Probleem met nieuwe auto
Wij hebben in januari 2017 onze nieuwe auto (Dacia) gekregen en er ontstond na een paar maanden een probleem met het wegrijden met koude motor. De auto schokt enorm en dat gaat pas over als de auto warm is en dat moment duurt steeds langer. Dus ook als we bij een stoplicht stil staan en weer wegrijden schokt de auto. De dealer gaf eerst aan dat ze niks merkten met proef rijden, maar na een tweede proefrit maanden later gaven ze uiteindelijk toe dat meer mensen dit probleem hadden en dat het bij Renault (daar valt de Dacia onder) bekend was en Renault Frankrijk ooit (kan wel volgend jaar worden werd ons al meteen gemeld) zou werken aan een software update omdat het waarschijnlijk een softwarematig probleem met de koppeling is (dit is niet zeker). Al met al dus een heel onzeker verhaal en al die tijd rijden wij met een ondeugdelijke auto met onzekerheid of dit ooit opgelost gaat worden! Hebben wij in deze zaak rechten om iets meer af te dwingen wat betreft oplossing?
Zie op het forum van problemcar er geen vragen over, of het een bekend probleem is?
U zou op het forum van problemcar een vraag kunnen stellen over dit probleem.
https://www.problemcar.nl/nl/particulier/dacia.html
Dank voor uw reactie. Ik zal eens op dat forum kijken en kan inderdaad daar de vraag stellen hierover.
Tja Dacia, daar heb ik nogal een uitgesproken mening over.
Het blijft een Roemeense auto met een Franse motor, double trouble.
In nieuwe Renaults zitten motoren van Nissan, die samenwerking is niet ontstaan omdat Renault het motorisch dik voor mekaar had.
Het maakt niet uit waar de auto vandaag komt hoor. Met de eerste nieuwe generatie Seat Ibiza heeft een collega 3 maanden stil gestaan na het ontploffen van de zijairbags. Deze waren ook nog niet op voorraad. Het lijkt er meer en meer op dat eerst nieuwe auto's verkocht worden en op een later tijdstip komen er pas onderdelen binnen. Heb je net de pech dat je al snel onderdelen nodig hebt sta je dus in de wacht.
Niet onderbouwde vooroordelen vervuilen het internet. En check de feiten. Motoren komen zowel bij Nissan als bij Renault vandaan. In sommige Nissans zitten Renault motoren en andersom.
Dit is geen antwoord op de vraag , heerlijk
die ongefundeerde reacties over bepaalde producten ene daarbij direkt er een voorkeur over uitspreken.
@diewilik, in nieuwe Renault zitten eigen ontworpen motoren. En ook in veel Nissans zitten Renault motoren, zelfs Mercedes gebruikt ze.
Dacia komt ook uit Marokko, en land maakt echt niet uit staat een hyper moderne fabriek in Roemenië en ook Ford maakt in dat land auto,s.
Kijk eens op een forum van Dacia of u het probleem daar vindt of stel uw vraag daar nog eens (klik op de rode regel): https://www.google.nl/search?q=forum+dacia&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=Du8LWtKIE8WAgAbdjbewCQ
Dank voor het meedenken!
Gebeurt dat schokken altijd,ook in de warmere maanden of alleen bij koud/vochtig weer ed,na lang staan?Want dan kan het ook aanandere dingen liggen, bv bougies, ontsteking, luchtmassa meter, vervuilde sensor,luchtfilter vervuild, En wordt idd lid van de Daciaclub daar weten ze veel meer van auto's dan vaak bij de garage
Dit gebeurt ook in de warmere maanden. Ik vergat erbij te vermelden dat het gaat om een semi-automaat (easy-R) versie. Het schijnt dat het aangrijppunt van de koppeling niet goed is en dat zou eventueel een software probleem kunnen zijn.
Kan een vervuild benzinefilter misschien een mogelijkheid zijn? Dat kan schokken/inhouden/stotteren bij elke temperatuur geven.
Kijk ook eens in het instructieboekjes of u daar nog iets in kunt vinden dat u een richting aangeeft. Dus misschien over gas geven, ontkoppelen enz.
Let maar niet op het antwoord van diewilik...Dacia scoort qua betrouwbaarheid hoger dan de VW-troep.
