ja
door jacobussimon Jul 25, 2012 om 21:48
Auto & vervoer

Microvezeldoek veilig voor autolak?

Is een microvezeldoek veilig om de auto te wassen,dus dat er geen kleine krasjes ontstaan met het droog maken van de lak?

37543 19 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 25, 2012 om 21:51
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Zolang er geen zand op de auto zit is een micro vezeldoekje goed voor zelfs de zachtste billetjes van een baby.

tdehond
door tdehond - Jul 26, 2012 om 10:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het wordt zelfs aangeraden om hiermee de auto te drogen vanwege het grote absorptievermogen:
klik op Hier

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 26, 2012 om 10:44
252 Antwoorden / 68 Vragen

zou de auto in de wind drogen heb je totaal geen last van krasjes..dus eindje rijden?

rs
door rst77 - Jul 27, 2012 om 12:15
18 Antwoorden / 1 Vragen

@kamphuysen, dan krijg je weer witte opgedroogde druppeltjes door de kalk.
Waarom halen we die kalk niet uit het leidingwater? Dat zou iedereen heel veel schoonmaakazijn etc. schelen...

patrick555
door patrick555 - Jul 27, 2012 om 12:20
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kamphuysen schreef op donderdag 26 jul 2012, 10:44]zou de auto in de wind drogen heb je totaal geen last van krasjes..dus eindje rijden?

Zoiets gebeurt pas als je harder dan 80 km/u gaat rijden.
En een echte poetser weer dat je nog altijd druppels ziet wanneer je de auto niet afneemt met een doek.
Wat ook wel eens wordt gebruikt is schapenleer. Ik zelf gebruik ook microvezeldoekjes en wanneer deze te nat zijn en ik geen drogen vezeldoeken meer heb, pak ik een theedoek.
Het poestbedrijf waar ik mijn auto hebt gepoetst gebruikt ook microvezeldoeken. Ze worden gebruikt om de druppels er mee af te lappen maar ook om de wax er af te poetsen. En de waxlaag krijg je er niet vanaf door rondjes te rijden.
Ander tip: was je auto in de schaduw, anders droogt alles te snel of je moet super snel zijn.

orgelmuts
door orgelmuts - Jul 27, 2012 om 12:55
632 Antwoorden / 58 Vragen

@patrick555

Ander tip: was je auto in de schaduw, anders droogt alles te snel of je moet super snel zijn.

Nog even ter aanvulling: Het is sowieso prettiger om in de schaduw te staan met autowassen, anders krijg je het zelf ook vreselijk warm ;-)

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 28, 2012 om 12:53
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=patrick555 schreef op vrijdag 27 jul 2012, 12:20]

Zoiets gebeurt pas als je harder dan 80 km/u gaat rijden.

Dat geloof ik niet, volgens mij droogt hij al sneller als je vijf kilometer per uur rijdt, alleen gaat het dan zó langzaam dat er toch kalkvlekken komen, denk ik tenminste. Mogelijk bedoel jij dat het water er dan afgeblazen wordt en dan zul je wél gelijk hebben, vooral als je dan ook nog tegen de wind in rijdt. Ik deed het altijd met een ruitenwisser, hoofdzakelijk om geen grote opgedroogde kalkplekken te krijgen maar, ik ben ook geen poetser, ik had mijn auto om me te verplaatsen van A naar B, meer niet. O ja, en terug natuurlijk, soms via C.

czar
door czar - Jul 28, 2012 om 20:52
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Och arme,

Dan zul je wat kalkresten in de vorm van kringetjes op je auto hebben en wat dan nog? Er zijn ergere problemen in de wereld.

De vraag van TS was natuurlijk wel legitiem. Gebruik gewoon die doekjes op je auto, ze zijn niet schadelijk. Microvezel doekjes geven hooguit micro-krasjes, maar die zie je toch niet en zullen de autolak niet schaden.

czar
door czar - Jul 28, 2012 om 20:57
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=patrick555 schreef op vrijdag 27 jul 2012, 12:20]Ze worden gebruikt om de druppels er mee af te lappen maar ook om de wax er af te poetsen. En de waxlaag krijg je er niet vanaf door rondjes te rijden.

Dus jij gaat naar een wasstraat en neemt het duurste programma incl. waslaag en wilt dan de beschermende waslaag er weer vanaf poetsen?
Ik begrijp het niet ... lekker laten zitten die waslaag, die is er niet voor niks.

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2012 om 21:26
16835 Antwoorden / 108 Vragen

@czar, microvezeldoekjes geven hooguit micro-krasjes, hoe "leuk" kun je het maken. De beste uitvinding (vooral voor je huishouden) sinds jaren. Als je mijn gifgroene (tja er was geen andere kleur) microvezel handschoen ziet en hoeveel water die opneemt om eerst de auto te wassen, fantastisch. Never nooit geen spons meer. Ook niet meer om ramen te zemen. En dan met het genoemde doekje je auto te drogen: ideaal. In principe hoef je geen schoonmaakmiddelen meer te kopen, wat we wel doen want het moet natuurlijk ook nog "lekker ruiken" als we in huis gewerkt hebben.

czar
door czar - Jul 28, 2012 om 22:07
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 28 jul 2012, 21:26]@czar, microvezeldoekjes geven hooguit micro-krasjes, hoe "leuk" kun je het maken.

Ik zal m'n best doen, maar of ik het leuker kan maken?
In huis zijn die dingen ideaal, vooral voor de ramen.
Die hebben een hardheid (glas = 7) waar die doekjes geen krasjes op kunnen maken. Immers je kunt met een hard materiaal alleen krassen op een materiaal dat zachter is. Neem de diamanten ring van je vrouw, daarmee kun je overal in krassen, zeker ook de auto van je buurman en ook het glas in je ramen. Lukt dat nu niet, dan is de diamant waarschijnlijk toch niet echt.
Leuk genoeg?

TS vraagt of een microvezel-doekje veilig is. Dat is het.
Er zit wel een slijpende werking in, maar die is micro. Kleine veranderingen aan het oppervlak van de lak van je auto heb je altijd. Al was het maar de invloed van UV-licht (enorme invloed overigens). Miniscule krasjes hebben daar weinig invloed op zolang die krasjes maar een stuk ondieper zijn dan de laklaag dik is.

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2012 om 22:27
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, dat had ik als eerste commentaar al gemeld dat een microvezel doekje geschikt is om je tuut te wassen. En leuker heb je ook al gemaakt: heb geen diamanten; zijn briljanten net zo "gemeen" om te krassen? Niet antwoorden hoor, anders OT double.

czar
door czar - Jul 28, 2012 om 22:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 28 jul 2012, 22:27]Nou ja, dat had ik als eerste commentaar al gemeld dat een microvezel doekje geschikt is om je tuut te wassen. En leuker heb je ook al gemaakt: heb geen diamanten; zijn briljanten net zo "gemeen" om te krassen? Niet antwoorden hoor, anders OT double.

Ik ga niet antwoorden ... ondanks de vraag ...

soepkiep
door soepkiep - Jul 29, 2012 om 00:46
529 Antwoorden / 75 Vragen

dit kan geen kwaad
ik doe onze auto er ook mee wassen
zit er zand op de auto ja dan krijg je ook grassen met een gewoone doek
dan spuit je de auto eerst goed af met water voor dat je gaat poetsen

ed
door ed68 - Aug 3, 2012 om 12:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 28 jul 2012, 20:57][quote=patrick555 schreef op vrijdag 27 jul 2012, 12:20]Ze worden gebruikt om de druppels er mee af te lappen maar ook om de wax er af te poetsen. En de waxlaag krijg je er niet vanaf door rondjes te rijden.

Dus jij gaat naar een wasstraat en neemt het duurste programma incl. waslaag en wilt dan de beschermende waslaag er weer vanaf poetsen?
Ik begrijp het niet ... lekker laten zitten die waslaag, die is er niet voor niks.

Dan moet je knap kunnen poetsen wil je de waslaag verwijderen.
Bij de wasstraat waar ik kom en ook de auto wel eens zelf was breng ik vloeibare was aan op de auto en spoel hem daarna met met het programma spoelen zonder vlekken weer af en de was blijft keurig zitten.
Vloeibare was is namelijk een contact was en verwijder je echt niet met een microvezeldoek, je blinkt het hooguit op!

ra
door rarabiblos - Nov 10, 2013 om 17:17
6 Antwoorden / 0 Vragen

Microvezel is de enige doek om je auto mee te wassen. Zelfs met zand, vuil, insecten maakt het geen krassen op je lak. Het gaat hierbij wel om de kwaliteit van de microvezel doek, de dikte, de hoeveelheid micovezels per vierkante cm en de grootte. Veel microvezel doeken zijn van slechte kwaliteit en nemen niet zoveel vuil op. Daarnaast zijn ze vaak te klein en krimpen ze in de wasmachine. Zelf bestel ik bij www.noh2o.nl omdat ze daar het beste van kwaliteit zijn, erg groot, waardoor het handig is in het gebruik en het goedkoopst. Ik ben daar zeer tevreden over. Verder heb je ze ook bij de blokker en verschillende bouwketens, al is de kwaliteit daar minder van en zijn ze duurder. Dit is puur uit eigen ervaring gesproken en probeer hier geen reclame mee te maken.

Ik gebruik deze doeken regelmatig in combinatie met producten waarmee ik mijn auto was zonder water. Aangezien de wasstraat krassen maakt op je lak en slecht voor het milieu is en daarbij ook duur, gebruik in sinds kort biologisch afbreekbare producten waarmee je je auto brandschoon krijgt. Als ervaringsdeskundige raad ik iedereen aan om deze producten te gebruiken en dit in combinatie met een microfiber doek.

Dit sluit naar mijn mening erg aan op het wassen zonder water en om die reden ook een overzicht van verschillende leveranciers op dit gebied:

www.noh2o.nl (Beste prijs)
www.drywash.nl
www.autowassenzonderwater.com
www.ecogreenautoclean.nl (Nieuw in Europa, in Amerika gebruiken bedrijven zoals Google deze producten)

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee...

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 10, 2013 om 17:20
937 Antwoorden / 2 Vragen

dit is gewoon ordinair reclame maken, ook al in een ander topic.

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2013 om 17:43
16835 Antwoorden / 108 Vragen

@rarabiblos, en u probeert geen reclame te maken voor een topic van anderhalf jaar geleden? Dat gelooft u vast zelf ook niet.

ra
door rarabiblos - Nov 10, 2013 om 17:43
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik reageer wat er in de vraag gesteld wordt en geef daarbij ook advies en mijn mening. Jullie hoeven er niks mee te doen, puur wat ik zelf adviseer en waar ik goede ervaringen mee heb. Ik noem daarbij ook andere leveranciers en opties.