jtrommelen
door jtrommelen Apr 14, 2023 om 15:18
Auto & vervoer

Waarde Ebike wordt ondergewaardeerd

Ik heb een Stella Copenhague Light van 2019, destijds een waarde van 2400 euro. Wilde deze inruilen tegen een andere, dus dacht als ze een mooie prijs geven koop ik die fiets. Vraag: wat bieden jullie: 250 euro, Een tiende van de waarde van 4 jaar terug. Schandalig. Als voorbeeld bij de klacht bij Stella, een auto van 4 jaar, electrisch behoudt voor een groot deel zijn waarde. Vandaag gebeld door Stella, omdat ik hierover een klacht had ingediend, er kwam een lul-verhaal over revisie etc. EN hij gaf een voorbeeld van een electrische auto, want een Tesla had na 6 jaar net iets minder dan de helft van de waarde. Waarop ik zei, dat is beter dan bij Stella, want na 4 jaar nog maar een tiende van de prijs. Toen heb ik de verbinding verbroken, voor mij geen Stella meer.

6408 19 Rapporteer

ju
door juliomariner - Apr 14, 2023 om 15:33
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Tja dat is met alle e-bikes van Stella, de restwaarde valt tegen.Ik denk dat de lokmale fietsenmaker hem helemaal niet wil inruilen.
Misschien kunt u hem beter op Marktplaats zetten. Daar staan ze vanaf 400 euro te koop.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 14, 2023 om 15:39
2071 Antwoorden / Vragen

Misschien nog wat jaartje op doorfietsen want blijkbaar is uw fiets nog jaren goed bruikbaar, gezien de waarde die u eraan toekent, en u schrijft niets meer af.

mahadma
door mahadma - Apr 14, 2023 om 15:41
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als u waardevast wilt beleggen moet u in goud of olie gaan. Bedenk voor u een inruilprijs zou bepalen, welke prijs U voor een ingeruild fiets van 4 jaar over zou hebben om te kopen. Uw vergelijk tesla en stella is appels met peren vergelijken.

Deze internet fietsen hebben (als ze al waarde hebben) alleen waarde bij stella. De vak fietsenmaker op de hoek geeft er niets voor.

Bedenk dat als de fiets weer verkocht wordt er wel een nieuwe accu in moet, die die betaald u via de inruilprijs.

Gr
door Grunn1 - Apr 14, 2023 om 15:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een ebike is niet te vergelijken met een auto en zeker niet met waarde daling. Een accu van een ebike gaat ook veel korter mee en voor de rest is het gewoon een fiets.

sira
door sira - Apr 14, 2023 om 15:59
2349 Antwoorden / 24 Vragen

De restwaarde is meestal afhankelijk van het merk, dat geldt ook voor auto's. Blijkbaar gaat Stella daar zelf ook van uit.
Mijn Flyer zal bij de plaatselijke fietsenhandel eenvoudiger in te ruilen zijn dan een Stella.

ne
door neodutchio - Apr 14, 2023 om 16:04
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Stella is op een haar na failliet. Veel te veel dure fietsen ingekocht die ze nu moeten slijten. De kwaliteit is zo goed dat geen enkele fietsenmaker ze wil inruilen. Reparatie lukt ook niet bij fietsenmakers aangezien Stella eigen materialen gebruikt die niet in te kopen zijn.
Of ze willen hun eigen fietsen niet terug hebben, of ze proberen daar nog winst op te maken. Al met al een merk dat ik nooit zou willen hebben.

rj
door rjw - Apr 14, 2023 om 18:05
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt auto's en eBikes niet met elkaar vergelijken. Een nieuwe auto en 1 van 4 jaar oud zijn niet zo heel anders. Maar eBikes zijn nog vollop in ontwikkeling. 4 jaar oud is prehistorisch voor dat soort producten.

me
door mein33 - Apr 14, 2023 om 18:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Stella, daar zit het probleem.
Sind de afgelopen pandemie gaat het niet zo goed met Stella, veel te enthousiast veel te veel geproduceerd met een lager aantal verkopen dan gepland en nu zitten ze met een onevenredig groot overschot aan (overjarige) fietsen.
Dat is één van de redenen waarom uw fiets na 4 jaar zo goed als afgeschreven is, bijna niemand wil een gebruikte Stella fiets.

Inruilen een lokale rijwielhandel voor een ander merk fiets zal misschien iets meer opleveren, maar groot zal het verschil niet zijn, de vakhandel zit n.l. niet zo op een onverkoopbaar inruil exemplaar te wachten.

Als uw Stella fiets nog probleemloos rijdt, wat op zich al een mirakel zou zijn, dan maar fijn oprijden tot hij echt van ellende uitelkaar valt en dan pas opruimen en een nieuwe (geen Stella) fiets kopen bij de plaatselijke vakhandel.

Voor die € 250,00 kunt u overigens nog heel wat goedkope kilometertjes wegtrappen.

@H
door @HENK@ Apr 14, 2023 om 18:50
159 Antwoorden / 1 Vragen

ook de meeste andere merken brengen niet naar verhouding op, wanneer iemand besluit om te kopen dan is dat al vaak liefst met wat meer zekerheid dan wat je bij tweedehands allemaal kan overkomen...

@H
door @HENK@ - Apr 14, 2023 om 18:47
159 Antwoorden / 1 Vragen

tsja.... sommige dingen koop je eenmaal om op te gebruiken en niet als investering, verkoop maar eens een bankstel van een week oud of nog erger, verkoop eens een kerstboom een week na kerst ;-)  :-)   :-)

hereistom
door hereistom - Apr 14, 2023 om 18:49
736 Antwoorden / 1 Vragen

Stella ja, de fietsenmakers hier willen er niks van weten, dus €250,- is nog een mooie prijs!

