Ma
door MarianKaffa Jan 25, 2022 om 11:29
Auto & vervoer
Waar kan ik terecht voor klacht over Kymco.

In december 2020 heb ik van mijn corona bonus en eindejaarsuitkering een Kymco super street 8 gekocht.Ik was als een kind zo blij. Omdat ik 45 km te hard vond heb ik hem laten terug zetten naar 30 km, zodat hij een snor scooter werd.

Dat vond ik als 52 jarige hard zat.

Nadat ik een maandje had gereden begon de ellende scooter begon te haperen, stopte tijdens het rijden. Uiteraard meteen terug gegaan naar de dealer en we werden vriendelijk geholpen.

Na reparatie reed hij weer een tijdje goed.

En dan begon het weer, stotteren tijdens het rijden en steeds weer uitvallen.

We brachten hem steeds terug naar de dealer en steeds vertelde ze dat het in orde was.

Hij heeft meer dan 8 keer bij de dealer gestaan voor reparatie en dat voor een nieuwe scooter.

Uiteindelijk  durfde ik niet meer op de scooter te rijden, bang dat ik niet meer terug thuis zou komen  als hij ermee stopte.

Nadat hij voor de zoveelste keer gerepareerd was heeft mijn man heeft de scooter van mij overgenomen, maar wilde wel dat hij harder zou rijden.

Dealer heeft hem terug gezet zodat hij 45 km rijd.

Uiteraard moest hij weer opnieuw gekeurd worden.

Dus mijn man met de scooter op de aanhanger naar de RDW, en je raad het bijna al.

Hij startte wel maar sloeg meteen weer af en dat de hele tijd.,

Mijn man stond voor joker bij de RDW. Met aanhanger en al weer terug naar de dealer.

Ze snapte er niets van maar ze zouden er weer naar kijken en ze zouden de scooter naar de RDW sturen voor de keuring.

Inmiddels is de verstandhouding tussen ons en de dealer niet goed meer, mijn man is erg boos geworden. Omdat we telkens tegen het zelfde probleem aanlopen en het niet opgelost word.

Hij staat nu alweer een maand bij de dealer omdat hij gekeurd moet worden.

Ik denk dat we in totaal 3 maanden op de scooter hebben gereden, er staat 1000 km op en uiteraard garantie.

Kymco Nederland hebben geprobeerd te benaderen via mail, telefoonnummer is nergens te vinden. Helaas geen reactie!

Wat moeten wij nu doen met onze klacht, scooter en vooral frustratie?

#KYMCO

4643 13 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 25, 2022 om 11:35
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MarianKaffa ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 25, 2022 om 11:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het is even zoeken maar probeer dit eens.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 25, 2022 om 18:24
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, niet de fabrikant maar wettelijk is de verkoper degene die aangesproken dient te worden. Het lijkt mij dat indien de fabrikant wordt aangesproken deze zal stellen dat het door de koper beperken van de snelheid reden zal zijn dat eventuele fabrieksgarantie niet meer van toepassing is.

gerbera
door gerbera Jan 25, 2022 om 22:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@HK Kymco Nederland hebben geprobeerd te benaderen via mail, telefoonnummer is nergens te vinden.

Dit is de vraag van de TS en uw "juridische" reactie in deze is overbodig. Als u ff goed leest doet de verkoper er weinig aan om dit op te lossen en wil de TS contact met Kimco Nederland wat dus niet de fabrikant maar hoofdvertegenwoordiger van dit bedrijf is.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 25, 2022 om 13:03
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mariankaffa,

Kymco scooters zijn van matige kwaliteit.

U had beter kunnen doorsparen voor een Yamaha, Honda of Vespa.

Ook heeft u gekozen voor een bromfietsmodel en deze laten "afvoeren" /ombouwen naar een snorfietsmodel: wat eigenlijk niet goed is.

U moet inderdaad bij de dealer zijn.

Heeft u wel de duurdere E5 benzine getankt?

Topantwoord

pe
door pebk - Jan 25, 2022 om 13:41
581 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een tip voor de frustratie: cww.hitt.nl/subsite-products/.

Ik zie dat u het ook gemeld heeft op klacht.nl, maar daar wordt niet op gereageerd. U moet echter niet bij Kymco zijn, maar bij de dealer. Deze moet zorgen dat u een goed werkend product krijgt. Er zijn meerdere mensen die het probleem van afslaan kennen.

Wordt de motor niet te warm? https://www.gebruikershandleiding.com/Kymco-Super-8/preview-handleiding-537454.html?page=0040

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2022 om 18:18
16848 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al een verwijzing en hier nog een aantal met vooral aandacht voor het feit dat de verkoper verantwoordelijk is in deze en u zich tot de verkoper dient te melden (met aantekening dat het door laten beperken van de snelheid de aanleiding/reden kan zijn maar dat had degene die dat heeft uitgevoerd ook moeten weten (de verkoper?) : https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten  (deze kreeg u al)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

en de letterlijke wetgeving in deze:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Juridisch advies (volgens Kassa redactie):

Voor juridisch advies kun u zich wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/

Ma
door MarianKaffa - Jan 25, 2022 om 18:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties!
We tanken de duurdere benzine,dat was ook het advies.
De dealer zei dat het geen enkel probleem was om van een bromscooter en snor scooter te maken.
Van te voren hadden wij dit goed gevraagd.

Bedankt voor alle links,ik had geen idee dat je bij zoveel instanties terecht kan.
We gaan beginnen om een brief te sturen naar de dealer,we hebben al enkele voorbeeld brieven gekregen.
Helaas komen we er met de dealer niet op een normale manier uit.

In de artikelen had ik ook gelezen dat ze voor vervangend vervoer moesten regelen.
Dat is ook niet gebeurt en ik betaal elke maand 35 euro verzekering terwijl hij in totaal maanden bij de dealer staat.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 25, 2022 om 23:16
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mariankaffa,

Over welke bromfietsdealer gaat het?

Misschien is hier al eerder geklaagd over ze......

Topantwoord

mo
door mof - Jan 26, 2022 om 12:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een nieuwe scooter gekocht. Als het goed is valt deze dan gewoon onder de garantie. Uw overeenkomst is met de dealer. Alles wat onder de garantie valt moet deze oplossen. Alles wat niet onder de garantie valt moet deze oplossen voorzover het geen normale slijtage delen (zoals remmen, kapotte lampjes etc.) betreft.

Topantwoord

john devries
door john devries - Jan 26, 2022 om 14:39
217 Antwoorden / Vragen

Kymco zijn  prima scooters ,maar hebben een probleem als er E10 getankt wordt en dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van deze motor problemen die je nu hebt weet ik uit ervaring. Het veranderen van 45 naar 25 heeft geen gevolgen voor de motor behalve de veel hogere toerental van de motor en was ook helemaal niet nodig ,want je zel bepalen hoe hard je wil rijden.Als je met een 45 km brommer 30 kmh rijd bespaar je een  hoop brandstof.Een nieuwe cylinder met zuiger zal een oplossing kunnen zijn Daar moet de dealer voorzorgen want daar het je een koopovereenkomst mee ,die je gezien de problemen ook kunt ontbinden

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 26, 2022 om 23:38
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JohndeVries,

Mijn bromfietsmonteur zegt,dat het begrenzen van een bromfiets om er een snorfiets van te maken niet goed is voor de motor.(dus 25 kilometer per uur laten lopen in plaats van 45 kilometer per uur): de motor zou gaan vervuilen na een tijd.

Vergelijk het met een auto met een V6 of V8 ,waarmee je alleen in de stad rijdt : na een tijd krijg je problemen.

Persoonlijk zou ik daarom een elektrische snorscooter of een ebike kiezen.

john devries
door john devries Jan 28, 2022 om 14:37
217 Antwoorden / Vragen

GEBOREN AMSTERDAMMER Je moet mijn verhaal nog maar eens goed lezen dan lees je dat ik schrijf dat je 45km brommer niet terug moet zetten vanwege hoge bezinegebruik en de daardoor onstane extra vervulling.Je vergelijking met V8 en V6 is klinkklare onzin.Groeten aan je bromfietsmonteur.

Topantwoord

h.
door h.terpstra - Jan 26, 2022 om 18:01
202 Antwoorden / 1 Vragen

Gooi de benzine tank leeg. Vul hem met e5 inplaatst van e10. zoals het advies luidt. Wilt u 5% afgewerkte olie of 10 % afgewerkte sla olie in uw tank.>
Tank benzine met octaan 98. Uw probleem zal gaandeweg oplossen. Die oude vuiligheid moer er eerst nog uit.

Ga anders vragen bij meerdere deskundigen. B.v. bij gemeentelijke tuin diensten.

Succes. groet Henk Terpstra.

john devries
door john devries Jan 28, 2022 om 14:46
217 Antwoorden / Vragen

Je bedoeld waarschijnlijk 5 of 10% bio ethanol , dat is geen slaolie hoor en beide percentage vernielen je motor grondig . Je bent in de war met met bio
diesel  https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5

Ma
door MarianKaffa - Jan 26, 2022 om 18:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt weer voor de reacties, ik zal de naam van de dealer nog niet vermelden.
Eerst wil ik mijn scooter rijdend terug.
Daarna ga ik op zoek naar een andere dealer.
31 januari zou de dealer hem naar de RDW brengen voor de keuring.
Ik ben erg benieuwd of hij er doorheen komt.
Word vervolgd..
Tips over de benzine neem ik mee voor de toekomst.

marita5
door marita5 Jan 26, 2022 om 20:20
11513 Antwoorden / 15 Vragen

ik zal de naam van de dealer nog niet vermelden , de naam van de dealer staat op klacht.nl

1paul
door 1paul - Jan 27, 2022 om 06:56
3147 Antwoorden / 0 Vragen

verkoper is verantwoordelijk voor een goede oplossing, als deze er niet komt kunt u de koop ontbinden, hiervoor zqal u naar de rechterlijke macht moeten stappen al kunt u zelf eerst een brief sturen hieromtrent.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/koopovereenkomst-beeindigen#:~:text=U%20kunt%20een%20koopovereenkomst%20alleen,repareren%20binnen%20een%20bepaalde%20tijd.

Ma
door MarianKaffa - Feb 9, 2022 om 14:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels is hij 31 januari door de RDW goedgekeurd en heeft hij 3x goed gereden.
Daarna begon het zelfde probleem weer.
Sputteren en stotteren en uitslaan.
We zijn het meer dan beu!,

We hebben de dealer megascoot in Zoetermeer gisteren een aangetekende brief gestuurd na aanleiding van een aantal tips van jullie.
Mochten ze op deze brief en de tweede brief niet reageren, wat kunnen we dan doen?
We hebben helaas geen rechtsbijstandverzekering.
En verdienen net teveel voor rechtshulp.