johnwim
door johnwim Aug 15, 2010 om 18:56
Computers & telefonie

Computer start in 15 min. op

Hallo,
Mijn computer start nu wel heel langzaam op.
Het eerste kwartier kan ik er niets mee.
Het lampje dat normaal knippert tijdens het downloaden stopt pas na 10-15 min.,dan pas kan ik explorer openen,eerder heeft geen nut.
Tijdens het opstarten geeft de computer aan dat zowel de harde schijf als het geheugen 100% vol is,dit is in werkelijkheid maar 10%,dat wordt ook aangegeven als ie tot rust gekomen is.
Probleem doet zich ook voor als de computer op standby heeft gestaan.
Het probleem doet zich ong. 7 van de 10 keer voor,de andere keren gaat opstarten wel normaal.
Ik heb sinds kort glasvezel met 54 MB,maar daar heb ik zo weinig plezier van.
Probleem doet zich overigens al langer voor.
Heb al veel tips opgevolgd:
Schijfopruimen,defragmenteren,tijdelijke bestanden verwijderen en programma´s uitgevinkt die opstarten,maar niets helpt en durf niet nog meer uittevinken.
Ook heb ik wat veranderd in het register dat zou helpen,maar dat werkte averechts en kreeg de melding dat mijn documenten niet meer leesbaar waren.
Via CHKDSK en systeemherstel alles weer terug gezet.
Wie heeft de gouden tip en weet welke dingen ik uit kan vinken bij het opstarten.
Google update durf ik nog wel uit te vinken,maar wat nog meer?
Alvast bedankt.

1282 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 15, 2010 om 18:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo johnwim,

Scan eens met MBAM.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Aug 15, 2010 om 18:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@johnwim,

Loop ook eens door deze lijst!

Met vr.gr.

birdies
door birdies - Aug 15, 2010 om 19:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Als je p.c. bij het opstarten 100% v.h. geheugen op slokt, starten er blijkbaar erg veel programma's mee op.
Enige wat bij mij mee op start, is het antivirusprogramma (deze kan uit meerdere verwijzingen bestaan).

Alles waar je de naam Microsoft of Windows ziet staan (in de kolom "Fabrikant" wel te verstaan), kan je voor alle zekerheid laten staan. Rest kan allemaal uitgevinkt worden.

Lees eens goed de link van edrick3 door.

Kijk ook eens hoeveel intern geheugen er in je p.c. zit; zeker bij oudere p.c.'s is dit vaak maar 256MB. Dat is vandaag de dag veel te weinig. Dit kun je vinden bij 'deze computer', rechtermuisknop, klik dan op 'eigenschappen'. Uitbreiding van het intern geheugen versnelt je p.c. behoorlijk.

birdies
door birdies - Aug 15, 2010 om 19:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Rest kan allemaal uitgevinkt worden........... Oeps, niet echt duidelijk: alles wat met je beveiligingsprogramma te maken heeft, natuurlijk niet uitvinken!

dirck
door dirck - Aug 15, 2010 om 20:07
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 15 aug 2010, 19:23].........Rest kan allemaal uitgevinkt worden........... Oeps, niet echt duidelijk: alles wat met je beveiligingsprogramma te maken heeft, natuurlijk niet uitvinken!
Ook kun je beter de geluidskaart en videokaart opstartbestanden niet uitvinken, zo ook eventueel de printer opstartbestanden niet uitvinken.
Opstartbestanden die te maken hebben met Office, Java, Adobe (reader), MSN, Real Player, Quicktime Player, download programma's, e.d. kun je wél uitvinken.

Groet, Dirck

gladdeharry
door gladdeharry - Aug 15, 2010 om 21:30
463 Antwoorden / 14 Vragen

Installeer eens CCleaner en laat die de boel eens opschonen.Wanneer dat gedaan is ga dan naar het kopje GEREEDSCHAP en dan naar OPSTARTEN.Hoeveel programma's staan daar dan?

johnwim
door johnwim - Aug 15, 2010 om 23:19
64 Antwoorden / 35 Vragen

Op de laatste tip na alles uitgevoerd,doe ik nog.
6 Schadelijke bestanden gevonden en verwijderd.
Bijna alles uitgevinkt bij opstarten,maar het houdt nog niet over,al lijkt het wel iets sneller te gaan.
Ik moet de computer de komende dagen vaker opstarten en dan kan ik zeggen of het probleem opgelost is.
Ik laat het dan nog wel even weten,allemaal alvast bedankt.

gsm
door gsm - Aug 16, 2010 om 13:12
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het komt wel eens voor dat de harde schijf zijn beste tijd heeft gehad.
PC's kunnen daar vreselijk langzaam van worden, omdat de hardeschijf terugschakelt van UDMA mode naar PIO mode. Tevens wordt de processor dan vrij warm, wat te merken is aan het snellere draaien van de ventilator op de processor.
In Taakbeheer kun je controleren dat het proces System dan heel erg actief is.
Soms treedt ook STOP code 7A of code F4 op (blauw scherm).
De oplossing is dan een nieuwe hardeschijf.

gsm
door gsm - Aug 16, 2010 om 13:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Enkele tips om eventueel nog te controleren of te proberen:

Bij Windows XP, vooral met 512 MB of minder geheugen in de PC, kun je het beste geen Windows Defender en/of MSE (beide van Microsoft gebruiken). Eventueel verwijderen via Configuratiescherm en Software.
Zorg ook dat je nooit meer dan één firewall en één virusscanner hebt geïnstalleerd!
Verwijder Google Desktop indien aanwezig.

dirck
door dirck - Aug 16, 2010 om 21:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gsm schreef op maandag 16 aug 2010, 13:12]Het komt wel eens voor dat de harde schijf zijn beste tijd heeft gehad.
PC's kunnen daar vreselijk langzaam van worden, omdat de hardeschijf terugschakelt van UDMA mode naar PIO mode.
Om te controleren of je harde schijf inderdaad op PIO mode staat, ga je naar Apparaatbeheer toe, klik bij IDE ATA/ATAPI-controllers op het + teken en klik dan op primair IDE-kanaal
Klik vervolgens op Geavanceerde instellingen en kijk wat de huidige modus van je harde schijf is. (Ultra DMA mode 5 of 6 of PIO mode)
Staat dit op PIO mode, dan kun je dit weer in UDMA mode krijgen als je hetgene uitvoert wat ik in mijn vervolg hieronder zal zetten.

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Aug 16, 2010 om 21:59
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[u]Vervolg van bovenstaande:[/u]

PIO mode wordt automatisch in de volgende situaties ingeschakeld: Bij herhaaldelijke DMA fouten. Windows XP zet DMA mode uit voor een apparaat nadat het bepaalde fouten tijdens dataoverdracht is tegengekomen. Indien er meer dan 6 DMA overdrachts time-outs optreden, zal Windows DMA uitschakelen en alleen nog PIO voor dat apparaat gebruiken. In dat geval kan de gebruiker DMA niet meer aanzetten. De enige optie voor de gebruiker zou zijn het apparaat te deinstalleren en opnieuw te installeren.

[u]Controleer je IDE poort mode[/u]
Controleer eerst in welke mode je IDE poort staat ingesteld. Doe dit door Apparaatbeheer te openen: Klik met rechts op Deze Computer, selecteer eigenschappen, klik op de Hardware tab, klik op de apparaatbeheerknop, klik op het plusje links van IDE ATA/ATAPI Controller, dubbelklik op de primary IDE channel, klik op geavanceerde instellingen en controleer of (beide) op DMA, indien beschikbaar staan. Direct daaronder staat een grijs veld dat de daadwerkelijke werkende mode laat zien. Je wilt daar de hoogst mogelijke DMA of UDMA mode hebben staan en je wilt zeker geen PIO mode!!!

[u]Herstel DMA mode met behulp van de Register editor[/u]

Nogmaals: Wees voorzichtig, doe alleen wat hieronder beschreven is, anders kan Windows onherstelbaar beschadigd worden met als enige remedie een nieuwe installatie van het besturingssysteem!

Start Regedit. (Klik op START, Uitvoeren en typ regedit)

Ga naar de volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze sleutel bevat subsleutels zoals 0000, 0001, 0002 enz. Normaal gesproken is 0001 het primaire IDE kanaal en 0002 het secundaire kanaal. Onder bepaalde omstandigheden kunnen echter andere nummers gelden. Controleer de waarde DriverDesc om te zien of je de goede hebt.

Verwijder compleet de sleutel MasterIdDataChecksum of SlaveIdDataChecksum, afhankelijk van of het apparaat op de master of de slave is aangesloten. Het kan trouwens geen kwaad ze beide te verwijderen. Start nu opnieuw op. De Drive DMA capaciteiten worden opnieuw door Windows gedetecteerd.

Open opnieuw Apparaatbeheer en controleer of het apparaat nu daadwerkelijk DMA mode gebruikt (of nog mooier UDMA). Als dit zo is is het gelukt! Gefeliciteerd! Tot de volgende keer dat Windows de zaak in het honderd gooit!

Bron: forum.techzine.nl/forum/list_messages/82906

johnwim
door johnwim - Aug 16, 2010 om 23:45
64 Antwoorden / 35 Vragen

De laatste 3 tips heb ik nog niet uitgevoerd,maar sinds vanavond gaat ie als een speer,ook het internetten zelf.
Als het zo blijft,doe ik er uiteraard niets meer aan en anders probeer ik de rest alsnog.
Allemaal bedankt.

gladdeharry
door gladdeharry - Aug 17, 2010 om 08:54
463 Antwoorden / 14 Vragen

Nu maar hopen dat het goed blijft gaan.Regelmatig met MBAM en CCleaner scannen en opschonen is iets wat je kunt blijven doen.

dirq
door dirq - Aug 17, 2010 om 09:54
15 Antwoorden / 4 Vragen

Een computer kan niet traag worden dat is per definitie onmogelijk..
Wat je wel kunt ervaren, is dat de gegevens traag worden igelezen omdat windows door de een of andere reden is terug geschakeld naar een lager PIO waarde (vraag me niet wat PIO betekent) en dan gaat windows langzamer lezen ..
Een bug in windows is dat na herstarten de oorspronkelijke PIO waarde niet wordt hersteld , en dat wordt dan ervaden als die @%#@$#@%#$ trage computer..
De remedie is heel eenvoudig , even naar het configuratie scherm, [systeem] openen even zoeken naar [harware beheer] en dan in die lijst de IDE drivers deleten , gewoon op [del] drukken , herhaal dit tot je elke IDE driver hebt gewist en start je PC opnieuw.

Windows zal nieuw hardware detecteren en frisse drivers installeren , nog een keer opnieuw opstarten en je computer loopt weer zoals ie hoort..

Ik ga niet zeggen dat bovenstaande antwoorden niet goed zijn, natuurlijk is het belangrijk om niet te veel zooi in te laden want ook dat vertraagt de lees snelheid , maar dit, IDE driver deleten, kunstje is wel vaak de meest effectieve oplossing , in elk geval eentje om te onthouden voor een volgende keer ..

succes

dirq
door dirq - Aug 17, 2010 om 09:57
15 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=dirck schreef op maandag 16 aug 2010, 21:59][u]Vervolg van bovenstaande:[/u]

PIO mode wordt automatisch in de volgende situaties ingeschakeld: Bij herhaaldelijke DMA fouten. Windows XP zet DMA mode uit voor een apparaat nadat het bepaalde fouten tijdens dataoverdracht is tegengekomen. Indien er meer dan 6 DMA overdrachts time-outs optreden, zal Windows DMA uitschakelen en alleen nog PIO voor dat apparaat gebruiken. In dat geval kan de gebruiker DMA niet meer aanzetten. De enige optie voor de gebruiker zou zijn het apparaat te deinstalleren en opnieuw te installeren.

[u]Controleer je IDE poort mode[/u]
Controleer eerst in welke mode je IDE poort staat ingesteld. Doe dit door Apparaatbeheer te openen: Klik met rechts op Deze Computer, selecteer eigenschappen, klik op de Hardware tab, klik op de apparaatbeheerknop, klik op het plusje links van IDE ATA/ATAPI Controller, dubbelklik op de primary IDE channel, klik op geavanceerde instellingen en controleer of (beide) op DMA, indien beschikbaar staan. Direct daaronder staat een grijs veld dat de daadwerkelijke werkende mode laat zien. Je wilt daar de hoogst mogelijke DMA of UDMA mode hebben staan en je wilt zeker geen PIO mode!!!

[u]Herstel DMA mode met behulp van de Register editor[/u]

Nogmaals: Wees voorzichtig, doe alleen wat hieronder beschreven is, anders kan Windows onherstelbaar beschadigd worden met als enige remedie een nieuwe installatie van het besturingssysteem!

Start Regedit. (Klik op START, Uitvoeren en typ regedit)

Ga naar de volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Deze sleutel bevat subsleutels zoals 0000, 0001, 0002 enz. Normaal gesproken is 0001 het primaire IDE kanaal en 0002 het secundaire kanaal. Onder bepaalde omstandigheden kunnen echter andere nummers gelden. Controleer de waarde DriverDesc om te zien of je de goede hebt.

Verwijder compleet de sleutel MasterIdDataChecksum of SlaveIdDataChecksum, afhankelijk van of het apparaat op de master of de slave is aangesloten. Het kan trouwens geen kwaad ze beide te verwijderen. Start nu opnieuw op. De Drive DMA capaciteiten worden opnieuw door Windows gedetecteerd.

Open opnieuw Apparaatbeheer en controleer of het apparaat nu daadwerkelijk DMA mode gebruikt (of nog mooier UDMA). Als dit zo is is het gelukt! Gefeliciteerd! Tot de volgende keer dat Windows de zaak in het honderd gooit!

Bron: forum.techzine.nl/forum/list_messages/82906

Je kunt ook simpel weg de IDE drivers deleten , windows installeert ze wel weer opnieuw en als het goed is staan dan alle settings weer normaal..
Maar dit is een goede uiteenzetting , ik heb hem opgeslagen :)

gsm
door gsm - Aug 17, 2010 om 17:50
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=dirck schreef op maandag 16 aug 2010, 21:49][quote=gsm schreef op maandag 16 aug 2010, 13:12]Het komt wel eens voor dat de harde schijf zijn beste tijd heeft gehad.
PC's kunnen daar vreselijk langzaam van worden, omdat de hardeschijf terugschakelt van UDMA mode naar PIO mode.
Om te controleren of je harde schijf inderdaad op PIO mode staat, ga je naar Apparaatbeheer toe, klik bij IDE ATA/ATAPI-controllers op het + teken en klik dan op primair IDE-kanaal
Klik vervolgens op Geavanceerde instellingen en kijk wat de huidige modus van je harde schijf is. (Ultra DMA mode 5 of 6 of PIO mode)
Staat dit op PIO mode, dan kun je dit weer in UDMA mode krijgen als je hetgene uitvoert wat ik in mijn vervolg hieronder zal zetten.

Groet, Dirck

De (tijdelijke) terugschakeling van DMA naar PIO verandert niet de instelling in Apparaatbeheer. Daar blijft gewoon "DMA indien beschikbaar" geselecteerd staan.

dirck
door dirck - Aug 26, 2010 om 23:19
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gsm schreef op dinsdag 17 aug 2010, 17:50]De (tijdelijke) terugschakeling van DMA naar PIO verandert niet de instelling in Apparaatbeheer. Daar blijft gewoon "DMA indien beschikbaar" geselecteerd staan.

"DMA inschakelen" of "DMA indien beschikbaar" blijft inderdaad gewoon aangevinkt staan, maar daarboven kun je bij 'Huidige modus' wel zien waar de ATA Schijf en ATAPI Cd-rom op dat moment op geselecteerd staan.