Thijs12
door Thijs12 - Apr 14, 2023 om 19:00
545 Antwoorden / Vragen

250 is veel geld maar om dat als korting op een veel te dure Stella fiets te krijgen, doe maar niet.

Iv
door Ivo W - Apr 14, 2023 om 19:15
730 Antwoorden / Vragen

Als u de gebodeb inruilprijs te laag vindt, dan is het simpel: niet inruilen en zelf een koper zoeken die een bedrag voor uw tweedehands fiets over heeft waar u wel tevreden mee bent.

Inruilen bij een 'dealer' levert nu eenmaal een lage inruilprijs op. Dat is óók bij auto's zo. Ik verwacht dat een dealer voor mijn auto niet veel meer dan €500 zal geven voor mijn 17 jaar oude auto met de nodige kilometers aan ervaring. Terwijl ik de auto particulier nog makkelijk voor het vier- tot vijfvoudige kan verkopen.

De reden is simpel: als de dealer de auto of in dit geval de fiets weer wil verkopen, dan heeft hij daar simpelweg een hoop werk aan. Het begint al met een uitgebreide poetsbeurt die best wat tijd kost. Daarna een technische controle om wat kleine ongemakken weg te nemen. Vervolgens indien nodig nog een setje nieuwe banden er op, of een nieuwe accu. Bij een fiets ben je dan, als je de materialen en tijd telt, een paar honderd euro verder. Bij een auto zijn de kosten die een dealer heeft aan een 'tweedehandsje' voordat deze weer als occasion wordt aangeboden minstens 1000 euro. Bij vrij recente auto's lopen die kosten nog verder op met een volledige onderhoudsbeurt+ APK en spotrepair van kleine krasjes en deukjes.

En dan moet het ook nog verkocht worden. Daarvoor moet het licht branden in de showroom. Verwarming aan, want als het koud is zijn klanten snel weer weg. Er moet een medewerker staan die betaald moet worden. En natuurlijk huur/hypotheek voor het pand, verzekeringen etc.

Roos77
door Roos77 - Apr 14, 2023 om 20:09
1 Antwoorden / Vragen

Als fietsenmaker zou ik er ook niet meer voor geven. Om een fiets door te verkopen maak je ook kosten om hem weer helemaal knap verkoop klaar te maken. Ik heb de fiets even opgezocht maar met no name elektronica wat alleen 'gerepareerd' kan worden bij Stella zelf zitten weinig mensen op zo een fiets te wachten.

Fietsen verliezen nou eenmaal veel sneller hun waarde dan auto's en al helemaal als het niet als heel hoogwaardig bekend staat. Fietsen met een Bosch of Shimano motor zorgen nog een klein beetje voor wat waarde.

Als de fiets nog goed is zoals u doet lijken zou ik er lekker verder op fietsen tot die de geest geeft. Of hem privé verkopen op marktplaats dan van je er nog iets meer voor. En dan gewoon lekker een kwalteitsmerk fiets kopen :) Die zijn er namelijk ook nog steeds voor €2400

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2023 om 22:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou sowieso nooit een vervoermiddel, van step tot auto, op een site willen kopen. Los van garantie, bij de erkende handelaar: hij geeft service als er problemen zijn, net als de officiele autodealer of noem maar op. Mijn lokale fietsenverkoper heeft van step, kinderfiets tot e-bikes, racefiets... plus: hij weet wat hij verkoopt. Plus ik help hem een ietsiebietsie om zijn toko draaiende te houden.

ro
door ronny530 - Apr 15, 2023 om 11:17
2786 Antwoorden / 41 Vragen

De waarde is niet aan de orde want het betreft de aanschafprijs maar terzijde. De inruilprijs wordt gebaseerd op vraag en aanbod waarbij incourante merken en modellen een lagere inruilprijs wordt toe bedeeld. Na vier jaar gebruik is de accucapaciteit sowieso afgenomen en de kans dat de motor het gaat begeven neemt ook toe m.a.w. de e-bike is in de staat zoals die verkeert bijna onverkoopbaar. Een onafhankelijke fietsverkoper geeft nog geen kwartje voor een Stella e-bike omdat Stella geen onderdelen aan fietsverkopers uitlevert. Daarbij is het ook zo dat een e-bike een gebruiksartikel is en na 4 jaar is er geen waarde meer aan te koppelen behalve dat wat een eventuele koper er voor wil betalen.

john devries
door john devries - Apr 17, 2023 om 12:20
219 Antwoorden / Vragen

Uw berekening klopt niet , De waarde van de fiets is na aftrek van de winstmarge en BTW amper € 1200 bij aankoop en dan is een inruilprijs van een B merk als Stella E bike met een accu van 3 jaar oud is een redelijke inruilprijs. Bovendien hoeft de fietsenleverancier niet in te ruilen. Je vergelijking met auto 's gaat mank omdat de ene merk auto's beter inruilt dan een ander merk en er vaak een gedeelte van de BPM en BTW. verwerkt wordt in de inruilprijs. Vraag en aanbod bepaald de prijs.

Yv
door Yvonne_909 - Apr 17, 2023 om 12:33
42 Antwoorden / 2 Vragen

Vorig jaar hetzelfde ondervonden maar dan met een 3 jaar oude Gazelle van € 3.999,-- aanschafprijs.
Kon er iets meer voor terugkrijgen als ik in zou ruilen op een andere dure merkfiets.
Meer dan € 1.000,-- afschrijven per jaar schijnt normaal te zijn, zelfs als de fiets daar in onderhoud is geweest en ik niet tig duizend overmatige km's op de teller heb staan.

pr
door praat mee - Apr 17, 2023 om 20:01
30 Antwoorden / Vragen

je kan geen appels met peren vergelijken