En omdat die Renault-motoren zo slecht zijn vind je die ook in een Mercedes A, B, C en E-klasse ? en bij Nissan ?
En een Roemeense auto? Dan is de VW Up! dus een Slowaakse auto, en de Audi TT een Hongaarse auto....
En hoe zit het dan met een Skoda Fabia? Deze worden zowel in Tjechië en in Turkije gemaakt. Mercedes en BMW komen ook al uit Hongarije, maar het zijn Duitse handen die aan de lopende band staat. Begint wel ingewikkeld te worden nu.
Ik vergat erbij te vermelden dat het gaat om een semi-automaat (easy-R) versie. Het schijnt dat het aangrijppunt van de koppeling niet goed is en dat zou eventueel een software probleem kunnen zijn.
Wij hebben hiervoor ook in een Dacia gereden en waren hier altijd erg tevreden over. Op de langere afstanden als het schokkerige optrekken over is dan rijdt de auto perfect. Maar omdat ik elke dag een paar km naar mijn werk rijd heb ik elke dag met dit probleem te maken en dat wordt behoorlijk vervelend!
Dacia scoort qua betrouwbaarheid hoger dan de VW-troep.
Tja als het niets is kan er ook.niet veel stuk.
De betrouwbaarheid is aan de simpelheid te danken, een beetje luxe of comfort zit er dan ook niet in.
Gooi eens een Dacia deur dicht en dan een van een Duitser. Precies blik tegenover kluisdeur.
Een autodeur druk je dicht, die gooi je niet dicht. Daarbij wat kan mij het schelen welk geluid het dichtdoen van een deur maakt. Ok de otor is zwaar k. maar de deur sluit wel als een kluis, nou zo'n auto moet ik niet
u hoeft dit niet te pikken de dealer heeft u een overeenkomst mee en die moet dit probleem per direct oplossen, kan hij dit niet heeft u het recht om de koopovereenkomst te ontbinden, zoek ook eens op non-conform...
Dank voor uw reactie! Ik zal eens proberen uit te zoeken hoe dit werkt.
lees ook dit eens...
http://lamerstielemans.nl/non-conformiteit-aanschaf-auto
Nog wat informatie over garantie: https://www.consumentenbond.nl/auto/garantie-op-nieuwe-autos Ik zou ook nog eens in de voorwaarden en verdere papieren kijken of daarin iets erover staat. Of op de website van deze dealer.
Lees ook hier (zie ook de kantlijn): https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Ik zou er maar snel achteraan gaan en blijven gaan en ze stapelgek maken, want met dat wachten verstrijkt maar garantietijd en maakt u kilometers. Daarmee zou uw positie steeds zwakker kunnen worden. Laat u niet steeds wegsturen.
Ik las ook dat de semi-automaat nog maar sinds kort bestaat bij dit merk, ik meen pas vorig jaar gepresenteerd. Voorheen waren er alleen gewone versnellingsbakken. Dus mogelijk is er ook nog niet voldoende ervaring met de semi-automaat en zijn fouten en foutjes nog niet opgelost, en moeten er nog jaren overheen gaan voordat deze auto probleemloze (semie) automaten heeft.
Als u deze auto ook met name vanwege de semi-automaat gekocht heeft had u beter kunnen kiezen voor een merk dat al jarenlang ervaring met automaten heeft.
De semi-automaat komt uit de magazijnen van Renault. Mag toch aannemen dat er inmiddels voldoende ervaring mee is.
Het is overigens wel zo dat Renault deze automaten niet meer gebruikt, zelfs niet in de Twingo. Renault levert alleen nog maar de veel geavanceerdere, en duurder, EDC (dubbele koppeling) automaten.
En toch heeft u kennelijk eenzelfde probleem? Misschien dan toch verkeerd "aangenomen"? Ook niet vooraf genoeg onderzocht? Het nut van afwisselend zelf- of automatisch schakelen zie ik ook niet, en maakt het w.b. techniek naar mijn indruk ingewikkelder en dus ook ontvankelijker voor problemen.
Bijv. Volvo en BMW hadden al minstens in de 60-iger/70-iger jaren vorige eeuw automaten, dus die hebben er heel wat meer ervaring mee en de mogelijke problemen destijds al lang opgelost.
