Gu
door Guapa May 27, 2019 om 00:23
Auto & vervoer

Opleggingskosten CBR

Mijn vader heeft ook opleggingskosten van het CBR moeten betalen, terwijl hij ook zijn rijbewijs vrijwillig heeft ingeleverd. Ook ik heb hierover contact gehad met het CBR en heb om een specificatie gevraagd van deze belachelijk hoge kosten. Deze heb ik gekregen in de vorm van een zeer eenvoudige uitleg. Ik was ontevreden met de uitleg, maar het CBR wist mij te melden dat wanneer ik er een dossier van wilde laten maken om officieel bezwaar te maken en naar de  rechter zou moeten, dat we geen kans van slagen zouden hebben. Dat de kosten dan nog hoger zouden uitvallen dan de opleggingskosten. Dit is volgens mij puur ontmoedigingsbeleid van het CBR. Nu ik de uitzending van Kassa zag van 25-05-2019 heb gezien vroeg ik mij af of mijn vader ook recht heeft op teruggave van € 400,00.

10758 7 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 27, 2019 om 02:05
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan altijd een klacht indienen bij het cbr. Of uw vader ook recht op teruggave heeft is niet direct te zeggen. Dit is geheel afhankelijk van het geval.  De zaak zou dan precies hetzelfde moeten zijn als de zaak in kassa. Zaken zijn zelden precies hetzelfde.

panter22
door panter22 - May 27, 2019 om 08:08
6599 Antwoorden / Vragen

Is je vader naar het gemeentehuis geweest en het rijbewijs ingeleverd voordat het CBR een procedure heeft gestart of is het daarna geweest. Als de procedure eenmaal is gestart en dan pas heeft je vader zijn rijbewijs ingeleverd, dan helpt bezwaar maken niet meer, want je vader is het met het besluit eens. Hij heeft het rijbewijs ingeleverd. Bezwaar maak je als je het niet eens bent met het besluit.Tegen kosten van het besluit kun geen bezwaar maken. Die zijn wettelijk vastgelegd.

Procedure CBR bij invordering rijbewijs:
https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vragen/de-politie-heeft-mijn-rijbewijs-ingenomen-en-melding-gedaan-aan-het-cbr.-wat-nu.htm
Als je vader destijds een informatiebreif heeft gekregen:
https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vragen/kan-ik-afstand-doen-van-mijn-rijbewijs.htm

I
nfo Nationale ombudsman:
https://www.nationaleombudsman.nl/waarmee-kunnen-wij-u-helpen/cbr/cursus-en-onderzoek-rijgeschiktheid

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2019 om 09:09
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ja natuurlijk. Uw vader heeft het rijbewijs vrijwillig iungeleverd. Dat is te prijzen en dat kan en mag dus niet bestraft worden met opleggingskosten.
Nu ik bemerk dat dit vaker voorkomt is het m.i. een goede zaak om nationale ombudsman contact te benaderen.

Kosten zouden alleen mogen worden berekend als er sprake is geweest van invordering!

wimmi20
door wimmi20 - May 27, 2019 om 09:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom zou je je rijbewijs opzeggen voor € 400.- ?
Gewoon niet meer rijden, laten verlopen, en daarna niet verlengen.
Dat kost nix !

Gr
door Grunn1 May 27, 2019 om 09:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad

panter22
door panter22 May 27, 2019 om 12:16
6599 Antwoorden / Vragen

Je rijbewijs inleveren kost geen €400.
 Als je je rijbewijs na een akkefietje niet binnen 14 dagen levert,dan gaat het CBR er vanuit dat je je rijbewijs wilt houden en wordt door het CBR een procedure gestart om te kijken of je nog rijvaardig genoeg bent. Dan moet je wel €400 betalen.

