mi
door mimi68 Apr 23, 2013 om 21:25
Auto & vervoer

Tweedehands auto sinds aankoop niet in orde

Beste lezers,

Ongeveer een maand geleden hebben we een tweedehands auto gekocht. Dit betreft een behoorlijk oude auto, waarvan we weten dat er stukken aan kunnen komen.
De auto was voor aflevering niet in orde: er was een storingsmeldig. De storing zou voor aflevering verholpen worden. Dit staat ook zo in de koopovereenkomst. Na ophalen van de auto is er 1 dag in gereden en er was weer een storingsmelding.
In de tussentijd ben ik al 3 keer terug geweest met de auto vanwege storingsmeldingen (die elke keer na 1 dag rijden al optreden) en wederom is er weer een storingsmelding. Dit keer na 2 dagen, waarbij 1 dag alleen een kort stukje gereden is om andere velgen erop te monteren en 1 dag naar en van het werk. De storingen gaan volgens de garage elke keer om een ander onderdeel van de auto (nokkenassensor-"iets met het vacuumgebeuren"-valse lucht in carter (ook vacuumgebeuren?))
De auto is gekocht met een half jaar garantie op de motor en de versnelling.

Ik heb vandaag weer telefonisch contact gezocht met de verkoper, maar ik merkte wel dat hij er niet veel heil meer in zag. Hij heeft dan ook nog niet teruggebeld.

Mijn vraag is nu: is het redelijk om te verwachten dat de garage/verkoper door blijft gaan met uitlezen en repareren van de storingen totdat deze niet meer binnen een dag/week (redelijke termijn) optreden? Ik heb wel al op de site van Consuwijzer gekeken, maar daar word ik niet heel veel wijzer van.

Overigens zijn er ook vanaf aankoop de parkeersensoren kapot. Op zich zou dat niet erg zijn, maar het was wel zo netjes geweest als ze dat gemeld hadden. Over reparatie van die sensoren wordt al lang niet meer gesproken...Zo zijn er nog wat kleine dingetjes, die van minder belang zijn. Zo is de motor afgespoten (vanwege olielekkage die gemeld is op de nieuwe APK), alarm werkte niet (zat geen zekering in, zelf opgelost).

1172 5 Rapporteer

alfatrion
door alfatrion - Apr 24, 2013 om 10:40
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U mag van een tweedehandse auto verwachten dat deze geschikt is om (veilig) mee aan het verkeer te nemen, wanneer u deze van een professional heeft gekocht, omdat dit normaal gebruik is. Daarnaast mag u verwachten dat de storingsmelding structureel zou worden opgelost nu dit zo in de overeenkomst staat. U heeft dus een ondeugdelijke auto.

U kunt de overeenkomst op grond van de wettelijke garantie ontbinden wanneer de verkoper deze niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast heeft verholpen. Dat u nu voor de vierde keer terug moet acht ik ernstige overlast.

[quote]Overigens zijn er ook vanaf aankoop de parkeersensoren kapot. Op zich zou dat niet erg zijn, maar het was wel zo netjes geweest als ze dat gemeld hadden. Over reparatie van die sensoren wordt al lang niet meer gesproken...Zo zijn er nog wat kleine dingetjes, die van minder belang zijn. Zo is de motor afgespoten (vanwege olielekkage die gemeld is op de nieuwe APK), alarm werkte niet (zat geen zekering in, zelf opgelost).
Hierin zie ik geen normaal gebruik.

mi
door mimi68 - Apr 24, 2013 om 22:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich kun je met de auto prima de weg op. Hij is afgeleverd met nieuwe APK (tot maart 2014). Hij rijdt ook gewoon, dus dat is niet het probleem.
De verkoper zou zich erop kunnen beroepen dat de originele storing verholpen is. Hij zou natuurlijk kunnen aangeven dat hij er ook niks aan kan doen dat er elke keer na een dag rijden na verhelpen van de storing weer een nieuwe optreedt (het betreft volgens hem telkens een ander probleem). Aan de andere kant vind ik dat hij de auto in deze staat eigenlijk gewoon niet te koop had moeten zetten.

Je geeft aan dat je in het stukje dat je quote geen normaal gebruik ziet. Daar ben ik het wel mee eens, maar als er geadverteerd wordt met de opties die een auto heeft, ga ik er van uit dat die opties het ook daadwerkelijk doen. Ik gaf dat eigenlijk alleen maar aan om aan te geven hoe de auto verkocht is. De verkoper wist blijkbaar niet in welke staat de auto was, toen hij hem verkocht. Of hij wist het wel en hoopte maar dat we er verder niets over zouden zeggen.
Pas nadat de auto op mijn naam gezet was en ik betaald had, werd me gezegd dat ik nog terug moest komen voor reparatie, want hij kwam zo niet door de APK (ook opgenomen in de koopovereenkomst). Toen had ik het eigenlijk al kunnen weten...

ixjeer1300
door ixjeer1300 - Apr 26, 2013 om 12:32
132 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft een oude auto met gebreken gekocht. Dit wist u van tevoren. Garantie op motor en versnellingsbak. Netjes toch? [edit redactie] Heeft u trouwens een fatsoenlijke proefrit gemaakt?
Als koper heeft u namelijk ook een onderzoeksplicht.

mi
door mimi68 - Apr 26, 2013 om 19:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ixjeer1300 schreef op vrijdag 26 apr 2013, 01:11]U heeft een oude auto met gebreken gekocht. Dit wist u van tevoren. Garantie op motor en versnellingsbak. Netjes toch? [edit redactie] Heeft u trouwens een fatsoenlijke proefrit gemaakt?
Als koper heeft u namelijk ook een onderzoeksplicht.Ja, dat de auto gebreken had wisten we, die zouden gerepareerd worden vóór de aflevering. Blijkbaar is dat niet afdoende gebeurd. De auto kwam niet door de APK en dat werd me verteld ná de overhandiging van de sleutels. Overigens hebben we voor die garantie gewoon betaald.
We hebben uiteraard een proefrit gemaakt, maar wie weet dan wel of een auto in orde is? Een automonteur misschien...

Vandaag heb ik zelf maar gebeld met de verkoper en hij beroept zich er inderdaad op dat hij de eerste storing heeft verholpen. Het komt er op neer dat hij er niks meer aan wil doen. Hij gaf wel aan dat we de auto tegen kostprijs bij hen konden laten repareren. Een aardige geste, maar aangezien mijn vertrouwen niet bepaald groot meer is, laat ik eerst de auto ergens anders uitlezen en dan zien we wel weer verder.

alfatrion
door alfatrion - Apr 26, 2013 om 19:34
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U geeft aan dat de auto geschikt is voor normaal gebruik: het veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Daarmee bevind de auto zich in een staat dat deze verkocht kan en mag worden.

=mimi68 schreef op woensdag 24 apr 2013, 22:08: De verkoper zou zich erop kunnen beroepen dat de originele storing verholpen is. Hij zou natuurlijk kunnen aangeven dat hij er ook niks aan kan doen dat er elke keer na een dag rijden na verhelpen van de storing weer een nieuwe optreedt (het betreft volgens hem telkens een ander probleem).

Die opvatting deel ik niet. De verkoper heeft zich gecommitteerd om de valse storingsmeldingen te verhelpen.
=mimi68 schreef op woensdag 24 apr 2013, 22:08: Je geeft aan dat je in het stukje dat je quote geen normaal gebruik ziet. Daar ben ik het wel mee eens, maar als er geadverteerd wordt met de opties die een auto heeft, ga ik er van uit dat die opties het ook daadwerkelijk doen.

Ik ben bang dat u op dit punt aan het korstte eind zal trekken. Dat zal alleen anders zijn wanneer de leeftijd van de auto zo laag was u dit niet hoefde te verwachten of daar onderzoek naar heeft gedaan, bijvoorbeeld door hierover vragen te stellen.