Ik bedoelde e.e.a. overigens voor de vraagsteller en niet om over in discussie te gaan.
Ik ben mij pas bewust geworden van het toch wel omvangrijke probleem nadat ik was gaan googlen. Helaas gebeuren dit soort zaken en je mag toch verwachten dat dit door de fabrikant wordt opgelost.
Het zelf schakelen zal niemand doen, daar koop je geen automaat voor. Deze functie is echter wel handig om te voorkomen dat de bak ongewild op of terug schakelt, bijvoorbeeld op een steile helling. Conventionele automaten hebben deze functie daartoe ook. Zelfs dafjes hadden deze functie middels de "bergrem"
Zelfs in Dafjes was destijds, als ik me dat goed herinner, een speciale stand voor rijden in de bergen. Ik weet van 2 modellen destijds dat die niet handgeschakeld gereden konden worden. Ik weet ook dat BMW daarvoor in de regel zelfs 2 standen heeft. Daar is geen handmatig schakelen voor nodig en die zit er ook niet in bij de automaten voor zover ik weet van meerdere modellen met automaat sinds eind jaren 60 vorige eeuw die ik gereden heb.
Ik vind het wel heel kwalijk dat dat gedoe met uw auto aan de hand is en met de auto van vraagsteller. Denk je een nieuwe auto te kopen en dus geen problemen te hebben, althans in ieder geval de eerste jaren niet.
Mij lijkt dat hier zelfs sprake is van beginnersproblemen die stukje bij beetje met volgende modellen gecorrigeerd worden. Vandaar mijn opmerkingen over een merk kopen dat ruime ervaring met automaten heeft. Ik zou er veel herrie over maken opdat ze hun best gaan doen en de dealer veel aan zijn hoofd zeuren om er spoed achter te zetten. Ik wens u en vraagsteller veel geduld en wijsheid met deze sores en afknapper.
Dank voor uw inbreng. Wat betreft de merken met ruime automaat ervaring, die zijn van een heel andere prijsklasse. En mijn auto rijdt als hij warm is ook uitstekend, geen vuiltje aan de lucht. Ook de kruipfunctie en Het wegrijden uit stilstand werken dan zoals Het hoort. Het euvel is aanwezig na een koude start maar het wordt langzaam erger en duurt langer alvorens het weg is.
Ja helaas ging het bij ons ook zo, in het begin was er niks aan de hand. Momenteel is het zelfs zo dat ook bij warme motor tijdens het stoppen en weer wegrijden enige hapering te merken is. In overleg met Dacia Nederland wilde de dealer onze auto wel terugkopen maar dan voor een bedrag van 12.500 euro!!! Dacia NL zou er dan nog 500 euro bij doen. Volkomen onacceptabel omdat het hier gaat om een ondeugdelijke auto van net geen jaar oud met 9000 km op de teller. En dit probleem bestaat al vanaf een maand of 2-3 na aankoop. Ik heb inmiddels een email gestuurd naar de contactpersoon bij Dacia NL dat we juridische stappen gaan ondernemen als het niet opgelost wordt of als we niet ons volledige aankoopbedrag terug krijgen.
In principe willen we het liefst dat het opgelost wordt want als het euvel er niet was geweest was het een perfecte auto voor ons en voor dit bedrag koop je geen andere automaat.
Ik ben benieuwd naar de reactie van Dacia NL op mijn mail.
Ik hoop dat het inderdaad snel, goed en blijvend opgelost wordt. Ik weet niet wat de auto nieuw kost, en of een andere automaat in die prijsklasse te koop is, maar ik hoor wel goede berichten over de Kia (zelf geen ervaring mee), en anders is misschien zelfs een goede tweedehandse bmw automaat te overwegen van een betrouwbare dealer in uw omgeving die geen slechte naam wil krijgen. Die is mogelijk zelfs voordeliger. Wel is het houden van een duurder genre auto vaak ook wel duurder in belasting e.d.
Ik zou echter eerst net zo lang ze aan hun hoofd zeuren tot het opgelost is en alsmaar weer met de auto teruggaan. Ook geen feest natuurlijk.
Beste Wouter,
Is de koppeling al een keer opnieuw "ingeleerd"? Dat wil zeggen dat de koppeling dat weer exact weet waar het aangrijpingspunt ligt.
Wat betreft de verantwoordelijkheid voor het oplossen van het euvel, die ligt bij de dealer. Dat is degene met wie je de koopovereenkomst hebt en deze is uiteindelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van garantie issues. Met Renault (Dacia) heb je in principe niets te maken, de dealer moet de oplossing verzorgen. Ik zou hem een aangetekende brief sturen met een termijn er in. Bovendien kan hetgeen ik lees over je klacht niet gezond zijn voor het mechaniek. Het vervangen van de koppeling en vliegwiel ligt voor de hand, zoals mijn eigen dealer dat, naar zijn zeggen, eerder heeft gedaan bij een easy-r met klachten.
Let ook op dat de dealer zich niet verschuilt achter de importeur, daar zijn ze nogal toe geneigd als ze er niet uitkomen. Nogmaals, de dealer is, als leverancier van de auto, verantwoordelijk.
Groet,
Mark
Beste Mark,
Mijn dealer zegt dat ze er zelf niks aan mogen doen. Ze zijn erg onvriendelijk en zeker niet behulpzaam (Segerink en Wolbers in Apeldoorn).
Ik ben bang dat er voor ons geen oplossing is momenteel.
Groet Wouter
Ik heb hetzelfde probleem met mijn nu 3 weken oude Logan met easy-r. Afspraak voor 4 januari, ben benieuwd.
https://www.dacianer.de/threads/kupplung-rupft-zupft-beim-5-gang-easy-r-automatikgetriebe-problem-abnormaler-verschleiss.25651/
Hier wemelt het van dezelfde problemen zonder oplossing
Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen. Ik ben bang dat er voorlopig geen oplossing is. Er is ons verteld dat Renault toewerkt naar een upgrade in het eerste kwartaal 2018, maar zekerheid daarover is er niet. Ook niet of het goed opgelost kan worden.
Er zal toch iets moeten gebeuren lijkt mij zo. Er zijn, in ieder geval op het Duitse forum, ook easy-r rijders die het probleem niet hebben. Daar wordt gesuggereerd dat het komt door inferieure koppelingsplaten, geleverd door 1 van de toeleveranciers. Op het duitse forum, zie mijn linkje boven, is iemand die zijn auto gisteren naar de garage heeft gebracht voor vervanging van de koppeling, zie het laatste bericht. Ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.
Ik heb overigens ook een Logan van begin 2016 met handschakeling gehad die het probleem ook bij koude motor had maar dat was nog enigzins te omzeilen door met het gas en koppeling te spelen.
Kijk nog eens goed in de garantievoorwaarden en wat de dealer adverteert over deze auto en de automaat en sla ze daarmee maar flink om de oren. Des te meer u daarover verzamelt, des te minder kunnen ze u met een kluitje in het riet sturen.
Ik laat het er zeker niet bij zitten. Mijn auto was goed vlak na aflevering. Ook bij de proefrit heb ik er niets van gemerkt. Wordt vervolgd!
Bent u inmiddels bij de dealer geweest? Ik ben benieuwd wat men gezegd heeft.
Groet Wouter
Ja, daar ben ik inmiddels geweest. Het schokken is inmiddels wel minder geworden maar nog niet weg. Na 1 tot 2 km rijden is het gelukkig helemaal weg en dan rijdt de auto echt goed en heb Ik er de hele dag geen last meer van, ook niet na uren stil staan. Het is alleen na een nacht in de kou met vochtig weer. Ik heb besloten het aan te kijken omdat ik ook niet zit te wachten op het vervangen van de koppelingsplaat en het vliegwiel. Dit is een ingrijpende reparatie aan een nieuwe auto.
Mijn dealer is gelukkig zeer welwillend en heeft het inmiddels licht schokken ook waargenomen. Hij vertelde mij dat hij dit 1 keer eerder had meegemaakt waarbij het schokken veel erger was. Vervangen van de koppelingsplaat met vliegwiel bracht, volgens hem, de oplossing toen. Overigens leerde mij een zoektocht op Google dat het een veel voorkomend probleem is bij zowel diverse (moderne) automaten als ook handgeschakelde transmissie.
Een andere easy-r rijder schrijft mij hierover het volgende:
Dag Mark. Ja, ik heb inderdaad de Logan Easy-R. Na een koude start heb ik geen echte problemen met de kruipfunctie. Hij trilt een klein beetje in de aandrijving als het koud en vochtig is, maar dat mag geen naam hebben. Hopelijk wordt het niet erger. Ik heb op het Duitse forum gelezen dat er enkele mensen zijn die er grote problemen mee hebben. Mijn vorige handgeschakelde Logan MCV uit 2010 had overigens hetzelfde euvel bij koud weer.
Mag ik vragen waar je woont Wouter?
Groet,
Mark
Beste Mark,
Bij mij is het probleem toch wel ernstiger, maar ook wel wisselend. De ene keer is het erger dan de andere keer. De dealer geeft bij ons aan dat hij niks mag vernieuwen aan de auto en dat we alleen kunnen afwachten tot er een update uitkomt.
Ik woon trouwens in Beekbergen en heb de auto bij Segerink en Wolbers in Apeldoorn gekocht en daar zijn ze niet erg behulpzaam. Waar heb jij de auto gekocht?
Groet,
Wouter
Beste Wouter,
Ik woon in Voorschoten en heb mijn auto gekocht bij Autohaagzeeuw te Leiden.
Heb inmiddels gelezen dat jouw probleem (vooralsnog) erger is dan bij mij. De dealer verschuilt zich zo te lezen achter de importeur, een hele slechte zaak. Let wel, de dealer heeft de auto geleverd, met hem heb je de koopovereenkomst en hij is als leverancier verantwoordelijk voor het leveren van garantie. Dat hij van de importeur niets mag doen is zijn probleem en niet dat van jou.
Je mag van hem verwachten dat hij alles in het werk stelt om het probleem op te lossen om te beginnen het vervangen van de koppelingsplaat en het vliegwiel. Dat hij daar geen toestemming krijgt van de importeur is zijn probleem en niet dat van jou.
Stuur je dealer een aangetekend schrijven dat je van hem binnen een redelijke termijn, 2 weken of zo, van hem verwacht dat hij tot actie over gaat ongeacht de reactie van de importeur, die staat hier formeel voor jou buiten. Maak hem dat ook duidelijk.
Stel het tevens op voorhand aansprakelijk voor gevolgschade als gevolg van het heftige schokken mij het wegrijden steeds, dat kan niet gezond zijn.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik die gaan inschakelen. De dealer laat je gewoon barsten nu en verschuilt zich zeer onterecht achter de importeur nu.
Veel succes en ik hoor graag hoe het loopt. Ik weet niet of het hier mag maar mijn email is mark.bauwens@hotmail.com
Groet,
Mark
U kunt eigenlijk nog niets af dwingen want als er nog geen software update is kan die ook niet toegepast worden. Veel automerken maken het mengsel zo arm vanwege de emissienormen en dat maakt dat vooral bij een motor die nog niet op bedrijfstemperatuur is de motor te weinig vermogen heeft om normaal te accellereren bij het wegrijden. Zeker in de winterperiode duurt het langer voordat de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt en zal door het te arme mengsel het schokken bij het wegrijden ook langer aanhouden.
Het heeft mijns inziens niets met de motorafstelling te maken, het is de koppeling die niet soepel genoeg aangrijpt maar "hapt". Mijn auto was in de week na aflevering goed en het euvel begint licht maar wordt steeds erger. En ik weet bijna zeker dat wij de enigen niet zijn. Het moet gewoon opgelost, linksom of rechtsom. Dat kunnen we wel afdwingen, het gaat om een ontwerpfout, al dan niet softwarematig.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
LOQED slim slot
Ik ben in het bezit van een slim slot van LOQED waar ik zeer veel plezier van heb krijg ik zojuist een mailt binnen dat ze genoodzaakt zijn de cloud dienst betaald te maken voor een bedrag van € 4,95 per maand. Mag dit zo maar?!!!
Het slot heb ik uitgekozen gezien de functionaliteiten die er op zitten en dat er geen abonnement op zat en nu wordt er toch een abonnement door je strot gedrukt.
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer