Startmotor weigert
Wij zitten in de sociale dienst en hebben dus niet veel te besteden.
Einde van het jaar hebben we wat meevallertjes gehad en daar de kinderbijslag bij gelegd en daar een auto van gekocht van €900,-
Nou weet ik dat €900,- niet veel is voor een auto, maar wij zijn blij dat we in onze financiele situatie een auto kunnen aanschaffen en rijden.
De garage was heel coulant en heeft ons zeer gematst met een aantal opknappunten en we konden ook nog in delen betalen, dus we zijn verder zeer tevreden.
Na een aantal dagen gereden te hebben kwamen we erachter dat de startmotor niet goed functioneerde. Dan deed hij het wel, dan deed hij het niet.
Wij terug naar de garage waar we de auto kochten en hij zou er een nieuwe/andere inzetten.
We konden later in de maand betalen en de auto gerepareerd meenemen, maar het probleem is niet verholpen.
Mijn man heeft 3x de anwb gebeld omdat hij stilstond, we hebben een keer een cursus van mijn zoon moeten missen en ik heb samen met mijn man 3x de auto moeten starten, terwijl hij met een hamer op de startmoter klappen gaf.
We hebben de garage dus weer gebeld en gezegd dat het probleem niet is verholpen. Mijn man kon vanmorgen (5.30) niet naar zijn werk.
Nu komt hij hierheen (vandaag) om te kijken of het probleem opgelost kan worden, maar zegt dus nu dat we eerst moeten betalen voor de vorige reparatie, die dus niet geslaagd is.
Wie staat in zijn recht?
Moeten we de eerdere reparatie van de startmotor eerst betalen, of moet hij zorgen dat het werkt?
Het gaat hier om een renault espace uit 1998.
Ik kan de tijdspanne van dit verhaal niet volgen. Wanneer heeft u die auto gekocht? Eind 2011 of kort geleden? En hoeveel tijd zit er tussen de eerste reparatie van de startmotor en nu?
(Dat uw man werk heeft en dat jullie toch een uitkering van de sociale dienst krijgen, kan ik ook niet volgen, maar dat doet er verder niet toe.)
We hebben de auto 1.5 maand.
Einde van het jaar is einde van 2012.
Mijn man werkt part-time en we krijgen aanvulling van de gemeente.
Startmotor is +/- 5 weken geleden 'gerepareert'
De man van de garage is inmiddels langsgeweest en geeft toe dat het niet functioneerd.
Mijn man startte de auto en de garage houder is op de stratmotor gaan slaan.
De auto deed het, de motor uitgedaan en weer geprobeert te starten en deed het weer niet.
Hij heeft dus gezien dat het niet werkt.
Zondag avond zetten we de auto bij hem neer en dan gaat hij er maandag mee aan de slag.
Moeten we dan de kosten van maandag ook nog betalen, bovenop de kosten voor de vorige reparatie?
Als de vorige reparatie niet goed is geweest dan hoeft u niet nog een keer te betalen, dan heeft de garagehouder de vorige keer een wanprestatie geleverd.
Sorry voor de vragen, maar het was me niet duidelijk, ik vind het nu pas het einde van het jaar ;-)
Ook op reparatie zit garantie en of de verkoper er een andere in heeft gezet zou me zeer verbazen, want dan heeft de vervangende dezelfde kwaal als de eerste, dat is wel heel apart.
off topic: U gaat u een paar keer in op uw financiele situatie, lijkt me niet om dat hier op tafel te gooien, maar waarom dan een grote Renault Espace van rond de 1400 kg die zijn slokje ook wel lust, want dat hij weinig kost in aanschaf snap ik wel....
moet je horen , dat de startmotor niet pakt behalve als je er met een hamer tegen aanslaat heeft de volgende oorzaak , de koolborstels zijn op/versleten .
oplossing is simpel ,startmotor uitbouwen nieuwe koolborstels omwisselen voor de versleten koolborstels en het slaan met de hamer op het huis van de startmotor is dan voorbij.
als je het zelf niet kan /durft ga dan naar een garagist waar je wel vertrouwen in hebt vertel hem het euvel en je hoort dat het probleem de versleten koolborstels zijn en gelijk de prijs van het repareren .
niet zeuren over garantie want die heb je niet en ook niet zeuren over een te hoge reparatieprijs , als je een auto koopt in dat prijssegment weet je van te voren wel dat het eigenlijk een auto voor de export is en dat er voor behoud ook onderhoud nodig is .
hoop hier wel te lezen dat jullie van het "hamertje tik af zijn".
