Jo
door Jordens67 Apr 23, 2018 om 13:01
Auto & vervoer

Waarom is een treinreis met verschillende aanbieders duurder?

Ik wil een treinreis maken naar Schiphol vanaf station Wierden. Deze reis kent verschillende prijzen. Reis ik om .07 of .37 (via Zwolle) betaal ik € 27.52 (eerst naar Zwolle met Blauwnet voor € 7.82 en dan uitchecken en vervolgens inchecken bij NS en daar betaal ik € 19.70 naar Schiphol)
Reis ik echter om .28 of .58, dan reis ik alleen per NS, dan betaal ik voor dezelfde reis € 21.80. Een verschil van maar liefst € 5.72..!!! Ik heb er nooit om gevraagd dat er meerdere aanbieders op het spoornet zijn en waarom worden die prijzen niet zo aangepast dat je als reiziger gewoon altijd dezelfde prijs betaalt? Heel slim staat er dus op de planner van NS wanneer je de reis incl Blauwnet maakt bij de prijs: "onbekend" zodat je het als reiziger vaak niet eens zult weten dat je gewoon beduveld wordt, want zo voelt het! Uiteraard is dit slechts 1 voorbeeld... Kan niemand dan hier wat aan doen?

2725 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 23, 2018 om 13:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan niemand dan hier wat aan doen?
Nou, de mensen op dit forum niet. ;-)

Zou dus maar met de NS reizen; scheelt een hoop geld.

Elke vervoerder rekent eigen prijzen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2018 om 13:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Maakt u de andere reis via Deventer / Apeldoorn? Die afstandzal korter zijn.
Wel is het zo dat vervoerders verscillende tarieven benutten zoals bijv lijn 43 Apeldoorn - Arnhem via Dieren die door zowel Breng als Syntys wordt gereden.

Tip: ga eens na wat een e-ticket kost, besteld bij NS van Wierden naar Schiphol, daarmee kunt u ook met andere vervoerders reizen en zou het best eens zo kunnen zijn dat het dan via Zwolle goedkoper is dan u nu aangeeft.

panter22
door panter22 - Apr 23, 2018 om 13:34
6599 Antwoorden / Vragen

Kennelijk zijn een hoop mensen bezig met jouw vraag, want ineens ligt de reisplanner er uit.
Op de reisplanner zag ik dat je vanaf Wierden alleen met Blauwnet daar of Zwolle of Deventr kunt.
De NS stopt niet in Wierden.
Bij de prijs van de rit van de NS, komt nog de prijs van het kaartje van Blauwnet.
Reizen over Deventer is iets goedkoper, mogelijk een paar km korter.
Wierden- Deventer kost €6,80.
Kijk het nog eens na.

ne
door neodutchio - Apr 23, 2018 om 13:36
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom betaal ik voor de koffie meer bij de AH dan bij de Jumbo? Kijk ik op de site van AH staat daat de prijs van de Jumbo niet. Je wordt gewoon bedonderd.
Ieder bedrijf mag zijn eigen prijzen hanteren. Dat mag omdat wij in een vrij Nederland wonen. U als klant mag dan zelf bepalen wat u wilt. U kunt kiezen tussen 2 verschillende treinbedrijven met bijbehorende prijzen.
En natuurlijk heeft de NS geen inzicht in de prijzen van andere aanbieders. Net zo goed dat de AH de prijs niet weet van de Jumbo.

aurora1
door aurora1 - Apr 23, 2018 om 14:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat heeft met vrije markt en concurrentie te maken. Dat u zich "beduveld" voelt wil nog niet zeggen dat u "beduveld" wordt.
Heeft u weleens de kosten van vliegreizen vergeleken?

jayrayskull
door jayrayskull - Apr 25, 2018 om 12:54
48 Antwoorden / Vragen

Ik heb er nooit om gevraagd dat er meerdere aanbieders op het spoornet zijn en waarom worden die prijzen niet zo aangepast dat je als reiziger gewoon altijd dezelfde prijs betaalt?
Hebben de aanbieders uw toestemming nodig om hun vervoersdiensten aan te bieden? Ik dacht het niet. De prijzen worden niet aangepast, omdat elke aanbieder een andere prijs rekent voor door hem verleende diensten.

Als reiziger weet je vaak niet dat je gewoon beduveld wordt, want zo voelt het.
Niemand wordt beduveld. Dat u zich zo voelt, maakt het natuurlijk niet meteen zo. U vergelijkt meerdere vervoerders. De een is duurder dan de ander. Waarom zou dit beduvelen moeten zijn? De ene vliegmaatschappij is duurder dan de ander. De ene garage is duurder dan de ander en de ene supermarkt is duurder dan de ander. U heeft de keuze: kies de goedkope optie, kies de duurdere optie, pak de auto of blijf gewoon thuis.

Kan niemand dan hier wat aan doen?
Nee.

costnix
door costnix Apr 25, 2018 om 13:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Appels met peren vergelijking :-(

costnix
door costnix - Apr 25, 2018 om 13:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de NS reisplanner is het verschil €0,98.
U telt de prijs afzonderlijke trajecten bij elkaar op en dat klopt niet. De spoorwegen hebben allemaal een staffeltarief, waardoor de prijs per kilometer afneemt met de lengte van uw treinreis.
U kunt uw vraag ook stellen op het forum van de NS: https://forum.ns.nl/

AL
door ALB681 - Apr 26, 2018 om 08:01
1 Antwoorden / Vragen

NS stop wél in Wierden: met de stoptreinen Almelo - Deventer - Apeldoorn.
De reisplanner 9292 (niet de NS-planner) geeft de tarieven via de verschillende routes naast elkaar: inderdaad scheelt het maar 92 cent als je de route niet opknipt.
En dat terwijl de route via Zwolle langer is dan via Amersfoort: 161 'tariefeenheden' via Zwolle om 147 via Amersfoort.
https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden
Al zijn die tariefeenheden niet per se de echte kilometers.