jubereva
door jubereva Dec 24, 2007 om 09:01
Auto & vervoer

Raar geluid voorin

Beste deskundigen,

Sinds 2 dagen heb ik problemen met mijn Hyundai H100. Als ik ga rijden is er niks aan de hand, maar na een paar meter rijden begint een raar schrapend geluid voorin (links?) Ook de kilometerteller is van slag en slaat uit naar de 180 (maximaal). Zodra ik stop is het geluid weg en geeft hij weer keurig de goede snelheid aan, om na een paar meter rijden weer opnieuw te beginnen. Wie weet wat dit is? Heeft dit te maken met de overbrenging van de wielen naar de kilomterteller? Waarom dan dat rotgeluid? Is het ernstig? Ik hoor graag jullie mening hierover.

1479 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

mogelijk zit er ergens vuil of is er iets verbogen, even na laten kijken, anders werkt binnenkort de teller niet meer.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat zou best wel kunnen, maar ik durf er eigenlijk niet mee te rijden.
De dichtstbijzijnde garage is toch wel 10 minuten rijden.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

wacht even op het antwoord van bijv sleutelaar of grindweg.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps als de garage toch dichtbij is, ga er dan uiteraard wel even heen.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij een goede tip. Bedankt. Ik wacht wel even af. De dag is nog jong.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel ik vermoed dat er iets met de aandrijving van teller is... zeker weet ik het niet, maar dit zit vaak op de versnellingsbak..

Het geluid links voor betekend meestal rechts een lager kapot, want geluid reflecteerde vaak...

Dus ik kan dit geluid en teller niet combineren, maar Hyundai H100 is niet de betrouwbaarste geweest en lees eens op www.problemcar.nl zowel de monteurs als prive antwoorden,   als je langzaam na garage gaat, liefst eerst een afspraak en deze weten het vaak wel!

Dus hoewel ik een vermoeden heb, kijk eerst op www.problemcar.nl

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je auto een paar dagen stilstaat, dan ontstaat er roestvorming op de remschijven. (vooral bij vochtig weer)
Als je dan gaat rijden hoor je inderdaad een schrapend geluid.
Door te gaan rijden en een paar keer op het rempedaal te drukken verdwijnt die roest weer en is het geluid ook weer weg.

Het kan ook zijn dat de remblokken versleten zijn en dan hoor je ijzer op ijzer. (ook zo'n fijn geluid)

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik wil u niet te erg verontrusten maar het lijkt mij een defect wiellager. Het is vast begonnen na het strooien van de wegen. Heel vaak zit de aandrijving van de snelheidsmeter ook daar gemonteerd. ANWB lid? Bel de WW. Geen lid? Dan even laten controleren bij een garage. Blijf niet te land doorrijden, kan behoorlijke schade veroorzaken. Zoals al vermeld het slepen van de remschijf kunt u verhelpen door een paar keer echt HEEL hard te remmen. Doe dat op een lege P plaats en niet op de gewone weg.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

het zijn niet de remschijven. Dat geluid ken ik wel. Het zit ergens links voorin het dashboard

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan ik dan ondanks het lawaai wel naar de garage rijden?

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar de garage kan wel, als deze niet ver weg zit. Rij rustig, doe voorzichtig. Maar bij twijfel laat de garage hem ophalen, kost iets meer, maar als je bak sneuvelt kost het nog meer. Het kan je lager zijn, maar het lijkt me dan stug dat ook je km teller raar doet.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het geluid uit het dashboard komt zit er zeer waarschijnlijk een knik in de tellerkabel.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry sleutelaar ik had je antwoord nog niet gelezen maar we denken hetzelfde over dit probleem.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sleutelaar,

Had ik even niet aan gedacht. Had zelf ervaren wat ik hierboven had opgeschreven.

Fijne kerst, poltol

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

lijkt mij een bekend versnellings bak probleem. teveel axiale speling van de hoofd as in de versnellings bak soms kan een tijdelijke oplossing zijn het aandraaien van de as uiggaand van de bak. aandrijf as even los nemen.tap de bak olie ook even af en lijkt dat op metalic lak of zitten er veel stukjes in dan reparatie aan de bak of een ruilbak een prijzig geheel word dat. toch een prettige feest dagen

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het geluid begint wanneer de auto ongeveer boven de 30 km gaat rijden en houdt aan als ik harder rijd. Lager dan 20, dan houdt het geluid ook weer op.
Zegt dat iets meer?
Het lijkt mij afhankelijk van de snelheidsmeter.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat is het bouw jaar en benz of diesel??

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

2001, diesel, 94.000 km en de distributieriem is vervangen.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk even onder de auto bij een van de voor wielen en loopt daar geen teller kabel dAN VREES IK TOCH EEN PROBLEEM

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schroef de tellerkabel eerst even los, voor je naar de garage rijdt.
Dan weet je zeker dat het daar aan ligt en hoef je niet naar de garage. De kabel kun je zelf wel vervangen, denk ik.

Als de kabel een tijdje geleden gesmeerd is, dan heeft de vette smurrie zich naar boven verplaatst, tot in de teller. De mageneet welke via de kabel roteert, neemt dan via de smurrie de aluminium rotor van de snelheidsmeter mee tot maximum aanwijzing. Normaal is er geen contact tussen de magneet en de rotor. Dan komt de wijzeruitslag via inductie en wervelstromen in de rotor. Net als bij een kiloWatturenmeter.

Als er niet gesmeerd is en geen knik in de km-tellerkabel, dan is 1 of meer draadjes van de binnenkabel versleten en die haakt zich dan op de buitenkabel, waardoor ook de 1-parige beweging, waar sleutelaar het over heeft, verstoort wordt. Daardoor krijg je ook een zeer onrustige, schoksgewijze aanwijzing van de snelheidsmeter.

Als je geen exacte Hyundai binnenkabel kunt vinden, of te duur, dan kun je van iedere iets langere binnenkabel gemakkelijk een passende maken.

Laat even weten wat de bevinding is, a.u.b.

Hardware ERror MAN. (repareerde en ijkte in 1957 al snelheidsmeters.)

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, vergat nog wat om het foolproof te maken: kabel losmaken aan de versnellingsbakzijde.
H.

ve
door verwijderd - Dec 26, 2007 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

grindweg@ dit was de vraag, ik deed dus iets fout met de link

ve
door verwijderd - Dec 27, 2007 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jubereva

maak je niet ongerust om veilig te rijden,het geluid komt van de teller kabel en zorgd ook voor het schurende geluid

mischien heb je zonder dat je het gemerkt hebt in de berm achter een tak blijven hangen,en heeft de kabel beschadigd (geknikt)

de binnen kabel draaid niet eenparig rond en blijft haken en als deze weer losschiet geeft deze een zwiep aan de teller zodoende de maximale uitslag

volg wel de goeë raad van ---------ik was ik-- op

let wel op de snelheid een bekeurig komt aan je zuur verdiende centen

veel succes met een groet van da sleutelaar

ve
door verwijderd - Dec 27, 2007 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad was het de tellerkabel. Mijn schoonzoon heeft de kabel  losgemaakt en het is over. Wel nog een tikken geluid, alsof de kabel los ronddraaid en tegen iets aantikt. De meter doet het even niet, maar morgen gaat de auto voor inruil naar de garage en daar kunnen ze vast dat kabeltje wel vervangen. Is dat trouwens duur?

Bedankt allemaal voor het meedenken en de reacties!! Super!!

ve
door verwijderd - Dec 27, 2007 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo poltol

inderdaat door zout strooien kunnen wiellagers  snel de geest geven ,maar dan is er vooraf al de keering stuk geweest ,en hier kom je pas achter als het lager al beschadigd is

groet de sleutelaar

ve
door verwijderd - Dec 27, 2007 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jubereva

bedankt voor je reactie

als je toch van plan bent om in te ruilen dan zou ik de garage het probleem op laten lossen ben je stukken goedkoper uit

groet de sleutelaar