Verhalen schadepost
Hallo,
Twee jaar geleden hebben we bij een toenmalige kennis, een Mercedes Camperbus gekocht. Volgens bronnen betrouwbaar.
Er bleken echter roestplekken te zitten. Volgens de verkoper waren die met enkele 100 euro's te repareren. Wij hebben hem vertrouwd en de bus gekocht.
Vorig jaar kwam de bus niet door de apk door doorgeroeste draagbalken aan de onderkant vd bus. Reparatiekosten (voor een ´´schappelijke´´ prijs) 1250 euro.
Omdat de bus door diverse oorzaken niet beviel de verkoper gevraagd de bus terug te nemen. Deze gaf echter geen enkele reactie, ook niet op het tonen van de foto's vd reparatie.
Dit jaar de bus verder opgeknapt, roestplekken aan de deuren. Kosten 1000 euro.
Bij de apk keuring raadde de RDW aan de bus naar de sloop te brengen, omdat de balken bij de motor doorgeroest waren. De roestplekken waren niet van de afgelopen 2 jaar, maar ouder.
We hebben de bus door kunnen verkopen voor 2000 euro, reparatiekosten.
We voelen ons behoorlijk bekocht en hebben de verkoper alle mogelijke foto's laten zien en een schikkingsvoorstellen, 2x, gedaan. Hier reageert de verkoper tot op heden zeer afwerend op. Volgens de verkoper hadden we ons bij hem moeten vervoegen. Toch vreemd als je een jaar daarvoor zelf geen enkele reactie geeft.
Wat kunt u ons adviseren of evt voor ons doen?
Zo te lezen gekocht bij een particulier dus geen enkel recht op vergoeding o.i.d.
U had met de camper naar bv een ANWB of Dekra keuring moeten gaan om er dus voor de koop al achter te komen dat het niet goed zat. Misschien, en met nadruk op dit woord misschien wist de verkoper helemaal niet van rotte balken en motorsteunen af.
Hoe dan ook de verkoper heeft wel aangegeven dat er roestwerk was, u zou dan zelf ook kunnen bedenken dat er ook roest op niet zichtbare plaatsen aanwezig is.
U heeft zelf de plicht om alle nodige informatie te verkrijgen, dus nogmaals helaas.
Diewilik
Beste Diewilik,
Zeer wel bedankt voor je antwoord. De camperbus is niet particulier gekocht, maar bij een camperbedrijf. Ik ga er dan vanuit dat het bij roestplekken blijft en degelijk is nagekeken.
Gaarne je reactie
vriendelijke groet
Luc verheij
Masr vorig jasr kwam hij al niet door de APK door de doorgeroeste draagbalken, maar blijkbaar is er toen ook niet verder gekeken naar die andere balken die ook al doorgeroest waren. U had toen stappen moeten ondernemen, met een twijfelachtige uitkomst overigens. Maar u wilde hem alleen maar terug doen omdat hij niet beviel, maar dat is geen reden.
Nu hebt u mijns inziens geen poot meer om op te staan en u hebt het wrak al doorverkocht. Ik hoop dat u de problemen aangegeven hebt aan de koper.
Beste tijger1,
Het klopt dat de dragende balken bij de motor niet zijn geconstateerd door een aantal mensen.
Desondanks ga ik ervan uit dat de verkoper de staat van de camper controleert en maatregelen treft.
Je kunt een camperbus toch gewoon weer proberen te verkopen als die niet bevalt.
We hebben de camperbus verder laten repareren om hem te kunnen verkopen.
We hebben diverse mails gestuurd naar de verkoper maar die reageert zoals gezegd zeer afwerend. We hadden bij hem moeten komen met de bus, maar hij vergeet daarbij dat hij het jaar ervoor totaal niet heeft gereageerd op de vraag om de bus terug te nemen.
Maar bij die APK in 2014 zijn dus die roestvlekken aan de balken onder de motor door de keurder niet geconstateerd.
Nu wordt er wel gezegd dat ze ouder zijn dan twee jaar, masr was die keurder toen blind? Had u het keuringsrapport van 2013? Stond daar een aantekening op over die balken?
En u had zelf onderzoek moeten dien en die camper moeten laten keuren vóór aankoop, want hoe oud is dat ding?
Natuurlijk mag u die bus verkopen, maar de originele verkoper hoeft hem natuurlijk niet terug te nemen.
En u had inderdaad verleden jaar met die bus naar hem toe moeten gaan en het niet bij een paar mails laten.
Nu staat u met lege handen.
Beste lucverheij,
bij de aankoop destijds had u een onderzoeksplicht. Net zoals dat de verkoper bij de verkoop een meldingsplicht had. Aangezien de verkoper een professionele partij was (een camperbedrijf) weegt de meldingsplicht van de verkoper vele malen zwaarder dan de onderzoeksplicht van u als consument.
Meer informatie hierover vind u in de volgende link, klik hier.
Aangezien u de camper al 2 jaar geleden gekocht hebt geef ik u weinig kans om ook nog maar enige compensatie van de verkoper te krijgen. De aankoop is 2 jaar geleden, u heeft de camper inmiddels weer verkocht. Als u kunt aantonen dat de verkoper destijds willens en wetens informatie over de staat van de camper heeft achtergehouden (niet voldaan heeft aan zijn meldingsplicht) dan staat u sterk. Maar dat lijkt me gezien uw vraag en gegeven antwoorden niet tot de mogelijkheden te behoren.
Beste allemaal,
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Ik weet dat het een moeilijk verhaal is en blijft. En dat de mogelijkheden om verhaal te halen klein zijn. En ik weet ook dat we eigenlijk de camperbus zelf hadden moeten laten keuren. Desalniettemin blijf ik van mening dat de verkoper verantwoordelijk is voor de staat van de bus. Zeker als de roestplekken langer dan 2 jaar aanwezig zijn. In die zin ben ik blij met de opm van hopetobehelping.
Ik ga kijken wat ik met die site kan.
Nogmaals bedankt!
vriendelijke groet
Luc Verheij
Luc Verheij
Maar dat die roestvlekken al ouder zijn dan twee jaar, kunt u helemaal niet asntonen. Die roestvlekken zijn verleden jaar bij de APK niet geconstateerd en u hebt de bus al weer verkocht.
Een medewerker van de rdw heeft dat gezegd bij de laatste apk keuring. Vandaar dat ik het zo kan noemen.
Inderdaad u kunt dat dan zo noemen, maar die medewerker zal beslist niet zwart op wit verklaren dat zijn collega keurder zijn werk een jaar eerder niet goed gedaan zou hebben.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen
Ik heb eenderde van in de tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit
Goedemiddag,
Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta
...
Lees meer
Tegels opgestapeld in achtertuin om later te leggen, netjes uit zicht en MOET opruimen van vehuurder
Ik heb naast mijn schuur op eigen terein niet te zien vanaf de straat, een stapel tegls liggen die ik nog moet leggen, maar ik heb reuma dus kan ik dat niet snel, duurt een poosje en nu wil de woningstichting dat ik die opruim! ze liggen netjes, niet te0 zien vanaf de straat en en leveren geen hinder op zelf s niet voor ons zelf daarom ligt de stapel daar. Nu dreigd de stichting ook met juridische ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer