sleutelaar
door sleutelaar Jun 22, 2006 om 19:03
Auto & vervoer

Mist achterlicht lamp caravan 1 juli 2006 verplicht ?

 in 2005 was al sprake van verplichting,door omstandigheden,is dit echter uit gesteld tot 2006, er gingen geruchten dat in 2007 de verplichting pas van kracht zou worden.

nu lees ik in folder van A N W B --B O V A G dat per 1 juli de politie mag gaan bekeuren als e.e.a  niet aan de eisen voldoet

wie weet waar ik via internet de wettelijke gegeling kan vinden waar in  vermeld staat dat bij gebruik mistlamp aan caravan deze bij het trekkend voertuig uit moet zijn  dit i.v.m. hinderlijke lichtstraling tegen caravan

alvast bedankt gaarne reacties groeten van de sleutelaar

544 20 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 22, 2006 om 19:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

ik heb dit gevonden;

DEN HAAG - Eigenaren van caravans en vouw- en aanhangwagens zonder mistachterlampen worden dit jaar nog niet beboet. Het College van procureurs-generaal van het Openbaar Ministerie (OM) heeft vrijdag besloten de bestuurders nog tot 1 juli 2006 respijt te geven om de aanwezigheid en werking van de lichten te controleren.---------

http://www.boetes.nl/nieuws.php?ID=1627&q=snelheidsduivel%20200&PHPSESSID=7a2bde9b9ec2c54e5af46b08988a20e4

Wetsartikel kon ik even (nog) niet vinden.(zoek nog verder als hutz het in de tussentijd al niet wet op te duiken ;-)

Maar lijkt me dat respijt periode die goldt tot 1 jili 2006 nu wel echt verlopen is .

Groetjes,

hell-rider
door hell-rider - Jun 22, 2006 om 19:34
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Bij de RDW is dit ook al een tijdje bekent en bij de overheid zijn er ook al een paar pagina's aan besteed, kijk maar even op de volgende link, er zijn een paar uitzonderingen en die kan jij geloof ik goed gebruiken.

Mistachterlicht(en) voor caravans

Succes,
Hell-Rider

stacey
door stacey - Jun 22, 2006 om 19:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Controle mistachterlichten lichte aanhangwagens vanaf 1 juli 2006

11-02-2005 - De bezitters van niet kentekenplichtige lichte aanhangwagens en caravans krijgen, ondanks de wettelijke verplichting, nog 16 maanden de tijd om deze te voorzien van de vereiste mistachterlichten en (zij)markeringslichten. Het Openbaar Ministerie acht het onwenselijk om een (nieuwe) wetsbepaling te handhaven die niet of onvoldoende door de wetgever bij de burger bekend is gemaakt. Het College van procureurs-generaal heeft daarom besloten om tot 1 juli 2006 niet over te gaan tot handhaving van deze nieuwe bepaling.

Bepaling is nu van kracht voor alle aanhangwagens
Op 1 januari 2005 is de in artikel 5.13.51 van het Voertuigreglement opgenomen bepaling met betrekking tot mistachterlichten en (zij)markeringslichten ook voor lichte caravans en aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kilogram van kracht geworden. Voor zwaardere aanhangwagens en caravans geldt deze bepaling al vanaf 1 januari 1998. De wetgeving is nu dus van toepassing op alle aanhangwagens, ongeacht de leeftijd en toegestane maximum massa. De komende maanden kunnen de bezitters van lichte aanhangwagens en caravans gebruiken om de voertuigen te controleren op de aanwezigheid en werking van de vereiste mistachterlichten en eventuele (zij)markeringslichten. Het ministerie van Verkeer & Waterstaat en de ANWB zullen de komende maanden benutten om de aanhangwagen- en caravanbezitters verder te informeren over de te nemen maatregelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 22, 2006 om 19:44
16888 Antwoorden / 202 Vragen

en ik gaf mijn reactie voordat die van hell-rider er stond en die dus het juiste antwoord geeft.

hell-rider
door hell-rider - Jun 22, 2006 om 19:51
573 Antwoorden / 0 Vragen
hell-rider
door hell-rider - Jun 22, 2006 om 19:54
573 Antwoorden / 0 Vragen

En buiten dat 'Stacy' is ook lekker bezig geweest en heeft het antwoord tenslotte toch ook gevonden.

Groet,
Hell-Rider

stacey
door stacey - Jun 22, 2006 om 20:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Bepaling is nu van kracht voor alle aanhangwagens
Op 1 januari 2005 is de in artikel 5.13.51 van het Voertuigreglement opgenomen bepaling met betrekking ...............

gr
door groen_1 - Jun 22, 2006 om 20:59
66 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de bovenstaande link staat ook een link naar: Relevante wetsartikelen uit het Voertuigreglement.

dirck
door dirck - Jun 22, 2006 om 21:09
3201 Antwoorden / 3 Vragen

wie weet waar ik via internet de wettelijke gegeling kan vinden waar
in  vermeld staat dat bij gebruik mistlamp aan caravan deze bij het
trekkend voertuig uit moet zijn  dit i.v.m. hinderlijke lichtstraling
tegen caravan

Het mistachterlicht op het trekkende voertuig hoeft niet
automatisch te worden uitgeschakeld als de mistachterlichten op de aanhangwagen
zijn ingeschakeld.

Het wordt bij een auto met caravan officieel ook
toegestaan dat alleen het mistachterlicht op de caravan brandt. Het
mistachterlicht op de auto heeft in zo'n geval weinig zin en kan zelfs
hinderlijk zijn vanwege de weerspiegeling op de caravan.

stacey
door stacey - Jun 22, 2006 om 21:39
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Heb je hier nog iets aan?

Aanhangwagen verlichting en aansluitschema

http://www.aanhangcarsnederland.nl/index/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=33

stacey
door stacey - Jun 22, 2006 om 22:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Brochure handige tips en adviezen hier te downloaden;

http://www.bovag.nl/

sleutelaar
door sleutelaar - Jun 22, 2006 om 22:12
249 Antwoorden / 20 Vragen

               Hoi Gerrit

met alle repect voor iedereen die reageerde maar gerrit heeft mijn

vraag goed begrepen en gelezen

ik zal verduidelijken waarom deze vraag ter sprake kwam, in een gesprek met een kennis kwamen we tot een menigsverschil omdat ik in een boekje van de ANWB van 2005 heb gelezen dat bij gebruik aan caravan de lamp aan auto uit moest gaan

kan dit nu in 2006 nergens terug vinden en boekje van 2005 is  zoek geraakt vandaar, maar door deze vraag en antwoorden hebben we heel waarschijnlijk veel mensen geinformeerd met nuttige informatie

en kunnen ze alsnog zorgen dat e.e.a veilig in orde gebracht word, en zodoende een bekeuring voorkomen!

vriendelijke groeten van de sleutelaar

hutch
door hutch - Jun 22, 2006 om 23:19
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Sleutelaar,

het antwoord op jouw vraag is terug te vinden in artikel 5.18.37a van het Voertuigreglement. Hier staat:

"Indien een aanhangwagen wordt voortbewogen door een personenauto of bedrijfsauto die is voorzien van één of twee mistlichten, behoeven alleen de één of twee mistlichten op de aanhangwagen te branden, mits de bediening van de mistlichten op het trekkende voertuig en de aanhangwagen via een schakelaar in het trekkende voertuig plaatsvindt."

Dus er is geen sprake van 'uit moeten zijn', doch het mistachterlicht behoeft niet te branden op het trekkend voertuig.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Jun 22, 2006 om 23:24
4517 Antwoorden / 29 Vragen

PS,

indien de caravan (TMM hoger dan 750 kg) voor 1998 in gebruik is genomen, behoeft er geen mistachterlicht op gemonteerd te zijn..... mag wel, natuurlijk.

Gr. Hutch

stacey
door stacey - Jun 23, 2006 om 05:39
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi, het artikel is gevonden zie ik,

Ik vondt nog dit ;

Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) (geldend op: 09-02-2005)

Artikel 34

2.    Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van
      minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd

Pikant is de verkeerde toepassing van leestekens ;-)
Dit buiten beschouwing gelaten, valt het werkwoord mag op.
Er is dus geen enkele omstandigheid waarin het mistachterlicht gevoerd moet worden.

En wat bijvoorbeeld te denken van klassieke caravans (TMM ? 750kg) achter auto's die voorzien zijn van een mistachterlicht.
En wat bijvoorbeeld te denken van mini-aanhangers (TMM ? 750kg) die de uitstraling van het mistachterlicht op de auto niet of nauwelijks belemmeren.
En wat bijvoorbeeld te denken van aanhangers (TMM ? 750kg) die nooit bij mist op de weg komen. Enz.

Kortom, veel eigenaren worden 'om niets' op hoge kosten getrakteerd.          Wie het snapt, mag het zeggen! ----------

http://www.caravanhandboek.nl/mist.htm

De regeling wordt afgekraakt hier, misschien wel interressant om te lezen, (maar het is van juli 2005)  is dit `mag` ondertussen vervangen door `moet` ? Je Moet iets hebben maar Moet het niet gebruiken? Logisch.......

Groetjes,

hell-rider
door hell-rider - Jun 23, 2006 om 10:00
573 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey er zijn een heleboel zaken die op het internet vermeld staan niet juist meer, wijzigingen en updates worden vaak veel te laat of helemaal niet doorgevoerd, jammer. Vooral bij dit soort zaken is het toch wel belangrijk.

In het RVV staan een heleboel wijzigingen vermeld maar zijn niet oproepbaar.

Eigenlijk moet je alles wat je op het internet ziet en vindt met de nodige voorzichtigheid behandelen, je ziet het in dit geval maar weer eens, vaak tegenstrijdig.

Groet,
Hell-Rider

grindweg
door grindweg - Jun 23, 2006 om 21:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

kijk op de speciale site van rdw. er zijn een paar afwijkende regels.

sleutelaar
door sleutelaar - Jul 20, 2006 om 22:17
249 Antwoorden / 20 Vragen

                           Hallo

ik heb mijn mistlamp op de caravan op de juiste wijze aangesloten en ga er even mee op reis.

ik bedank iedereen voor de informatie

tot horens

vriendelijke groeten van de sleutelaar

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 20, 2006 om 22:18
16888 Antwoorden / 202 Vragen

met alle respect maar volgens mij is de vraag van sleutelaar:

"wie weet waar ik via internet de wettelijke gegeling kan vinden waar in  vermeld staat dat bij gebruik mistlamp aan caravan deze bij het trekkend voertuig uit moet zijn  dit i.v.m. hinderlijke lichtstraling tegen caravan".

Ik heb die regel nergens gezien, het is bestaanbaar dat die regel er is. Doe navraag bij de juridische afdeling van de ANWB.

(Misschien dat Hutch het antwoord weet)