet helemaal gelijk
[quote=raydep schreef op donderdag 15 sep 2011, 12:35]Er klopt niks van zijn verhaal, je moet echter wel goed uitkijken waar je je fietsenmaker vastpakt en het is natuurlijk beter om dat helemaal niet te doen.
@raydep
Hahahaha, ja voordat er volgende week de discussie op Kassa staat: "Heb ik mijn fietsenmaker verkeerd behandeld?"
hallo die fietsenmaker heeft gelijk de achterkant van het zadel zit meestal vastgemaakt met staal en veren -de voorkant zit er ingeklikt --dus als je ga tillen moet je dit aan de achterkant van het zadel doen verder is het zadel alleen te gebruiken voor belasting,doe je iets anders gaat het kapot (gietijzer en beton kunnen ook een hele hoge druk aan ,maar als je iets ander ga doen gaat het al snel kapot)
't Is een Batavus fiets als ik 't goed begrijp. Dan zou ik uw kwestie ook eens voorleggen aan de fabrikant: Batavus Industrieweg 4 8444AR Heerenveen Tel: 0513-638999 Fax: 0513-638262 Succes!
Er kunnen hier volgens mij 2 dingen aan de hand zijn; of jij bent heel erg hardhandig en ruw of de hele fiets klopt niet. Dit naar aanleiding van wat je zegt; er is nl al vanalles kapot gegaan. Een bel kan ik nog wel begrijpen maar ook je snelbinder en standaard? Volgens mij kan je een fiets ook gewoon aan het zadel optillen dus je fietsenmaker vertrouw ik sowieso niet. Als jij denkt dat je niet abnormaal met je fiets bent omgegaan (dat kan ik niet beoordelen) dan zou ik zelf eens contact opnemen met Batavus. Of eens advies vragen aan een andere fietsenmaker.
Je hebt na een half jaar toch zeker nog garantie? Ik zou van de fietsenhandelaar eisen dat hij de garantie claimt bij Batavus. Zo'n onzinverhaal heb ik nog nooit gehoord. Als hij het niet wil doen moet je zelf met Batavus contact opnemen en nooit meer naar die handelaar gaan.
Hoe vervelend ook, het zadel is niet bedoeld om de fiets aan op te tillen; hierin heeft de fietsenmaker een punt. De fiets wordt bij onderhoud bij de fietsenmaker niet aan het zadel opgetakeld, maar aan het frame of de achterdrager. Helaas gaat de kwaliteit van de fietsen met sprongen achteruit (prijs niet helaas); op alle componenten wordt getracht te besparen, zodat het 'nog net' voldoet aan normaal gebruik en dat merk je aan alles. Desondanks is de reactie van hem weinig professioneel en al zeker niet klantvriendelijk. Ondanks dat hij dit niet vergoed gaat krijgen van Batavus (zij wijzen net als bv Gazelle) bijna alle claims af, zéker na 2 jaar gebruik, zult u zich waarschijnlijk bij de volgende mogelijke fiets-aankoop nog wel een keer extra bedenken alvorens u bij deze zaak opnieuw een aankoop gaat doen.
[quote=pino123 schreef op zaterdag 10 sep 2011, 16:53]Als je een zadel niet mag belasten, mag je er ook niet opzitten, ik kan mij wel voorstellen als er in de handleiding of specifiek door de fietsenhandelaar wordt aangegeven niet de fiets aan het zadel op te tillen. Een zadel is gemaakt om op te zitten. Dus om naar beneden te belasten. Bij het optillen met het zadel belast je het precies de andere kant op, nl. naar boven. Ik kan me voorstellen dat er zadels bestaan waarvan de bevestiging van het zitgedeelte aan het metalen deel zodanig fragiel is dat het bij verkeerd optillen losbreekt. Dat is misschien wat er is gebeurd bij het rijwiel van ts. En in dat geval heeft de verkoper netjes gereageerd.