[quote=kowalski schreef op vrijdag 14 dec 2012, 16:26]moet je horen , dat de startmotor niet pakt behalve als je er met een hamer tegen aanslaat heeft de volgende oorzaak , de koolborstels zijn op/versleten .
oplossing is simpel ,startmotor uitbouwen nieuwe koolborstels omwisselen voor de versleten koolborstels en het slaan met de hamer op het huis van de startmotor is dan voorbij.
hoop hier wel te lezen dat jullie van het "hamertje tik af zijn".
Heeft dus niets met koolborstels te maken, de bendix blijft vastzitten.
De bendix is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt. Wanneer je alleen een tik hoort, gaat het tandwieltje niet naar buiten of valt niet in de starterkrans.
Mogelijke oorzaken zijn een slechte batterij (te weinig stroom), vervuiling van de startmotor of gewoon slijtage. In het laatste geval is revisie of inruil van de startmotor aan de orde.
Een tijdelijke oplossing is om tijdens starten met b.v. een schroevendraaier of lichte hamereen tik op het startmotorhuis te geven. Meestal schiet het tandwieltje dan wel in de starterkrans.
Even los van de startmotor: waarom koop je als je bij de sociale dienst zit, een auto die zo'n beetje het duurst in gebruik is van alle auto's op de markt? Die aankoopprijs is 1 ding, maar zo'n Espace zuipt benzine, en is hardstikke duur in de verzekering en belasting. En dan heb ik het nog geeneens over de beruchte onbetrouwbaarheid van Espaces uit die tijd.
[quote=jorisw schreef op vrijdag 14 dec 2012, 17:56]Even los van de startmotor: waarom koop je als je bij de sociale dienst zit, een auto die zo'n beetje het duurst in gebruik is van alle auto's op de markt? Die aankoopprijs is 1 ding, maar zo'n Espace zuipt benzine, en is hardstikke duur in de verzekering en belasting. En dan heb ik het nog geeneens over de beruchte onbetrouwbaarheid van Espaces uit die tijd.
ow, daar waren we niet van op de hoogte, dat het zo'n dure auto is.
We waren op zoek naar een station omdat we veel ruimte nodig hebben en kwamen deze tegen.
Na een proefrit en inspectie van binnenkant en buitenkant van man en schoonvader leek het ons een goede koop.
We hebben nog wel gegoogeld maar niks gevonden over veel verbruik of veel kosten.
Als het in de praktijk te duur blijkt doen we hem wel weer weg.
of de koolborstels zijn versleten en of het startrelais blijft hangen.
als het een bovag bedrijf is dan zit op een reparatie 3 maanden garantie.
echter als de startmotor gerepareerd is onder andere afspraken bv goed koper oid dan ligt de zaak anders.
de vorige rekening betalen en dan moeten zij het oplossen dus een gebruikte of een ruil monteren.
wij repareren ze zelf het stelt niet veel voor.
in en uitbouwen is een ander verhaal.
ik kan me aan de andere kant voorstellen dat de coulance bij de garage een keer op raakt.
met dit type auto loopt u zondermeer veel risico.
@grindweg
Ik begrijp dat U een garage bezit of er werkzaam bent.
Wat bedoelt U met de laatste zin?
Waar moet ik rekening mee houden?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Aanmaning Keesing (Denksport) voor niet besteld puzzelboek
Ik krijg betalingsherinneringen van Keesing Belgium te Deurne (met verzendplaats Amsterdam) voor een puzzelboek wat ik niet heb besteld. Ik heb wel een account bij Denksport en een lopend abonnement dat vooraf is betaald. Ik moet altijd vooraf betalen als ik iets bij Denksport bestel. De betalingsherinnering bevat een vreemd overschrijvinsformulier op paiper waarmee ik uiteraard niets kan. Ook w ... Lees meer
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen
Goedenmiddag, In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen. Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer