ca
door carrera2 Nov 23, 2005 om 12:18
Auto & vervoer

Moet ik akkoord gaan met het bedrag dat de expert aan de schade van mijn auto toekent?

Ik heb onlangs een ongeluk gehad waarbij mijn auto flink is beschadigd (voor de goede orde: GEEN tegenpartij aanwezig).

Ik heb mijn auto precies 1.5 (anderhalf) jaar geleden NIEUW gekocht voor 20000,-- euro en natuurlijk all-risk verzekerd.

De ZICHTBARE SCHADE aan mijn auto bedraagt 9200,--

De expert heeft biedingen op de auto laten doen en daar is als hoogste bod 7280,-- op gekomen. Hij is ook nagegaan wat een vergelijkbare auto op dit moment nog waard is. Dat is volgens hem 15500,--

Dus: schade 9200 + rest 7280= 16480,-- dit bedrag is meer dan de dagwaarde van mijn auto, dus kan ik VOLGENS HEM kiezen. auto total loss en ik krijg 15500 OF ik houd mijn auto en ik krijg 8220 ipv 9200, want (dagwaarde 15500 - 7280 hoogste bod = 8220) hier ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan.

NIET TE VERGETEN: als ik mijn auto terugneem kan ik later ook geen beroep meer doen op de mogelijke onzichtbare schade die later zou kunnen opduiken tijdens of na reparatie, immers de auto is economisch total loss.

((ik maak zelf een rekensommetje auto 20000 gekocht, 2000 rente over drie jaar totaal 22000.

dagwaarde 15500. 22000-15500= 6500 verlies/afschrijving in 1.5 jaar, wat mij betreft reden om de auto te laten herstellen en daarmee nog iets van dat verlies compenseren door het nog een aantal jaren te gebruiken))

NU LUIDT MIJN VRAAG ALS VOLGT:

wat is mijn recht als consument, wat kan ik tegen deze beweringen van de expert doen en moet ik wel accoord gaan met die 8220 ondanks dat de schade meer bedraagt?

9512 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 23, 2005 om 12:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er wordt nooit meer dan de dagwaarde van de auto uitgekeerd. Daar is de
rekensom van de expert op gebaseerd. Zoals u het beschrijft kllopt het
rekensommetje van de expert.

Er is echter een bedrag op zichtbare schade. Dit houdt in dat bij
reparatie het schadebedrag nog wel eens stuk hoger kan uitvallen. Daar
moet u wel rekening mee houden als u de auto laat repareren. U kunt de
reparatie verlagen door de garage te vragen gebruik te maken van
tweedehands delen of imitatie delen (= delen die niet door het automerk
zelf geleverd worden, maar een soort namaak). Het is sterk afhankelijk
van het type auto of er tweedehands of imitatiedelen verkrijgbaar zijn.

Het enige wat u in dit geval kunt doen, is de dagwaarde betwisten. U
kunt een contra expertise aanvragen, maar die moet u zelf betalen. Een
andere onafhankelijke expert bepaalt dan ook een dagwaarde en het meest
gebruikelijke is, dat die twee waarden gemiddeld worden. Reken er
echter niet op de andere dagwaarde honderden euro's hoger ligt. Het is
dus de vraag of de kosten van contra expertise opwegen tegen de winst
die u hiermee kunt boeken. Als de contra expert een 150 euro er boven
gaat zitten, schiet u er niets mee op.

Mijn advies is om de auto total loss te laten gaan op economische
gronden, omdat bij reparatie de werkelijke schade pas duidelijk wordt
en zoals gezegd dat is iets anders dan de zichtbare schade. Bij
zichtbare schade wordt opgeteld bij elkaar de te vervangen onderdelen
inclusief het spuitwerk, en - over duim - het minimale aantal uren van
reparatie tegen het garagetarief. Als dat globaal al boven de dagwaarde
zit, wordt er geen exacte schadecalculatie gemaakt van alle werkelijk
te vervangen onderdelen en reparatie-uren. U kunt natuurlijk ook met
een beunhaas in zee gaan. Gezien de hoogte van de schade betwijfel ik
of een beunhaas in staat is om de schade volledig en goed te repareren.
Waarschijnlijk zal er ook richtwerk aan de auto moeten gebeuren en
daarvoor moet je wel over voldoende vakkennis en apparatuur beschikken.

Vladja

grindweg
door grindweg - Dec 4, 2005 om 19:27
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u kunt een contra expertise uit laten voeren.  maar bij een tegen partij heeft u recht op waarde vermindering bij een dergelijke schade. laat anders de auto herstellen op nacalculatie. u bent eigenaar en de verzekering moet u schadeloos stellen.  hoeveel km heeft de auto gereden dat heeft temaken met de dag waarden. latere onzichtbare schade is nu echt wel te zien laat hem na rep dekra keuren en teken geen akte van cessie. als u hem laat herstellen valt er vaak wel een korting te bedingen. hopelijk heeft u er iets aan.

grindweg
door grindweg - Dec 4, 2005 om 19:28
2308 Antwoorden / 28 Vragen

contra expertiese kost hoog uit 75 eur.groetjes

ka
door kasperht - Dec 9, 2005 om 16:57
8 Antwoorden / 0 Vragen

Berekening van de expert klopt denk ik wel.

Je kan evt. de ANWB bellen als je daar lid van bent om hun de dagwaarde van de auto te laten berekenen.

Vuistregel is dagwaardeverlies van 50% in eerste 3 jaar (op basis van 20.000km/jaar). Na anderhalfjaar dus 25%=5000 euro. Dus zou de dagwaarde 15.000 euro zijn. Komt dicht bij de taxatie in de buurt.

De bedragen die getaxeerd worden zijn wel de officiële tarieven. Vaak kunnen ze de auto goedkoper repareren, zelf met originele onderdelen. Even met de schadehersteller onderhandelen over de prijs van herstel kan vaak al een boel doen!

Je kan ook taxateur en/of schadehersteller vragen naar de kans op onzichtbare schade. Dat kunnen ze vaak wel inschatten. Als die kans groot is zou ik de auto total-loss laten verklaren en die 15.500 kiezen. Als de kans op onzichtbare schade klein is, dan zou je reparatie kunnen overwegen.

jo
door jorisw - Nov 11, 2015 om 17:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat TS ondertussen al 3 andere auto's heeft gehad.... (de vraag is uit 2005).

edrick3
door edrick3 - Nov 11, 2015 om 17:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@schadeoplossing,

Om nu reclame te gaan maken in een 10 jaar oud topic ......