alphonsa
door alphonsa Aug 17, 2016 om 12:36
Auto & vervoer

Volle pond betalen voor 5 jaar verlenging rijbewijs

Dit jaar moest ik mijn rijbewijs laten verlengen. Omdat ik ouder ben dan 70 jaar, kan de verlenging maar voor 5 jaar gelden. Maar ik moest wel het volle pond betalen, waar een ander dus 10 jaar van een verlenging gebruik maakt. Dit is pure discriminatie en afzetterij. Zelfs de gemeenteambtenaar vond dat ik daar wel een punt had. Schandalig. Heb een brief naar de gemeente geschreven hierover en het antwoord was: "We kunnen niets voor u doen, regels zijn regels." BAH.

4251 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2016 om 12:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zo, u hebt even lekker uw gal kunnen spuwen.
Maar helaas .....inderdaad: zo zijn de regels nu eenmaal.
Daar is weinig aan te doen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2016 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, ook weer discriminatie. Wees blij, nog maar even geleden moest u zich ook nog laten keuren.

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2016 om 12:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bron:

Wanneer moet ik een medische keuring laten doen voor mijn autorijbewijs of motorrijbewijs?

Bent u 75 jaar of ouder en wilt u uw autorijbewijs of motorrijbewijs verlengen? Dan moet u zich medisch laten keuren. Ook als u een aandoening heeft die van invloed is op uw rijgeschiktheid, is een medische keuring verplicht.

Wanneer medische keuring?

U moet een medische keuring laten doen voor uw autorijbewijs of motorrijbewijs als u:

  • 75 jaar of ouder bent;
  • op de Eigen verklaring 1 of meer vragen met ‘ja’ beantwoordt;
  • eerder een medische keuring hebt ondergaan en toen een rijbewijs hebt gekregen voor een beperkte periode. Bijvoorbeeld maximaal 1 of 5 jaar.

Vanaf 75 jaar elke 5 jaar rijbewijskeuring

Bestuurders van 75 jaar en ouder worden elke 5 jaar gekeurd. Op uw autorijbewijs of motorrijbewijs staat wanneer de  deze verloopt. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) stuurt u ongeveer 4 maanden voordat uw autorijbewijs of motorrijbewijs verloopt een herinneringsbrief.

Voor verlening van uw autorijbewijs of motorrijbewijs, moet u zelf een deel van de Eigen verklaring invullen. Het andere deel moet worden gedaan door een arts. Iedere arts kan een keuring doen, maar meestal gebeurt dit niet door uw huisarts.

Bent u tussen de 65 en 70 jaar? Dan krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75ste jaar. Bent u tussen 70 en 75 jaar? Dan krijgt u een rijbewijs voor 5 jaar. Een medische keuring vanwege de leeftijd is dan nog niet verplicht.

Tabel: Rijbewijskeuring vanaf 75e jaar (per 1 januari 2014)
LeeftijdGeldigheidsduur rijbewijs

Medische keuring vanwege de leeftijd

Tot 65e jaar

10 jaar Niet verplicht

Vanaf 65e tot 70e jaar

Tot uw 75e jaar

Niet verplicht

Vanaf 70e tot 75e jaar

5 jaar Niet verplicht

Vanaf 75e jaar

5 jaar Verplicht

emcede
door emcede Aug 17, 2016 om 13:11
960 Antwoorden / 4 Vragen

Euh.... ja, en? TS vraagt niet naar keuring. Beetje onnodig om deze lap tekst te knippen en plakken.

edrick3
door edrick3 Aug 17, 2016 om 13:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vanaf 70e tot 75e jaar

5 jaar

reflecs
door reflecs Aug 17, 2016 om 18:43
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@emcede, Niet onnodig. De verplichte keuring is juist de reden.

emcede
door emcede - Aug 17, 2016 om 13:09
960 Antwoorden / 4 Vragen

Discriminatie? Afzetterij?... Poehpoeh, wat een grote woorden. Je betaalt gewoon voor een produkt. Dat produkt kost geld. Of het rijbewijs nu 5 jaar of 10 jaar geldig is - de kosten voor het afgeven ervan zijn gelijk.

Schrijf een brief naar de PVV - die kunnen er vast wat aan doen...

ra
door ramanah - Aug 17, 2016 om 13:58
135 Antwoorden / Vragen

U vraagt een rijbewijs aan, maar er staat niet in de gemeentevoorwaarden een termijn vermeld dat die termijn qua geldigheid ook 10 jaar is.

Ik stoor mij mateloos aan de termen discriminatie (vooral als dit voor de zoveelste keer ten onrechtte  gebruikt wordt). BAH.

jo
door jorisw - Aug 17, 2016 om 14:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Krijgt die gemeenteambtenaar ook maar voor de helft betaald omdat u ouder dan 70 bent?

me
door mein33 - Aug 17, 2016 om 14:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@alphonsa,

Als je er 70 levensjaren op hebt zitten dan moet iedereen met een rijbewijs dit elke 5 jaar vernieuwen en bij het begin van het 76e levensjaar komt daar ook nog eens een (5 jaarlijkse) keuring bij.
Heeft helemaal niets van doen met "discriminatie" (als u al weet wat dit woord inhoudelijk betekend)  en geldt voor een ieder die zijn/haar rijbewijs wil verlengen.
Voor de kosten van het maken en uitgeven van een rijbewijs maakt het niet uit of een rijbewijs slechts een dag, 5 of 10 jaar geldig is, vandaar dat u het normale tarief moet betalen, net als ieder ander.
En over 5 jaar begint het hele spelletje weer helemaal opnieuw, maar "wie dan leeft, die dan zorgt".

Apetjoek
door Apetjoek - Aug 17, 2016 om 14:16
234 Antwoorden / 16 Vragen

alphonsa , vervelend voor u dat u nu maar voor vijf jaar een rijbewijs krijgt maar helaas geld dat voor iedereen die de respectabele leeftijd van 70 heeft gehaald , het is alleen jammer dat zoveel mensen hier op uw opmerking reageren met : PVV ,discriminatie en andere in die termen  omhulde loze kreten .U had gewoon moeten vermelden dat u zich gen**id voeld door de instanties dit uitgevonden hebben . Persoonlijk vind ik dat iedereen van af 18 jaar een tweejaarlijkse test rijbekwaamheid moet af leggen tot dat hij of zij 24 jaar geworden is (goed voor de schatkist)

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 17, 2016 om 17:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mee eens die 2 jaarlijkse test, maar boven de 70 dan jaarlijks.

Veel van deze automobilisten rijden dusdanig  onzeker/vorzichtig dat ze zonder het door te hebben een gevaar op de weg zijn.
Maar zij denken ik rijdt rustig dus niets aan de hand. Anticiperen lukt vaak ook al niet zo best meer.

Met name begin van de avond zie ik veel automobilisten (ja die op leeftijd zijn) zonder verlichting rijden. Ze rijden alleen op de led dagrijverlichting voor die ze schijnbaar genoeg licht vinden geven maar de achterkant van de auto is geheel donker.
Als je dan meer malen van achter seint met groot licht en er gebeurd niets, dan inhaalt en mijn eigen lampen 3 x aan uit zet en nog snappen ze het niet dan stop ik deze automobilist inderdaad in een hokje. Het hokje van mensen die hun rijbewijs in zouden moeten leveren.
Nee, Nee Nee ik wil niet alle 70 plussers over én kam scheren maar dit valt me bijna dagelijks op.

Diewilik

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2016 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch wat met die oudjes. :-)) Ik heb niet eens led dagrijverlichting, kan je nagaan.

edrick3
door edrick3 Aug 17, 2016 om 18:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar toch wel avondverlichting, mag ik hopen.

me
door mein33 Aug 17, 2016 om 18:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De huidige klagers over het rijgedrag van zeventigplussers zullen, als ze zelf die leeftijd mogen behalen, van hun kinderen en diens leeftijdsgenoten hetzelde te horen krijgen over hun rijgedrag, overigens ook met de zelfde argumenten als die de klagers van nu gebruiken.
En geloof me, toen ik jong was (en bijna niemand die zich dat nog kan herinneren) had ik ook commentaar op de oudere fietser en automoblist, terwijl de dagrijverlichting nog niet eens bestond, kan je nagaan hoe erg het toen al moet zijn geweest.
Maar ondanks dat, ik rij nog steeds, met de fiest, de auto, de brommer en met paard en wagen en ben als een kind zo blij dat ik dat nog allemaal kan.
En geloof me klagers, u zult er t.z.t. hetzelfde over denken, als u tenminste tijd van leven krijgt.
Misgun niemand iets en gun iedereen het zijne.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2016 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kowalski

Even lezen. De Ts heeft het over discriminatie.

ha
door halex - Aug 17, 2016 om 14:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het bedrag dat u betaalt valt noch onder discriminatie, noch onder afzetterij. U betaalt leges voor afgifte van een rijbewijs. Niet voor een geldigheidsduur. Het enige wat u als leeftijdsdiscriminatie kan aanmerken is de beperking in geldigheidsduur. Maar omdat er een objectief meetbaar belang is om voor personen die boven een bepaalde leeftijd zijn de geldigheidsduur in te perken, is deze vorm van discriminatie wettelijk toegestaan.
Kortom: iedereen betaalt altijd hetzelfde voor de administratieve handelingen om een nieuw rijbewijs te krijgen. Wel zo eerlijk.

me
door mein33 - Aug 17, 2016 om 15:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@alphonsa,

U heeft helemaal niets te klagen aangezien u er helemaal "gratis en voor niets" het tractorrijbewijs bij heeft gekregen, terwijl u daar niet eens een examen voor hoefde af te leggen.

Wat wilt u nog meer dan "lekker op de trekker".  ;-))

gerbera
door gerbera - Aug 17, 2016 om 15:36
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wat loopt u nu te klagen, u heeft toch netjes antwoordt op uw brief gekregen van de gemeente. En zolang u nog kunt autorijden zal het leven wel meevallen. Geniet er van en maak mooie tochten zolang het nog kan want ergenis is slecht voor de gezondheid en loopt u kans al binnen die 5 jaar te moeten stoppen met autorijden.

aurora1
door aurora1 - Aug 17, 2016 om 18:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat was uw vraag in deze rubriek Vraag&Beantwoord?
O, u wilt gewoon gal spuwen en denkt dat daarvoor forumleden geschikt zijn?
Shame on you. BAH

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2016 om 18:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is toch helemaal geen discriminatie. Ik bofte toen die regeling inging van 70 naar 75 jaar, bespaarde me een boel geld aan Medische keuring. Zie het als pure winst of beter, uitstel van betaling. Dat geld heeft u toch ook uitgespaard?

astoria
door astoria - Aug 17, 2016 om 19:03
362 Antwoorden / 55 Vragen

Gachte alphonsa: Regels zijn regels punt ! Let op er zijn nog een aantal meerdere leeftijds discriminatie !!

reflecs
door reflecs - Aug 17, 2016 om 19:04
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp de reacties dat dit geen discriminatie zou zijn niet. Dat is het natuurlijk wél. Dat daar een goede reden voor is, is weer iets anders.

ha
door halex Aug 17, 2016 om 19:22
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat TS hetzelfde betaalt als ieder ander, is geen discriminatie. Immers dat is gelijk. De geldigheidsduur is discriminatie. Maar daar klaagt TS niet over. TS klaagt over de kosten. Dus TS heeft wel gelijk dat het discriminatie is, maar niet op het onderdeel waar hij op aanslaat. Iets met klok en klepel, zou ik zeggen.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2016 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@reflecs

Maar ik veronderstel niet dat de Ts dat bedoelt

"Discriminatie veronderstelt echter niet alleen een afzonderlijke behandeling, maar ook het ontbreken van rechtvaardiging voor deze aparte behandeling."