door wijnen1971 Dec 11, 2012 om 23:03
Computers & telefonie

Bankpas scannen bij afsluiten abonnement?

Geachte medewerkers,
Vandaag hebben wij een mobiel tel.abonnement afgesloten bij Bel Company in Heerlen. De verkoper in kwestie vroeg mijn man zijn bankpas af te geven.Deze moest gescand worden ,dit zou de administratieverwerking een stuk makkelijker maken en werd "overal gedaan tegenwoordig" volgens de verkoper.Mijn man heeft zijn bankpas dan ook afgegeven.Deze werd samen met zijn IDkaart idd gescand.
Op dat moment waren we enigzins overvallen en hebben ons niet gerealiseerd dat hiermee fraude kan worden gepleegd.Betaalgegevens worden toch al geregistreerd op het moment dat hij verplicht 1 cent moest pinnen??
Nu luid mijn vraag: ben ik verplicht mijn bankpas samen met mijn ID-kaart te laten scannen bij het afsluiten van een abonnent en kan een aanbieder mij weigeren als ik dit niet doe.?
Hopende op een spoedige reactie verblijf ik.
Hoogachtend, I.Gorski

19700 13 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 11, 2012 om 23:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is heel normaal om zekerheid te hebben over u banknummer. Registratie om het banknummer te gebruiken is lang niet voldoende om er gebruik van te maken.Verplicht is het niet maar dan kan u geen abbonement afsluiten.U moet nu niet alles wantrouwen en er wat achter te zoeken. Want als u zo doet dan is er niets meer mogelijk.

zwemmer
door zwemmer - Dec 11, 2012 om 23:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Kijk eens op Google en laat je geruststellen. He is inderdaad gebruikelijk.

donna
door donna - Dec 12, 2012 om 00:21
207 Antwoorden / 43 Vragen

Nee, een telefoonprovider mag dit niet doen: http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1730/burgerservicenummer/

Ik heb hier laatst ook een hele discussie over gehad met Vodafone, zij hebben toen genoegen genomen met een kopie van mijn identiteitsbewijs waarop de pasfoto en het BSN afgedekt waren:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/identiteitsfraude-voorkomen/?vHash=c749c73j&cHash=f373cfbbbe5edf4025faffebb8f59d8f

fe
door festinger - Dec 12, 2012 om 01:30
410 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 11 dec 2012, 23:30]Dat is heel normaal om zekerheid te hebben over u banknummer. Registratie om het banknummer te gebruiken is lang niet voldoende om er gebruik van te maken.Verplicht is het niet maar dan kan u geen abbonement afsluiten.U moet nu niet alles wantrouwen en er wat achter te zoeken. Want als u zo doet dan is er niets meer mogelijk.

Voor wie is er niets meer mogelijk? Vind het bizar en buitengewoon ongewenst dat iets gedaan te krijgen in Heerlen bij een simpele telefoonwinkel je al je hebben en houden moet geven. Internetcriminelen lachen zich nu al rijk en hoe veilig ook alles is te kraken.En het is nooit meer terug te traceren naar die verkopers die veiligheid garanderen in hun praatje.
Ik zou dan kiezen voor geen abonnement.

freya
door freya - Dec 12, 2012 om 10:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo wijnen1971,

Het mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten....
Het gaat om het vaststellen van o.a. de identiteit en om dat later ook te kunnen bewijzen. Je zou toch raar op je neus kijken als één of andere provider bij jou komt aankloppen met een rekening omdat iemand anders op jouw naam een abonnement heeft afgesloten? Dan zou de provider kunnen stellen: "Ik heb een geldig paspoort als identiteitsbewijs gezien". Als de provider geen kopie heeft wordt het een lastig verhaal voor jou om te bewijzen dat het abonnement niet door jou is afgesloten.
Vandaar dus die kopie....

m.vr.gr. Freya

wi
door wijnen1971 - Dec 12, 2012 om 10:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Freya,het gaat om onze bankpas,niet om de id-kaart!Sinds wanneer geldt een bankpas als indentiteitsbewijs?
En Valerius 2,om onze bankgegevens te checken moesten we 1 cent pinnen.Dat lijkt me toch voldoende om zekerheid te hebben over het bestaan van de rekening,toch?

donna
door donna - Dec 12, 2012 om 11:16
207 Antwoorden / 43 Vragen

@freya: door het toestaan van een scan loop je juist het risico dat een kopie van je ID-bewijs gebruikt wordt om abonnementen af te sluiten of dure artikelen te kopen. Kijk maar eens naar het Tros Radar filmpje.

Bovendien: het mag niet. Er is in de wet vastgelegd welke organisaties om een BSN mogen vragen en telecomproviders horen daar niet bij.

Een scan van de bankpas is overbodig, men laat 1 cent pinnen als bewijs dat de persoon toegang heeft tot deze bankrekening.

dearagain
door dearagain - Dec 12, 2012 om 14:02
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*een aanbieder kan je weigeren als je het niet eens bent met zijn regels

ajlpd
door ajlpd - Dec 12, 2012 om 14:05
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn weten is het niet toegestaan dat kopieën worden gemaakt van een ID-beweijs in welke vorm ook. Is laatst ook al eens gemeld in een consumentenprogramma. Ik ben met mijn ID-kaart net zo voorzichtig als mijn pincode en wat daarbij nog meer hoort...

wo
door wou66 - Dec 12, 2012 om 16:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Onlangs heb ik bij Telfort een abonnement afgesloten. Bij het bezorgen van de simkaart wilde de bezorger zowel mijn rijbewijs als mijn bankpas scannen. Bij de bankpas heb ik dat geweigerd, omdat ik voor 1 cent had gepind bij diezelfde bezorger. Hierna werd mijn bestelling "geannuleerd". Telfort zei na mijn schriftelijke protest niets te kunnen doen. Toen ik aan mijn bank (de ING) vroeg of ik al dan niet een scan had mogen laten maken, kreeg ik in eerste instantie het antwoord dat dat geen probleem zou opleveren. Later trok de ING dit antwoord in en schreef mij dat ze een foutief antwoord hadden gegeven en dat dit scannen tot gevolg zou hebben dat spookafschrijvingen voor mijn eigen rekening zouden komen. De kennelijk gebruikelijke handelwijze van scannen van je bankpas heeft wat mij betreft dus de consequentie dat ik geen (enkel?) abonnement meer kan afsluiten. Uitermate klantvriendelijk van alle bedrijven die betaalpassen scannen!

freya
door freya - Dec 12, 2012 om 17:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

De providers willen ook een bewijs in handen hebben dat de pas (lees: het rekeningnummer) op naam staat van degene die het abonnement afsluit. De naam staat immers op de pas vermeld. Het zou anders voor een kwaadwillende mogelijk zijn om een abonnement op zijn naam af te sluiten en die te laten betalen met een gestolen pas/pincode.
(het zal je pas maar wezen)

Kortom, mensen maken er wel een groot probleem van, maar het wordt alleen maar gedaan voor je eigen veiligheid, niet omdat de providers zo graag een kopie willen hebben.....

Freya

stains
door stains - Dec 12, 2012 om 20:10
7 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen, Het laten scannen van je bankpas is niet nodig.
Het is erg riskank als je dat laat doen buiten je gezichtsveld.
Het noteren van je banknummer en dat alleeen! is geen probleem, als je kunt zien wat ze doen.
Een kopie van een legitimatie bewijs, paspoort gegevens blad, rijbewijs en ID kaard is geen direct probleem.
Wel levens gevaarlijk als je een scan wordt gemaakt van je betaalkaart, die kan dan over al gebruikt worden, met een ander legitimatie bewijs dan die van jouw. Opmerking suggestie; "heb al een kopei meegenomen."
Maak één cent over,dat werkt uitstekend al moet de verkoper missien even moeten wachten, maar jij hebt ook bedenktijd!!

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2012 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 12 dec 2012, 10:24]Hallo wijnen1971,

Het mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten....
Het gaat om het vaststellen van o.a. de identiteit en om dat later ook te kunnen bewijzen. Je zou toch raar op je neus kijken als één of andere provider bij jou komt aankloppen met een rekening omdat iemand anders op jouw naam een abonnement heeft afgesloten? Dan zou de provider kunnen stellen: "Ik heb een geldig paspoort als identiteitsbewijs gezien". Als de provider geen kopie heeft wordt het een lastig verhaal voor jou om te bewijzen dat het abonnement niet door jou is afgesloten.
Vandaar dus die kopie....

m.vr.gr. Freya

Als de provider geen kopie heeft is het helemaal niet lastig voor " jou" om te bewijzen dat je het abonnement niet hebt afgesloten. Waarom zou je dat dan moeten bewijzen.

Toen ik een telefoonabonnement afsloot, in een winkel, kon ik volstaan met een kopie van een giroafschrift van minder dan 1 maand oud en betaling per pin van 1 cent, plus inzage in mijn identiteitsbewijs.Lijkt me ruimschoots voldoende identificatie.