Onzinning, als je bijv een fiets hebt die geen bagagedrager heeft om welke reden dan ook.
nee hoor, ik heb vele 100derden fietsen in mijn handen gehad, in de shop en montage en die dingen worden even vaak aan het zadel als aan de bagagedrager in de haken gehangen.
Als er al zo'n opmerking is m.b.t. dat zadel van de fabrikant heeft dat eerder te maken naar de montage of reparatie van de fietsenmaker, bovendien zijn er vele fiets ophang systemen zijn met haken. onzin dus.
Ik heb ook een Batavus met een San Marco zadel. Tilde hem ook aan het zadel op waardoor de speciale vering 'uit de kom' schoot. Weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. De fietsenmaker heeft uitgelegd dat vooral bij die geavanceerde zadels met speciale vering, het niet goed is om dat zadel te belasten met het gewicht van de fiets. Vond ik heel logisch klinken en ik til mijn fiets nu aan de bagagedrager op. Ik denk dus niet dat de fietsenmaker je iets wijs heeft willen maken.
[quote=rjw schreef op vrijdag 9 sep 2011, 20:48]Wat een onzinverhaal van die fietsenmaker, vooral als hij dan nog zo'n Brooks zadel erbij haalt. Zo'n zadel zit op dezelfde manier bevestigd als ieder ander zadel.
Eigenlijk zegt hij hier ook dat hij prima verdient aan een brooks zadel. ;-) De een pakt de fiets bij de zadel bij het verplaatsen en een ander bij de bagagedrager, eigenlijk (mag) het niks uitmaken bij degelijk materiaal.
Het is wel duidelijk>> de zadels van tegenwoordig zijn zo slecht dat je ze er niet meer mee mag optillen. Vroeger wel, maar de zadels waren gewoon TE goed...ze gingen nooit stuk en dat kan toch niet de bedoeling zijn? Alles moet wel kapot gaan binnen een jaar anders verdienen ze niks... Een beetje slimme fabrikant springt daar handig op in>>de zadeltjes zien er gelikt uit, maar de levensduur is beperkt. Het wachten is op die domme consument die een keertje zijn fiets optilt aan het zadel..>> dan gaat hij stuk, logisch toch, een zadel kan je makkelijk 200 kg belasten op druk maar nog geen 10 kg als je eraan trekt... Dat we dat nou niet snappen...
Wanneer gaan wij nou eens begrijpen dat een fiets ook niet bedoeld is voor dagelijks gebruik?
de fietsen zijn tegenwoordig niet meer hetzelfde als vroeger. vroeger had je een degelijke fiets die bijna nooit stuk ging behoudens een lekke band..nu heb je met een goeie nieuwe fiets telkens stukken.. dan zadel kapot, jasbeschermers vallen naar beneden en gaan kapot. alles is met plastic en rubbers bevestigd . en die verteren snel door de zon. kwaliteit is vaak ver te zoeken. Een fietsenmaker kan er vaak niets aan doen het ligt gewoon hoe ze tegenwoordig gemaakt worden. consumptie maatschappij waar alles niet te lang mee moet gaan.
Ja een brookszadel, wel even een hele tijd uittrekken om die even goed in te rijden. Maar dan heb je ook wat. En niet aan het zadel optillen? Ik doe niet anders, en geen problemen. Maar misschien is dat iets specifieks van dat zadel? Misschie moet je er ook maar niet op gana zitten, je weet maar nooit.
HHHHH daar gaan we weer. Een low buget fiets zonder bagage drager voorzichtig aan het wiel/of de achtervork optillen.Nimmer aan het zadel. Ook met de chinese gazelles batavussen enz moet u voorzichtig zijn. T is helaas niet meer zoals vroeger toen er nog kwaliteit was. En kwaliteit is beperkt te kopen.Geld en merken en hebben daar gaat het om.
En om rooie duimen HH.,Realist zijn mag niet op dit forum.
Een fiets is niet om te verplaatsen, maar die moet u verplaatsen. Als u dan toch 'in overtreding' bent, moet u niet opkijken van een kapot zadel. Eigenlijk mag u een fiets ook niet aan het stuur optillen, daarvan kan het stuur of alleen maar de handvatten losraken of stukgaan. Tilt u hem ook niet bij het frame waar deze is gelast. Als deze las niet goed is gemaakt dan kan de fiets zomaar in stukken in uw handen liggen. Laat de fietsenmaker beloven dat hij de fiets ordentelijk en professioneel optilt bij elke reparatie, er kan namelijk van alles stuk gaan. Om dit alles te voorkomen is het misschien mogelijk om gewoon te gaan lopen en de fiets voor de sier te houden? Voor lange afstanden kunt u de auto gebruiken, mits u deze niet verkeerd optilt. Daarvan kan de bumper losraken.
[quote=carrie schreef op vrijdag 9 sep 2011, 21:51]ik heb pas geleden een nieuw zadel gekocht in een fietsenwinkel, en daar werd gezegd, dat ik de fiets niet mocht optillen bij het zadel. het is dus inderdaad mogelijk, dat het met de tegenwoordige zadels niet meer mag, maar dan moeten ze dat er wel bij vermelden. En terecht heeft Carrie voor dit antwoord een rode duim gekregen, antwoord is correct en past een enkeling niet! Nieuwe fietsen hebben aan de bagagedrager, aan de zadelzijde, een soort handgreep zitten, om de fiets op te tillen. Daar id de bagagedrager iets omhoog gebogen. Moet zeggen, dat ook ik wel eens valselijk beschuldigd ben van verkeerd gebruik van de fiets, een Gazelle waar na een ½ jaar de lak spontaan afbladderde. Het frame was enigszins gebogen, omdat ik regelmatig met mijn fiets tegen stoepranden aanreed. Maar het zadelverhaal is zeker niet uit de lucht gegrepen.
We hebben het alsmaar over de fietsen van vroeger die sterker waren. Maar we vergeten dat de fietsen en zeker de zadels toen niet zo comfortabel waren als nu. Nieuwe technieken en snufjes, nieuwe gebruiksaanwijzingen denk ik dan maar. En dat geldt niet alleen voor fietsen.
De fietsenmaker waar u geweest bent heeft in dit geval helemaal gelijk!! Het zadel is inderdaad zo geconstrueerd dat deze krachten van boven goed kan opvangen middels de verbinding tussen zadeldek en zadelbrug. Wanneer je de fiets echter aan dit zadeldek optilt is de kans groot dat het zadeldek op een gegeven moment van de zadelbug breekt. Het nokje aan de voorkant is slechts een kunststof blokkade dat bij normaal gebruik geen krachten op hoeft te vangen.
Uiteraard had de fietsenmaker dit wel gewoon voor garantie moeten vervangen en zelf zien te claimen bij Batavus. De kans is zeer groot dat hij het zadel gewoon vergoed had gekregen.
Mocht u in de toekomst de fiets toch zonodig toch bij het zadel moeten/willen oppakken, doe dit dan in ieder geval aan het ijzeren gedeelte mits dit onder het zadel zit.
[quote=van leyden schreef op zaterdag 10 sep 2011, 13:49][quote=potboon36 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 19:50]
Ik heb wel een nieuw zadel gekregen, uit coulange, voor de helft van het geld. Maar ik heb dus het gevoel dat hij mij wat wijs wilde maken, maar is dat ook zo?
Bedankt voor jullie reacties.
Leo
Je reinste onzin. Een zadel is gemaakt om te belasten, 100 kilo moet geen enkel probleem zijn. Een fiets weegt een kilo of 15, moet dus geen enkel probleem zijn. Zelf nog nooit meegemaakt, sterker nog: een fietsenmaker gebruikt twee haken om de fiets omhoog te takelen tijdens onderhoud...eentje voor het stuur en eentje voor het zadel.
Het gaat om het zadel zelf, dus enkel dat gevalletje waar je op zit. Niet de constructie van metaal eronder. Dezelfde constructie waar de fietsenmaker de haak aan vast maakt. Iets omhoog trekken is overigens ook iets anders dan belasten.
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen.
de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende
...
Lees meer
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde. Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat. Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten. Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer