na
door naataalie Dec 14, 2012 om 12:21
Auto & vervoer

Startmotor weigert

Wij zitten in de sociale dienst en hebben dus niet veel te besteden.
Einde van het jaar hebben we wat meevallertjes gehad en daar de kinderbijslag bij gelegd en daar een auto van gekocht van €900,-
Nou weet ik dat €900,- niet veel is voor een auto, maar wij zijn blij dat we in onze financiele situatie een auto kunnen aanschaffen en rijden.
De garage was heel coulant en heeft ons zeer gematst met een aantal opknappunten en we konden ook nog in delen betalen, dus we zijn verder zeer tevreden.
Na een aantal dagen gereden te hebben kwamen we erachter dat de startmotor niet goed functioneerde. Dan deed hij het wel, dan deed hij het niet.
Wij terug naar de garage waar we de auto kochten en hij zou er een nieuwe/andere inzetten.
We konden later in de maand betalen en de auto gerepareerd meenemen, maar het probleem is niet verholpen.
Mijn man heeft 3x de anwb gebeld omdat hij stilstond, we hebben een keer een cursus van mijn zoon moeten missen en ik heb samen met mijn man 3x de auto moeten starten, terwijl hij met een hamer op de startmoter klappen gaf.
We hebben de garage dus weer gebeld en gezegd dat het probleem niet is verholpen. Mijn man kon vanmorgen (5.30) niet naar zijn werk.
Nu komt hij hierheen (vandaag) om te kijken of het probleem opgelost kan worden, maar zegt dus nu dat we eerst moeten betalen voor de vorige reparatie, die dus niet geslaagd is.
Wie staat in zijn recht?
Moeten we de eerdere reparatie van de startmotor eerst betalen, of moet hij zorgen dat het werkt?
Het gaat hier om een renault espace uit 1998.

10140 26 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Dec 14, 2012 om 12:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik kan de tijdspanne van dit verhaal niet volgen. Wanneer heeft u die auto gekocht? Eind 2011 of kort geleden? En hoeveel tijd zit er tussen de eerste reparatie van de startmotor en nu?
(Dat uw man werk heeft en dat jullie toch een uitkering van de sociale dienst krijgen, kan ik ook niet volgen, maar dat doet er verder niet toe.)

na
door naataalie - Dec 14, 2012 om 13:28
129 Antwoorden / 20 Vragen

We hebben de auto 1.5 maand.
Einde van het jaar is einde van 2012.
Mijn man werkt part-time en we krijgen aanvulling van de gemeente.
Startmotor is +/- 5 weken geleden 'gerepareert'

De man van de garage is inmiddels langsgeweest en geeft toe dat het niet functioneerd.
Mijn man startte de auto en de garage houder is op de stratmotor gaan slaan.
De auto deed het, de motor uitgedaan en weer geprobeert te starten en deed het weer niet.
Hij heeft dus gezien dat het niet werkt.
Zondag avond zetten we de auto bij hem neer en dan gaat hij er maandag mee aan de slag.
Moeten we dan de kosten van maandag ook nog betalen, bovenop de kosten voor de vorige reparatie?

zoekster
door zoekster - Dec 14, 2012 om 13:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de vorige reparatie niet goed is geweest dan hoeft u niet nog een keer te betalen, dan heeft de garagehouder de vorige keer een wanprestatie geleverd.
Sorry voor de vragen, maar het was me niet duidelijk, ik vind het nu pas het einde van het jaar ;-)

holstein
door holstein - Dec 14, 2012 om 15:40
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ook op reparatie zit garantie en of de verkoper er een andere in heeft gezet zou me zeer verbazen, want dan heeft de vervangende dezelfde kwaal als de eerste, dat is wel heel apart.

off topic: U gaat u een paar keer in op uw financiele situatie, lijkt me niet om dat hier op tafel te gooien, maar waarom dan een grote Renault Espace van rond de 1400 kg die zijn slokje ook wel lust, want dat hij weinig kost in aanschaf snap ik wel....

Apetjoek
door Apetjoek - Dec 14, 2012 om 16:26
234 Antwoorden / 16 Vragen

moet je horen , dat de startmotor niet pakt behalve als je er met een hamer tegen aanslaat heeft de volgende oorzaak , de koolborstels zijn op/versleten .
oplossing is simpel ,startmotor uitbouwen nieuwe koolborstels omwisselen voor de versleten koolborstels en het slaan met de hamer op het huis van de startmotor is dan voorbij.
als je het zelf niet kan /durft ga dan naar een garagist waar je wel vertrouwen in hebt vertel hem het euvel en je hoort dat het probleem de versleten koolborstels zijn en gelijk de prijs van het repareren .
niet zeuren over garantie want die heb je niet en ook niet zeuren over een te hoge reparatieprijs , als je een auto koopt in dat prijssegment weet je van te voren wel dat het eigenlijk een auto voor de export is en dat er voor behoud ook onderhoud nodig is .
hoop hier wel te lezen dat jullie van het "hamertje tik af zijn".

gompy2
door gompy2 - Dec 14, 2012 om 16:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kowalski schreef op vrijdag 14 dec 2012, 16:26]moet je horen , dat de startmotor niet pakt behalve als je er met een hamer tegen aanslaat heeft de volgende oorzaak , de koolborstels zijn op/versleten .
oplossing is simpel ,startmotor uitbouwen nieuwe koolborstels omwisselen voor de versleten koolborstels en het slaan met de hamer op het huis van de startmotor is dan voorbij.

hoop hier wel te lezen dat jullie van het "hamertje tik af zijn".

Heeft dus niets met koolborstels te maken, de bendix blijft vastzitten.
De bendix is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt. Wanneer je alleen een tik hoort, gaat het tandwieltje niet naar buiten of valt niet in de starterkrans.
Mogelijke oorzaken zijn een slechte batterij (te weinig stroom), vervuiling van de startmotor of gewoon slijtage. In het laatste geval is revisie of inruil van de startmotor aan de orde.
Een tijdelijke oplossing is om tijdens starten met b.v. een schroevendraaier of lichte hamereen tik op het startmotorhuis te geven. Meestal schiet het tandwieltje dan wel in de starterkrans.

jo
door jorisw - Dec 14, 2012 om 17:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even los van de startmotor: waarom koop je als je bij de sociale dienst zit, een auto die zo'n beetje het duurst in gebruik is van alle auto's op de markt? Die aankoopprijs is 1 ding, maar zo'n Espace zuipt benzine, en is hardstikke duur in de verzekering en belasting. En dan heb ik het nog geeneens over de beruchte onbetrouwbaarheid van Espaces uit die tijd.

na
door naataalie - Dec 14, 2012 om 18:03
129 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 14 dec 2012, 17:56]Even los van de startmotor: waarom koop je als je bij de sociale dienst zit, een auto die zo'n beetje het duurst in gebruik is van alle auto's op de markt? Die aankoopprijs is 1 ding, maar zo'n Espace zuipt benzine, en is hardstikke duur in de verzekering en belasting. En dan heb ik het nog geeneens over de beruchte onbetrouwbaarheid van Espaces uit die tijd.
ow, daar waren we niet van op de hoogte, dat het zo'n dure auto is.
We waren op zoek naar een station omdat we veel ruimte nodig hebben en kwamen deze tegen.
Na een proefrit en inspectie van binnenkant en buitenkant van man en schoonvader leek het ons een goede koop.
We hebben nog wel gegoogeld maar niks gevonden over veel verbruik of veel kosten.
Als het in de praktijk te duur blijkt doen we hem wel weer weg.

grindweg
door grindweg - Dec 14, 2012 om 20:12
2308 Antwoorden / 28 Vragen

of de koolborstels zijn versleten en of het startrelais blijft hangen.
als het een bovag bedrijf is dan zit op een reparatie 3 maanden garantie.
echter als de startmotor gerepareerd is onder andere afspraken bv goed koper oid dan ligt de zaak anders.
de vorige rekening betalen en dan moeten zij het oplossen dus een gebruikte of een ruil monteren.
wij repareren ze zelf het stelt niet veel voor.
in en uitbouwen is een ander verhaal.
ik kan me aan de andere kant voorstellen dat de coulance bij de garage een keer op raakt.
met dit type auto loopt u zondermeer veel risico.

na
door naataalie - Dec 14, 2012 om 20:25
129 Antwoorden / 20 Vragen

@grindweg
Ik begrijp dat U een garage bezit of er werkzaam bent.
Wat bedoelt U met de laatste zin?
Waar moet ik rekening mee houden?

grindweg
door grindweg - Dec 14, 2012 om 20:40
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=naataalie schreef op vrijdag 14 dec 2012, 20:25]@grindweg
Ik begrijp dat U een garage bezit of er werkzaam bent.
Wat bedoelt U met de laatste zin?
Waar moet ik rekening mee houden?

met een krappe beurs een dergelijke auto kopen betekent veel risico's nemen.
een espace is een zeer onderhouds gevoelige auto zeker van die leeftijd.

na
door naataalie - Dec 14, 2012 om 20:53
129 Antwoorden / 20 Vragen

@grindweg
Kunt U mij veel voorkomende mankementen vertellen?
Waar moeten we aan denken?
Adviseerd U om de auto nu al weg te doen en toch op zoek te gaan naar wat anders?
Ik moet zeggen, hij rijd echt heerlijk!
en een ruimte!

grindweg
door grindweg - Dec 14, 2012 om 21:15
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u moet niet met gevoel rijden.
uw beperkte beurs moet uw leidraad zijn.
het beste is een auto waar gebruikte onderdelen geen probleem zijn om die te vinden.
uw derde zin daar zit veel waarheid in.

na
door naataalie - Dec 14, 2012 om 21:21
129 Antwoorden / 20 Vragen

Dus de onderdelen (vervangen) zijn duur bij een espace en/of lastig te vinden.

grindweg
door grindweg - Dec 14, 2012 om 21:33
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=naataalie schreef op vrijdag 14 dec 2012, 21:21]Dus de onderdelen (vervangen) zijn duur bij een espace en/of lastig te vinden.

klopt

di
door digioma - Dec 14, 2012 om 22:55
646 Antwoorden / 29 Vragen

Geen idee of je diesel of benzine verstookt, maar ben je er al achter wat je aan wegenbelasting/houderschapsbelasting gaat betalen en heb je al eens genoteerd hoeveel kilometer je met een volle tank kunt rijden? Tanken: km. stand opschrijven en bij volgende tankbeurt kilometers delen door aantal liters...
En inderdaad je verzekering.
In jouw situatie had ik toch echt voor een wat jongere en minder zware wagen gekozen.
Overigens zijn onderdelen voor een 14 jaar oude auto niet overal gemakkelijk te koop.
Kan me voorstellen dat deze auto lekker zit tijdens de rit; veel ruimte heeft enz. maar kijk uit dat dit bezit niet ten koste gaat van je hele verdere inkomen.

na
door naataalie - Dec 15, 2012 om 10:52
129 Antwoorden / 20 Vragen

Hartelijk dank voor alle reacties tot nu toe.
Dat wij een (te) dure auto rijden in onze situatie is nu wel duidelijk.

Hoe denken jullie over de rekening van de garage?
Moeten wij de vorige rekening voor de reparatie van de startmotor betalen en de aankomende rekening van maandag daar nog bij opgeteld?

hutch
door hutch - Dec 15, 2012 om 12:21
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"We konden later in de maand betalen en de auto gerepareerd meenemen, maar het probleem is niet verholpen."

Op zich is die reparatie een nieuwe/andere overeenkomst, die in feite los staat van de aankoop.

U dient inderdaad die rekening te betalen, want dat bedrijf heeft uw auto gerepareerd, althans dat is (naar ik aannneem) aan u medegedeeld.

Nu dit duidelijk niet (goed) gebeurd is, althans het euvel binnen een zeer korte tijd terug gekeerd is, heeft u wel garantie op die 'reparatie'. Hij moet dus alsnog die reparatie uitvoeren, in principe zonder dat daar kosten voor in rekening worden gebracht.

Wel ben ik benieuwd hoe hoog de rekening van die eerste reparatie was en wat zij allemaal gedaan hebben voor dat geld.

Gr. Hutch

na
door naataalie - Dec 15, 2012 om 13:24
129 Antwoorden / 20 Vragen

De eerste reparatie was €75,-
Die hebben we dus nog niet betaald.
Dat mocht eind nov. begin dec.
Omdat het probleem niet was verholpen hebben we de man gebeld en die zei dus dat we eerst de vorige rekening moesten betalen en daar waren wij het niet mee eens.

Volgens mij heb je voor €75,- geen nieuwe startmotor, maar ik heb er geen vertand van.
Ik denk dat hij een andere gebruikte erin heeft gezet of onze oude heeft geprobeert op te knappen.
Toen hij hier vrijdag was heeft hij toegegeven dat het waarschijnlijk het startrelais was, zoals hier al eerder aangegeven.

Als hij maandag weer aan de slag gaat met de startmotor dan heeft hij dus niet het recht om daar weer kosten voor te rekenen en volstaat het als wij die €75,- van de eerste reparatie betalen.

ro
door ron530 - Dec 15, 2012 om 13:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De eerste reparatie zou eind november begin december voldaan zijn, het is nu midden december en is nog niet betaald. U kunt het er niet mee eens zijn maar die afspraak is toentertijd wel gemaakt. De eerste starter kan een tweedehandse van de sloop zijn die niet naar behoren functioneert. Als ik de reparatieprijs van 75 euro bekijk heeft de verkoper enkel de starter in rekening gebracht en niet de werkzaamheden. In mijn optiek doet de verkoper er alles aan om het probleem op te lossen maar het moet wel van twee kanten komen. Mijn advies betaal maandag die 75 euro en hou hem ter vriend.

Off topic, iedereen kan Renault wel afkraken maar ik rij een Laguna van 1999 al meer dan een jaar probleemloos wegenbelasting is pittig maar brandstof gebruik zelfs in de stad 1 op 10 doet niet onder voor een moderne middenklasser.

na
door naataalie - Dec 15, 2012 om 14:36
129 Antwoorden / 20 Vragen

@ron530
Ben het zeker met U eens dat we de man te vriend moeten houden en we zijn ook zeer tevreden over het contact tot nu toe.
Er is ook nog geen onvertogen woord gevallen en alles gaat tot nog toe op zeer vriendschappelijk niveau.
We zijn eind nov naar hem toegegaan met de auto en dan zal je altijd zien dat hij in 1 x start.
De auto uit gedaan, nog een x en hij startte weer in 1 x
Ja, dan druip je af.
Toen hij het afgelopen vrijdag dus niet meer deed hebben we hem laten komen en dat deed hij ook gewoon.
Ik wil de man ook helemaal niet afkraken en zoals ik al in de vraagstelling meldde ben ik zeer tevreden over zijn sevice en coulance.
De vraag was hoe het zit met de betalingen, daar waren we niet zeker over.

grindweg
door grindweg - Dec 15, 2012 om 18:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

voor 75 euro doe je bij een auto eigenlijk niets.
dus is het een kleinigheid geweest of inderdaad een gebruikte startmotor gebruikt die het ook niet doet.
maar wel vreemd is dat het probleem nog het zelfde is?
het kan ook zijn dat er teweinig spanning op de startsolinoid komt van de startmotor..
als u start en hij weigert hoor je dan wel een duidelijkl klik onder de motor kap bij de start motor??
neen dan is meten weten dus kijken of er wel spanning op komt te staan tijdens het starten.
komt er wel spanning dan startmotor defect .
geen spanning dan contact slot repareren waarschijnlijk.

na
door naataalie - Dec 15, 2012 om 19:36
129 Antwoorden / 20 Vragen

gompy2 gaf gisteren dit antwoord;

de bendix blijft vastzitten.
De bendix is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt. Wanneer je alleen een tik hoort, gaat het tandwieltje niet naar buiten of valt niet in de starterkrans.
Mogelijke oorzaken zijn een slechte batterij (te weinig stroom), vervuiling van de startmotor of gewoon slijtage. In het laatste geval is revisie of inruil van de startmotor aan de orde.
Een tijdelijke oplossing is om tijdens starten met b.v. een schroevendraaier of lichte hamereen tik op het startmotorhuis te geven. Meestal schiet het tandwieltje dan wel in de starterkrans.

Mijn man denkt dat dit het probleem is.

grindweg
door grindweg - Dec 17, 2012 om 18:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

zoals ik schreef even meten met een proeflampje

na
door naataalie - Dec 17, 2012 om 18:16
129 Antwoorden / 20 Vragen

Er is een 'nieuwere' (dus geen nieuwe, maar jonger dan de andere) ingegaan.
Dus de andere die erin was gezet was dus geen nieuwe.
We hebben €100,- betaald incl. de vorige rekening.
Nu dus even afwachten wat het gaat doen.

ro
door ron530 - Dec 18, 2012 om 14:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het zal nu vast wel goed gaan, u heeft wat dat aangaat wel een goede verkoper getroffen. Lijkt wel een beetje op degene waar ik mijn auto's koop maar dat zal wel toeval zijn.