Gr
door Grunn1 - May 27, 2019 om 09:55
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom zou je kosten betalen om je rijbewijs ongeldig te maken? Mijn moeder vond het niet meer vertrouwd om zelf te rijden en dus gebruikte ze het rijbewijs alleen nog maar als legitimatie. Inmiddels is ze overleden en haar rijbewijs heb ik hier thuis liggen en is inmiddels verlopen. Kost niks.

tenormin
door tenormin - May 27, 2019 om 10:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Had er zelf j.l. Zaterdag rijbewijs inleveren een vraag over. Maar had het stukje gemist van de mevrouw die een ongelukje had veroorzaakt, waar politie aan te pas was gekomen. Dan gaat men in de molen kennelijk. Dus er zal iets hebben plaatsgevonden met, door uw vader, anders ga je geen enkele moeite ondernemen om het ook maar ergens in te leveren. Het mijne is nu verlopen sinds afgelopen 19 Mei, dus klaar. Mocht ik later zo'n 45 km "autootje" aanschaffen, mag ik in ieder geval met dat verlopen rijbewijs nog wel de weg op.

tijger1
door tijger1 May 27, 2019 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die mevrouw had geen ongelukje veroorzaakt, maar ze reed te langzaam en ze slingerde. Dat had de politie geconstateerd.

tenormin
door tenormin May 27, 2019 om 11:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Oh ja. Evengoed, politie erbij en €400,00 lichter.

gerbera
door gerbera May 28, 2019 om 16:03
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Rijbewijs voor brommobiel

U heeft een rijbewijs AM (bromfietsrijbewijs) nodig om een brommobiel te mogen besturen. Hiervoor moet u het theorie-examen voor de bromfiets en het praktijkexamen voor de brommobiel doen. Op uw AM-rijbewijs komt de code AM4 te staan (de 4 staat voor vierwieler).
bron

Dus zo simpel werkt het nog niet.

tenormin
door tenormin May 28, 2019 om 16:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, dank voor het opzoeken maar... ik kan mijn verlopen rijbewijs bij de Gemeente omruilen voor een AM rijbewijs. Zoek maar even verder, haha. ;-)

tenormin
door tenormin May 28, 2019 om 16:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen
tijger1
door tijger1 May 28, 2019 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de site van de overheid hebt u weleengeldig rijbewijs nodig voor het omwisselen naar AM.

Gu
door Guapa - May 29, 2019 om 12:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties.
Mijn vader is 83. Hij heeft, net als de mevrouw in kassa, ook een ongelukje veroorzaakt (geen letselschade, alleen blikschade) maar de politie is er wel aan te pas gekomen en hij heeft een bekeuring gekregen. Die heeft hij uiteraard keurig betaald, maar hij was zo geschrokken van het voorval dat hij daarna vrijwillig bij de gemeente zijn rijbewijs heeft ingeleverd. Laten verlopen was geen optie omdat het CBR hem, naast de opleggingskosten, ook een cursus rijvaardigheid wilde laten volgen, waarvoor hij ook nog eens € 600,00 moest betalen. Hij heeft meer dan 60 jaar schadevrij gereden! Zoals gezegd heb ik bij het CBR over de kosten bot gevangen, zij waren zeer onbuigzaam. De kosten waren volgens CBR al gemaakt en moesten betaald worden. Ik blijf het oneerlijk vinden dat je naast een boete van de politie ook nog eens een zéér onterechte "boete" krijgt van het CBR.

Grunnen.
door Grunnen. May 29, 2019 om 12:45
509 Antwoorden / Vragen

Voor een brommobiel etc heb je een rijbewijs nodig ,dus waarom zou je rijbewijs inleveren. Zodra je de ambtenaren aan het werk zet ,gaat het je geld kosten .

panter22
door panter22 May 29, 2019 om 14:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je vader heeft te laat het rijbewijs ingeleverd. Het besluit van het CBR was al genomen en naar hem verstuurd.
Een stukje uit de link die ik gegeven heb:

Kan ik afstand doen van mijn rijbewijs

Voordat wij een besluit nemen, kunt u de keuze maken om vrijwillig afstand te doen van uw rijbewijs. Als u binnen 14 dagen na ontvangst van de toegezonden informatiebrief afstand doet van uw rijbewijs, nemen wij geen besluit. En hoeft u geen kosten te betalen en zich niet te laten onderzoeken.